اخبارعلمی

ماده اولیه اصلی برای تولید سیمان چیست؟ علوم پایه هفتم

ماده اولیه تولید سیمان چیست؟ مواد اصلی تشکیل دهنده سیمان در علوم هفتم

ماده اولیه تولید سیمان چیست علوم هفتم : سیمان ماده ای نرم و پودری است که از ترکیب مواد مختلف ساخته می شود.این مواد در طبیعت به صورت گچ – خاک رس – شن یافت می شوند میدونی:چه چهار عنصر اساسی برای ساخت سیمان وجود دارد؟ با علمی ماگرتا همراه باشید.

همچنین بخوانید : تمام اشعار کتاب فارسی هفتم

سیمان چیست؟

سیمان چسبی است که توانایی پیوند ذرات و تشکیل بدنه ذره ای یک تکه را دارد. این تعریف از سیمان به قدری جامع است که می تواند شامل انواع چسبها از جمله چسبهای مایع باشد که برای اتصال قطعات سنگ یا سنگ و فلز به یکدیگر استفاده می شود.

نمونه ای از این چسبها در صنعت سیمان نصب آجرهای نسوز در کوره سیمان است و خاصیت اصلی آن این است که آجر نسوز (که یک جسم سرامیکی است) را به بدنه کوره (آهن) و همچنین انواع دیگر می چسباند.

سیمان ها از آنها در دندانپزشکی از جمله چسب استفاده می شود. منظور از واژه سیمان در این متن نوعی سیمان است که ریشه آهکی دارد. یعنی سیمانهایی که ماده اصلی آنها آهک و ماده اولیه اصلی آنها سنگ آهک است.

در نتیجه ، سیمان ترکیبی از اکسید کلسیم (آهک) با سایر اکسیدها مانند اکسید آلومینیوم ، اکسید سیلیسیم ، اکسید آهن ، اکسید منیزیم و اکسیدهای قلیایی است که تمایل به ترکیب با آب دارند و در حضور هوا سفت می شوند. و زیر آب ممکن است.

با توجه به مشخصات فوق ، سیمان می تواند ترکیبات مختلفی داشته باشد و به طور کلی به عنوان یک ملات آب در نظر گرفته می شود. ملات های آبی از زمان های بسیار قدیم شناخته شده اند ، از جمله ملات آهک ، که مصری ها و یونانیان آنها را با خاکستر آتشفشانی ، خاک آجری و آب مخلوط می کردند و نوعی آهک آبی ایجاد می کردند که سخت و فشرده می شد.

با این هاون رومی ها توانستند ساختمانهای عظیمی بسازند که بقایای آنها پس از گذشت چندین هزار سال هنوز قابل مشاهده است.

چهار عنصر اساسی مورد نیاز برای ساختن سیمان چیست؟
کلسیم – سیلیکون – آلومینیوم – و آهن

ماده اصلی برای تولید سیمان
ماده اصلی برای تولید سیمان

ماده اصلی برای تولید سیمان چیه

مواد اولیه سیمان:
مواد اولیه سیمان عمدتا شامل مواد آهکی و رس است. این بدان معنی است که از مواد اولیه در تهیه سیمان استفاده می شود که حاوی ترکیبات کربنات کلسیم و آلومینوسیلیکات است.

استخراج مواد اولیه:
معادن مواد اولیه سیمان ، به ویژه سنگ آهک ، خاک رس ، مارن ، گچ و مانند آن ، معادن باز هستند. در استخراج موادی مانند سنگ آهک ، سنگ آهن و گچ نیز با دینامیت مورد چالش و بهره برداری قرار می گیرد.

خرد کردن در حالت اولیه: استفاده از سنگ شکن متحرک یا سنگ شکن ثابت مخلوط کردن و ذخیره سازی اولیه قبل از اینکه مواد خرد شده در دستگاه سنگ شکن خرد شود تا پودر شود ، آن را در اتاقی می ریزند ، جایی که ابتدا آنها را با یکدیگر مخلوط می کنند ، و این اتاق عملکرد انبار و ذخیره سازی را دارد.

خشک شدن مواد اولیه
در بعضی از کارخانه های سیمان به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص و منطقه بارانی منطقه ، برخی از مواد اولیه (به ویژه خاک رس) دارای رطوبت هستند که نمی توان مستقیماً از آنها استفاده کرد.

پودر مخلوط مواد اولیه: در روش خشک تولید سیمان ، مواد اولیه قبل از ورود به کوره نیاز به پودر شدن دارند. که توسط آسیاب های توپی یا غلتکی انجام می شود.

تنظیم مواد اولیه
اصلی ترین اقدامی که در عملکرد یکنواخت کوره و در بهبود کیفیت کلینکر و سرانجام سیمان موثر است ، یکنواختی ترکیب خوراک کوره ، اختلاط خوب و یکدست بودن آن است.پیش گرم کنید.

بیشتر مراحل پخت و پز در فر انجام می شود. کوره سیمان یک استوانه فلزی است که طول و قطر آن متناسب با ظرفیت کارخانه است.

کلینکر خروجی دمایی تقریباً 1000 تا 1200 درجه دارد. بازیابی این مقدار گرما و همچنین مشکل جابجایی کلینکر گرم ، نیاز به خنک سازی دارد. یکی دیگر از خصوصیات اساسی خنک کننده کلینکر تکمیل و تشکیل بلورهای کلینکر و افزایش کیفیت آن است.

کلینکر خروجی قبل از ورود به آسیاب سیمان در یک سیلو ، انبار یا اتاق ذخیره می شود.

ماده اصلی برای تولید سیمان جای خالی می باشد
ماده اصلی برای تولید سیمان جای خالی می باشد

آموزش علوم متوسطه هفتم مراحل تهیه سیمان

سیمان ماده‌ای چسبنده‌است که قابلیت چسبانیدن ذرات به یکدیگر و بوجود آوردن جسم یکپارچه از ذرات متشکله را دارا میباشد و از ترکیب مصالح آهکی، رس، سیلیس و اکسیدهای معدنی در دمای ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰ درجه سانتی‌گراد ساخته می‌شود.

به جسم حاصل، پس از حرارت دادن کلینکر ‌گویند و از آسیاب کردن آن به همراه مقدار مناسبی سنگ گچ سیمان تیپ های مختلف بدست می آید و همچنین اضافه نمودن پوزولان به کلینکر و گچ سیمان پوزولانی حاصل می شود . اندازه دانه های کلینکر۲۰-۵ میلی متر و رنگ آن سبز تیره میباشد.

محتویات
۱ اجزای تشکیل دهنده سیمان
۲ انواع سیمان
۳ روشهای ساخت سیمان
۳.۱ سیمان برقی
۴ شیمی ترکیبات سیمان
۴.۱ معادلات بوگ
۴.۲ خواص ترکیبات اصلی سیمان
۵ جستارهای وابسته
۶ پیوند به بیرون
۷ منابع
۸ پانویس
اجزای تشکیل دهنده سیمان
مصالح آهکی (حدود ۶۰٪ الی ۶۷٪)
رس (حدود ۳٪ الی ۷٪)
سیلیس (۱۷٪ الی ۲۷٪)
اکسیدهای معدنی[۱]اکسید آهن (۰/۵٪ الی ۶٪)Fe۲O۳
اکسید سدیم (۰/۲٪ الی ۱/۳٪)Na۲O
اکسید منیزیم (۰/۱٪ الی ۴/۵٪)MnO
اکسید پتاسیم (۰/۲٪ الی ۱/۳٪)K۲O
اکسید آلومینیوم (۳٪ الی ۸٪)Al۲O۳
انواع سیمان
سیمان پرتلند تیپ I
سیمان پرتلند تیپ II
سیمان پرتلند تیپ III
سیمان پرتلند تیپ IV
سیمان پرتلند تیپ V
سیمان پوزولان
سیمان آمیخته
سیمان برقی (پرآلومین)
سیمان رنگی
سیمان سفید
سیمان سرباره‌ای ضد سولفات
سیمان پرتلند آهکی
سیمان بنائی
سیمان نسوز
سیمان چاه نفت
سیمان پرتلند ضدآب
سیمان باگیرش تنظیم شده

روش های مختلفی برای تولید سیمان های مختلف وجود دارد که عمدتا به فناوری استفاده شده و مواد سیمان بستگی دارد ، فناوری مورد استفاده برای تولید سیمان با گذشت زمان تکامل یافته است.

امروزه صنعت سیمان با جدیدترین و تکنیک های شگفت انگیز خود ، با استفاده از روش خشک و به کمک سیستم های اتوماتیک ، شاهد پیشرفت فوق العاده ای در طول 160 سال سابقه تولید صنعتی خود است. روش تولید برخی سیمان ها مانند سیمان آلومینا کاملاً متفاوت از روش تولید سیمان پرتلند است.ماده اصلی برای تولید سیمان چیست؟

طهرانی

بنیانگذار مجله اینترنتی ماگرتا و متخصص سئو ، کارشناس تولید محتوا ، هم‌چنین ۱۰ سال تجربه سئو ، تحلیل و آنالیز سایت ها را دارم و رشته من فناوری اطلاعات (IT) است . حدود ۵ سال است که بازاریابی دیجیتال را شروع کردم. هدف من بالا بردن سرانه مطالعه کشور است و اون هدف الان ماگرتا ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت + 17 =