سبک زندگی

جواب درس هفتم جامعه شناسی دهم انسانی ☑️ ارزیابی جهان‌های اجتماعی

پاسخ و حل نمونه بیاورید ، شناسایی کنید ، مفاهیم اساسی و خلاصه کنید درس 7 هفت کتاب جامعه شناسی 1 پایه دهم انسانی

جواب درس هفتم جامعه شناسی دهم انسانی ؛ در این مطلب به پاسخ و جواب سوالات نمونه بیاورید ، شناسایی کنید ، مفاهیم اساسی و خلاصه کنید صفحه ۵۵ ، ۵۷ ، ۵۹ ، ۶۰ ، ۶۲ و ۶۳ درس ۷ هفتم «ارزیابی جهان‌های اجتماعی» کتاب جامعه شناسی ۱ پایه دهم رشته انسانی پرداخته ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا ، همراه ما باشید.

بعدی: جواب درس هشتم جامعه شناسی دهم انسانی

جواب درس هفتم جامعه شناسی دهم انسانی

جواب سوال متن صفحه ۵۵ درس هفتم جامعه شناسی دهم

ارزش‌ها، راهنمای کنش اعضای جهان اجتماعی‌اند. وقتی مردم مطابق ارزش‌ها عمل کنند، ارزش‌ها به واقعیت تبدیل می‌شوند. ولی آیا مردم همواره مطابق ارزش‌های جهان اجتماعی خود عمل می‌کنند؟

پاسخ: خیر – در جامعه ما، شکاف قابل توجهی بین باورها و رفتارهای افراد وجود دارد. اگرچه همگی بر نادرستی دروغ، اهمیت وظیفه‌شناسی در کار، ناپسند بودن تقلب و ضرورت احترام به قوانین برای حفظ نظم و حقوق شهروندی اتفاق نظر داریم، اما در عمل، رفتارهایی متناقض با این باورها از خود نشان می‌دهیم. این تناقض را می‌توان در مواردی چون دروغ گفتن، کم‌کاری در محیط شغلی، تقلب در امتحانات و نقض قوانین راهنمایی و رانندگی (مانند پارک دوبل، سرعت غیرمجاز و بوق زدن در مناطق ممنوعه) مشاهده کرد. این شکاف میان باور و عمل، نشان‌دهنده چالشی جدی در جامعه است که می‌تواند ریشه در عوامل مختلفی چون ضعف در آموزش و نهادینه‌سازی ارزش‌ها، فشارهای اجتماعی یا کمبود نظارت و اجرای مؤثر قوانین داشته باشد.

پاسخ سوال کادر صفحه ۵۵ درس هفتم جامعه شناسی دهم

در یک خانواده برای تهیۀ صبحانه، نظافت‌خانه، تأمین هزینه‌ها، مقابله با سختی‌ها، عروس و داماد کردن بچه‌ها، احترام به یکدیگر و… هر عضو خانواده مسئولیتی به عهده دارد. اعضای یک جهان اجتماعی نیز، اهداف و ارزش‌های مشترکی را تعقیب می‌کنند که هر کدام برای تحقق آنها، وظیفه و مسئولیتی را برعهده دارند. آیا تمامی افراد و گروه‌ها برای تحقق ارزش‌ها و آرمان‌های جهان اجتماعی، به مسئولیت‌هایشان عمل می‌کنند؟

پاسخ: برخی از پدرها به خانواده محبت نمی‌کنند، در حالی که برخی دیگر عاشق همسر و فرزندانشان هستند. بعضی از مادران نمی‌توانند فرزندانشان را درک کنند، اما برخی دیگر بهترین مشاور برای آنها هستند. برخی از زنان در خانه همسر فعالیتی نمی‌کنند، ولی برخی دیگر کدبانوهای شایسته‌ای هستند. برخی از شوهرها در تأمین مخارج همسرشان کوتاهی می‌کنند، در حالی که برخی دیگر برای تأمین نیازهای او از همه کمک و مشورت می‌گیرند. همچنین بعضی از فرزندان زحمات والدین خود را نادیده می‌گیرند و باعث شرمساری خانواده می‌شوند، اما برخی دیگر مایه افتخار و سربلندی خانواده هستند.

جواب نمونه بیاورید صفحه ۵۷ درس ۷ جامعه شناسی دهم

در جدول زیر، سه نمونه از آرما‌ن های جامعه خود را بنویسید که کما بیش بیرون از قلمرو واقعی یا درون آن قرار گرفته‌اند.

آرمان ها

بیرون از قلمرو واقعیدرون قلمرو واقعی
ناپسند بودن اسراف و تبذیراستکبار ستیزی
ساده‌زیستیاحترام به پدر و مادر
از خود گذشتگیاحترام به والدین و بزرگترها
رعایت مقرراتآسایش

پاسخ سوال متن صفحه ۵۷ درس ۷ جامعه شناسی دهم

واقعیت‌های هر جهان اجتماعی را می‌توان در پرتو آرما‌ن‌های آن ارزیابی کرد. اگر مردمی مطابق آرمان‌های خود عمل کنند، فاصلۀ میان قلمرو واقعی و آرمانی جامعۀ خود را کاهش می‌دهند. ولی آیا همۀ آرما‌ن‌ها درست‌اند تا واقعیت‌ها را بر اساس آنها ارزیابی کنیم؟ آیا راهی برای ارزیابی آرمان‌ها وجود دارد؟

پاسخ: خیر – وحی، علم، عقل سه راه مناسب بررسی آرمان‌ها و تشخیص حق و باطل هستند.

پاسخ نمونه بیاورید صفحه ۵۹ درس هفتم جامعه شناسی دهم

سه نمونه از آرما‌ن‌های حق را که در اغلب یا همۀ فرهنگ‌ها حضور دارند، نام ببرید.

آرمان حق

وفای به عهد راست گوییآزادیعدالتحمایت از مظلومان

جواب سوال های متن کادر صفحه ۶۰ درس ۷ جامعه شناسی دهم

چاپلوسی همیشه و همه جا عملی ناپسند بوده است. در چاپلوسی چه اتفاقی می‌افتد؟

پاسخ: حق و باطل در ابهام باقی می‌مانند. هدف فرد چاپلوس رسیدن به حقیقت نیست، بلکه تنها به دنبال تأمین منافع شخصی خود است و در این مسیر، حق و باطل را بر اساس منفعت خود تغییر می‌دهد.

برخی جهان‌های اجتماعی، حق و باطل بودن پدیده‌ها را به خواست و عمل افراد در موقعیت‌ها، زمان‌ها و مکان‌های متفاوت، وابسته می‌دانند و هیچ حقیقتی را ورای خواست و ارادهٔ افراد به رسمیت نمی‌شناسند. آیا به راستی حق و باطل بودن پدیده‌ها، به تمایلات افراد وابسته است؟

پاسخ: خیر – از آنجا که انسان هنوز نتوانسته به بسیاری از پرسش‌های فلسفی خود پاسخ دهد، دانش و آگاهی او همچنان ناقص است و به همین دلیل احتمال خطا در گفتار، رفتار و اندیشه‌اش بالا است. مولوی در داستان فیل در خانه تاریک می‌گوید:

“در کف هر یک اگر شمعی بدی / اختلاف از گفتشان بیرون شدی”

که مقصود او از شمع، نور دین و کلام خداوند است که می‌تواند به رفع اختلافات و روشن شدن حقیقت کمک کند.

حل شناسایی کنید صفحه ۶۲ درس ۷ جامعه شناسی دهم

پدیده‌های باطلی در قلمرو آرمانی و واقعی بعضی جهان‌های اجتماعی وجود دارد. آیا می‌توانید مواردی را شناسایی کنید؟

ارزش‌ها و هنجارهای باطل

قلمرو آرمانیقلمرو واقعی
تکاثر (مال اندوزی) تکاثر (مال اندوزی)
قبیله گراییقبیله گرایی
تبعیض جنسیتیتبعیض جنسیتی
تبعیض قومی و نژادیتبعیض قومی و نژادی

حل مفاهیم اساسی صفحه ۶۳ درس هفتم جامعه شناسی دهم

قلمرو آرمانی، …..

پاسخ: قلمرو واقعی، آرمان اجتماعی، حق، باطل، ابزارهای شناخت عقاید و ارزش‌ها و تغییر قلمرو

پاسخ خلاصه کنید صفحه ۶۳ درس ۷ جامعه شناسی دهم

برای ارزیابی جهان‌های اجتماعی معیارهایی وجود دارد.

پاسخ: – وقتی مردم مطابق ارزش‌ها عمل کنند، ارزش‌ها به واقعیت تبدیل می‌شوند.
– آرمان اجتماعی مجموعه اهداف و ارزش‌های مشترک مطلوب اعضای یک جهان اجتماعی است.
– آرمان اجتماعی تصوراتی است که اعضای جهان اجتماعی از وضیعت مطلوب دارند.
– قلمرو آرمانی مجموعه ارزش‌هایی است که مطلوب جامعه بوده و رعایت آنها الزام ارزش دارد.
– قلمرو واقعی جهان اجتماعی، مجموعه ارزش‌هایی است که توسط اعضا به آنها عمل می‌شود.
– حق و باطل بودن آرمان اجتماعی مستقل از زمان و مکان بوده و تغییر ناپذیرند.

جواب آنچه از این درس آموختیم صفحه ۶۳ درس ۷ جامعه شناسی دهم

پاسخ: در هر دوره تاریخی، جوامع مختلف و شبکه روابط میان آن‌ها جامعه جهانی را شکل می‌دهند. بدون تردید، جامعه جهانی پیش از ظهور غرب جدید به صورت امروزی نبوده است. از سده هفدهم تا بیستم، فرهنگ غرب شکل جدیدی به روابط میان جوامع و جامعه جهانی بخشید.

در فرایند تکوین نظام نوین جهانی، مراحل چهارگانه‌ای رخ داد:

  1. زوال تدریجی قدرت کلیسا منجر به شکل‌گیری حاکمیت فئودال‌ها شد و در نهایت با انقلاب فرانسه، دولت ملت‌های جدید شکل گرفتند.
  2. پیوند میان قدرت، ثروت، و تجارت شکل گرفت.
  3. در این مرحله، دولت‌های اروپایی از طریق مبلغان مذهبی برای گسترش جهانی قدرت خود و همچنین سازمان‌های فراماسونری استفاده کردند.
  4. استعمار، مهم‌ترین ابزار ادغام جوامع غیرغربی در نظام جهانی جدید بود.
  5. جوامع مستعمره با وجود مقاومت‌های انجام‌شده طی قرن بیستم، با استعمار نو و استعمار فرانو مواجه شدند.

قبلی: جواب درس ششم جامعه شناسی دهم انسانی

توجه: شما دانش آموز پایه دهم رشته علوم انسانی می توانید برای دسترسی سریع و آسان تر به جواب تمرینات و فعالیت های دروس کتاب جامعه شناسی دهم متوسطه دوم ، در انتهای عنوان خود عبارت «ماگرتا» را نیز در گوگل جستجو کنید.

✅ در انتها امیدواریم که مقاله جواب سوالات درس ۷ هفتم کتاب جامعه شناسی پایه دهم متوسطه دوم ؛ برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد. شما می توانید سوالات خود را در بخش نظرات بیان کنید. 🌹

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − پنج =