سبک زندگی

جواب درس ۱۵ پانزدهم جامعه شناسی یازدهم انسانی

پاسخ و حل گفت و گو کنید ، تأمل کنید ، مفاهیم اساسی و خلاصه کنید درس 15 پانزده کتاب جامعه شناسی 2 پایه یازدهم انسانی

جواب درس پانزدهم جامعه شناسی یازدهم انسانی ؛ در این مطلب به پاسخ و جواب سوالات گفت و گو کنید ، بخوانیم و پاسخ دهیم ، تأمل کنید ، مفاهیم اساسی و خلاصه کنید صفحه ۱۲۵ ، ۱۲۶ ، ۱۲۸ ، ۱۲۹ ، ۱۳۱ ، ‍۱۳۲ ، ۱۳۵ و ۱۳۶ درس ۱۵ پانزدهم «افق بیداری اسلامی» کتاب جامعه شناسی ۲ پایه یازدهم رشته انسانی پرداخته ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا ، همراه ما باشید.

قبلی: جواب درس ۱۴ چهاردهم جامعه شناسی یازدهم انسانی

جواب درس ۱۵ پانزدهم جامعه شناسی یازدهم انسانی

جواب سوال بخش نخستین انقلاب صفحه ۱۲۵ درس پانزدهم جامعه شناسی یازدهم

برخی دانشمندان علوم اجتماعی، انقلاب اسلامی ایران را نخستین انقلابی می‌دانند که پس از انقلاب فرانسه در سطح جهانی اتفاق افتاده است. این گفته به چه معناست؟ چرا در مورد انقلاب اسلامی ایران چنین گفته می‌شود؟

پاسخ: گفته می‌شود انقلاب اسلامی ایران نخستین انقلابی است که پس از انقلاب فرانسه در سطح جهانی اتفاق افتاده است به این معنا که:

  1. تأثیر جهانی: انقلاب اسلامی ایران تأثیر عمیق و گسترده‌ای بر دیگر جنبش‌ها و انقلاب‌های جهان داشت و الهام‌بخش مبارزات آزادی‌خواهانه در کشورهای دیگر شد.
  2. ترکیب سیاسی و اجتماعی: مانند انقلاب فرانسه، انقلاب اسلامی نیز جنبه‌های سیاسی و اجتماعی را با هم ترکیب کرد و خواسته‌های عمومی مردم را در راستای تغییر نظام حاکم مطرح کرد.
  3. رهبری ایدئولوژیک: انقلاب اسلامی ایران برخلاف بسیاری از انقلاب‌های دیگر، دارای رهبری دینی و ایدئولوژی خاص اسلامی بود که آن را متمایز می‌کند.

به همین دلایل، انقلاب اسلامی ایران به عنوان یک نقطه عطف در تاریخ انقلاب‌ها و تحولات اجتماعی شناخته می‌شود.

جواب گفت و گو کنید صفحه ۱۲۶ درس ۱۵ جامعه شناسی یازدهم

به نظر شما مهم‌ترین شباهت و تفاوت انقلاب فرانسه با انقلاب اسلامی ایران چیست؟

پاسخ: شباهت: هر دو خواستار تغییر وضع موجود و یک شیوه‌ی نوین ساختار سیاسی بودند.
تفاوت: ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی ایران، اسلامی بود؛ ولی انقلاب فرانسه آرمان‌های مدرن و سکولار داشت.

جواب بخوانیم و پاسخ دهیم صفحه ۱۲۸ و ۱۲۹ درس ۱۵ جامعه شناسی یازدهم

ایران مهمترین قدرت حامی رژیم صهیونیستی در منطقه

رژیم صهیونیستی که سرزمین فلسطین را اشغال کرد و صدها هزار فلسطینی را از خانه شان آواره ساخت و بسیاری از زنان و مردان و کودکان را کشت رابطه ای صمیمی و مخفیانه با محمدرضاشاه داشت کمکهای محمدرضا به این رژیم چنان مؤثر بود که سرنگونی وی ضربه سنگینی را بر رژیم صهیونیستی وارد کرد گزارش خیلی محرمانه کارشناس آمریکایی که برای وزارت خارجه خودشان تهیه شده بیانگر این حقیقت است:

طبقه بندی: خیلی محرمانه
:تاریخ ۴ ژانویه ۱۹۷۹ (۱۴) دی (۱۳۵۷)
سفارت آمریکا تل آویو به وزارت خارجه واشنگتن
موضوع اسرائیل و تحولات ایران

۱- خلاصه: اسرائیلی ها با حالت بهت زده و هراسناکی سیر فروریختگی ایران به اعماق را نظاره کرده‌اند انتظار می‌رود که انقراض رژیم شاه تعصب گرایی اسلامی نوظهور را در خاورمیانه تقویت نماید که به طور مؤثر بر فروش نفت به اسرائیل تأثیر می‌گذارد، هشتاد هزار یهودی ایرانی را در معرض خطر قرار می‌دهد و سپس ثبات منطقه ای را که در پی ریزی جریان صلح خاورمیانه در سال‌های آتی عامل مهمی می‌باشد، مورد تهدید قرار خواهد داد. فقط تعداد معدودی از افراد تردید دارند که دولت بعدی تهران رابطه اسرائیل با ایران را قطع نماید.

۲- درست مثل همه ما اسرائیلی‌ها با حالت بهت زده و هراسناک سیر فروریختگی ایران به اعماق را نظاره کرده‌اند آنها معتقدند رژیم ثابت قدم، وفادار دوست و طرفدار غرب شاه به صورت اصلاح ناپذیری از هم پاشیده شده و در انتظار جانشین پیش بینی شده اش می‌باشد. در برخی افراد این شبهه وجود دارد که دولت بعدی تهران به رهبری هر که باشد به اکثر و اگر نه تمام جنبه‌های رابطه نزدیک و از روی دقت ایجاد شده بین ایران و اسرائیل پایان می‌بخشد. از نظر برخی تحلیلگران اسرائیلی فقط یک کودتای نظامی به اسرائیل توانایی می‌دهد تا حداقل مقداری از روابط خود را با ایران نجات دهد.

۳- برای اسرائیل یک رابطه نزدیک با ایران از کیفیتی عالی و بنیادی و همچنین اهمیتی سمبلیک برخوردار می‌باشد همکاری نظامی و اطلاعاتی پر اهمیتی در خلال سالیان دراز بین دو کشور ایجاد شد، شرکت‌های اسرائیلی در پروژه‌های عمرانی و ساختمانی ایران شرکت داشته‌اند که با احتساب صادرات سالیانه ۳۰۰ میلیون دلار به دست آورده اند. از نظر سمبلیک، اسرائیلی ها به رابطه نزدیکشان با ایران مسلمان به عنوان نشانه‌ای دال بر اینکه کشور یهودی در خاورمیانه از نظر همه مطرود محسوب نمی‌شود نگریسته‌اند، هر چند ایران روابط دیپلماتیک با اسرائیل برقرار ننمود ولی دفاتر رابط به عنوان هیئت‌های نمایندگی دیپلماتیک در همه امور عمل کردند منتها به صورت بی نام.

منبع: اسناد لانه جاسوسی آمریکا جلد ۷، صفحات ۲۵ و ۲۶ مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی

سؤال

۱- چرا اسرائیلی‌ها از انقلاب اسلامی ایران مبهوت شده بودند؟

پاسخ: اسرائیلی‌ها از انقلاب اسلامی ایران مبهوت بودند زیرا این انقلاب، رژیم وابسته به غرب و حامی اسرائیل (محمدرضا شاه) را سرنگون کرد. آنها نگران بودند که این تغییر منجر به تقویت جریانات اسلامی و تهدید منافعشان در خاورمیانه شود، به ویژه در زمینه فروش نفت و امنیت یهودیان ایرانی.

۲- اسرائیل از ارتباطش با ایران در دوره شاه چه استفاده هایی می کرد؟

پاسخ: اسرائیل از ارتباط نزدیک با ایران در دوره شاه بهره‌های زیادی می‌برد. این ارتباط شامل همکاری‌های نظامی و اطلاعاتی، شرکت در پروژه‌های عمرانی و ساختمانی، و صادرات کالا به ایران به ارزش سالیانه ۳۰۰ میلیون دلار بود. همچنین این رابطه به اسرائیل این احساس را می‌داد که در خاورمیانه تنها نیست و از حمایت یک کشور مسلمان برخوردار است.

۳- چرا در این سند اسلام فعال و عدالت خواه و مخالف آمریکا و اسرائیل «تعصب گرایی اسلامی نوظهور» معرفی می‌شود؟

پاسخ: در این سند، اسلام فعال و عدالت‌خواه که مخالف آمریکا و اسرائیل بود به‌عنوان «تعصب‌گرایی اسلامی نوظهور» معرفی می‌شود زیرا غربی‌ها و به‌ویژه اسرائیلی‌ها، به شدت نگران این بودند که تحولات ایران به تقویت جنبش‌های اسلامی منجر شود که می‌توانست به منافع آنها آسیب بزند. این نگرش نشان‌دهنده تلاش آنها برای تفسیر منفی از این تحولات و نادیده گرفتن اهداف عدالت‌طلبانه و اصلاح‌طلبانه اسلامی بود.

پاسخ گفت و گو کنید صفحه ۱۳۱ درس پانزدهم جامعه شناسی یازدهم

درباره تفاوت حرکت اجتماعی نخستین بیدارگران اسلامی با حرکت‌های اخیر بیداری اسلامی گفت و گو کنید.

پاسخ: نخستین بیدارگران در جهان اسلام، اندیشمندان و عالمانی بودند که با نظر به خطر سیاسی دولت‌‌های غربی، استقلال و عزت جهان اسلام را دنبال می‌کردند. آنها برای رسیدن به این منظور، به اصلاح رفتار حاکمان جوامع اسلامی می‌پرداختند.
اما بیداری اسلامی حاصل انتقال بیداری از سطح نخبگان به متن مردم و فرهنگ عمومی جامعهٔ اسلامی است و خواهان دگرگونی‌ در ساختار سیاسی است.

پاسخ سوال بخش جغرافیای فرهنگی جهان جدید صفحه ۱۳۲ درس ۱۵ جامعه شناسی یازدهم

دنیای دو قطبی قرن بیستم چگونه فرو ریخت و جغرافیای فرهنگی و سیاسی جهان جدید چگونه به وجود آمد؟ قطب‌های اصلی این جهان کدام‌اند؟

پاسخ: فروپاشی دنیای دو قطبی قرن بیستم: دنیای دو قطبی قرن بیستم، که شامل بلوک غرب (به رهبری آمریکا) و بلوک شرق (به رهبری اتحاد جماهیر شوروی) بود، با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در اوایل دهه ۱۹۹۰ به پایان رسید. این فروپاشی نتیجه‌ی عوامل متعددی از جمله بحران‌های اقتصادی، نارضایتی‌های سیاسی و اجتماعی در کشورهای بلوک شرق، و تحولات فرهنگی و ایدئولوژیکی بود.

جغرافیای فرهنگی و سیاسی جهان جدید: پس از فروپاشی دو قطبی، جغرافیای فرهنگی و سیاسی جدیدی شکل گرفت که به‌طور عمده به افزایش نقش و قدرت کشورهای در حال توسعه، به‌ویژه کشورهای اسلامی و آسیایی، منجر شد. این تحولات همچنین به ظهور جنبش‌های ملی‌گرایی و اسلام‌گرایی در کشورهای مختلف کمک کرد.

قطب‌های اصلی جهان جدید: قطب‌های اصلی جهان جدید شامل:

  1. آمریکا – به عنوان قدرت غالب و رهبری در نظام جهانی.
  2. چین – به‌عنوان یک قدرت نوظهور و رقیب اقتصادی و نظامی آمریکا.
  3. روسیه – به‌عنوان یک قدرت منطقه‌ای با نفوذ در اوراسیا.
  4. کشورهای اسلامی – که در تلاش برای تقویت هویت فرهنگی و سیاسی خود در صحنه جهانی هستند.

این تحولات نشان‌دهنده‌ی تغییر دینامیک‌های جهانی و به چالش کشیدن ساختارهای سنتی قدرت هستند.

حل تأمل کنید صفحه ۱۳۵ درس ۱۵ جامعه شناسی یازدهم

به نظر شما جهان اسلام در برابر محدودیت‌هایی که جهان غرب ایجاد می‌کند چه فرصت‌ هایی دارد؟ درباره فرصت‌ها و محدودیت‌های پیشِ روی جریان بیداری اسلامی تأمل کنید.

پاسخ: فرصت‌های اسلام در برابر محدودیت‌های غرب: شکل‌گیری رویکرد معنوی به زندگی اجتماعی در سطوح مختلف جوامع غربی، مورد سؤال قرار گرفتن ارزش‌ها و آرمان‌های بعد از رنسانس، افول سکولاریسم.
در این برهه از زمان طرح ارزش‌های اسلامی با عقلانیت نظری و عملی می‌تواند در جوامع غیر اسلامی گسترش یابد. البته نیازمند عملکرد صحیح نظام سیاسی ایران و دستیابی به تکنولوژی برتر ارتباطی است.

جواب مفاهیم اساسی صفحه ۱۳۶ درس پانزدهم جامعه شناسی یازدهم

بیداری اسلامی، …

پاسخ: انقلاب اسلامی ایران، فقه اجتماعی و سیاسی، کمپ دیوید، کودتای نوژه، جهان دو قطبی، انقلاب فرانسه، اندیشه‌های لیبرالیستی، مارکسیستی و سوسیالیستی

پاسخ خلاصه کنید صفحه ۱۳۶ درس ۱۵ جامعه شناسی یازدهم

– بیداری اسلامی حاصل انتقال بیداری از سطح نخبگان به متن مردم و فرهنگ عمومی جامعه ی اسلامی است.

پاسخ: – برخی دانشمندان انقلاب اسلامی ایران را نخستین انقلابی می‌دانند که پس از انقلاب فرانسه در سطح جهانی اتفاق افتاده است.
– انقلاب اسلامی ایران، انقلابی نبود که در چارچوب آرمان‌ها و ارزش‌های سکولار جهان غرب تعریف شده باشد.
– انقلاب اسلامی ایران، الگوی رفتاری خود را از فقه اجتماعی و سیاسی شیعی گرفت و متناسب با آن عمل کرد.
– انقلاب فرانسه در سال ۷۸۹ام با آرمان‌ها و ارزش‌های مدرنی شکل گرفت که پس از رنسانس به وجود آمده بود.
– انقلاب اسلامی با بازگشت به اسلام و با اتکا به به فقه سیاسی و اجتماعی شیعی، مسئلهٔ فلسطین را به‌عنوان مسئله‌ی جهان اسلام مطرح کرد.
– انقلاب اسلامی راه نوینی را فرا روی کشورهای جهان سوم قرار داد.
– مقاومت انقلاب اسلامی ایران در دهه‌ی نخست، موقعیت بلوک شرق را به‌ عنوان تنها رقیب بلوک غرب متزلزل ساخت و موقعیت جهان اسلام را به‌ عنوان یک قطب فرهنگی تثبیت کرد.

جواب آنچه از این درس آموختیم صفحه ۱۳۶ درس ۱۵ جامعه شناسی یازدهم

پاسخ: در درس ۱۵ جامعه‌شناسی یازدهم، با موضوع «خانه‌ی دوست کجاست؟» و مفهوم بیداری اسلامی آشنا شدیم. نکات کلیدی این درس عبارتند از:

  1. بیداری اسلامی: بیداری اسلامی، حرکتی برای تغییر وضعیت ملت‌ها و دفاع از حقوق مستضعفان است و به دنبال برقراری عدالت و صلح در سطح جهانی می‌باشد.
  2. انقلاب اسلامی ایران: این انقلاب به‌عنوان نخستین انقلاب مهم پس از انقلاب فرانسه شناخته می‌شود، زیرا بر اساس هویت اسلامی و ارزش‌های دینی شکل گرفت و بر خلاف دیگر انقلاب‌ها که سکولار بودند، از متن فرهنگ اسلامی برخاست.
  3. تأثیرات جهانی: انقلاب اسلامی ایران افق جدیدی را برای جهان اسلام گشود و الگوی نوینی برای دیگر جنبش‌های اسلامی به‌وجود آورد که به‌دنبال استقلال و عزت مسلمانان بودند.
  4. نظام دو قطبی: در دنیای دو قطبی قرن بیستم، انقلاب اسلامی ایران به‌عنوان تهدیدی برای قدرت‌های غربی و شرقی محسوب می‌شد و موجب تغییر در جغرافیای سیاسی و فرهنگی جهان شد.
  5. تلاش‌های غرب: غرب به منظور مقابله با بیداری اسلامی، اقدامات متعددی انجام داد، از جمله تحریم اقتصادی، جنگ نظامی، و ایجاد اختلافات مذهبی.

این درس به ما یادآوری می‌کند که بیداری اسلامی نه‌تنها محدود به کشورهای اسلامی نیست، بلکه به چالش‌های جهانی پاسخ می‌دهد و تأثیراتش فراتر از مرزها خواهد بود.

همچنین بخوانید: جواب درس ۱۳ سیزدهم جامعه شناسی یازدهم انسانی

توجه: شما دانش آموز پایه یازدهم رشته علوم انسانی می توانید برای دسترسی سریع و آسان تر به جواب تمرینات و فعالیت های دروس کتاب جامعه شناسی یازدهم متوسطه دوم ، در انتهای عنوان خود عبارت «ماگرتا» را نیز در گوگل جستجو کنید.

✅ در انتها امیدواریم که مقاله جواب سوالات درس ۱۵ پانزدهم کتاب جامعه شناسی پایه یازدهم متوسطه دوم ؛ برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد. شما می توانید سوالات خود را در بخش نظرات بیان کنید. 💖

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − 10 =