جواب فعالیت های درس چهاردهم تفکر و سواد رسانه ای صفحه ۱۱۱ تا ۱۱۵
گام به گام پاسخ و حل پرسش فعالیت های صفحه 111 ، 112 و 115 درس 14 چهاردهم کتاب تفکر و سواد رسانه ای دهم و یازدهم
جواب فعالیت های درس چهاردهم تفکر و سواد رسانه ای ؛ در این نوشته به پاسخ و جواب فعالیت گروهی صفحه ۱۱۱ ، گفت و گوی کلاسی صفحه ۱۱۲ ، تحلیل و بررسی عکس و مکث و فعالیت در خانه صفحه ۱۱۵ درس ۱۴ چهاردهم هر چیز که در جستن آنی، آنی کتاب تفکر و سواد رسانه ای دهم و یازدهم متوسطه دوم پرداخته ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه ما باشید.
پاسخ درس بعدی: جواب فعالیت های درس پانزدهم تفکر و سواد رسانه ای
جواب فعالیت گروهی صفحه ۱۱۱ درس ۱۴ تفکر و سواد رسانه ای دهم
با هدایت دبیر خود به چند گروه تقسیم شوید، پس از بررسی و گفتوگو جدول زیر را تکمیل کنید.
پاسخ: در جدول زیر می توانید مشاهده کنید:
اثرات فضای مجازی بر سبک زندگی
اثرات مثبت | اثرات منفی |
---|---|
خدمات آموزشی و پرورشی | افشای اسرار شخصی افراد |
ارتباط سریع و آسان با دوستان و آشنایان | یاد گرفتن الفاظ رکیک و زشت |
راه اندازی آسان کسب و کار اینترنتی | تبدیل اینترنت به ارزش |
دسترسی ساده و راحت به محتوای مطلوب | اعتیاد اینترنتی |
دولت الکترونیک | دسترسی راحت و آسان به محتوای غیر هنجار |
جواب گفت و گوی کلاسی صفحه ۱۱۲ درس چهاردهم تفکر دهم
🟧 با راهنمایی معلم محترمتان برخی از فیلمها، تصاویر، مجلات، صفحات روزنامه، کتاب و… مرتبط با سبک زندگی را که با خود به کلاس آوردهاید به نمایش بگذارید. محتوای آنها را براساس مؤلفه های سبک زندگی تحلیل کنید.
پاسخ: مثلاً در فیلمها و تصاویر، بعضی مؤلفههای سبک زندگی مثل نوع پوشش، تغذیه، روابط اجتماعی، مصرفگرایی، و اوقات فراغت دیده میشه. برای مثال:
- یک صفحه روزنامه روی تغذیه سالم و ورزش کردن تأکید داشت.
- در یک فیلم خانوادگی، تأکید روی روابط گرم و صمیمی خانواده بود.
- در یک مجله مد، بیشتر به ظاهر و پوشش شیک و مد روز اهمیت داده شده بود.
🟡 در مجموع، در نمونه های انتخابی دانش آموزان چه موارد مشابهی از بازنمایی ابعاد سبک زندگی ارائه شده است؟
پاسخ: بیشتر نمونهها روی ترویج مصرفگرایی و اهمیت به ظاهر تأکید داشتند.
روابط اجتماعی مثبت و تلاش برای موفقیت فردی هم در خیلی از نمونهها برجسته بود.
سبک زندگی سالم، مثل ورزش و رژیم غذایی مناسب هم به طور مشترک مطرح شده بود.
🟡 آیا این بازنمایی ها هدف خاصی را دنبال یا الگوی خاصی را ترویج میکنند؟ چرا آری، چرا نه
پاسخ: بله، اکثر این بازنماییها هدف خاصی دارند.
ترویج مصرفگرایی: در تبلیغات و مجلات دیده میشد که هدفش تشویق افراد به خرید بیشتر و داشتن زندگی لوکس بود.
ترویج الگوی زندگی سالم: برخی محتواها با هدف تشویق به ورزش و تغذیه سالم تولید شده بودند.
این بازنماییها معمولاً سعی میکنند یک سبک خاص از زندگی رو بهعنوان بهترین مدل ممکن نشون بدن تا مخاطبان رو تحت تأثیر قرار بدن.
🟧 «مُد»ها الگوهای فرهنگی ای است که توسط بخشی از افراد جامعه، پذیرفته می شود و دارای یک دوره زمانی نسبتاً کوتاه است و سپس فراموش می شود. اکنون فیلم « مد » را ببینید. سپس درباره پرسش های زیر گفت و گو کنید.
🟡 چرا برخی افراد در سبک پوشش و آرایش خود به دنبال مد می روند؟
پاسخ: کسب شخصیت، تنوع طلبی، کسب وجه متمایز از دیگران، هویت یابی، به دلیل نیاز به تنوع و فرار از یکنواختی، به خاطر مورد توجه قرار گرفتن یا نشان دادن اینکه متعلق به طبقه بالا مرفه جامعه هستند، پیروی از مد روز و پوشیدن برندهای معروف، داشتن خودرو گران قیمت و..
نظریه های زیادی در این مورد وجود دارد که می توان به تمایز و دیده شدن، عقب نماندن در جامعه، هم گونی با طبقات بالاتر، کمبود عزت نفس و روحیه تنوع طلبی زیاد و …. اشاره کرد.
🟡 آفرینندگان و سازندگان مد چه کسانی هستند؟
پاسخ: طراحان مد و لباس معمولا افراد خلاق و پیشرو جامعه هستند که با شناسایی سلیقه مخاطبان بازار پر رونق و درآمد زایی را به وجود آورده اند.
اولین کسی که طراح مد بوده است، چارلز فردریک ورث نام داشته که با دوختن نام خود بر لباس های دوخت خودش پایه یک برند اولیه را گذاشته است. همچنین از برندهای معروف ایرانی و خارجی امروزه می توان به زارا، شانل، دیور، ورساچی، آدیداس و غیره اشاره کرد.
🟡 مثال هایی از نقش رسانه ها در ترویج مدگرایی را در کلاس مطرح کنید.
پاسخ: جشنواره فیلم فجر، جشن های خانه ی سینما، جشنواره بزرگداشت حافظ، جشنواره دنیای تصویر، رسانه ها از طریق تبلیغات، فیلم ها، و به طور کلی پوشش و لباس و مدل مو و سبک زندگی هنرپیشه و هنرمندان به نوعی رواج دهنده مد و مدگرایی هستند.
مثال های دیگر از نقش رسانه ها در مد: شبکه هایی وجود دارد تحت عنوان مد که به طور مستقیم به ترویج مد می پردازند، تیکه کلام ها و جملاتی که بعد از دیدن برخی از فیلم ها در بین مردم رایج می شود، نحوه پوشش و آرایش بازیگران فیلم مانند فروش گردن بند مرغ آمین بعد از پحش سریال شهرزاد!
🟧 بسیاری از ابعاد سبک زندگی، ذیل مصرف تعریف میشود و تنها پوشش و آرایش را شامل نمیشود. محتوای پیرابند (کادر) صفحۀ مقابل نظریات متفاوتی دربارۀ تأثیر رسانه در «الگوی مصرف» مطرح میکند.
🟧 کدام دیدگاه بیشتر قابل دفاع است؟ چرا؟
پاسخ: دیدگاه اول: مردم به آسانی و به طور مستقیم تحت تاثیر رسانه ها قرار می گیرند.
دیدگاه دوم: برخی از صاحب نظران معتقدند که مخاطبان در برابر رسانه، همواره فعالانه و هدفمند عمل می کنند.
توضیح دیدگاه اول: مردم به آسانی و به طور مستقیم تحت تأثیر رسانهها قرار میگیرند. رسانه، پیوندهای جامعه سنّتی را تضعیف، و افراد را در مقابل تبلیغات تجاری، سیاسی، فرهنگی آسیب پذیر میکند. اثر تبلیغات از این لحاظ مهم است که در خلال آنها راه و روشهای مخصوصی را برای لباس پوشیدن، غذا خوردن، خرید کردن، سرگرمی و… به همهٔ افراد جامعه انتقال میدهد و آن روشها را به فرهنگ عمومی تبدیل میکند.
توضیح دیدگاه دوم: برخی از صاحب نظران معتقدند که مخاطبان در برابر رسانه، همواره فعّالانه و هدفمند عمل میکنند. مردم دربارهٔ چگونگی استفاده از رسانهها تصمیمات فعّالتری میگیرند و در مقابل، رسانه بهرهبرنده، استفاده کننده و انتخابگر به شمار میروند. رسانه تنها عامل تغییر سبک زندگی محسوب نمیشود بلکه عواملی دیگر هم در این امر اثرگذار است.
🟧 آیا میتوان به غیر از این دو دیدگاه، دیدگاه دیگری داشت؟
پاسخ: بله، می توان دیدگاه دیگری نیز داشت.
نکته: تصویر بالا سیر تحول تیپ مردان ایرانی را نشان داده است که تا حدودی بیانگر ارزش های حاکم بر هر دوره می باشد.
جواب تحلیل و بررسی عکس و مکث صفحه ۱۱۵ درس ۱۴ تفکر و سواد رسانه ای دهم
در جواب عکس و مکث صفحه 115 درس 14 کتاب تفکر و سواد رسانه ای پایه دهم ، تصویر زیر آمده است که در ادامه به تحلیل ، بررسی و پیام این عکس و مکث پرداخته ایم:
پاسخ و تحلیل تصویر بالا: شما در این تصویر یک انسان را میبینید که در برابر انبوهی از وسایل متنوع قرار گرفته است و شاید بیشتر وسایل یا خود رسانه یا تبلیغات رسانه باشند. بنابراین فرد باید به عنوان مخاطب فعال فکر کرده و بهترینها را انتخاب کند.
گاهی همین فضای مجازی را هم باید به این وضعیت تشبیه کرد که در برابر انبوهی از اطلاعات و پیامها و متنها قرار میگیریم بنابراین باید مقلد و منفعل نباشیم بلکه خلاقیت داشته و موارد ضروری را انتخاب کنیم.
همچنین این تصویر بیانگر مصرف گرایی است و ابزاری را نشان می دهد که به فرد تحمیل میشود و آیهای که در گوشهی پوستر نوشته شده است نیز اشاره به اسم درس دارد.
جواب فعالیت در خانه صفحه ۱۱۵ درس ۱۴ تفکر و سواد رسانه ای دهم
🟧 زندگی به نمایش درآمده در برنامه های تلویزیون (شبکه های داخلی یا خارجی) را با زندگی واقعی خود مقایسه کنید. در ستون اول جدول زیر بنویسید همسالان شما چگونه در برنامه های تلویزیونی به تصویر کشیده می شوند و در ستون دوم از زندگی واقعی خود بنویسید.
پاسخ: زندگی ای که در تلویزیون از ما نمایش داده می شود بیشتر شبیه آنی (چیزی) است که می خواهیم باشیم تا آنی (چیزی) که هستیم.
تصویر همسالان در برنامه های تلوزیونی | زدگی واقعی شما |
---|---|
۱- تکلیف مدرسه وجود ندارد. ۲- آزادی عمل توسط والدین داده می شود. ۳- سطح رفاه زندگی بسیار بالاست. ۴- دسترسی به تلفن هوشمند وجود دارد. | ۱- هر شب تکلیف مدرسه. ۲- سخت گیری توسط والدین. ۳- مشکلات اقتصادی زیادی وجود دارد. ۴- تلفن هوشمند با محدودیت های والدین همراه است. |
🟧 سعی کنید برای انتقال یکی از موضوعات سبک زندگی به دیگران با استفاده از فنون اقناع و بازنمایی نمونه ای تولید کنید. به طور گروهی نیز می توانید ای فعالیت را انجام دهید.
پاسخ: نمایش خودروهایی که خراب نمی شود و نیاز به تعمیر ندارند! درحالی که پس از خرید متوجه عیب هایشان می شویم. اما باز هم با نمایش نمونه هایی تدوین شده از نحوه عملکرد آنها و تنها اکتفا به یک زیرنویس بسیار ریز جهت جلوگیری از جریمه شان توسط نهادهای نظارتی به این فروش پرسود خود ادامه می دهند.
پاسخ درس قبلی: جواب فعالیت های درس سیزدهم تفکر و سواد رسانه ای
توجه: شما دانش آموزان عزیز پایه دهم و یازدهم متوسطه دوم می توانید برای دسترسی بهتر و سریعتر به جواب های درس تفکر و سواد رسانه ای ، در انتهای جواب صفحه یا فعالیت مورد نظر خود، عبارت « ماگرتا » را نیز به همراه آن در گوگل جستجو کنید.
✅ در این مقاله فعالیت های درس 14 چهاردهم تفکر و سواد رسانه ای پایه دهم و یازدهم را بررسی کردیم، در صورتی که مشکل یا سوالی دارید از بخش دیدگاه در انتهای همین مطلب با ما در ارتباط باشید.
سلام مطالب تون خیلی عالی بود ولی حیف که عکس و مکث نداشتید
در مطلب جداگانه ای گذاشته ایم. در سایت جستجو کنید.
عالی ممنون فقط اگرمیشه کل فعالیت هاوعکس هارویه جابگذاریدعالی ترمیشه
عالیییی ممنونم
فقط اگرمیشه لطفا تمامی فعالیت هاوعکس هارودریک سایت بذاریدعالی ترمیشه
خیلی عالی و جامع و کامل بود .
فقط عکس و مکث این درس رو نذاشتید
سلام عکس و مکث جوابش میشه همانطور که در تصاویر مشاهده می شود فردی با جارو برقی در حال سرقت اطلاعات از کامپیوتر شخصی یک نفر می باشد که با این اطلاعات می تواند آسیب های زیادی به شخص مورد نظر بزند
ممنون ❤❤
مطالب بسیااار عالی بود🤩
عالی بود واقعا دست مریزاد ماگرتا
عالی👏
ممنون
وایییی مدرسم دیر شد الان امتحان دارم و دنبال جوابم برام دعا کنین البته شما که همین لحظه نمیخونین پیاممو خدایاااااااااا منو بکش ☹️ فعلا خدافظمون
خیلی عالی بود مطالبتون