سبک زندگی

جواب فعالیت های درس ۵ مطالعات هشتم ☑️ آسیب های اجتماعی و پیشگیری از آنها

پاسخ سوال های صفحه ۲۴ ، ۲۵ ، ۲۶ ، ۲۸ و ۲۹ مطالعات اجتماعی پایه هشتم ، جواب فعالیت های درس 5 آسیب های اجتماعی و پیشگیری از آنها فصل سوم مطالعات پایه ۸ ام

پاسخ فعالیت های درس ۵ مطالعات هشتم: در این نوشتار به جواب فعالیت های درس پنجم 5 مطالعات اجتماعی پایه هشتم در صفحات ۲۴ ، ۲۵ ، ۲۶ ، ۲۸ و ۲۹ مربوط به درس پنجم آسیب های اجتماعی و پیشگیری از آنها در بخش آموزش و پرورش ماگرتا پرداخته ایم.

پاسخ درس بعدی : جواب فعالیت های درس ۶ مطالعات هشتم

گام به گام فعالیت درس ۵ مطالعات هشتم
گام به گام فعالیت درس ۵ مطالعات هشتم

پاسخ فعالیت درس ۵ مطالعات هشتم

در جواب فعالیت درس 5 مطالعات اجتماعی هشتم داریم :

جواب فعالیت صفحه ۲۴ مطالعات اجتماعی هشتم

۱- متن زیر را بخوانید و درباره آن گفت‌وگو کنید:

کدام یک از این خصوصیات، در شما وجود دارد؟ استقلال طلبی یا شک و تردید

آیا این خصوصیات، مسائلی هم برای شما ایجاد کرده است؟ چطور؟ بله، هر چه از پدر و مادرم فاصله بگیرم بیشتر به عصیان و مخالفت با «استقلال طلبی» گرایش پیدا می کنم.

شما با این خصوصیات یا مسائلی که پیش آمده چگونه برخورد می‌کنید؟ با شک و تردید احساس دلهره و نداشتن اعتماد به نفس

راه حل منطقی و درست برخورد با هر یک از آنها چیست؟ برنامه ریزی صحیح با توصیه افراد موفق – به حرف های والدین توجه کنید

جواب فعالیت صفحه ۲۵ مطالعات هشتم

٢- هر یک از شما فکر کنید و پاسخ‌ها را روی برگه کاغذ بنویسید.
الف) چه هدف‌هایی برای زندگی خود دارید؟ سه هدف کوتاه مدت (یعنی هدفی که در یکی دو سال آینده می‌خواهید به آن برسید) و سه هدف بلند مدت (برای آیندهٔ دورتر) خود را بنویسید.

اهداف کوتاه مدت: کسب نمرات خوب در پایان ترم – قبولی در پایان سال – خرید لپ تاپ یا تبلت – آموزش خوشنویسی و زبان انگلیسی و مقدمات کامپیوتر برای یکی دو سال آینده

اهداف بلند مدت: دانشگاه رفتن و تحصیل در رشته مورد نظر – داشتن شرکت یا کارخانه – داشتن شغل مناسب و مطلوب – خرید منزل مسکونی – ازدواج موفق.

ب) آیا هدف‌هایی که برای خودتان در نظر گرفته‌اید، قابل دسترسی هستند؟ چگونه می‌توان به این خواسته‌ها وهدف‌ها رسید؟

بله ، با تلاش و پشتکار مناسب و توکل به خدا و برنامه ریزی صحیح و اولویت بندی کارها.

پ) چه کسانی می‌توانند در رسیدن شما به این هدف‌ها کمکتان کنند؟ (به طور مستقیم یا غیرمستقیم)

مستقیم: والدین – خواهر و برادر بزرگتر – مربیان و معلمان و مشاوران مدرسه و مشاوره با افراد موفق و ماهر در هر یک از این زمینه ها.
غیرمستقیم: شناسایی استعدادها و توانایی های خود – اعتماد به نفس و دعا و توکل کامل به خدا.

جواب فعالیت صفحه ۲۶ مطالعات پایه هشتم

٣- الف) ماجرای حامد را بخوانید و به سلیقهٔ خود کامل و در کلاس تعریف کنید. مجسم کنید و حدس بزنید پیامدهای این ماجرا چه می‌تواند باشد؟

او به سرعت به بیمارستان منتقل شد اما به هوش نیامد و پلیس بهرام او را دستگیر کرد.

ب) چه مشکلاتی برای خانواده حامد و چه دردسرهایی برای خانواده بهرام به وجود می‌آید؟

خانواده بهرام: نگرانی از آینده نامعلوم بهرام – هزینه های بستری و رفت و آمد خانواده و از دست دادن کار و زندگی آنها.
خانواده حامد از یک طرف نگران حال بهرام بودند و از طرف دیگر نگران بدنامی حامد در محله.

پ) به نظر شما حامد از چه راه‌های دیگری می‌توانست عصبانیت خود را به طور صحیح ابراز کند؟

او توپ را پس داد و آرزو کرد که دیگر آن را تکرار نکنند و اگر این کار را کرد با خانواده آنها صحبت می کرد و از اولیای آنها و والدین خود کمک می گرفت و کمی به عواقب عصبانیت خود فکر می کرد.

۴- گفت‌وگو کنید: در هنگام عصبانیت چه اتفاقاتی در بدن می‌افتد؟ آیا فرد در هنگام عصبانیت می‌تواند خوب فکر کند؟ چرا؟

خیر – ناراحتی باعث می شود احساس بدی داشته باشیم و ما را مجبور به انجام کارهای بد می کند. در این زمان هورمون هایی در مغز ترشح می کند و ضربان قلب، فشار خون و گرفتگی عضلات را افزایش می دهد و در نتیجه تمرکز را از دست می دهد. با صدای بلند فریاد زدیم و نتوانستیم تصمیم درستی بگیریم.

جواب فعالیت صفحه ۲۸ مطالعات کلاس هشتم

۵- یکی از سخنان گهربار پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله یا امامان بزرگوار علیه السلام را دربارهٔ غلبهٔ بر خشم، انتخاب کنید. آن را با خط خوش بنویسید و تزیین کنید و سپس به دیوار منزل یا کلاس نصب نمایید.

برای نمونه: حضرت علی (ع) : خشم با دیوانگی آغاز می‌شود و با پشیمانی پایان می‌یابد.

۶- کاربرگه شماره (۳) راه‌های مقابله با خشم را در کلاس، اجرا کنید.

همفکری کنید و بگویید در هر یک از موقعیت های زیر افراد باید چه روش یا روش هایی برای مقابله با خشم انتخاب کنند و به کار ببرند.

موقعیت (۱)

پدر زهره به او و خواهرش قول داده بود که پنجشنبه آنها را به اتفاق دو نفر از دوستانشان به سینما ببرد ولی آن روز به قول خود عمل نکرد و به خانه تلفن زد و گفت که کاری برایش پیش آمده است. زهره و خواهرش عصبانی شدند و… .
آنها باید چه رفتاری از خود بروز بدهند؟

بهتر است با درک کامل شرایط فعلی دلیل را از پدر جویا شوید و منتظر فرصت مناسب باشید.

موقعیت (۲)

حمیده موضوعی را به یکی از دوستانش میگوید و از او میخواهد به دیگران نگوید، اما چند روز بعد متوجه میشود، چند نفر از همکلاسی هایش موضوع را میدانند. او عصبانی میشود و… .
حمیده چه واکنشی باید داشته باشد؟

ممکن است قبل از خود به کسی گفته باشد، پس نباید عصبانی باشد، بلکه با آرامش ابراز ناراحتی کند و منتظر واکنش او باشد. او همچنین باید در انتخاب دوست رازدار برای دوستی دقت کند.

موقعیت (۳)

رضا و خواهرش یک رایانه مشترک دارند. رضا مشغول کار با رایانه بود اما یک دفعه بدون آنکه بخواهد، چند مورد از فایلهای مهمی را که خواهرش ذخیره کرده بود، پاک کرد. خواهر رضا، بسیار عصبانی شد.
رضا چه کار باید بکند؟

با اعتراف به اشتباه خود عذرخواهی می کند و قول می دهد که در مرتب سازی پرونده ها و جبران اشتباهش به او کمک کند.

موقعیت (۴)

شهرام از نانوایی محل، نان گرفته و در حال رفتن به خانه است. در همسایگی خانه شهرام، پسری زندگی می کند که چند سال از او بزرگتر است و اغلب حالت خشمگین و پرخاشگر دارد. همچنین معمولاً دیگران را مسخره و تحریک به دعوا میکند و بهانهای هم برای دعوا، پیش میکشد. شهرام از کنار او رد میشود تا به خانه برود اما آن پسر جلویش را میگیرد و شروع به فحش دادن میکند. شهرام با متانت به راهش ادامه میدهد اما باز مورد توهین قرار میگیرد. شهرام چه رفتاری باید داشته باشد؟

سعی کنید از او دوری کنید و به محض رسیدن به خانه پدر و مادرش را مطلع کند تا با والدین او صحبت کنند.

گفت وگو کنید:
٧- آیا فردی که مشکلاتی در زندگی دارد، عاقلانه است به موادّ مخدّر پناه ببرد؟ چرا؟ خیر – این امر بر مشکلات زندگی و خانواده اش می افزاید و دچار مشکل می شود و دیگر نمی تواند به راحتی از دام اعتیاد رهایی یابد و آسیب های جسمی و روحی شدیدی به خود وارد کند.

۸- در سال های قبل مطالبی درباره مهارت «نه گفتن» آموختید. توضیح دهید منظور از این مهارت چیست؟

نه گفتن به این معناست که وقتی نمی خواهیم چیزی را بپذیریم، با استفاده از این مهارت به راحتی مقاومت خود را ابراز کنیم و بدون آسیب رساندن به خود یا دیگران، نه بگوییم. پس باید بتوانیم با بیان دلیل در مقابل خواسته های نادرست دیگران به راحتی مقاومت کنیم و برای راهنمایی بیشتر نگوییم; دلایل زیادی برای نه گفتن افراد وجود دارد، از جمله:

  • دلسوزی برای طرف مقابل و این تصور که اگر نه بگویید، شاید هیچ کس دیگری نخواهد یا نتواند به او کمک کند و در نتیجه ممکن است کار او کارساز نباشد.
  • تصور کنید اگر او نه بگوید، طرف مقابل از دیگری خوشش نمی آید.
    اعتقاد به اینکه اگر درخواست دیگران را رد کند، فردی بد و خودخواه محسوب می شود.
  • ترس از دست دادن رابطه با طرف مقابل. هیچکدام از اینها برای هیچکس درست یا قابل قبول نیست.

۹- علل گرایش افراد به موادّ مخدّر کدام‌اند؟ راه‌ حل درست برخورد با هر یک از آنها چیست؟

علل فردی: مانند نداشتن خودآگاهی کافی
راه حل: با شناخت عواملی که فرد را در معرض خطر اعتیاد قرار می دهد، می توان افراد در معرض خطر را شناسایی کرد و برای پیشگیری از اعتیاد آنها برنامه ریزی دقیق و موثری انجام داد.

علل خانوادگی: مانند بی توجهی والدین به فرزندان
راه‌حل: با تأکید بر ارزش‌های خانوادگی و تحکیم بنیان‌های خانواده، والدین نیز باید ارتباط با فرزندان خود را بهبود بخشند و به آنها استقلال عقیده و مشارکت در تصمیم‌گیری بدهند.

علل اجتماعی: مانند دسترسی آسان به مواد مخدر – نابرابری های اقتصادی و اجتماعی
راه حل: ایجاد فرصت های شغلی برای همه اقشار جامعه – ارتقای فرهنگی آحاد جامعه – کنترل دقیق مرزهای کشور.

همچنین بخوانید : جواب فعالیت های درس ۳ مطالعات هشتم

جواب فعالیت صفحه ۲۹ مطالعات هشتم

١٠- با توجه به مطالبی که در این صفحات خواندید و دانسته‌های قبلی خود، به طور گروهی، پیامدهای مصرف موادّ مخدّر را در زندگی یک فرد، روی کاغذ فهرست کنید و به معلم بدهید.

بدهی عمومی – کثیفی و آشفتگی – بیماریهای دهان و دندان – عفونت دستگاه تنفسی فوقانی – اختلالات پوستی – اختلالات عصبی و شناختی – اختلالات خواب و هذیان – تهوع – تقویت – مشکلات شغلی و تحصیلی – تعامل دارویی خشونت خانگی – طلاق و فقر عدم کفایت در انجام وظایف خانوادگی – بی توجهی به فرزندان – ضعف – پایبندی به موازین اخلاقی و دینی – بی خانمانی و بیکاری – انواع جرائم مانند سرقت

۱۱- چرا بیشتر کشورها با قاچاقچیان و مصرف کنندگان موادّ مخدّر مبارزه می‌کنند؟

برای جلوگیری از پیامدهای ذکر شده در فعالیت 10 مانند فروپاشی خانواده ها و اختلافات خانوادگی، جلوگیری از بی نظمی و هدر رفتن سرمایه های ملی و منابع انسانی و اقتصادی جامعه.

پاسخ درس قبلی : جواب فعالیت های درس ۴ مطالعات هشتم

⭐️ در آخر جواب فعالیت های درس ۵ مطالعات هشتم آسیب های اجتماعی و پیشگیری از آن ها در صفحات ۲۴ ، ۲۵ ، ۲۶ ، ۲۸ و ۲۹ به پایان رسید، اگر سوال یا مشکلی دارید از قسمت دیدگاه با ما یا سایر دانش آموزان بحث و گفتگو کنید و نظرات خود را بگذارید. تمام سوالات را کامل و صحیح پاسخ دادیم. میتوانید آن ها را هم خلاصه بنویسید. برای بهتر پیدا کردن ما در آخر عبارت جستجو شده خود در گوگل کلمه ماگرتا را بنویسید.😎🌹

طهرانی

بنیانگذار مجله اینترنتی ماگرتا و متخصص سئو ، کارشناس تولید محتوا ، هم‌چنین ۱۰ سال تجربه سئو ، تحلیل و آنالیز سایت ها را دارم و رشته من فناوری اطلاعات (IT) است . حدود ۵ سال است که بازاریابی دیجیتال را شروع کردم. هدف من بالا بردن سرانه مطالعه کشور است و اون هدف الان ماگرتا ست.

‫۶ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − 11 =