مطلب پیشنهادی :
ad
+
بازاریابی و فروشکسب و کار

تبلیغات محیطی چیست؟ انواع و تاثیر آن بر رشد کسب و کار

نکات مهم در تبلیغات محیطی چیست؟ انواع تبلیغات بیرونی و در سطح شهری

تعریف تبلیغات محیطی و انواع و روش های تبلیغات بیلبوردی و بنری : هر کسب و کاری برای دیده شدن و پیشرفت، نیاز به تبلیغات دارد. استفاده صحیح و به جا از انواع تبلیغات، می تواند تاثیر بسیار مثبتی بر یک کسب و کار نوپا و یا با سابقه بگذارد!

تبلیغات انواع مختلفی دارد که تبلیغات محیطی را می توان یکی از مهمترین آنها نام برد. بسیاری از افراد گمان می کنند که تبلیغات محیطی تنها بیلبوردهای بزرگ را شامل می شود.

اما مقصود از تبلیغات محیطی، تبلیغاتی است که در دید عموم قرار دارد و مردم می توانند آنها را ببینند! علاوه بر بیلبوردها، کاغذ های چسبانده شده به دیوار و یا پوسترهای تبلیغاتی که پشت شیشه مغازه ها و جاهای عمومی وجود دارند نیز می توانند نوعی از تبلیغات محیطی باشند!

اما چند سالی است که این روش از تبلیغات، مورد بحث قرار گرفته و بسیاری از فعالان این حوزه، بر این باورند که تبلیغات محیطی دیگر همانند گذشته تاثیرگذار نیست.

دلایل زیادی وجود دارد که نشان می دهد تبلیغات محیطی دیگر اثرگذاری قدیم را ندارد. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این نوشتار بازاریابی و فروش ماگرتا به دلایل کاهش اثرگذاری تبلیغات محیطی بر کسب و کارها بپردازیم. با ما همراه باشید!

همچنین بخوانید: وظایف شرکت های تبلیغاتی

خلاقیت در تبلیغات محیطی
خلاقیت در تبلیغات محیطی

مزایای تبلیغات محیطی

1. امکان ندارد دیده نشود!

البته بستگی دارد که کجا تبلیغ می کنید؟ اگر بروید و در یک محله دورافتاده، یک پوستر تبلیغاتی بچسبانید، نمی توانید انتظار موفقیت در کسب و کارتان را بکشید!

ولی معمولا افرادی که می خواهند از این روش تبلیغاتی استفاده کنند، از بیلبوردهای بزرگ استفاده می کنند که البته کمی هزینه اش زیاد است. و با نکاتی که در ادامه به آنها اشاره می کنیم، ممکن است به خاطر استفاده از بیلبوردها، باعث دور ریختن پولتان شوید!

نکته مثبتی که در تبلیغات بیلبوردی وجود دارد، این است که تقریبا هر کس از آن مکان رود می شود، تبلیغات شما را می بیند و از این بابت که تبلیغتان دیده می شود، خیالتان راحت است.

اگر از بنرها و پوسترهای تبلیغاتی نیز استفاده کنید، خیالتان راحت است. زیرا بنرها در جایی وجود دارند که رفت و آمد در آنجا زیاد است.

اما اینکه بنر، پوستر و یا بیلبورد شما توجه مردم را جلب کند یا خیر، به چند عامل بستگی دارد:

بنر یا بیلبورد شما:

  • باید اندازه مناسبی داشته باشد که شخص بتواند خیلی سریع آن را بخواند!
  • باید کاملا خوانا باشد که هر شخصی با هر سنی که دارد، بتواند آن را بخواند!
  • باید بسیار ساده باشد و از اجرای پیچیده و غیرقابل فهم در آن استفاده نشده باشد!
  • باید از رنگ های مناسب در آن استفاده شده باشد!

کافی است همین 4 نکته را درون تبلیغات بنری با بیلبوردی خود، که نوعی از تبلیغات محیطی هستند، استفاده کنید که تا تأثیر آن چندین برابر شود!

نکات مهم در تبلیغات محیطی
نکات مهم در تبلیغات محیطی

2. مدت زمان زیادی در دید عموم قرار دارد!

یکی دیگر از مزایای تبلیغات محیطی، طولانی بودن عمر آن می باشد. هنگامی که شما یک بیلبورد در بهترین جای شهر نصب می کنید، می توانید تا ماه ها از آن بهره ببرید و درآمد زیادی از آن کسب کنید.

محدودیتی در تعداد روز قرارگیری بیلبورد شما وجود ندارد. البته این موضوع به هزینه ای که می پردازید نیز بستگی دارد!

به عنوان مثال در تبلیغات آنلاینی که در شبکه های اجتماعی انجام می دهید، حداکثر یک روز تبلیغ شما به نمایش گذاشته خواهد شد و پس از 24 ساعت، مجددا باید با پرداخت هزینه ای، آن را تمدید کنید. معایب دیگری نیز در تبلیغات آنلاین وجود دارد که در مقالات بعدی به آنها اشاره خواهیم کرد!

اما هنگامی که از تبلیغات محیطی استفاده می کنید، می توانید مدت زمان زیادی تبلیغ کسب و کار خود را به نمایش عموم بگذارید و خیالتان از بابت دیده شدنش نیز راحت باشد!

3. می توانید بازار هدفتان را مشخص کنید!

خیلی ساده است! اگر خودرو می فروشید، می توانید در اطراف نمایشگاه های خودرو و مکان هایی که به کسب و کار شما مرتبط هستند، تبلیغات خودتان را قرار دهید.

با این کار باعث می شوید که تنها مخاطبان هدف شما تبلیغ کسب و کارتان را ببینند و در این صورت می توانید فروش خود را چندین برابر کنید!

البته مثالی که زدیم، بسیار ساده و ابتدایی بود. در برخی کسب و کارها، واقعا نمی توان به آسانی بازار هدف را مشخص کرد و ممکن است اصلا نتوانید مکانی را پیدا کنید که مرتبط با کار شما باشد.

البته اینطور هم نیست که بگوییم اگر نتوانستید در جای درست و دقیقا مرتبط با کارتان تبلیغ کنید، شکست می خورید! خیر، هرگز این طور نیست. اما اگر بتوانید این کار را انجام دهید، قطعا نتیجه بهتری نیز خواهید گرفت!

شیوه های نوین تبلیغات محیطی
شیوه های نوین تبلیغات محیطی

معایب تبلیغات محیطی

1. باید هزینه زیادی بابت آن بپردازید!

یکی از مهمترین معایب تبلیغات محیطی، هزینه بسیار زیاد آن است. با توجه به اینکه بیلبوردهای تبلیغاتی در جاهای بسیار مهم شهر قرار دارند و روزانه افراد زیادی در آن مکان ها رفت و آمد میکنند، هزینه های زیادی بابت تبلیغات گرفته می شود!

 البته اگر تبلیغات خود را به صورت کاغذی چاپ کنید و به دیوار بچسبانید، هزینه کمتری باید بپردازید. اما تاثیر بیلبورد، چندین برابر آگهی هایی است که بر روی دیوار چسبانده شده اند!

نصب بنر در پشت شیشه های مغازه ها نیز منوط به اجازه صاحب آن مغازه است و شما ابتدا باید از آنها اجازه بگیرید. که معمولا بسیاری از آنها قبول نمی کنند.

به همین دلیل، بنرهای خود را می توانید در جاهایی که پر رفت و آمد است، به دیوارها بچسبانید. حداقل، تاثیرش از یک کاغذ A4 بیشتر است!

2. محتوای بسیار کوتاهی را در تبلیغ خود میتوانید استفاده کنید!

به دلیل کوچک بودن بیلبوردهای تبلیغاتی، امکان قرار دادن محتوای زیاد وجود ندارد و شما نهایتا می توانید آدرس و شماره تماس، و یک جمله ترغیب کننده و تبلیغاتی بنویسید!

البته می توانید با اندازه کوچکتر مطالب خود را بنویسید تا بتوانید محتوای بیشتری قرار دهید، اما ارزشی ندارد. چون مخاطب وقت کافی برای مطالعه تبلیغ شما را ندارد!

بسیاری از افراد هنگام خواندن تبلیغ شما در حال حرکت هستند و تنها 3 الی 5 ثانیه فرصت دارند پیام شما را بخوانند و اگر متن تبلیغاتی شما بلند باشد، بسیاری از محتوای شما بلا استفاده خواهد بود. و تقریبا تبلیغ شما هیچ تاثیری بر مخاطب نخواهد گذاشت!

3. تعداد بازدید آن را نمی توان تشخیص داد!

فرض کنید در مرکز شهرتان یک بیلبورد سفارش داده اید. کار بسیار خوبی انجام داده اید و مطمئن باشید که اتفاقات خوبی برای کسب و کارتان خواهد افتاد.

اما یک سوال، چگونه می توانید متوجه تعداد بازدید های تبلیغتان شوید؟ شاید شما 100 میلیون تومان هزینه کرده باشید. 1 میلیون نفر آن را دیده باشند و تنها 10 مشتری جدید به دست آورده باشید. آیا این تعداد مشتری دریافتی به دردتان میخورد؟

آیا اصلا می توانید متوجه شوید که این 10 مشتری، نتیجه چند بازدید از تبلیغتان است؟

اگر نتوانید این آمار و ارقام را تجزیه و تحلیل کنید، خیلی زود شکست می خورید. زیرا هزینه ای که پرداخت می کنید، در قبال سودی که کسب می کنید بسیار ناچیز است!

اما در تبلیغات آنلاین، میزان بازدید کاملا مشخص است. به عنوان مثال شما 500 بازدید سفارش می دهید و 10 مشتری جدید به کسب و کارتان اضافه می شود. بنابراین می توانید با تجزیه و تحلیل این آمار، کاری کنید که به جای 10 مشتری، 50 مشتری نصیب تان شود!

حالا اگر در تبلیغات محیطی، 50 مشتری جدید به مشتریان شما اضافه شوند، چگونه می توانید متوجه شوید که این آمار خوب است یا بد؟ چگونه می توانید دریابید که باید دست به کار شوید و محتوای تبلیغاتی خود را تغییر دهید یا خیر؟

اگر می خواهید از تبلیغات محیطی استفاده کنید، باید تمامی جوانب آن را در نظر بگیرید. این که تبلیغ شما توسط افراد زیادی دیده می شود، خیلی خوب و مهم است. اما اینکه آیا واقعا ارزشش را دارد، مسئله بسیار مهم تری است!

تبلیغات موثر در محیط
تبلیغات موثر در محیط

چگونه می توانیم تبلیغات محیطی موثرتری طراحی کنیم؟

1. مکان درستی انتخاب کنید!

سعی کنید در جاهایی که رفت و آمد بیشتر است، تبلیغات خود را انجام دهید. فرقی نمی کند که تبلیغ شما به صورت بیلبوردی باشد یا بنری. به هرحال باید در جایی باشد که افراد زیادی آن را ببینند.

البته هر چه مکانی که انتخاب می کنید، پر رفت و آمدتر و مهمتر باشد، هزینه تان نیز بیشتر خواهد شد. تمامی شرایط را بررسی کنید. اگر دیدید ارزشش را دارد، حتما این کار را انجام دهید!

2. حتما یک شعار تبلیغاتی داشته باشید!

سعی کنید در تبلیغات بیلبوردی یا بنری خود، یک شعار تبلیغاتی که مختص کسب و کارتان است را بنویسید! این موضوع بسیار مهم و تاثیرگذار می باشد.

سعی کنید شعار شما، به واقعیت نزدیک باشد و مانند برخی کسب و کارها، شعارهایی ننویسید که باورش برای مردم سخت باشد!

3. حتما آدرس و اطلاعات تماس را درون آگهی قرار دهید!

این نکته را هرگز فراموش نکنید! شما باید با فونت بسیار بزرگ، آدرس و شماره تماس خود را درون آگهی تان قرار دهید و گرنه پول خود را دور ریخته اید!

اگر مخاطب نتواند با شما به صورت تلفنی ارتباط برقرار کند و یا به صورت حضوری به محل کسب و کارتان بیاید، تبلیغ شما چه تاثیری دارد؟

سعی کنید اطلاعات حیاتی را درجایی از تبلیغ بنویسید که احتمال خوانده شدنش بیشتر باشد. همه چیز بستگی به اجزای محتوای شما دارد که دارای چه تصویری است، شعارتان چقدر طولانی است و … !

تبلیغات Out-of-home advertising
تبلیغات Out-of-home advertising

4. کوتاه بنویسید تا خوانده شود!

اگر بیلبورد تبلیغاتی تان را پر از متن و اجزای گرافیکی کنید، عملا شانس خوانده شدن تبلیغتان را کم کرده اید!

محتوای متنی شما نباید بیشتر از 7 یا 8 کلمه باشد! باید از تصویر کاملا مناسب و مرتبط استفاده کنید. شما نمی توانید در بیلبورد خود داستان کسب و کارتان را بنویسید، چون مخاطب اصلا فرصت ندارد!

5. از رنگ های مناسب استفاده کنید!

سعی کنید اگر تخصصی در حوزه گرافیک ندارید، خودتان برای طراحی بیلبورد دست به کار نشوید.آن را به یک گرافیست حرفه ای بسپارید!

رنگ ها و تاثیر آن بر افراد، نقش مهمی در بازدهی تبلیغ شما دارند! اگر از رنگ های نادرست و نامرتبط در تبلیغ خود استفاده کنید، شانس خود برای دیده شدن تبلیغتان را کاسته اید!

ترکیب رنگ ها مسئله بسیار مهمی است که اگر در این کار متخصص نباشید، ممکن است حس بدی به مخاطب خود انتقال دهید. از نظر روانشناسی، هر رنگی یک حس خاصی را به انسان منتقل می کند و ممکن است شما با به کار بردن یک رنگ نامناسب، باعث شوید که شخص تبلیغ شما را حتی نگاه هم نکند!

یک بار دیگر تاکید می کنیم که تبلیغات محیطی فقط شامل بیلبورد نیست و شما می توانید از پوستر ها و بنرها نیز استفاده کنید. می توانید در جاهایی مانند بدنه خودروها و اتوبوس ها نیز تبلیغات خود را قرار دهید تا شانس دیده شدن شان افزایش یابد.

اگر می خواهید از تبلیغات محیطی استفاده کنید، حتما قبل از آن با یک متخصص و مشاور تبلیغاتی صحبت کنید تا شما را راهنمایی کند. در مقالات بعدی وب سایت ( نام سایت ) به مبحث تبلیغات آنلاین نیز می پردازیم.

برای انجام تبلیغات محیطی دست نگه دارید، ممکن است با خواندن مقاله تبلیغات آنلاین و اینترنتی، نظرتان تغییر کند. زیرا تاثیر تبلیغات آنلاین بسیار بیشتر از تبلیغات محیطی می باشد!

طهرانی

بنیانگذار مجله اینترنتی ماگرتا و متخصص سئو ، کارشناس تولید محتوا ، هم‌چنین ۱۰ سال تجربه سئو ، تحلیل و آنالیز سایت ها را دارم و رشته من فناوری اطلاعات (IT) است . حدود ۵ سال است که بازاریابی دیجیتال را شروع کردم. هدف من بالا بردن سرانه مطالعه کشور است و اون هدف الان ماگرتا ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − 7 =