بهبود فردی و انگیزشیکسب و کار

خصوصیاتی که نشان می دهد هوش هیجانی (EQ)بالایی دارید

شناخت احساسات و برخورد مناسب آن‌ها

هوش هیجانی در واقع همان چیزی است که باعث می شود شما بهترین تصمیمات را در هر لحظه اتخاذ کنید، تصمیماتی از قبیل انگیزه دادن به خود، پشتکار در شرایط دشواری و سرخوردگی، کنترل رفتارهای تکانشی، به تأخیر انداختن خواسته‌ها، تنظیم هیجانات، جلوگیری از غلبه‌ی استرس بر قدرت فکر کردن، همدلی با دیگران و امیدواری.
افرادی که از هوش هیجانی استفاده می‌کنند به مهارت‌های کمتری برای مدیریت تعارض، پاسخ به نیازهای دیگران و محافظت و مدیریت احساسات برای اینکه اخلالی در زندگی به وجود نیاید، نیاز دارند.

هوش هیجانی در حقیقت راهی است برای زیرک بودن

تفاوت IQ و EQ

سال‌های سال دانشمندان تصور می‌كردند IQ تنها عاملی می باشد كه می‌تواند موفقیت افراد را تعیین و آن را تضمین كند، در حالی كه امروزه نظر آنها تغییر كرده و می‌گویند EQ هم عاملی بسیار مهم برای موفق‌ بودن یا ‌ نبودن افراد مختلف است.‌

يبن IQ و EQ هيچ رابطه شناخته شده‌ای وجود ندارد و نمی شود از روی هوش شناختی يا IQ يک نفر هوش هيجانی او را زد. اين يک خبر خوب است زيرا هوش شناختی يا IQ انعطاف پذير نيست واز همان لحظه تولد ثابت است يا دستکم ثبات نسبی دارد. مگر اينکه يک تصادف، مثلا آسيب مغزی آن را تغيير دهد، هيچ کس با يادگيری واقعيت‌های جديد يا فرا گرفتن اطلاعات عمومی بيشتر باهوش نمی‌شود. اما برعکس، هوش هيجانی، مهارتی انعطاف پذير است که به آسانی آموخته می‌شود، با اينکه بعضی مردم، نسبت به ديگران، به طور طبيعی هوش هيجانی بالاتری دارند، کسی که حتی بدون هوش هيجانی به دنيا آمده است باز هم می‌تواند در خود، EQ بالا به وجود آورد .

مهارت های اصلی هوش هیجانی

هوش هیجانی من چقدر است؟

برای اینکه بفهمید هوش هیجانی شما در چه سطحی می باشد فقط کافیست جواب 14 سوال زیر را در خود جویا شوید و ببنید که چقدر این نشانه ها را در خود دارید.

1. در مورد آدم‌هایی که نمی‌شناسید، کنجکاو هستید

دوست دارید که با آدم های جدید ملاقات کنید و کلی سوال از آنها بپرسید، اگر جواب این سوال برای شما بله می باشد، شما درجه خاصی از همدلی که یکی از اجزای مهم هوش هیجانی می باشد را در وجودتان دارید. آدم‌هایی که همدلی بالایی دارند (HEPs) معمولا چیز بسیار مهمی درون‌شان وجود دارد: آنها در مورد غریبه‌ها بسیار کنجکاو هستند و با آغوش باز از دانستن اطلاعات بیش‌تر در مورد آنها استقبال می‌کنند.

2. رهبر شایسته‌ای هستید

معمولا همه‌ی رهبرانِ استثنایی یک ویژگی مشترک دارند. آنها دارای درجه‌ی بالایی از هوش هیجانی هستند.

3. نقاط قوت و ضعف‌تان را می‌شناسید

فردی که هوش هیجانی بالایی دارد نقاط قوت و ضعف اش را به خوبی در ذهنش تحلیل می کند و موثرترین کار را در هر چارچوبی انجام می دهد. این آگاهی باعث ایجاد اعتماد به نفس قوی می شود و شما را به فردی تاثیر گذار تبدیل می کند.

همچنین بیشتر بخوانید در ماگرتا : موثرترین راهکارهای افزایش اعتماد به نفس

4. به همه چیز با دقت توجه می‌کنید

آیا با هر صدایی، نوشته‌ای و فکر گذرایی تمرکزتان را از دست می‌دهید؟ در این صورت، این مسئله می‌تواند شما را از عمل کردن در بالاترین سطح هوش هیجانی باز دارد.
اگر فردی در دوران کودکی بتواند بر کار یا درس‌اش تمرکز کامل داشته باشد و خواندن یک نوشته‌ی غیر مهم یا انجام یک بازیِ ویدئویی را به بعد از اتمام کار اصلی‌اش موکول کند… می‌تواند با قدرت پیش‌بینی کند در بزرگ‌سالی به موفقیت مالی می‌رسد؛ این عامل از داشتن IQ بالا یا ثروت خانوادگی، بسیار مهم‌تر است. این توانایی را می‌توانیم به کودکان‌مان آموزش دهیم.

هوش هیجانی
هوش هیجانی

5. دقیقا می‌دانید از چه چیزی ناراحت هستید

6. با اغلب آدم‌ها کنار می‌آیید

هوش هیجانی - کنار آمدن با اغلب آدم ها
هوش هیجانی – کنار آمدن با اغلب آدم ها

7. عاشق این هستید که فردی با اخلاق باشید

یک جنبه از هوش هیجانی هویت اخلاقی مان می باشد که نشان می‌دهد به چه میزان تمایل داریم خودمان را به عنوان یک آدم اخلاقی و مهربان ببینیم. اگر شما هم تمایل دارید این بخش از وجودتان را پرورش دهید قطعا دارای EQ بالایی هستید.

8. با حوصله و شکیبایی به دیگران کمک می‌کنید

9. به راحتی می توانید احساسات دیگران را حس کنید

احساسات
احساسات

10. پس از سقوط، به سرعت کمر راست می‌کنید (روحیه ی جنگندگی)

این‌که چگونه با اشتباهات و موانع کنار می‌آیید، تا حدودی زیادی شخصیت‌ شما را نمایان می کند. افراد باهوش هیجانی بالا می‌دانند اگر قرار باشد فقط یک کار در زندگی‌ خود انجام دهند این است که به راه درستی که می‌رویم ادامه دهیم. وقتی یک فرد باهوش هیجانی شکست یا مانعی را تجربه می‌کند، می‌تواند به سرعت خود را بازیابد و این کار قدرت انعطاف‌پذیری‌شان را بالاتر می‌برد.

11. ویژگی‌های افراد را تقریبا بدون اشتباه حدس می‌زنید

12. به ندای درونیان اعتماد دارید

13. همیشه به خودتان انگیزه می دهید

انگیزه
انگیزه

14. بهترین مواقع برای پاسخ منفی دادن را پیدا می کنید

خودتنظیمی، به عنوان یکی از ۵ جزء هوش هیجانی، به معنی توانایی در منظم کردنِ خودتان و اجتناب از عادات ناسالم است. آدم‌های با هوش هیجانی معمولا برای تحمل استرس و کنترل آرزوهای‌شان آمادگی کامل دارند.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − 12 =