ادبیاتفرهنگ و هنر

جواب تمرین های درس ششم عربی دهم انسانی صفحه ۹۰ تا ۹۲

گام به گام پاسخ و حل تمرینات صفحه 90 ، 91 و 92 درس 6 ششم عربی پایه دهم علوم انسانی

جواب تمرین های درس 6 ششم عربی دهم انسانی ؛ در این مقاله از بخش آموزش و پرورش ماگرتا با جواب و پاسخ تمرینات صفحه ۹۰ ، ۹۱ و ۹۲ درس ۶ ششم کتاب عربی دهم متوسطه دوم رشته های ادبیات و علوم انسانی آشنا می شوید. در ادامه با ما همراه باشید.

بعدی: ترجمه متن درس هفتم عربی دهم انسانی
جواب تمرین های درس هفتم عربی دهم انسانی

جواب تمرین های درس ششم عربی دهم انسانی

جواب تمرین اول صفحه ۹۰ درس ششم عربی دهم انسانی

أَیُّ کَلِمَةٍ مِنْ کَلِماتِ الدَّرسِ، تُناسِبُ التَّوضیحاتِ التّالیَةَ؟
کدام کلمه از درس بیشتر با توضیحات زیر مطابقت دارد؟

۱- آلَةٌ لِلِاطِّلاعِ عَلَی دَرَجَةِ حَرارَةِ الْجِسمِ وَ الْجَوِّ. (المِحرار: دماسنج)
ترجمه: وسیله‌ای برای اطلاع از درجه حرارت بدن و هوا.

۲- یَومُ الِاسْتِراحَةِ لِلْمُوَظَّفینَ وَ الْعُمّالِ وَ الطُّلّابِ. (عُطلَة: تعطیلی)
ترجمه: روز استراحت کارمندان و کارگران و دانش‌اموزان.

۳- مِنطَقَةٌ بَرّیَّةٌ بِجِوارِ الْبِحارِ وَ الْمُحیطاتِ. (شاطِی: ساحل)
ترجمه: منطقۀ خشکی در کنار دریاها و اقیانوس‌ها

۴- إدارَةٌ لِتَسلیمِ الرَّسائِلِ وَ اسْتِلامِها. (بَرید: اداره پست)
ترجمه: اداره ارسال و دریافت نامه‌ها.

۵- نَباتٌ یُعطی ثَمَراً أَبیَضَ اللَّونِ. (قُطن: پنبه)
ترجمه: گیاهی که میوۀ سفید رنگ می‌دهد.

۶- مَکانٌ لِبَیعِ الْأَدویَةِ. (صَیدَلیّة: داروخانه)
ترجمه: محلی برای فروش داروها

جواب تمرین دوم صفحه ۹۰ درس ۶ عربی دهم انسانی

ضَعْ فی الْفَراغِ کَلِمَةً مُناسِبَةً مِنَ الْکَلِماتِ التّالیَةِ. «کَلِمَتانِ زائِدَتانِ»
یک کلمه مناسب از زیر را در جای خالی قرار دهید. “دو کلمه اضافی”

تُراثٌ / قُبَّةِ / جِلْدیٌّ / رائِعَةً / السّیاحیِّ / الرّیفِ / الْحَلَویّاتُ

۱- کانَ لِصَدیقی مَرَضٌ جِلْدیٌّ فَذَهَبَ إلَی الْمُستَشفَی.
ترجمه: دوستم بیماری پوستی داشت، پس به بیمارستان رفت.

۲- قَرَأتُ قَصیدَةً رائِعَةً لِأَمیرِ الشُّعَراءِ أَحمَد شَوقیّ.
ترجمه: قصیدۀ جالبی از امیر شاعران، احمد شوقی خواندم.

۳- جَلَسْنا تَحتَ قُبَّةِ شاه شِراغ (ع) فی مَدینَةِ شیراز.
ترجمه: زیر گنبد شاه چراغ در شهر شیراز نشستم.

۴- إنَّ کُردِستان مِنْ مَناطِقِ الْجَذبِ السّیاحیِّ فی إیران.
ترجمه: کردستان از مناطق دارای جاذبۀ جهانگردی در ایران است.

۵- اَلْعَیشُ فِی الرّیفِ جَمیلٌ جِدّاً.
ترجمه: زندگی در روستا بسیار زیبا است.

پاسخ تمرین سوم صفحه ۹۱ درس ششم عربی دهم انسانی

ضَعْ فی الْفَراغِ کَلِمَةً مُناسِبَةً.
یک کلمه مناسب را در جای خالی قرار دهید.

پاسخ تمرین سوم صفحه ۹۱ درس ششم عربی دهم انسانی

۱- رَأَینا …….. مِن أَمِریکَا الْوُسطَی فِی الْمُتحَفِ. سائِحانِ / سائِحَینِ
ترجمه: دو گردشگر آمریکای مرکزی را در موزه دیدم.

۲- ساعَدَتِ …….. الْمَرأَةَ الَّتی تَصادَمَتْ بِالسَّیّارَةِ. الْمُمَرِّضَتانِ / الْمُمَرِّضَتَینِ
ترجمه: دو پرستار به خانمی که با ماشین تصادف کرده بود کمک کردند.

۳- حُزْنُ …….. فی قُلوبِهِم لا فی وُجوهِهِم.  الْمُؤمِنونَ / الْمُؤمِنینَ
ترجمه: اندوه مؤمنان در قلب‌هایشان است نه در چهره‌هایشان.

۴- …….. وَقَفا فی بِدایَةِ السّاحَةِ الْأُولَی. اَلشُّرطیَّینِ / اَلشُّرطیّانِ
ترجمه: دو پلیس در ابتدای میدان اول ایستاده‌اند.

۵- …….. حاضِرونَ فی مِهرَجانِ الْمَدرَسَةِ. اَلْمُعَلِّمونَ / اَلْمُعَلِّمینَ
ترجمه: معلم‌ها در جشنواره مدرسه حاضر هستند.

۶- نَزَلَ …….. مِن طائِراتِهِمُ الْحَربیَّةِ. الطَّیّارونَ / الطَّیّارینَ
ترجمه: خلبانان از هواپیماییژ جنگی‌شان پایین آمدند.

جواب تمرین چهارم صفحه ۹۱ درس ششم عربی دهم انسانی

عَیِّنِ الْکَلِمَةَ الْمُعرَبَةَ مِنْ ناحیةِ الْقَواعِدِ.
کلمه عربی شده را از نظر دستور زبان شناسایی کنید.

جواب تمرین چهارم صفحه ۹۱ درس ششم عربی دهم انسانی

۱- سَعیدٌ / أَنَا / هوَ / ‍کُمْ
اسم / من (ضمیر) / او (ضمیر) / تان (ضمیر)

۲- هٰذا / هٰؤلاءِ / اَللّهُ / ذٰلِکَ
این (اسم اشاره) / این (اسم اشاره) / خدا / آن (اسم اشاره)

۳- هیَ / أنتِ / نَحنُ / صَحیفَةً
او (ضمیر منفصل) / تو (ضمیر منفصل) / ما (ضمیر منفصل) / روزنامه (اسم)

۴- بَرید / أُولٰئِکَ / تِلْکَ / هٰذِهِ
نامه (اسم) / آنها (اسم اشاره) / آن (اسم اشاره) / این (اسم اشاره)

۵- هَلْ / فُسْتُق / أَینَ / مَتَی
آیا (حرف استفهام) / پسته (اسم) / این (اسم استفهام) / کی (اسم استفهام)

جواب تمرین پنجم صفحه ۹۲ درس ۶ عربی دهم انسانی

أَعْرِبِ الْکَلِماتِ الْمُلَوَّنَةَ.
کلمات رنگی را تجزیه کنید.

۱- ﴿هَلْ جَزاءُ الْإحْسانِ إلَّا الْإِحْسانُ﴾ اَلرَّحمٰن: 60
ترجمه: آیا پاداش نیکی جز نیکی است.
الْإحْسانِ:
 مضاف‌الیه و مجرور به کسره

۲- خَیرُ النّاسِ مَنْ نَفَعَ النّاسَرَسولُ اللّٰهِ (ص)
ترجمه: بهترین مردم کسی است که به مردم سود برساند.
النّاسِ:
 مضاف‌الیه و مجرور به کسره
النّاسَ: مفعول و منصوب به فتحه

۳- جَمالُ الْعِلْمِ نَشْرُهُ وَ ثَمَرَتُهُ الْعَمَلُ بِهِ. أمیرُ الْمؤمنین علیٌّ (ع)
ترجمه: زیبایی علم نشر آن و میوه‌اش عمل به آن است.
نَشْرُ:
 خبر و مرفوع به ضمه
ثَمَرَتُ: مبتدا و مرفوع به ضمه

۴- اَلدَّهرُ یَومانِ؛ یَومٌ لَکَ وَ یَومٌ عَلَیکَ. أمیرُ الْمؤمنین علیٌّ (ع)
ترجمه: روزگار ده روز است: روزی برای (به نفع) تو و روزی علیه (به ضرر) تو.
یَومانِ:
 خبر و مرفوع به الف

۵- اِسْتَخْرَجَ الْفَلّاحونَ ماءً مِن بِئرِ الْقَریَةِ.
ترجمه: کشاورزان آبی را از چاه روستا استخراج کردند.
الْفَلّاحونَ:
 فاعل و مرفوع به واو
ماءً: مفعول و منصوب به تنوین نصب

۶- اَلْعَقْلُ السَّلیمُ فی الْجِسْمِ السَّلیمِ.
ترجمه: عقل سالم در بدن سالم است.
السَّلیمُ:
 صفت و مرفوع به ضمه

توجه: برای مشاهده سایر تمرینات و معنی متن درس ششم عربی دهم انسانی، وارد لینک «ترجمه متن درس ششم عربی دهم انسانی» شوید.

قبلی: ترجمه متن درس پنجم عربی دهم انسانی
جواب تمرین های درس پنجم عربی دهم انسانی

توجه: شما دانش آموزان عزیز پایه دهم متوسطه دوم ، برای دسترسی سریع و بهتر به ترجمه و جواب تمرینات درس های کتاب عربی دهم انسانی ، می توانید با اضافه کردن کلمه «ماگرتا» در سرچ های درسی خود، به مطلب مورد نظرتان دست پیدا کنید.

در انتها امیدواریم که مقاله جواب تمرین های درس 6 ششم کتاب عربی دهم متوسطه دوم رشته علوم انسانی ، برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد و از آن استفاده و بهره برده باشید.

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + 19 =