جواب درس چهاردهم نگارش پنجم ابتدایی صفحه ۷۳ ، ۷۴ ، ۷۵ و ۷۶
جواب پرسش های صفحه 73 ، 74 ، 75 و 76 درس 14 شجاعت نگارش فارسی کلاس پنجم دبستان ؛ گام به گام درس چهاردهم نگارش پایه پنجم ابتدایی
جواب سوالات درس ۱۴ چهاردهم نگارش پنجم ابتدایی صفحه ۷۳ ، ۷۴ ، ۷۵ و ۷۶ ؛ در این مقاله به جواب و پاسخ سوال های املا و دانش زبانی صفحه 73 و 74 ، درک متن صفحه 75 ، نگارش صفحه 76 درس 14 چهاردهم شجاعت کتاب نگارش فارسی کلاس پنجم دبستان پرداخته ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه ما باشید.
درس قبلی: جواب درس سیزدهم نگارش پنجم
جواب املا و دانش زبانی صفحه 73 و 74 درس 14 نگارش فارسی پنجم ابتدایی
۱) جاهای خالی جمله های زیر را با واژه های مناسب از متن درس، کامل کنید.
* شجاع، کسی است که از خطر و عاقبت کارهای بد می ترسد.
* آنچه ناپسند و نکوهیده است، این است که انسان بی دلیل بترسد.
* تلخی دارو سلامت انسان را تضمین می کند.
* امروز علاوه بر نترسیدن و قدرت بدنی به شجاعت اخلاقی هم احتیاج داریم.
* خنده بر ترس های دروغین ، گام اول شجاعت است.
۲) با توجّه به متن درس جاهای خالی را کامل کرده، واژه ی مورد نظر را بنویسید.
۳) نمودارهای زیر را کامل کنید.
جواب درک متن صفحه ۷۵ درس چهاردهم نگارش فارسی پنجم دبستان
الف) متن زیر را بخوانید.
پسری در آتش
جلوی خانه شلوغ بود. مردم بیقرار بودند و به دودی که از پنجرهها بیرون میآمد، نگاه میکردند؛ هیچکس جرئت نداشت به آتش نزدیک شود. صدای فریاد پیرزن بار دیگر از داخل خانه شنیده شد.
در همین موقع علی از دل جمعیت جدا شد. دوید توی حیاط و با سرعت از پلهها بالا رفت. آرنجش را سپر صورتش کرد و با پا ِ محکم به در نیمسوخته کوبید، در باز شد. شعلههای آتش روبهرویش زبانه کشید. همانطور که صورتش را پوشانده بود، پشتش را به سینهی دیوار چسباند و ذرهذره جلو رفت. چشمهایش را به سختی باز کرد. از لابهلای دود و آتش پیرزن را دید که کنج اتاق کز کرده بود و ناله میکرد.
مثل ببر از روی کپههای آتش پرید و خود را به پیرزن رساند. دستش را دراز کرد و بازوی او را گرفت و از زمین بلند کرد. آتش هر لحظه بیشتر و بیشتر میشد. علی پیرزن را از کنار دیوار اتاق و از بین آتش عبور داد و تا دم در برد. پیرزن کورمال کورمال خود را به حیاط رساند. بعد چشمانش را باز کرد. برگشت و منتظر ماند تا کسی را که نجاتش داده بود، ببیند؛ امّا هرچه صبر کرد خبری نشد.
فردا همهی روزنامهها نوشتند: «علی لَندی» نوجوان فداکار خوزستانی از جان خود گذشت تا جان انسانی را نجات دهد!
ب) با توجه به متن، دو سؤال طرح کنید و پاسخ آنها را بنویسند.
پاسخ: در زیر به طرح دو سوال به همراه پاسخ آنها پرداخته ایم.
سوال ۱) علی لَندی چگونه توانست پیرزن را از آتش نجات دهد؟
پاسخ: علی لَندی با شجاعت و فداکاری از دل جمعیت جدا شد و به سمت خانهای که در آتش میسوخت دوید. او با استفاده از آرنجش در نیمسوخته را باز کرد و به داخل رفت. علی با احتیاط و با پوشاندن صورتش از دود، به سمت پیرزن که در کنج اتاق کز کرده بود، رفت و او را از میان شعلهها و دود عبور داد و به حیاط رساند. این عمل شجاعانه و سریع او باعث نجات جان پیرزن شد.
سوال ۲) چه پیام اخلاقی میتوان از داستان علی لَندی گرفت؟
پاسخ: داستان علی لَندی پیامهای مهمی درباره فداکاری، شجاعت و ایثار دارد. این داستان نشان میدهد که در شرایط بحرانی، انسانها میتوانند با از خودگذشتگی و شجاعت به دیگران کمک کنند. همچنین، این داستان به ما یادآوری میکند که هر فردی میتواند با عمل خود تأثیر مثبتی بر زندگی دیگران بگذارد و در مواقع نیاز، به یاری همنوعان خود بشتابد.
جواب نگارش صفحه 76 درس چهاردهم نگارش فارسی پنجم ابتدایی
سوال) یکی از موضوع های زیر را انتخاب کنید و گزارشی دربارهی آن بنویسید.
🟦 اردوی تفریحی 🟦 برنامهی یک روز مدرسه 🟦 گردش علمی 🟦 بازدید از یک مکان تاریخی، علمی، آموزشی 🟦 دیدار دو تیم ورزشی
۱. اردوی تفریحی
مقدمه: اردوی تفریحی یکی از بهترین فرصتها برای دانشآموزان است تا از فضای کلاس درس خارج شده و با همکلاسیهای خود در محیطی غیررسمیتر ارتباط برقرار کنند. این اردوها معمولاً شامل فعالیتهای مختلفی از قبیل بازیهای گروهی، گردش در طبیعت و فعالیتهای ورزشی میباشند.
بدنه: در اردوی تفریحی اخیر که به مقصد پارک جنگلی برگزار شد، دانشآموزان در صبح زود با اتوبوس به محل اردو رفتند. پس از رسیدن، برنامههای متنوعی شامل بازیهای تیمی، پیادهروی در دل طبیعت و برگزاری مسابقات ورزشی اجرا شد. همچنین، مربیان به دانشآموزان نکات مهمی درباره حفظ محیط زیست و اهمیت طبیعت آموزش دادند.
نتیجهگیری:
این اردو نه تنها به تقویت روابط اجتماعی بین دانشآموزان کمک کرد، بلکه فرصتی برای یادگیری و تفریح نیز فراهم آورد. دانشآموزان با انرژی و شادابی به مدرسه بازگشتند و از تجربیات خود در این اردو صحبت کردند.
۲. برنامهی یک روز مدرسه
مقدمه: برنامهی یک روز مدرسه شامل فعالیتها و دروس مختلفی است که به یادگیری و رشد دانشآموزان کمک میکند. این برنامهها معمولاً شامل کلاسهای درسی، فعالیتهای فوقبرنامه و زمانهای استراحت میباشند.
بدنه: روز مدرسه با زنگ صبح آغاز میشود. پس از خوشآمدگویی معلمان، دانشآموزان به کلاسهای خود میروند. در این روز، دروس مختلفی از جمله ریاضی، علوم، ادبیات و هنر تدریس میشود. همچنین، در زمانهای استراحت، دانشآموزان میتوانند به بازی و تعامل با یکدیگر بپردازند.
نتیجهگیری: برنامهی یک روز مدرسه به دانشآموزان کمک میکند تا مهارتهای اجتماعی و علمی خود را تقویت کنند و در محیطی یادگیری مؤثر و مثبت قرار بگیرند.
۳. گردش علمی
مقدمه: گردش علمی فرصتی است تا دانشآموزان با مفاهیم علمی در دنیای واقعی آشنا شوند. این نوع گردشها معمولاً به مکانهای علمی مانند موزهها، آزمایشگاهها و مراکز تحقیقاتی برگزار میشوند.
بدنه: در گردش علمی اخیر، دانشآموزان به موزه علم و فناوری رفتند. در این موزه، با استفاده از نمایشگاههای تعاملی، دانشآموزان با مفاهیم فیزیک، شیمی و زیستشناسی آشنا شدند. همچنین، کارگاههای آموزشی برگزار شد که در آنها دانشآموزان به صورت عملی با آزمایشهای علمی آشنا شدند.
نتیجهگیری: این گردش علمی به دانشآموزان کمک کرد تا مفاهیم علمی را به صورت عملی تجربه کنند و علاقهمندی خود را به علوم مختلف افزایش دهند.
۴. بازدید از یک مکان تاریخی، علمی، آموزشی
مقدمه: بازدید از مکانهای تاریخی و علمی به دانشآموزان این امکان را میدهد تا با تاریخ و فرهنگ کشور خود آشنا شوند و از نزدیک با دستاوردهای علمی آشنا شوند.
بدنه: در بازدید اخیر، دانشآموزان به یکی از بناهای تاریخی شهر رفتند. در این بازدید، راهنما اطلاعات مفیدی درباره تاریخچه بنا و اهمیت آن در فرهنگ و تمدن ایران ارائه داد. همچنین، دانشآموزان با معماری و هنرهای دستی آن زمان آشنا شدند.
نتیجهگیری: این بازدید نه تنها به دانشآموزان اطلاعات تاریخی و فرهنگی ارائه داد، بلکه آنها را به حفظ میراث فرهنگی کشور تشویق کرد.
۵. دیدار دو تیم ورزشی
مقدمه: دیدارهای ورزشی بین دو تیم، فرصتی عالی برای ترویج روحیه رقابت سالم و همکاری در بین دانشآموزان است. این دیدارها معمولاً با هیجان و شور و شوق زیادی همراه است.
بدنه: در دیدار اخیر، تیم فوتبال مدرسه با تیم فوتبال یکی از مدارس دیگر به رقابت پرداخت. بازی در زمین ورزشی مدرسه برگزار شد و دانشآموزان و معلمان به تشویق تیمها پرداختند. بازی با نتیجهای نزدیک و هیجانانگیز به پایان رسید.
نتیجهگیری: این دیدار ورزشی نه تنها به تقویت روحیه تیمی و همکاری بین دانشآموزان کمک کرد، بلکه فرصتی برای تفریح و سرگرمی نیز فراهم آورد. دانشآموزان با انگیزه بیشتری به تمرینات ورزشی ادامه خواهند داد.
درس بعدی: جواب درس پانزدهم نگارش پنجم
توجه: شما دانش آموزان پایه پنجم دبستان عزیز اگر می خواهید به راحتی به جواب های کتاب نگارش فارسی پنجم ابتدایی دسترسی داشته باشید، تنها کافیه جواب درس مورد نظرتان را به همراه عبارت « ماگرتا » در گوگل جست و جو کنید.
همچنین بخوانید: گام به گام نگارش پنجم ابتدایی
در این مقاله جواب سوالات صفحه 73 ، 74 ، 75 و 76 درس 14 چهاردهم شجاعت نگارش پنجم ابتدایی را به صورت کامل بررسی کردیم ، شما دانش آموزان عزیز می توانید از قسمت دیدگاه، نظرات خود را با دیگران به اشتراک بگذارید.
عالی بود .
ممنون شما خیلی تو درس نگارش کمک می کنید
سلام. خیلی از شما ممنونم آقای زنجیران واقعا عالی بود تشکر از شما👌🏻👌🏻🌹🌹
سلام. خیلی از شما ممنونم آقای زنجیران واقعا عالی بود تشکر از شما👌🏻👌🏻🌹🌹
عالی
خیلی وب سایت شما کاربردیه
سلام
عالی وجذاب بودمتشکرم ازلطف ومحبت شما فوق العاده بود واقعا ممنون👌👌
ببخشید شما اسم من رو دارید
سلام خیلی ممنونم از ماگرتا اون کارم رو به کار انداخت واقعا ممنون ♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
خیلی عالیه
عالی بودی اگه تونستی از درس پانزده … بزار به هر حال عالی بودی
عالی
عااااااااااااالی
هیچ کس نگارش رو نمینویسه ممنون که شما نوشتین🙃
سلام آقای زنجیران ممنون از شما سپاس گزارم
سلام خیلی مفید و عالی بود ممنونم از سایت و آقای زنجیران😍😍😍😍😍😍
خیلی ممنون از شما
میشه گزارش های دیگری هم بزارید
آره
عالییییییییییییییییی👌
عالییییی
عالی ممنون
واقعا عالی بود 👌
سلام
سلام واقاً عالی بود.به من خیلی کمک کرد ومتشکرم از آقای زنجیران🙏🙏🙏🙏
علیک
من شما رو به تمام دوستام معرفی کردم
سلام خسته نباشید
ما تازه این درس را دادیم
من نمیدونم باید چه جوری صفحه 76 را نوشتم
بقیش راحت راحت بود خودم حل کردم
پایان
عالی من هنوز این درس را نخوندم ولی نوشتم ک راحت باشم 🈶️🉐️㊙️
اره
سلام آقای زنحیران.
ازشما سپاسگزارم واقعا عالی بود خیلی خوب بود ازتون تشکر میکنم👌🏻👌🏻🙏🏻🙏🏻🌹🌹
منم همین کار رو میکنم
😂
خیلی خوب بود
واقعا عالیههههههههههههههه.
خیلی خوبه واقعا مرسی ازتون که اینقدر وقت میذارید و این هارو حل میکنید توی سایت قرار میدید خدا خیرتون بده
عالییییییییییییییییهههههههههههههههههههههههههههه
همه چیز رو نوشته
بله
مرسی زنجیران عالی بود
عالی بود همیشه همه چیز رو مینویسه بهترینه
اوکی درسته
عالی بود از شما ممنونمم ❤❤❤❤
خوب بود
اینو خودمممیدونم
عالی
واقعا ممنون
تشکر میکنم 😎
خوبه ممنون
بچه ها اینو نگا کنین دختر کفشدوزکیه😱🤣🤣🤣🤣🤣. همه میدونن الکی میگی پس چرا مینویسی🤣🤣. سایتش عالیه من واس ابحیم استفاده میکنم ✌🏻🖤
خب دوس داره اسمش اون باشه ب ت چ؟