جواب درس چهارم نگارش پنجم صفحه ۲۳ ، ۲۴ ، ۲۵ و ۲۶
پاسخ و حل فعالیت ها و تمرین های صفحه 23 ، 24 ، 25 و 26 درس 4 چهارم نگارش فارسی پنجم دبستان
جواب صفحه ۲۳ ، ۲۴ ، ۲۵ و ۲۶ درس چهارم نگارش پنجم ابتدایی ؛ در این مطلب به پاسخ و جواب سوال های تمرینات املا و دانش زبانی صفحه 23 و 24 ، درک متن صفحه 25 و نگارش صفحه 26 درس چهارم کتاب نگارش فارسی کلاس پنجم دبستان پرداخته ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه ما باشید.
درس قبلی: جواب سوال های درس سوم نگارش پنجم
جواب سوالات املا و دانش زبانی صفحه 23 و 24 درس چهارم نگارش پنجم
۱) جدول را مانند نمونه کامل کنید.
فضیلت | اسباب | غفلت | محافظت | خصلت |
---|---|---|---|---|
فضیلـ | اسبا | غفلـ | محافظـ | خصلـ |
فضبـ | اسبـ | غفـ | محافـ | خصـ |
فضـ | اسـ | غـ | محا | خـ |
فـ | ا | * | محـ | * |
* | * | * | مـ | * |
۲) الف) با توجه به متن درس، جاهای خالی را با واژه های مناسب پر کنید.
ای فرزندان بکوشید به کسب هنر و فضیلت، که انسان ثروتمند و با هنر ، اگرچه گمنام باشد و دشمن بسیار داشت باشد، به سبب عقل و هنر خویش ، در میان مردم، شناخته می شود، چنان که فروغ آتش را هرچه تلاش کنند کم شود؛ باز هم شعله ور می گردد.
ب) از میان واژه هایی که نوشتید، سه تا را به دلخواه انتخاب کنید و در یک جمله به کار برید.
واژه ها: عقل، خویش، کسب
جمله: ما باید با استفاده از عقل خویش، به کسب دانش بپردازیم.
۳) الف) از بین واژه های داخل گلبرگ، گوش دادنی ها و شنیدنی ها را جدا کنید و در مرکز گل بنویسید.
گوش دادنی ها: تلاوت قرآن، تدریس معلّم، اخبار، قصّه های مادربزرگ
شنیدنی ها: خش خش برگ ها، بوق ماشین، صدای پرندگان، تیک تیک ساعت
ب) یکی از گوش دادنی ها را به دلخواه انتخاب کنید و دربارهی آن توضیح دهید.
پاسخ: قصّه های مادربزرگ: صدای قصه گفتن مادربزرگم را هنوز به یاد دارم. صدای مادربزرگ هر چقدر هم پیر باشد و خسته بازهم با شنیدنش به وجد می ایی، بازهم دوست داری خاطراتش را از زیان خودش و با صدای دل نشینش بشنوی و دوست داری صدایش را ضبط کنی و بارها و بارها پخشش کنی. صدایی که سرشار از محبت و علاقه است؛ صدایی که پر از خستگی یک عمر اوست و در عین حال صدایی شیرین و دلرباست.
تدریس معلم: با خوب گوش دادن به تدریس معلم و موارد آموزشی او، در واقع تمام مطالب مفید و مهم درسی را یاد می گیریم و نیاز کم تری برای وقت گذاشتن جهت یادگیری مطالب درسی داریم. من همیشه در کلاس به خوبی به صدای معلم گوش می دهم.
صدای پرندگان: گوش دادن به صدای پرندگان یکی از آرامشبخشترین و دلپذیرترین تجربههای طبیعی است که میتواند هر روزمان را زیبا کند. صدای ملایم و متنوع آنها، همچون سمفونی طبیعت، ما را از دغدغهها و استرسهای روزمره دور میکند و به ما یادآوری میکند که زیباییهای سادهای در جهان وجود دارند که اغلب نادیده میگیریم. زمانی که در دل طبیعت قدم میزنیم و به آواز پرندگان گوش میدهیم، حس تازگی و زندگی دوباره در وجودمان زنده میشود و ارتباطی عمیقتر با محیط اطرافمان برقرار میکنیم. این صداها نه تنها نشانهای از حضور حیات در اطراف ما هستند، بلکه به ما کمک میکنند تا لحظاتی از سکوت و آرامش را تجربه کنیم و قدر لحظات ساده و زیبای زندگی را بدانیم.
خش خش برگ ها: گوش دادن به صدای خشخش برگها در زیر پا، یکی از لذتبخشترین و آرامشبخشترین تجربههای طبیعی است که میتواند حس زنده بودن و نزدیکی به طبیعت را در ما بیدار کند. این صدای دلنشین که با هر قدم ما در جنگل یا پارک به گوش میرسد، همچون نوای ملایمی است که ذهنمان را از افکار مزاحم و استرسهای روزمره پاک میکند. هر بار که به این صدای خشخش گوش میدهیم، حس کودکی و بازیگوشی درونمان بیدار میشود و ما را به خاطرات خوش پاییزی دوران کودکی میبرد. صدای برگها که زیر قدمهایمان شکسته و خرد میشوند، نه تنها نشانهای از تغییر فصل و گذر زمان است، بلکه یادآور زیباییهای ساده و فراموششدهای است که در دل طبیعت نهفته است و باید بیشتر قدرشان را بدانیم.
پاسخ سوال های درک متن صفحه ۲۵ درس چهارم نگارش پنجم ابتدایی
به جمله های زیر دقت کنید.
* بازرگان زندگی خوب و آرامی داشت. فرزندان هم در کنار پدر و مادر، فضای گرم و پرمهری داشتند.
* آن نقطه ی شهر هوای پاکیزه تری دارد و بیمارستان هم باید در همان محل ساخته شود.
* مریم گفت: «آنها از تدریس آموزگار خود لذت می برند». علی نیز تأیید کرد.
در مثال های بالا «هم» و «نیز»، جمله ها را به هم پیوند داده اند و معنی دو جمله به هم ارتباط پیدا می کنند.
یک کتاب داستان انتخاب کنید. سپس جمله هایی را که با «هم» و «نیز» به یکدیگر ارتباط پیدا می کنند، بیابید و در جدول زیر بنویسید.
هم | ۱) بیمارستان هم باید در همان محل ساخته شود. ۲) کلاغ در آسمان آبی پرواز می کرد. کبوترها هم در کنار پی پرواز می کردند. ۳) اکبر رفت، دوستانش را برای فوتبال خبر کند، رضا هم، با او همراه شد. ۴) اکبر به اصغر گفت میای بریم فوتبال؟ رضا هم که حبت آن ها را شنیده بود، گفت: منم میام. |
نیز | ۱) تصمیم گرفتند نظر طبیب شهر را نیز بپرسند. ۲) کلاغ به کبوترها گفت عجب هوای خوبی است. آن ها نیز تأیید کردند. ۳) اکبر که با توپ، شیشه خونه همسایه را شکسته بود، فرار کرد. اصغر و رضا نیز فرار کردند. ۴) کبوترها به کلاغ پیشنهاد دادند تا بالای درخت سرو استراحت کنیم، کلاغ نیز پذیرفت. |
جواب نگارش صفحه 26 درس چهارم نگارش پنجم دبستان
حکایت زیر را بخوانید و درباره ی مفهوم آن کمی بیندیشید، پس از درک موضوع، آن را در دو بند به زبان ساده بنویسید.
«دو کس، رنج بیهوده بردند و سعی بیفایده کردند؛ یکی آنکه اندوخت و نخورد و دیگر آنکه
آموخت و نکرد: علم، چندان که بیشتر خوانی چون عمل در تو نیست، نادانی».
پاسخ: دو گروه از انسان ها سعی و تلاششان بیهوده و بی ثمر است. گروهی که در دنیا مال و ثروت می اندوزند و از آن استفاده نمی کنند و گروهی که علم و دانش فرا می گیرند و به آن عمل نمی کنند. هر چه علم و دانش بسیار بخوانی اگر به آن عمل نکنی نادان هستی.
پاسخ دیگر: انسان هایی که تنها مال و ثروت جمع می کنند، اما برای رفاه خود از اندوخته ی بهره ایی نمی جویند، عمر خود را به بیهودگی سپری کرده اند. همچنین کسانی که علم اندرونی می کنند، اگر آن دانش را در زندگی خویش به کار نبرند و در اختیار دیگران قرار ندهند، اوقات عمر خود را به بیهودگی گذرانده اند.
نتیجه گیری: این حکایت به ما یادآوری میکند که داشتن دانش و آموختن مهم است، اما بدون عمل و بهرهبرداری از آن، دانش بیهوده است. عمل و استفاده از دانش، تنها راهی است که میتوان از آن بهره برد.
درس بعدی: جواب درس پنجم نگارش پنجم
توجه: شما دانش آموزان پایه پنجم دبستان عزیز اگر می خواهید به راحتی به جواب های کتاب نگارش فارسی پنجم ابتدایی دسترسی داشته باشید، تنها کافیه جواب درس مورد نظرتان را به همراه عبارت « ماگرتا » در گوگل جست و جو کنید.
همچنین بخوانید: گام به گام نگارش پنجم ابتدایی
در این مقاله جواب تمرین های صفحه ۲۳ ، ۲۴ ، ۲۵ و ۲۶ درس چهارم نگارش فارسی پنجم دبستان را به صورت کامل بررسی کردیم ، شما دانش آموزان عزیز می توانید از قسمت دیدگاه، نظرات خود را با دیگران به اشتراک بگذارید.
عالی بود
سلام خيلى خيلى ماگرتا عالييييييييييييييييي
سلام من عباس ضمیری هستم
آن هایی که می گویند عالی است درست
و آن هایی که می گویند بد است غلط
ممنون خدافظ
بله راست میگه واقعا کمال تشکر دارم
خیلی خیلی عالی
خیلی درسته
عالی
واقعا خیلی خیلی خوبه ماگرتا رو خیلی دوست دارم 😘😘😘😘😍
خوب بود بد نبود
چرا خیلی خوب بو د من اول درسامو مینویسم بعد کجاها اشکال داشتم از اینجا نگاه میکنم درستش میکنم واقعاً خیلی ممنون
عالی ماگرتا حرف نداره👍👌
عالیه غالی
عالیه عالی
عالی
ماگرتا بسیار عالی است
خیلی خیلی عالی ماگرتا
بله که آلیه
عالی بود
عالی
خیلی عالی.ماگرتا
عالیییییییییییییییی
الن که میگی عالیه عزیزم عالی با اون آ نوشته نمیشه گلم
عالی بود
سلام خیییییییییلی ععععععععععااااالللللییییی بود من که نشستم همرو نوشتم🥲😜 خیلی هم عالی کسی که میشه بده خودش بده🫰🏻🤟🏻💟💟💜❣️😻😼😽😺🥰😘
خوبه
منم نظر شمارو دارم عالیه 😍😍😍😍😍
خیلی عالی
عالی عالی
عالی از این بهتر نمی شه👍👍👍
خخخخخخخخیلی خوب بود
خخخخخخخخیلی خوب بود
عالیه
👍🏻Bonjour, ce site est vraiment super (✪‿✪)
خوبه
عالی
خیلی خوب بود
خیلی خیلی خوبه عالی
مثل یک کمک درسی هستش
سلامتی
خیلی خوبه
خیلی عالی👍👍👏👏
ممنون خیلی عالی بود 😍😍😍😍
خیلی عالیه
عالی بود
سلام خیلی خیلی خوبه من به دانش آموزان معرفی کردکردم
سلام خیلی خوبه 👍
سلام خیلی خوب بود
سلام تو فامیلیت چیه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
عزیزم مگه تو کلاس پنجم هستی عزیزم من کلاس هشتم هستم سن من ۱۴ سال😛😛😛😜😜😜تو بدی
سلام ممنون
عالیهههه
👍
خوب
سلام خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی عالی
خیلی خوب است
عالی
عالی
عالی
افرین برتو 😁😁😁🕋🕋🕋🕋🕋🕋🕶🏎🏆
فاطمه 😗😗😗عالی😗😗😗
خیلی عالی دستتون دردنکنه من که راضی بودم
عالی بود
عالی بود
خوبه عالیه
خیلی خوب است من از آن رازی استم بچه ها از این کم کم
استفاده کنید ممنون می شم
❤❤❤🥰🥰🥰🥰
عالی
عالی 👏🏻👏🏻👏🏻👌🏻
عالی
سلام بسیار عالی بود
سلام
سلام
ممنون
عالیه واس آبجیم استفاده میکنیم
عالی بود
سلا خیلی عالیه
خیلی خوب بود عالی بود🙏👏👏👏
عالی واقعا ممنونم ❤❤❤💙💙💙
عالی بود
سلام اگر شما برای ابجیتون استفاده میکنید چطور استفاده میکنید یعنی دوتاشون رو نوشتی ؟؟
سلام واقعا خیلی خوبه عالی
عالی عالی
عااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااالی مرسی 😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍
خیلی خوب بود
درست می گی عالی بود
اره خیلی خیلی عالی بود
خیلی عالییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی
عالی ماگرتا حرف نداره👍👌
الی من که راضی بودم
خیلی عالی بود
من هم همینطور 😊👍