جواب سوالات درس ۹ عربی یازدهم معارف اسلامی؛ ✍️ صفحه ۱۱۸ تا ۱۲۸
گام به گام تمرینات درس 9 نهم کتاب عربی زبان قرآن (2) پایه یازدهم رشته علوم و معارف اسلامی
جواب تمرین های درس نهم عربی یازدهم معارف اسلامی ؛ در این نوشته به پاسخ صحیح و غلط، اختبر نفسک و تمرین های صفحه ۱۱۸، ۱۲۵، ۱۲۶، ۱۲۷ و ۱۲۸ درس ۹ نهم «آنّه ماري شیمِل» از کتاب عربی، زبان قرآن (۲) پایه یازدهم متوسطه دوم رشته علوم و معارف اسلامی پرداخته ایم. در ادامه با آموزش و پرورش ماگرتا همراه باشید.
پاسخ درس بعدی: جواب درس دهم عربی یازدهم معارف اسلامی

جواب سوالات صفحه ۱۱۸ عربی یازدهم معارف اسلامی
أَجِبْ عَنِ الْأَسئِلَةِ التَاليَةِ حَسَبَ نَصِّ الدَّرْسِ.
«با توجه به متن درس به سوالات زیر پاسخ دهید.»
١. بِأَيِّ لْغَةٍ كانَتْ شيمِل تَقرَأُ الْأَدعيَةَ الْإِسلاميَّةَ؟
ترجمه: شیمل با چه زبانی دعاهای اسلامی را می خواند؟
جواب: بِاللّغَةِ الْعَرَبِيَّةِ. (با زبان عربی)
٢. أَيُّ حَديثِ كُتِبَ عَلَى قَبرِ شيمِل؟
ترجمه: كدام حدیث بر قبر شيمل نوشته شد؟
جواب: النّاسُ نيامٌ فَإِذا ماتُوا انْتُبَهوا. (مردم خفته هستند هرگاه بمیرند آگاه میشوند.)
۳. كَمْ كِتاباً وَ مَقالَةَ أَلَقَتْ شيمِل؟
ترجمه: شیمل چند کتاب و مقاله تألیف کرد؟
جواب: أَكثَرَ مِن مِنَّةٍ كِتابٍ وَمَقالَةٍ. (بیش از صد کتاب و مقاله.)
۴. بِماذا أَوْصَتْ شيمِل زُمَلاءَها؟
ترجمه: شیمل همکارانش را به چه چیزی سفارش کرد؟
جواب: أَوْصَتْ أَن يُشَكلِّوا فَريقاً لِلْحِوارِ الدّينيِّ وَالثَّقافيِّ. (سفارش کرد که گروهی را برای گفتگوی دینی و فرهنگی تشکیل دهند.)
۵. أَيْنَ وُلِدَتْ شيمِل؟
ترجمه: شيمل كجا متولد شد؟
جواب: في «ألْمانيا» (در آلمان)
جواب اختبر نفسک (۲) صفحه ۱۲۵ عربی یازدهم معارف اسلامی
إختَبرْ نَفسَكَ (٢): تَرْجِمِ الآياتِ، ثُمَّ عَيِّنٍ نَوعَ الأَفعالِ المعتلّةِ وَصيغَتَها.
«خود را بیازمایید (2): آیات را ترجمه کنید، سپس نوع افعال بی قاعده و شکل آنها را مشخص کنید.»
١. ﴿كُنَتَمْ خَيَرَ أُمَّةِ أُخْرِجَتْ لِلنَّاس تَأْمُزُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنَّهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَلَوْ آمَنَ أَهْلُ الْكِتَابِ لَكَانَ
خَيرًا لَهُمْ .. ﴾
ترجمه: شما بهترین امتی (هستید) که برای مردم بیرون شدهاید: به کار پسندیده فرمان میدهید، و از کار ناپسند
بازمیدارید در حالیکه به خدا ایمان دارید. و اگر اهل کتاب ایمان آورده بودند قطعاً برایشان بهتر بود.
جواب:
كُنْتُمْ: معتلّ أجوف – جمع مذكِّر مخاطب (للمخاطبينَ)
تَنْهَوْنَ: معتلّ ناقص – جمع مذكِّر مخاطب (للمخاطبينَ)
كَانَ: معتلّ أجوف – مفرد مذكّر غانب (للغايِب)
٢. ﴿فَلَمَّا كُتِبَ عَلَيْهِمُ الْقِتَالُ إِذَا فَرِيقٌ مِنْهُمْ يَخْشَوْنَ النَّاسَ كَخَشْيَةِ اللهِ أَوْ أَشَدَّ خَشْيَةً وَ قَالُواْ رَبَنَا لِمَ كَتَبْتَ عَلَيْنَا
الْقِتَالَ﴾
ترجمه: هنگامی که بر آنها جهاد واجب شد (نوشته شد) گروهی از آنها مثل ترسیدن از خدا يا شديدتر، از مردم
میترسیدند و گفتند ای پروردگارا، چرا جهاد را بر ما واجب کردی؟
جواب:
يَخْشَوْنَ: معتلّ ناقص – جمع مذكّر غانب (للغانِيينَ)
قَالُواْ: معتلّ أجوف – جمع مذكّر غائب (للغانِبينَ)
۳. ﴿قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ تَعَالَوْا إِلَى كَلِمَةٍ سَوَاءٍ بَينَنَا وَبَيْنَكُمْ أَلَا نَعْبُدَ إِلَا اللَهَ وَلَا نُشْرِكَ بِهِ شَيْئًا﴾
ترجمه: بگو: ای اهل كتاب، بياييد بر سر سخنى كه ميان ما و شما يكسان است (انبياء و كتاب هاى آسمانى بر آن
متّفق هستند) گرد آییم؛ این که جز خدا را نپرستیم و چیزی را با او شریک نگردانیم.
جواب:
قُلْ: معتلّ أجوف – مفرد مذكِّر مخاطب (للمخاطب)
تَعَالَوا: معتلّ ناقص – جمع مذكّر مخاطب (للمخاطبينَ)
۴. ﴿أَتَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَتَنْسَوْنَ أنْفْسَكُمْ وَأَنَتُمْ تَتَلُونَ الْكِتَابَ أَفَلَا تَعْقِلُونَ﴾
ترجمه: آیا مردم را به نیکی فرمان میدهید و خودتان را فراموش میکنید، در حالیکه شما کتاب [خدا] را مى خوانيد؟
آيا نمى انديشيد؟
جواب:
تَنسَونَ: معتلّ ناقص – جمع مذكِّر مخاطب (للمخاطبينَ)
تَتلُونَ: معتلّ ناقص- جمع مذكّر مخاطب (للمخاطبينَ)
۵. ﴿جَعَلُوا أَصَابِعَهُمْ فِي آذَانِهِمْ وَاسْتَغْشَوْا ثِيَابَهُمْ﴾
ترجمه: انگشتانشان را در گوشهایشان قرار دادند و ردای خویشتن بر سر كشيدند.
جواب:
اسْتَغْشَوْا: معتلّ ناقص – جمع مذكّر غائب (للغائبينَ)
۶. ﴿وَ يُقُولُونَ آمَّا بِاللَّهِ وَبِالرَّسُولِ وَأَطَعنَا﴾
ترجمه: میگویند به خدا و رسول ایمان آوردیم و اطاعت کردیم.
جواب:
يُقُولُونَ: معتلّ أجوف – جمع مذكّر غائب (لِلغائِيينَ)
أَطَعْنَا: معتلّ أجوف – للمتكلم مع الغير
جواب تمرین اول صفحه ۱۲۶ عربی یازدهم معارف اسلامی
التَّمرينُ الْأَوَّلُ: ضَعْ في الْفَراغِ كَلِمَةَ مُناسِبَةً مِنْ کَلِماتِ مُعجَم الدَّرس.
«تمرین اول: یک کلمه مناسب از فرهنگ لغت درسی را در جای خالی قرار دهید.»
١. كانَتْ شيمِل مُنذُ طُفولَتِها مُشتاقَةً إِلَى كُلِّ ما يَتَعَلَّقُ بِالشَّرقِ وَ … بإیران.
ترجمه: شیمل از کودکیاش به هر چیزی که با شرق پیوستگی داشت علاقمند و شیفتۀ ایران بود.
جواب: مُعجَبَة
٢. الدُّكتوراه … هيَ شَهادَةٌ تُعْطَى لِشَخْصِ تَقْديراً لِجُهودِهفي مَجالٍ مُعَیَّنِ.
ترجمه: دکترای افتخاری مدرکی است که به شخصی (برای) قدردانی از تلاشش در زمینهای مشخّص داده می شود.
جواب: الفَخريَّة
۳. إنَّ … ثاني أَكبَرِ مَدينَةِ في تُركِيا بَعْدَ إسْطَنبول.
ترجمه: آنکارا دومین شهر بزرگ ترکیه پس از استانبول است.
جواب: أَنْقَرَة
۴. اَلشَّعْبُ الْباكِستانيُّ يَتَكَلَّمْ بِاللُغَةِ … .
ترجمه: مردم پاکستان به زبان اردو صحبت میکنند.
جواب: اْلْأُرْديَّة
۵. اَللُغَةُ الرَّسميَّةُ في بِريطانيا … .
ترجمه: زبان رسمی در انگلستان زبان انگلیسی است.
جواب: إنجِليزيَّة
جواب تمرین دوم صفحه ۱۲۶ عربی یازدهم معارف اسلامی
التَّمرينُ الثّاني: تَرجِم العِباراتِ التّاليَةَ، ثُمَّ عَيِّنِ الفعلَ المُعتَلَّ النّاقِصَ.
«تمرین دوم: عبارات زیر را ترجمه کنید، سپس فعل معین ناقص را مشخص کنید.»
١. ﴿وَلْتَكُنْ مِنِكُم أُمَّةٌ يَدعونَ إلَى الخَيرِ وَيَأمُرونَ بِالمَعروفِ وَيَنَهَونَ عَنِ المُنكَرِ﴾
ترجمه: باید از شما امتی باشند که به نیکی دعوت میکنند و به کار شایسته، سفارش و از بدی باز میدارند.
جواب: يَنهَونَ: معتلّ ناقص (ن هي)
٢. ﴿وَيُزَكّيهِم وَيُعَلِّمُهُم الكِتابَ وَالحِكمَةَ﴾
ترجمه: آنها را تزکیه میکند و به آنها کتاب و حکمت میآموزد.
جواب: يُزَكّي: فعل معتلّ ناقص
۳. اَللّهُمَّ اقضِ دَينَ كُلِّ مَدین.
ترجمه: خدایا قرض هر بدهکاری را بپرداز.
جواب: إقضِ: فعل معتلّ ناقص (ق ض ي)
۴. اللّهُمَّ اشْفِ كُلَّ مَريضِ.
ترجمه: خدایا هر بیماری را شفا بده.
جواب: اشْفِ: فعل معتلّ ناقص (ش ف ي)
جواب تمرین صفحه ۱۲۷ عربی یازدهم معارف اسلامی
التَّمرينُ الثّالِثُ: اِختَرِ الفِعلَ المُناسِبَ لِلفَراغِ.
«تمرین سوم: فعل مناسب را برای جای خالی انتخاب کنید.»
١. الطَّالِباتُ … في ساحَةِ المَدرَسَةِ أَمسِ.
ترجمه: دانشآموزان دیروز در حیاط مدرسه راه رفتند.
جواب: مَشَينَ
٢. مِن فَضلِكَ، لا … شَيئاً لا تَعرِفُ سِعرَه.
ترجمه: لطفاً چیزی كه قیمتش را نمى دانى نخر.
جواب: تَشتَرٍ
۳. لِماذا … أَنتِ، يا أُختي العَزيزَةَ؟
ترجمه: چرا تو گریه می كنى؟ اى خواهر عزيزم!
جواب: تَبكينَ
۴. لا … عَن خُلقٍ، وَتَأْتيَ بِمِثِلِه.
ترجمه: از اخلاقی منع نکن که خودت همانند آن را انجام مى دهى (میآوری).
جواب: تَنهَ
۵. يا حَبييَتي، … صَديقَتَكِ الحَميمَةَ.
ترجمه: ای دوست من، دوست صمیمیات را فراموش نکن.
جواب: لا تَنسَي
۶. أَيُّهَا العُمّالُ، رَجاءً، … قَليلاً.
ترجمه: ای کارگران، لطفاً كمی استراحت كنید.
جواب: إِستَريحوا

جواب تمرین صفحه ۱۲۸ عربی یازدهم معارف اسلامی
اَلتَّمرينُ الرّابعُ: عَيِّنِ «الفعلَ الصَّحيحَ» في كُلِّ مَجموعَةِ.
«تمرین چهارم: «فعل صحیح» را در هر گروه مشخص کنید.»

نکته: شما دانش آموزان عزیز پایه یازدهم متوسطه دوم، برای دسترسی سریع و بهتر به ترجمه و جواب تمرینات درس های کتاب عربی یازدهم معارف اسلامی، می توانید با اضافه کردن کلمه «ماگرتا» در سرچ های درسی خود، به مطلب مورد نظرتان دست پیدا کنید.
معنی درس: ترجمه درس نهم عربی یازدهم معارف اسلامی
پاسخ درس قبلی: جواب درس هشتم عربی یازدهم معارف اسلامی
✅ در انتها امیدواریم که این گام به گام تمرینات درس 9 نهم کتاب عربی یازدهم متوسطه دوم رشته علوم و معارف اسلامی، برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد و از آن استفاده و بهره برده باشید.


















