مطلب پیشنهادی :
ad
+
ادبیاتفرهنگ و هنر

معنی و آرایه های ادبی شعر چشمه و سنگ فارسی پنجم + خوانش و فهم

معنی کلمات و لغات ، جواب سوالات خوانش و فهم ، آرایه های ادبی ، قالب شعر و نکات دستوری و معنی و مفهوم شعر چشمه و سنگ کتاب فارسی کلاس پنجم دبستان صفحه 129

معنی کلمات و آرایه های ادبی شعر چشمه و سنگ فارسی کلاس پنجم ؛ در این نوشته به معنی کلمات و لغات ، قالب شعر ، ارایه های ادبی و نکات دستوری ، جواب سوال های خوانش و فهم بخوان و حفظ کن ، معنی و پیام شعر چشمه و سنگ صفحه ۱۲۹ کتاب فارسی کلاس پنجم دبستان پرداخته ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه ما باشید.

همچنین بخوانید: معنی کلمات و متن شعر بال در بال پرستوها فارسی پنجم

معنی کلمات و آرایه های ادبی شعر چشمه و سنگ فارسی کلاس پنجم دبستان
معنی کلمات و آرایه های ادبی شعر چشمه و سنگ فارسی کلاس پنجم دبستان

معنی متن و آرایه های ادبی شعر چشمه و سنگ فارسی پنجم دبستان

در این بخش به آرایه های ادبی ، نکات دستوری و معنی شعر چشمه و سنگ صفحه 129 کتاب فارسی کلاس پنجم دبستان پرداخته ایم:

جدا شد یکی چشمه از کوهسار / به ره گشت، ناگه به سنگی دچار
معنی: یک چشمه آب از کنار آبی جریان یافت (جاری شد) و در راه خود به سنگی برخورد که مانع رفتن او شد.

به نرمی، چنین گفت با سنگ سخت: / «کرم کرده، راهی ده، ای نیک بخت!»
معنی: چشمه با مهربانی به سنگ محکم گفت: ای خوشبخت، لطفی کن و راه را باز کن تا من عبور کنم.

آرایه ها: حرف زدن چشمه با سنگ: جان بخشی
نکته: دستوری: گفت: فعل گذشته (ماضی) / راهی ده: جمله ی امری

گران سنگ تیره دل سخت سر / زدش سیلی و گفت: « دور ای پسر
معنی: سنگ بزرگ و سنگین نامهربان و لجباز، به او (چشمه) سیلی زد و گفت: ای پسر، دور شو.

آرایه ها: سنگ، سیلی زد و گفت: جان بخشی (تشخیص)
نکته: دستوری: سنگ گران و (سنگ) تیره دل و (سنگ) سخت سر: ترکی های وصفی هستند / دور شو: یک جمله ی امری است که فعلش حذف شده است. / ای پسر: یک جمله ندا و منادا / کل بیت از چهار جمله تشکیل شده / مصراع اول: نهاد

نجنبیدم از سیل زورآزمای / که ای تو، که پیش تو جنبم ز جای؟»
معنی: من در برابر سیل قدرتمند، تکان نخوردم؛ تو کی هستی که من مقابل تو از جایم حرکت کنم؟

نکته: دستوری: سیل زورآزمای: ترکیب وصفی / که ای تو: یک جمله ی پرسشی = تو، که: چه کسی، ای: هستی؟ (در جمله ی «که ای تو» منادا وجود ندارد.) / در مصراع دوم واژه های «که» به ترتیب، ضمیر پرسشی و حرف ربط هستند.

نشد چشمه از پاسخ سنگ، سرد / به کندن در استاد و ابرام کرد.
معنی: چشمه از جواب سنگ ناامید نشد و با ایستادگی و پافشاری به رفتنش ادامه داد.

آرایه ها: چشمه، ابرام کرد: تشخیص / سرد نشد: کنایه از ناامید نشد.

بسی کند و کاوید و کوشش نمود / کز آن سنگ خارا رهی برگشود…
معنی: (چشمه) بسیار کند و با تلاش و جست و جوی بسیار توانست، سنگ سخت را سوراخ کند و راهی برای ادامه ی حرکت خودش باز کرد.

نکته: دستوری: سنگ خارا: ترکیب وصفی (سنگ: موصوف ، خارا: صفت) / رهی: مفعول / برگشود: فعل ماضی (گذشته)

برو کارگر باش و امیدوار / که از یأس، جز مرگ، ناید به بار
معنی: برو تلاش کن و به زندگی امیدوار باش، زیرا ناامیدی، سبب مرگ انسان می شود.

نکته: دستوری: این بیت از چهار جمله تشکیل شده است / بعد از واژهی «امیدوار» فعل «باش» حذف شده است.

گرت پایداری است در کارها / شود سهل، پیش تو دشوارها.
معنی: اگر در کارها صبر و استقامت داشته باشی، تمام سختی ها و دشواری ها به آسانی برطرف می شوند.

نکته: دستوری: بیت از دو جمله تشکیل شده است. / پایداری: نهاد / دشوارها: نهاد

قالب شعر چشمه و سنگ چیست :

قالب شعر چشمه و سنگ مثنوی می باشد. محمدتقی بهار مختلص به ملک الشعرای از شاعران نامی کشورمان است که شعر چشمه و سنگ از میان آثار این هنرمند بزرگ انتخاب شده است.

پیام شعر چشمه و سنگ چیست :

سرگذشت چشمه، در شعر چشمه و سنگ به ما یاد می دهد که باید در مقابل سختی ها امید خود را از دست ندهیم و به تلاش و پشتکار خود ادامه بدهیم.

یا به طور خلاصه پیام شعر چشمه و سنگ : 1) پایداری و استقامت کردن در کارها، 2) در راه رسیدن به هدف ناامید نشدن، 3) در راه رسیدن به هدف تلاش و کوشش نمودن.

معنی کلمات ، لغات و کلمه های سخت شعر چشمه و سنگ فارسی کلاس پنجم

در این بخش به معنی واژگان ، کلمات و لغت های مهم و سخت شعر چشمه و سنگ صفحه 129 کتاب فارسی کلاس پنجم دبستان پرداخته ایم:

ره: مخفف راه
کوهسار: کوهستان
کرم: لطف، مهربانی
گران سنگ: در این شعر به معنی سنگ بزرگ و سنگین
تیره دل: بدخواه، سیاه دل، نا مهربان، بد اندیش

سخت سر: مقاوم، سر سخت، لجباز
نجنبیدم: تکان نخوردم، از جایم حرکت نکردم
زورآزمای: کسی که زور خودش را به دیگران نمایان می‌کند.
دراستادن: در ایستادن، پا فشاری کردن، اصرار ورزیدن
ابرام: پافشاری و اصرار کردن

گرت: اگر تو را، اگر برای تو
کاوید: جست و جو کرد، تلاش کرد
سنگ خارا: سنگ سخت، نوعی سنگ
یأس: نا امیدی
سهل: آسان

جواب سوالات خوانش و فهم شعر چشمه و سنگ صفحه ۱۲۹ فارسی پنجم

در بخش خوانش و فهم بخوان و حفظ کن شعر چشمه و سنگ صفحه ۱۲۹ کتاب فارسی کلاس پنجم دبستان سوالاتی مطرح شده است که در زیر به پاسخ صحیح آنها پرداخته ایم:

سوال ۱) در متن شعر ، «چشمه» و «سنگ» با چه ویژگی هایی توصیف شده‌اند؟

پاسخ: چشمه: مهربان، بااراده، امیدوار، پرتلاش، نرمی، سخت کوش، ایستادگی و مقاومت
سنگ: سختی، گران، تیره دل، سخت سر (خودپسند، نامهربان)

سوال ۲) خوانش بیت دوم و چهارم چه تفاوتی با هم دارد؟ چرا؟

پاسخ: بله تفاوت دارند، چون بیت دوم از زبان چشمه با حالت مهربانی و لطف خوانده می شود، ولی بیت چهارم از زبان سنگ با حالت سختی و دل تیرگی (درشتی و خشم) خوانده می شود.

همچنین بخوانید: معنی کلمات و هم خانواده درس شانزدهم فارسی پنجم ابتدایی

توجه: شما دانش آموزان عزیز و کوشا می توانید برای دسترسی سریع تر و بهتر به مطالب کمک درسی فارسی پنجم ابتدایی ، کلمه و عبارت « ماگرتا » را به همراه مطلب مورد نظر خود جستجو کنید.

در انتها امیدواریم که مقاله معنی لغات ، واژه ، کلمات و ترجمه متن شعر بال در بال پرستوها درس 13 سیزدهم فارسی پایه پنجم ابتدایی ، برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد و توانسته باشید تا از آن استفاده و بهره برده باشید.

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

‫63 دیدگاه ها

  1. ماگرتا عالی تر از عالی😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😎😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍🤗😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😋😍🤗😊😘😏😋😘😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍

  2. سایت خوبیه همه کارامو ریلکس کرد فقت یه خواهش دارم جواب هارو خلاصه تر بکنین خعلی زیاده تا برم جلو تخته جواب بدم نیم ساعت میگذره تا قشنگ توضیح بدم و ب نظر من جوابا شبیه هم هستن آدم گیج میشه

  3. عالی. ولی اگه میشه خلاصه تر چون مثلا خانم داره سوال می پرسه بعد من را صدا میزنه بعد به جواب ماگرتا نیاز داریم اما تا بیام بنویسم یکی دیگه بجای من جواب میده دیانانوبخت🏳‍🌈🌈🕊🌷🌸🦋✨🦄❤️🌹💕⃢⃟🌸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + 19 =