جواب فعالیت های درس دوازدهم تفکر و سواد رسانه ای صفحه ۹۳ تا ۱۰۱
پاسخ های فعالیت های صفحه 93 ، 94 ، 95 ، 96 ، 97 ، 100 و 101 درس 12 دوازدهم کتاب تفکر و سواد رسانه ای دهم
جواب فعالیت های درس دوازدهم تفکر و سواد رسانه ای ؛ شما دانش آموزان پایه دهم دوم متوسطه می توانید در این نوشته جواب و پاسخ های گفت و گوی کلاسی صفحه ۹۳ ، ۹۴ ، ۹۵ و ۹۶ فعالیت گروهی صفحه ۹۷ ، گفت و گوی کلاسی صفحه ۱۰۰ ، عکس و مکث و فعالیت در منزل صفحه ۱۰۱ درس ۱۲ دوازدهم مخاطب فعال یا منفعل کتاب تفکر و سواد رسانه ای دهم و یازدهم را مشاهده نمایید. در ادامه با آموزش و پرورش ماگرتا بخش همراه ما باشید.
پاسخ درس بعدی: جواب فعالیت های درس سیزدهم تفکر و سواد رسانه ای
جواب گفت و گوی کلاسی صفحه ۹۳ ، ۹۴ ، ۹۵ و ۹۶ درس ۱۲ تفکر و سواد رسانه ای
ابتدا جدول خودارزیابی زیر را به طور فردی تکمیل کنید.
اکنون امتیازهای خود را محاسبه، و براساس امتیاز کل، جایگاه خود را روی بردار زیر مشخّص کنید.
پاسخ: جمع نمرات من ۱۷ شد و جایگاه من در بردار بالا، نزدیک به مخاطب منفعل میباشد.|
سپس نتایج را با دیگر هم کلاسیهای خود مقایسه کنید. گزارههای جدول، نشانههای مخاطب فعّال در استفاده از رسانهها است. هر چه امتیاز کل شما به عدد ۴۵ نزدیکتر باشد، شما مخاطب فعّالتری در استفاده از رسانهها هستید و برعکس، هر چه به عدد صفر نزدیکتر باشد، شما مخاطب منفعلتری در استفاده از رسانهها به شمار میروید.
ویژگیهای مندرج در جدول، شامل گزینشگری، نفعگرایی یا سودمندی، هدفمندی، مشارکت و درگیری و مقاومت، خصوصیاتی است که صاحب نظران از آنها به عنوان ویژگیهای مخاطبان فعّال نام میبرند.
اکنون دربارۀ پرسشهای زیر گفتوگو کنید.
🟦 با استفاده از محتوای جدول صفحات ۹۳ و ۹۴ بگویید مخاطب فعّال با مخاطب منفعل در مصرف رسانهای، چه تفاوتی دارد؟
پاسخ: با توجه به ویژگی های مطرح شده مخاطب فعال رسانه را انتخاب می کند و هدفمند به سمت رسانه می رود در استفاده از رسانه به کاربردی که برایش دارد فکر می کند به سرعت تحت تأثیر رسانه قرار نمی گیرد و در مورد پیام آن به تفکر پرداخته و حتی آنرا نقد می کند.
🟦 ویدئوی مخاطب فعّال یا منفعل را ببینید و تحلیل کنید.
🟦 با توجّه به اینکه شما در کاربری رسانههای دوسویه، نقش نشر و بازنشر پیام را دارید در این فضا چه ویژگیهایی باید داشته باشید که فعّال به شمار آیید؟ جدول زیر برخی از نشانگرهای افراد فعّال در نشر و بازنشر پیام را نشان میدهد. جدول را بهطور فردی تکمیل و امتیازهای خود را با دیگران مقایسه کنید.
پاسخ: به عبارت ساده پیام رسانه را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد.پیامی را که قصد نشر و یا باز نشر آنرا داریم اولا گزینش می کنیم از فرستادن پیام هدفی را دنبال می کنیم و در موردش فکر می کنیم و از صحت و سقم آن اطمینان کسب می کنیم به کاربردی که این پیام دارد فکر می کنیم.
یک پیام در بستر مجموعهای از متن، زیرمتن و فرامتن، قابل فهم و تفسیر است. خاطرتان هست که در فصل اوّل دربارۀ «پیام همبرگری» صحبت کردیم؟ در این درس، یک بار دیگر از دید مخاطب شناسی آن مفهوم را مرور میکنیم.
جواب فعالیت گروهی صفحه ۹۷ درس دوازدهم تفکر و سواد رسانه ای
🟦 تصور شما از یک آدم معلول یا کم توان چیست؟
پاسخ: شخصی است ک دارای نقص و ضعف جسمانی است و این نقصو کمبود ، باعث ایجاد محدودیت هایی برای فرد شده است.
🟦 اگر شما دچار معلولیت بودید چه میکردید؟ (مثلاً بر اثر تصادف، دست، پا یا عضو دیگری را از دست داده بودید.)
پاسخ: سعی می کردم با شرایط کنار بیایم و روی سایر ویژگی ها و توانایی ها تمرکز کنم.
پاسخ گفت و گوی کلاسی صفحه ۱۰۰ درس دوازدهم تفکر و سواد رسانه ای
🟦 چگونه از مخاطب منفعل به فعّال تبدیل شویم؟
پاسخ: برای این کار باید در مواجهه با رسانه های مختلف واکنشهای مختلفی نشان دهیم و سریعا آن ها را دنبال نکنیم، این واکنش ها عبارتند از :
۱- با آگاهی کافی و انگیزه مشخص محتوای خوب را از میانه رسانه های مختلف انتخاب کنیم.
۲- میزان درگیر شدن با انواع رسانه را در خود مدیریت کنیم.
۳- به سادگی هر پیامی را باور نکنیم و تحت تاثیر آن قرار نگیریم.
و یکی از بهترین راه مشارکت هر چه بیشتر با رسانه های سردتر مانند کتاب و روزنامه می شود، در این نوع موارد می توانیم با خیالی راحت تر پیام هایی که دریافت می کنیم را باور کنیم.
🟦 تصویر زیر را در ارتباط مخاطب و رسانه تحلیل کنید.
پاسخ: در این هرم هرچه از رسانه های بالاتر آن استفاده کنیم، منفعل تر و هر چه از موارد پایین تر استفاده کنیم، فعال تر خواهیم بود.
🟦 شما تا چه اندازه با پیامهای این تصویر موافق هستید؟ چرا؟
پاسخ: تصویر درستی است، اما باید این موضوع را هم در نظر گرفت که همه کتاب ها برای تبدیل ما به یک مخاطب فعال مناسب نیستند و همه بازی های رایانه ای هم منجر به منفعل شدن ما نخواهد شد. از این رو باید محتوای رسانه را مورد توجه بیشتر قرار داد.
جواب عکس و مکث صفحه ۱۰۱ درس دوازدهم تفکر و سواد رسانه ای
در عکس و مکث صفحه ۱۰۱ درس دوازدهم تفکر دهم تصویر بالا را مشاهده می کنید که در زیر قصد داریم پیام این تصویر را شرح دهیم:
پاسخ: تصویر بالا نشان می دهد که در مغز انسان قفل هایی وجود دارد که با خواندن کتاب به عنوان کلید آن قفل ها باز می شود، و به عبارتی دیگر قدرت فکر ما را افزایش می دهد.
همچنین این تصویر نشان می دهد که از تمام رسانه هایی که اطراف ما هست کتاب خیلی بهتر است و قفل هایی که درون سر آن فرد می باشد، نشان دهنده این است که می توان قفل همه چیز درون ذهن را با خواندن کتاب باز کرد. و رنگ قرمز قفل ها نیز یعنی هیجانات و احساسات آن فرد نسبت به پیدا کردن پاسخ و کلیدهای قفل های درون ذهن در کتاب می باشد.
پاسخ فعالیت در خانه صفحه ۱۰۱ درس دوازدهم تفکر و سواد رسانه ای
اگر شما بخواهید به عنوان یک فرستندۀ پیام، گروهی از افراد را به کتاب خوانی ترغیب کنید، چه گروهی از مخاطبان با چه ویژگیهایی (سنی، تحصیلات، جنسیت و …) را انتخاب میکنید؟ با امکاناتی که در دسترس دارید، حداقل یک پیام رسانهای در قالبهای اعلان (پوستر)، فیلم، عکس، شعر، طنز و … برای آنها تولید، و جلسۀ بعد آن را در کلاس ارائه کنید.
توجه: جواب این فعالیت درخانه به صورت کلی به عهده خلاقیت و نوع تفکر خود دانش آموز می باشد، ولی ما نیز یک نمونه از پاسخ آن در زیر می گوییم که شما می توانید از آن استفاده و یا ایده بگیرید.
پاسخ: من گروهی از دانش آموزان دختر و پسر در رنج سنی ۱۸ تا ۲۰ سال با تحصیلات دیپلم و فوق دیپلم که به مباحث علمی و دنیای تکنولوژی علاقه دارند را نظر می گیرم.
پیام رسانه ای: ابتدا من از شعر فوق استفاده می کنم:
با تکنولوژی به دور خود سنگ بچین / شاید بشوی همیشه بر روی زمین
فرعون مدل جدید عصر اتمی / اهرام ثلاثه را از این دید ببین
در ادامه با استفاده از تصاویر و مباحثی از دنیای تکنولوژی و جذابیت های این بخش، کتاب هایی را به مخاطب خود معرفی می کنم تا آنها به خواندن کتاب هایی در مبحث فناوری ترغیب کنم.
پاسخ دیگر: گروه مخاطبان و ویژگیهای آنها
اگر بخوام گروهی از افراد رو به کتابخوانی ترغیب کنم، بهترین انتخاب برای من نوجوانان و جوانان هستند که به دنبال سرگرمی و آگاهی بیشتر میگردند. این گروه معمولاً به دنبال موضوعات جذاب و متنوع میگردند که هم مفید باشه و هم سرگرمکننده. ویژگیهای این گروه به شرح زیر است:
- سن: ۱۳ تا ۱۸ سال، چون این دوره زمانی هست که علاقه به یادگیری و کشف دنیای جدید بیشتر میشه.
- تحصیلات: معمولاً دانشآموزان و دانشجویان که به دنبال منابع بیشتر برای یادگیری یا تفریح هستند.
- جنسیت: تفاوتهای جنسیتی در این گروه مهم نیست، چون کتابخوانی میتونه برای هر دو گروه مفید باشه.
- علاقه به موضوعات خاص: کتابهایی که به مسائل اجتماعی، علمی، داستانهای تخیلی یا حتی کتابهای طنز و ماجراجویی میپردازند، میتوانند جذاب باشند.
پیام رسانهای برای ترغیب به کتابخوانی
برای این گروه میتوانم یک پوستر جذاب بسازم که شامل پیامهایی مثل:
- “کتابها دنیای جدیدی برای تو میسازند.”
- “یک کتاب بخوان، یک سفر جدید آغاز کن.”
- “اگر دنبال ماجراجویی واقعی میگردی، کتابهای جدید منتظر تو هستند!”
در پوستر میتوانم تصاویری از کتابهای جذاب و محبوب برای نوجوانان یا صحنههایی از کتابهای معروف مثل هری پاتر یا گرگ و میش بگذارم.
همچنین میتوانم از طنز یا شعر استفاده کنم که پیام کتابخوانی رو به شکلی بامزه و جالب منتقل کنه:
شعر:
“کتابها درختان خیالیاند،
که به دنیای شما جان میدهند.
با هر صفحه، یه جهان نو،
به سفر میرید، دلی شاد و خوش.”
اینطور میشه هم پیام مثبت و جذاب به مخاطب داد، هم به شکلی غیرمستقیم و سرگرمکننده ترغیبش کرد که کتاب بخونه.
پاسخ درس قبلی: جواب فعالیت های درس یازدهم تفکر و سواد رسانه ای
توجه: شما دانش آموزان عزیز پایه دهم و یازدهم متوسطه دوم می توانید برای دسترسی بهتر و سریعتر به جواب های درس تفکر و سواد رسانه ای ، در انتهای جواب صفحه یا فعالیت مورد نظر خود، عبارت « ماگرتا » را نیز به همراه آن در گوگل جستجو کنید.
✅ در این مقاله جواب و پاسخ سوالات فعالیت های درس دوازدهم تفکر و سواد رسانه ای پایه دهم را بررسی کردیم، در صورتی که مشکل یا سوالی دارید از بخش دیدگاه در انتهای همین مطلب با ما در ارتباط باشید.
اره
سلام.خیلی ممنون.فقط اینکه ای کاش جواب “گفتگوی کلاسی” هم بود
اره به خدا راست میگی 😍