جواب فعالیت های درس شانزدهم تفکر و سواد رسانه ای صفحه ۱۲۳ تا ۱۲۷
گام به گام پاسخ و حل پرسش فعالیت های صفحه 123 ، 124 و 127 درس 16 شانزدهم کتاب تفکر و سواد رسانه ای دهم و یازدهم
جواب فعالیت های درس ۱۶ شانزدهم تفکر و سواد رسانه ای دهم مربوط به درس بازی زندگی است شامل فعالیت های گفت و گوی کلاسی صفحه ۱۲۳ و ۱۲۴ ، تحلیل عکس و مکث و فعالیت در خانه صفحه ۱۲۷ می باشد که می توانید جواب آن ها را در ادامه در بخش آموزش و پرورش ماگرتا مشاهده نمایید.
پاسخ درس بعدی: جواب فعالیت های درس هفدهم تفکر و سواد رسانه ای
جواب گفت و گوی کلاسی صفحه ۱۲۳ و ۱۲۴ درس ۱۶ تفکر و سواد رسانه ای
🟧 چقدر از وقت خود را صرف بازی های ویدوئی می کنید؟
پاسخ: به عنوان مثال روزانه ۲ الی ۳ ساعت.
🟧 از این بازی ها تا به حال چه آموخته اید؟
پاسخ: برخی از بازی های فکری باعث می شود ذهن ما باز تر شده و بهتر فکر کنیم و خلاقیت بیشتری داشته باشیم. برخی از بازی های خارجی نیز می توانند زبان انگلیسی ما را قوی تر کنند.
🟧 یکی از بازی های جذابی را که همگی با آن آشنایی دارید انتخاب کنید و با تشریح فضا و محیط مهندسی شده بازی و اینکه با چه تغییراتی می توانست فضا و پیام بازی تغییر کند، آن بازی را رمزگشایی کنید. مثل یک مخاطب فعال، اهداف آشکار و پنهان تولید کنندگان آن بازی را تحلیل کنید.
پاسخ: در بازی Assassin’s Creed شخص بازی کننده در نقش یکی از قاتلین فرقه اسماعیلیه که قصد دارد با ترور برخی افراد سرشناس مسیحی و مسلمان از ادامه جنگهای صلیبی جلوگیری کند، بازی میکند.
یکی از اهداف پنهان این بازی استفاده از نام حضرت علی(ع) در لوگوی پرچم این فرقه، تأکیدی بر شیعه بودن این گروه قاتل و خشن دارد تا در ضمیر ناخوداگاه ذهن ها اینگونه تصویرسازی کند که امام علی شخصی خشن بوده است.
از اهداف پنهانی دیگر این بازی نسبت دادن القابی چون تروریست و خشن به شیعیان، نمایش خشونت رهبر این گروه (شیعه) و در نهایت خیانت وی. البته آرم این بازی هم مشابه گونیا پرگار است که از نمادهای فراماسونری است.
تحلیل اولیه بازی های ویدیوئی (رایانه ای، در تلفن همراه و …)
ارزشها، قواعد، منابع | – شما در این بازی برای چه چیزی یا چه کاری امتیاز و تشویق دریافت میکنید؟ – جوایز و امتیازات بازی چیست و چگونه به شما تعلّق میگیرد؟ – طیفبندی دوست و دشمن در بازی چگونه است؟ – در این بازی از شما چه انتظاراتی میرود؟ – چه اجازههایی به شما داده میشود و شما از چه کارهایی بازداشته میشوید؟ – چیزهای ارزشمند بازی کدام است؟ (قدرت، شهرت، قطعههای طلا، لباس، دانش، سرزمین، سلاح و… ) یعنی شما دارید بر سر چه چیزی تلاش میکنید و در نهایت پس از این بازی چه چیزی به شما میرسد؟ با پیدا و فهرس تکردن این قواعد میتوانید ارزشهایی را که بازی قصد انتقال آن را دارد، حدس بزنید. |
اکتشاف | – چه عناصری (ارزشها، قواعد و منابع) در ابتدای بازی به شما داده شده است و کدام یک را باید هنگام بازی کشف کنید؟ |
هدف بازی | – آیا لذّت بازی بیشتر در رسیدن به یک نقطه نهایی است (مثل تمام شدن وقت یا رسیدن به بیشترین امتیاز) یا لذّت بردن از روند انجام بازی است؟ اگر بازی از نوع اوّل باشد، شما پس از شروع هر مرحله نمیتوانید از آن دست بکشید ولی اگر از نوع دوم باشد مثل جورچین یا رانندگی در فضای شهری، به راحتی میتوانید آن را کنار بگذارید. شاید به همین دلیل است که بیشتر سازندگان بازیها از نوع اوّل استفاده میکنند. |
شرکت تولیدکننده و سرمایه گذاران | – ارزشها و شعارهایی که این شرکت به روشنی از آنها یاد یا حمایت میکند، کدام است؟ – حامیان مالی یا سرمایهگذاران این بازی چه افراد یا مجموعههایی هستند؟ |
روند بازی | – چه مرحلهها و چالشهایی به این بازی شکل میدهد؟ |
تعامل | – از چه راههایی میتوانید با آواتار (شخصیتی که شما آن را هدایت میکنید) در تعامل باشید؟ – در چه قسمتهای بازی، آواتار توسط خود رایانه هدایت میشود؟ – از چه راههایی، افراد دیگری که در بازی حضور دارند میتوانند آواتار را هدایت کنند؟ |
هم بازیها (شریکان و رقیبان) | – گستره و حیطهٔ بازی، چقدر وسعت دارد؟ (آیا بازی فردی است یا گروهی؟ اگر گروهی است، آیا محدودیتی در رقیبان و هم بازیها هست یا هر کسی از هر جای دنیا میتواند شریک یا رقیب شما شود؟ امکان گروهسازی و کار گروهی چقدر وجود دارد؟) |
زنجیره خیال و واقعیت | – چقدر بازی «واقعنما» است؟ (چقدر فضای بازی شبیه به واقعیت یا دور از واقعیت است؟) – عناصری که این بازی را تخیّلی کرده است، کدام است؟ (تنظیمات، شخصیتهایی با قدرت خارقالعاده و …) – چه عناصری باعث شده است این بازی واقعی به نظر برسد؟ (گرافیک، صدا و …) |
تکرارپذیری و هم ذات پنداری | – چقدر شرایط و شخصیتهای بازی، امکان تکرار و شبیهسازی در زندگی واقعی و فضای عادی زندگی روزمرهٔ بازیگر را دارد؟ – شما به عنوان بازیگر چقدر علاقه و تمایل دارید که فضا و دنیای بازی را در دنیای زندگی شخصی خود، اجرا کنید؟ – چقدر بازی، آموزش اجتماعی و یادگیری برای زندگی عادی مخاطب دارد؟ |
فرامتن (فرهنگ، بستر) | – آیا این بازی در موقعیتهای مختلف زمانی و مکانی (کشورها یا فرهنگهای مختلف)، یکسان فهمیده و ارزیابی میشود یا متفاوت؟ – آیا این بازی به فرهنگ، ملّیت، قومیت، دین، زبان، شغل، جنسیت یا قشر خاصی به طور ویژه احترام گذاشته یا مورد اهانت قرار داده است؟ |
🟧 بر اساس تحلیلی که از یک بازی انجام دادید بگویید آیا بازی ها نیز ارزش ها و سبک زندگی خاصی را به شما انتقال می دهد؟ چرا آری، چرا خیر؟
پاسخ: بله، با گذشت زمان و به مرور این بازی ها می توانند سبک زندگی ما را تحت تاثیر قرار دهند. ایجاد خشونت از طریق عمل و عکس العمل و کنش و واکنش فرد با کاراکتر و فضای بازی می تواند از مهمترین آسیب های بازی های رایانه ای در سبک زندگی ما می باشد.
تحلیل عکس و مکث صفحه ۱۲۷ تفکر و سواد رسانه ای درس ۱۶
در جواب عکس و مکث صفحه 127 درس 16 کتاب تفکر و سواد رسانه ای پایه دهم ، تصویر زیر آمده است که در ادامه به تحلیل ، بررسی و پیام این عکس و مکث پرداخته ایم:
پاسخ: این تصویر نشان می دهد که امروز گوشی ها و وسایل الکترونیکی جای بازی ها و سرگرمی های فیزیکی کودکان مانند فوتبال بازی کردن را گرفته است و آنها از بهشت شادی و نشاط به زندان گوشی های دیجیتالی که آثار مخربی در روحیه کودکان دارد، افتاده اند.
جواب فعالیت در خانه صفحه ۱۲۷ درس شانزدهم تفکر دهم
یکی دیگر از بازی های ویدیوئی را که در خانه بازی می کنید با جدول این درس بررسی و نتیجه را جلسه بعد به معلم خود ارائه کنید.
پاسخ: تحلیل بازی ویدیویی (مثال: PUBG)
۱. ارزشها، قواعد و منابع
- امتیاز و تشویق: در این بازی برای بقا تا پایان و شکست دادن دیگر بازیکنان امتیاز و جوایز دریافت میکنید.
- جوایز: اسکینها (لباس و سلاحهای خاص)، پول بازی (UC) و رتبهبندی.
- دوست و دشمن: دشمن هر بازیکن دیگری است که در جزیره حضور دارد، اما در حالت تیمی، همتیمیها بهعنوان دوستان هستند.
- انتظارات: زنده ماندن و جمعآوری منابع برای افزایش قدرت و برتری.
- محدودیتها: رفتارهای غیرورزشی (مثل تقلب) یا استفاده از ابزارهای بیرونی ممنوع است.
- چیزهای ارزشمند: سلاحهای پیشرفته، زره، سرزمین امن (زون)، و جایگاههای برتر.
۲. اکتشاف
- در ابتدای بازی، سلاحها و تجهیزات پایهای داده نمیشود و بازیکنان باید با گشتن در محیط بازی منابع مورد نیازشان را پیدا کنند.
۳. هدف بازی
- هدف اصلی: بقا تا انتها و برنده شدن. این بازی از نوع اول است؛ یعنی بازیکن نمیتواند در میان بازی آن را رها کند.
۴. شرکت تولیدکننده و سرمایهگذاران
- شرکت: Tencent Games
- شعارها و ارزشها: رقابت، بقا و تلاش برای برتری.
- حامیان مالی: بسیاری از برندهای فناوری و تولیدکنندگان تجهیزات گیمینگ.
۵. روند بازی
- بازی شامل مراحل مختلفی از پرش از هواپیما، گشتن برای تجهیزات، مبارزه و زنده ماندن در زون کوچکشونده است.
۶. تعامل
- بازیکن با کنترل آواتار خود، تیراندازی، حرکت و ارتباط با همتیمیها تعامل دارد.
- آواتار کاملاً توسط بازیکن هدایت میشود.
۷. همبازیها (شریکان و رقیبان)
- بازی گروهی است. همتیمیها میتوانند از هر نقطه دنیا باشند. امکان گروهسازی و کار تیمی وجود دارد.
۸. زنجیره خیال و واقعیت
- بازی فضای نیمهواقعی دارد. گرافیک و صدا شبیهسازی شدهاند، اما عناصر تخیلی مثل زون کوچکشونده و استفاده از تجهیزات پیشرفته در دسترس است.
۹. تکرارپذیری و همذاتپنداری
- برخی عناصر بازی، مثل کار گروهی و استراتژی، میتوانند در زندگی واقعی مفید باشند.
- اما احتمال کمی وجود دارد که بازیکنان بخواهند دنیای بازی را در زندگی واقعی شبیهسازی کنند.
۱۰. فرامتن (فرهنگ و بستر)
- بازی در کشورهای مختلف محبوب است و برداشتهای مشابهی دارد.
- هیچ قومیت، ملیت یا فرهنگی بهطور مستقیم هدف قرار نمیگیرد، اما گاهی پیامدهای خشونت ممکن است تأثیر منفی بر ذهن بازیکنان داشته باشد.
پاسخ درس قبلی: جواب فعالیت های درس پانزدهم تفکر و سواد رسانه ای
توجه: شما دانش آموزان عزیز پایه دهم و یازدهم متوسطه دوم می توانید برای دسترسی بهتر و سریعتر به جواب های درس تفکر و سواد رسانه ای ، در انتهای جواب صفحه یا فعالیت مورد نظر خود، عبارت « ماگرتا » را نیز به همراه آن در گوگل جستجو کنید.
✅ در این مقاله پاسخ فعالیت های درس ۱۶ شانزدهم تفکر و سواد رسانه ای دهم را بررسی کردیم، اگر پیشنهادی در رابطه با سوال های این بخش دارید از قسمت دیدگاه با سایر دانش آموزان به اشتراک گذارید.
عالی
عالی ممنون از شما
خیلی خوبه اما یسری فعالیت یا گفت و گو هارو جا میندازین لطفا اونهارو هم بزارید
V
خوب بود ولی کاش خلاصه بود حس نوشتنش نیست😁
اره راس میگه خوب بود ولی زیاد بود🙂
عالی بود کاش فعالیت در خانه رو هم میزاشتین
فعالیت در خانه رو هم میزاشتید دیگ😑
لطفا فعالیت آخر جوابش را بزارید
خیلی ممنون
عالی
عالی
فقط کاش فعالیت در خانه هم جوابش رو می زاشتین
ممنون عالی بود
عالی
موافقم از نظر من هم عالی بود
عه چه عالی
عالی 🙂♥️
خیلی خوب👌🏻
عالی بود دمت گرم
عالی ممنون