جواب درس ۸ هشتم تفکر و سواد رسانه ای صفحه ۵۹ ، ۶۰ ، ۶۱ ، ۶۳ و ۶۴
گام به گام پاسخ و حل فعالیت های درس هشت 8 کتاب تفکر و سواد رسانه ای دهم و یازدهم صفحه
جواب فعالیت های درس 8 هشتم تفکر و سواد رسانه ای ؛ در این مطلب از بخش آموزش و پرورش ماگرتا به پاسخ فعالیت گروهی صفحه ۵۹ و ۶۳ ، گفت و گوی کلاسی صفحه ۶۰ و ۶۱ و تحلیل و بررسی عکس و مکث و فعالیت در خانه صفحه ۶۴ درس ۸ هشتم مهندسان پیام کتاب تفکر و سواد رسانه ای پایه دهم و یازدهم متوسطه دوم پرداخته ایم. در ادامه با ما همراه باشید.
همچنین بخوانید: جواب درس هفتم تفکر و سواد رسانه ای
پاسخ فعالیت گروهی صفحه ۵۹ درس ۸ تفکر و سواد رسانه ای
فرض کنید شما مدیر روابط عمومی یک شرکت هستید. برای سفارش های زیر چه رسانه ای را برای انتقال پیام پیشنهاد می کنید؟ چرا؟
پیام | مخاطب | رسانه پیشنهادی | علت انتخاب |
---|---|---|---|
انتشار یک سخنرانی درباره سلامت | بزرگسالان | لوح فشرده | امکان بازدید مجدد |
گزارش یک مسابقه ورزشی | عموم مردم | تلویزیون | امکان پخش زنده |
معرفی یک شخصیت ملّی | عموم مردم | تلویزیون | رسانه ملی است |
تبلیغ یک شامپو | بزرگسالان | تلویزیون | جذابیت بیشتر |
دعوت برای شرکت در یک مراسم مذهبی | بزرگسالان | شبکه های اجتماعی | امکان دعوت سایرین |
انتقال پیامی درباره احترام به پدر و مادر | کودکان و نوجوانان | شبکه های اجتماعی | بازدید بیشتر جوانان |
تبلیغ برای یک نامزد انتخابات | بزرگسالان | کلیه رسانه ها | فراگیری بیشتر |
تشویق مردم به کتاب خوانی | عموم مردم | شبکه های اجتماعی | بازدید بیشتر جوانان |
فراخوان یک مزایده | بزرگسالان | وب سایت | وجود مخاطب خاص |
نکته: پاسخ های بالا با توجه به ذهنیت های گوناگون ممکن است متفاوت باشد.
جواب گفت و گوی کلاسی صفحه ۶۰ درس ۸ تفکر و سواد رسانه ای
در ستون دوم جدول بنویسید که از هر رسانه چه کسانی بیشتر استفاده میکنند. سپس درباره پاسخ های خود با دیگران گفت و گو کنید.
رسانه | استفاده کنندگان |
---|---|
رادیو | افراد مسن و رانندگان |
نشریات (روزنامه ها و مجلات) | عموم مردم |
کتاب غیر درسی | کودکان و نوجوانان |
تلویزیون | عموم مردم |
شبکه های اجتماعی | کودکان ، نوجوانان و جوانان |
رایانه | کودکان ، نوجوانان و جوانان |
فیلم و انیمیشن | عموم مردم |
سینما | عموم مردم |
بازی های ویدیویی | کودکان و نوجوانان |
تلفن همراه و پیامرسان های آن | عموم مردم |
نکته: پاسخ های بالا با توجه به استفاده کنندگان غالب آن رسانه نوشته شده است و به صورت قطعی نمی باشد.
پاسخ گفت و گوی کلاسی صفحه ۶۱ درس هشتم تفکر و سواد رسانه ای
فیلم های «مستربین» و «دیرین دیرین» را تماشا، و درباره پرسش های زیر گفت و گو کنید.
🟪 اجزای تشکیل دهنده این قالب محتوایی چیست؟
پاسخ: بازیگران واقعی، بازیگران انیمیشنی و نمایش و دیالوگ های طنز
🟪 این دو نمونه با یکدیگر چه شباهت و تفاوتی دارند؟
پاسخ: شباهت: هر دو به صورت طنز گونه پیام خود را منتقل می کردند. / تفاوت: دیرین دیرین به صورت انیمیشنی و دارای دیالوگ است ولی مستربین یک فیلم می باشد و دارای بازیگر و بدون دیالوگ بود.
🟪 در تولید این دو قالب محتوایی از چه فناوری هایی استفاده شده است؟
پاسخ: در دیرین دیرین از انیمیشن سازی و در مستربین از جلوه های ویژه فیلمسازی استفاده شده بود.
🟪 به نظر شما در تولید هر یک از این آثار چند نفر شرکت کرده اند؟ شغل هایشان چیست؟
پاسخ: در تولید آنها افراد بسیاری دخیل هستند که برای هر فیلمی تعدادشان متفاوت است که شغل هایشان مانند کارگردان، نویسنده، تهیه کننده، فیلمبردار، صدابردار، تدوین گر و .. می باشد.
🟪 اگر شما می خواستید پیامی با این موضوع تولید کنید آن را چگونه می ساختید؟ از چه قالب محتوایی برای ارائه پیام خود استفاده می کردید؟ چرا؟
پاسخ: من آن را به صورت یک نمایش زنده در کلاس یا مدرسه خودمان اجرا می کردم که اجزای تشکیل دهنده آن چندین بازیگر، دیالوگ ها و یک محیط تزیین شده که پیام مورد مورد نظر انتقال دهند، می باشد.
جواب فعالیت گروهی صفحه ۶۳ درس هشتم تفکر و سواد رسانه ای
تصاویر زیر را بررسی و تحلیل کنید.
🟪 پیام یا پیام های هر یک چیست؟
🟪 چه کسی آن را ساخته است؟ هدف از ساختن و فرستادن آنها چیست؟
پاسخ: در جدول زیر می توانید پیام؛ سازنده و هدف این تصاویر را مشاهده نمایید.
عنوان تصاویر | پیام | سازنده | هدف |
---|---|---|---|
تصویر سرباز | شهادت عاشقی است | امور ایثارگران | تجلیل از شهدا |
تصویر قفل | رمز امنیت در سپرده گذاری | بانک ملت | نشان دادن قابلیت اعتماد بالای بانک ملت |
تصویر کودک و کانگورو | با حیوانات مهربان باشیم | باغ وحش | کمک بیشتر انسان ها به حیوانات و باغ وحش ها |
تصویر جنگل | به شش های خود توجه کنید | وزارت بهداشت یا سازمان بهداشت | نمایان ساختن ضررهای سیگار و سایر دخانیات |
تصویر کارت اهدای عضو | به فکر هم نوع خود باشید | وزارت بهداشت | ساماندهی فرایند اهدای عضو در کشور |
نکته: از آنجایی که سازنده برخی موارد بالا به طور قطعی در تصویر مشخص نیست و نمونه مرتبط با آن نوشته شده است.
پاسخ تحلیل و بررسی عکس و مکث صفحه ۶۴ درس ۸ تفکر و سواد رسانه ای
تحلیل و بررسی تصویر عکس و مکث صفحه ۶۴ درس ۸ تفکر و سواد رسانه ای :
پاسخ: توصیف کلی تصویر:
این کاریکاتور به سادگی اما مؤثر، تأثیرگذاری رسانهها، بهویژه تبلیغات، بر مخاطب را نشان میدهد. در این تصویر، یک فرد بزرگسال با حالت خمود و بیحال بر روی مبل نشسته و تلویزیون تماشا میکند. درون تلویزیون، یک روباه و یک گربه (که احتمالاً شخصیتهای کارتونی هستند) در حال تبلیغ یک محصول (که به نظر میرسد یک نوع سس یا ادویه باشد) هستند. این تصویر، کنایهای است از اینکه چگونه افراد به راحتی تحت تأثیر تبلیغات قرار گرفته و بدون تفکر، محصولات تبلیغ شده را خریداری میکنند.
مفاهیم نهفته در تصویر:
- تأثیرگذاری رسانهها: این تصویر به روشنی نشان میدهد که رسانهها، بهویژه تلویزیون، ابزار قدرتمندی برای تأثیرگذاری بر افکار و رفتار افراد هستند.
- نقش تبلیغات: تبلیغات با استفاده از تکنیکهای مختلف، تلاش میکنند تا نیازهایی را در مخاطب ایجاد کرده و آنها را به خرید محصول ترغیب کنند.
- مصرفگرایی: این تصویر به مصرفگرایی افراطی و تأثیر تبلیغات بر افزایش مصرف اشاره دارد.
- عدم تفکر انتقادی: فردی که در تصویر نشان داده شده است، بدون هیچ تردیدی به تبلیغات اعتماد کرده و تحت تأثیر آن قرار گرفته است. این نشان میدهد که او تفکر انتقادی را به کار نبرده و به سادگی پیام تبلیغاتی را پذیرفته است.
- کودک درون: استفاده از شخصیتهای کارتونی در تبلیغات نشان میدهد که تبلیغسازان تلاش میکنند تا با هدف قرار دادن کودک درون افراد، آنها را متقاعد به خرید کنند.
تحلیل روانشناختی:
از نظر روانشناسی، این تصویر به چندین مفهوم اشاره دارد:
- شرطیسازی کلاسیک: تبلیغات اغلب از تکنیک شرطیسازی کلاسیک استفاده میکنند. مثلاً در این تصویر، شخصیتهای کارتونی (محرک بیشرط) با محصول (محرک شرطی) همراه شدهاند تا باعث شوند مخاطب احساس مثبتی نسبت به محصول پیدا کند.
- نیازهای روانشناختی: تبلیغات اغلب به نیازهای روانشناختی افراد مانند نیاز به پذیرش، موفقیت یا تعلق خاطر اشاره میکنند.
- احساسات: تبلیغات از عواطف و احساسات برای ایجاد ارتباط با مخاطب استفاده میکنند. مثلاً استفاده از شخصیتهای بامزه و دوستداشتنی در تبلیغات میتواند احساسات مثبت را برانگیزد.
جواب فعالیت در خانه صفحه ۶۴ درس ۸ تفکر و سواد رسانه ای
این تصویر پس از حمله رژیم غاصب صهیونیستی به مردم مظلوم و بی دفاع غزه، منتشر شد. آن را بررسی، و درباره آن با اعضای خانواده گفت و گو کنید.
🟪 تحلیل خود را از این تصویر بیان کنید.
پاسخ: تصویری از آن محل، در قبل و بعد از فاجعه را نشان می دهد و ما را دعوت به مقایسه می کند. که با دیدن این تصویر به عمق فاجعه پیش آمده در آنجا پی برده و مطلع شویم.
🟪 طراح این پیام رسانه ای سعی می کند چگونه افکار شما را شکل دهد؟
پاسخ: سعی در ترغیب ما به توجه بیشتر به این فاجعه دارد.
🟪 رسانه ارتباط جمعی داخل تصویر در القای چه دیدگاهی سعی دارد؟
پاسخ: القای حس همدردی مردم با آنها
🟪 عملکرد آن رسانه ارتباط جمعی، تأمین کننده منافع چه کسانی است؟
پاسخ: فلسطین اشغالی یا هر منطقه اشغال شده در دنیا
درس بعدی: جواب فعالیت های درس 9 نهم تفکر و سواد رسانه ای دهم
توجه: شما دانش آموزان عزیز پایه دهم و یازدهم متوسطه دوم می توانید برای دسترسی بهتر و سریعتر به جواب های درس تفکر و سواد رسانه ای ، در انتهای جواب صفحه یا فعالیت مورد نظر خود، عبارت « ماگرتا » را نیز به همراه آن در گوگل جستجو کنید.
در انتها امیدواریم که مقاله جواب فعالیت های درس ۸ هشتم تفکر و سواد رسانه ای دهم و یازدهم ، برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد و توانسته باشید تا از آن استفاده و بهره برده باشید.
سلام خدمت همه ماگرتاییها واقعا ممنون از کسانی که برای به روز رسانی و تشکیل و جمع آوری مطالب این سایت تلاش میکنند. خیلی سایت عالی هست فقط کاش فعالیت صفحه ۵۹ رو هم خودتون میذاشتید و به عهده دانش آموزان نبود باز هم تشکر میکنم خدا قوت