سبک زندگی

جواب فعالیت های درس یازدهم تفکر و سواد رسانه ای صفحه ۷۹ تا ۸۸

گام به گام پاسخ و حل پرسش فعالیت های صفحه 85 ، 86 ، 89 ، 90 و 91 درس 11 یازدهم کتاب تفکر و سواد رسانه ای دهم و یازدهم

جواب فعالیت های درس یازدهم تفکر و سواد رسانه ای ؛ در این نوشته به پاسخ و جواب گفت و گوی کلاسی صفحه ۸۵ و ۸۶ و ۸۹ ، فعالیت گروهی و تحلیل و بررسی عکس و مکث صفحه ۹۰ و فعالیت در خانه صفحه ۹۱ درس ۱۱ یازدهم مخاطب خاص کتاب تفکر و سواد رسانه ای دهم و یازدهم متوسطه دوم پرداخته ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه ما باشید.

پاسخ درس بعدی:

جواب فعالیت های درس یازدهم تفکر و سواد رسانه ای

حل گفت و گوی کلاسی صفحه ۸۵ درس ‍‍۱۱ تفکر و سواد رسانه ای

دربارۀ پرسش‌های زیر گفت‌وگو کنید.

🟦 چرا مخاطبان مختلف از رسانه‌های مختلفی استفاده می‌کنند؟ با مثال توضیح دهید.

پاسخ: چون هر کس نیاز، علاقه و شرایط خاص خودش را دارد. مثلاً نوجوانان بیشتر از اینستاگرام برای ارتباط با دوستان استفاده می‌کنند، در حالی که افراد مسن ممکن است تلویزیون یا رادیو را ترجیح بدهند چون ساده‌تر است.

🟦 آیا همۀ مخاطبان از محتوای یک رسانه برداشت‌های مشابهی دارند؟

پاسخ: نه، هرکس از دید خودش برداشت می‌کند. مثلاً یک فیلم طنز ممکن است برای بعضی‌ها خنده‌دار باشد ولی برای برخی دیگر بی‌معنی یا حتی توهین‌آمیز.

🟦 این برداشت‌ها به چه عواملی بستگی دارد؟

پاسخ: به سن، فرهنگ، تجربیات، سطح تحصیلات و حتی حالت روحی مخاطب بستگی دارد. مثلاً کسی که از یک موضوع تجربه بدی داشته باشد، ممکن است دید منفی‌تری داشته باشد.

پاسخ دیگر: این برداشت ها عمده به عواملی مثل تفکر و فکر و نوع دیدگاه مخاطبان بستگی دارد که علاوه بر این ها،حرف ها و سخنان دیگران نیز در برداشت ها بستگی دارد.

🟦 آیا سرعت پذیرش و همراهی در میان تمام مخاطبان مانند یکدیگر است؟ چرا آری، چرا خیر؟

پاسخ: خیر، چون بعضی‌ها سریع‌تر به چیزی عادت می‌کنند یا علاقه‌مند می‌شوند و بعضی‌ها احتیاج به زمان بیشتری دارند. مثلاً افراد جوان معمولاً زودتر فناوری‌های جدید را می‌پذیرند ولی افراد مسن ممکن است زمان بیشتری برای سازگاری نیاز داشته باشند.

پاسخ گفت و گوی کلاسی صفحه ۸۶ درس ‍‍۱۱ تفکر و سواد رسانه ای

🟦 فیلم «فوتبالی» را ببینید. این فیلم دربارۀ ده گل برتر جام جهانی است. به نظر شما:

🟦 این ده گل چگونه انتخاب شده است؟

پاسخ: احتمالاً بر اساس جذابیت، تکنیک بازیکن، اهمیت گل در بازی و واکنش تماشاگران انتخاب شده‌اند.

🟦 چه کسانی اینها را انتخاب کرده‌اند؟

پاسخ: کارشناسان فوتبال، تحلیل‌گران ورزشی یا شاید هواداران از طریق رأی‌گیری.

🟦 معیارهای آنها برای انتخاب این گل‌ها چه بوده است؟

پاسخ: زیبایی گل، سختی تکنیک، اهمیت بازی و احساسی که ایجاد کرده.

🟦 آیا اگر قرار بود شما ده گل برتر جام‌های جهانی را انتخاب کنید، همین گل‌ها را انتخاب می‌کردید؟

پاسخ: شاید نه، چون سلیقه‌ها فرق دارد. من بیشتر گل‌هایی را انتخاب می‌کردم که برایم هیجان‌انگیزتر یا احساسی‌تر بودند.

🟦 یک فیلم سینمایی، مجموعۀ تلویزیونی یا بازی ویدئویی که بیش از همه به آن علاقه دارید را نام ببرید و دلیل انتخاب خود را توضیح دهید.

پاسخ: من سریال Attack on Titan را خیلی دوست دارم، چون داستان پیچیده‌ای دارد و شخصیت‌هایش خیلی خوب پرداخت شده‌اند.

🟦 فیلم «تفاوت مخاطبان با یکدیگر» را ببینید.

🟦 دلایل تفاوت مخاطبان با یکدیگر چیست؟

پاسخ: به علایق، سن، فرهنگ، تجربیات و حتی حالت روحی آنها بستگی دارد.

🟦 آیا دلیل دیگری وجود دارد که در فیلم به آن اشاره نشده است؟

پاسخ: بله، مثلاً دسترسی به رسانه هم می‌تواند تأثیرگذار باشد. کسی که اینترنت ندارد، رسانه‌های آنلاین را تجربه نمی‌کند.

جواب گفت و گوی کلاسی صفحه ۸۹ درس یازدهم تفکر و سواد رسانه ای

آزمایش‌های متعدّدی در دنیا انجام شده و چگونگی رویارویی مخاطبان با تغییرات، نوآوری‌ها و پیام‌های جدید رسانه‌ای بررسی شده است. تقریباً در تمامی این مطالعات از میزان استقبال و پذیرش مخاطبان، نتیجه‌ای شبیه نمودار زیر به دست آمده است.

جواب گفت و گوی کلاسی صفحه ۸۹ درس ‍‍یازدهم تفکر و سواد رسانه ای

این نمودار را با ذکر مثالی دربارۀ تغییرات، نوآوری‌ها و پیام‌های رسانه‌ای تحلیل کنید.

پاسخ: این نمودار داره بهمون نشون میده که وقتی یه چیز جدید میاد تو بازار، مثلاً یه گوشی جدید یا یه شبکه اجتماعی تازه، مردم به چند دسته تقسیم میشن:

دیرباوران: اینا آخرین نفرایی هستن که یه چیز جدید رو امتحان می‌کنن. ممکنه تا وقتی که همه از یه چیزی استفاده می‌کنن، اونا هنوز به اون چیز جدید اعتماد نکنن.

پیشروها: اینا همون آدمایی هستن که از همه زودتر یه چیز جدید رو امتحان می‌کنن. مثلاً اگه یه گوشی جدید بیاد، اونا از اولین نفرایی هستن که میرن و اونو می‌خرن.

زودپذیران: این دسته هم خیلی زود به چیزای جدید علاقه‌مند میشن، ولی کمی احتیاط‌تر از پیشروها عمل می‌کنن.

پذیرندگان اولیه: این افراد هم به چیزای جدید علاقه‌مندن، اما قبل از اینکه چیزی رو بخرن، اول خوب تحقیق می‌کنن.

پذیرندگان ثانویه: این دسته از آدم‌ها وقتی می‌بینن بقیه از یه چیزی راضی هستن، اونو امتحان می‌کنن.

مثال: یه مثال خوب برای این نمودار، گوشی‌های هوشمند هست. وقتی اولین گوشی‌های هوشمند اومدن، خیلی‌ها بهشون اعتماد نداشتن و فکر می‌کردن یه مد زودگذر هستن. اما کم‌کم همه فهمیدن که گوشی‌های هوشمند چقدر کاربردی هستن و حالا دیگه همه ازشون استفاده می‌کنن.

یادتان باشد که مخاطبان در برابر پیام‌های متفاوت، برخوردهای متفاوتی دارند؛ یعنی این گونه نیست که یک نفر همیشه و نسبت به هر پیامی مثلاً در گروه پیشروان یا در گروه دیرباوران باشد؛ بلکه استقبال هرکس نسبت به برخی تغییرات، کمتر و نسبت به برخی بیشتر است. با این تذکّر، در مورد شخصِ خودتان تحلیل کنید که نسبت به چه مواردی پیشرو و نسبت به چه مواردی دیرباور هستید.

پاسخ: من نسبت به تغییرات در تکنولوژی و گجت‌ها معمولاً پیشرو هستم. مثلاً وقتی یه گوشی جدید میاد یا یک اپلیکیشن جالب معرفی میشه، من معمولاً سریع‌تر از دیگران امتحانش می‌کنم. دوست دارم از جدیدترین تکنولوژی‌ها استفاده کنم و حس کنجکاوی‌ام باعث میشه که همیشه به دنبال نوآوری‌ها باشم.

اما در بعضی موارد مثل تغییرات اجتماعی یا رسانه‌ای، کمی دیرباورتر عمل می‌کنم. برای مثال، وقتی شبکه اجتماعی جدیدی میاد یا یه اپلیکیشن جدید برای اشتراک‌گذاری محتوا معرفی میشه، ممکنه اول مطمئن بشم که واقعاً به درد می‌خوره یا نه و بعد از شنیدن نظرات دیگران و بررسی بیشتر، تصمیم می‌گیرم.

در کل، به نوع تغییرات و نوآوری‌ها بستگی داره که چقدر سریع و با چه دیدگاهی نسبت به اونها واکنش نشون بدم.

آیا پیشرو بودن در پذیرش نوآوری‌های رسانه‌ای همیشه مثبت است؟ چرا؟

پاسخ: پیشرو بودن همیشه هم خوب نیست. مثلاً ممکنه یه محصول جدید خیلی خوب به نظر برسه، اما بعد از مدتی معلوم بشه که ایرادهایی داره. پس بهتره قبل از اینکه یه محصول جدید رو بخریم، خوب تحقیق کنیم و نظرات بقیه رو هم بخونیم.

پاسخ دیگر: نه، پیشرو بودن در پذیرش نوآوری‌های رسانه‌ای همیشه مثبت نیست. چون گاهی این نوآوری‌ها ممکنه هنوز به طور کامل آزمایش نشده باشن یا مشکلاتی داشته باشن که بعداً مشخص بشن. مثلاً ممکنه یه اپلیکیشن جدید از نظر امنیتی ضعیف باشه یا نتونه نیازهای کاربران رو برآورده کنه. به همین دلیل، در برخی موارد بهتره که کمی صبر کنیم و نظر دیگران رو بشنویم قبل از اینکه چیزی رو قبول کنیم.

اما در عین حال، پیشرو بودن می‌تونه مزایایی هم داشته باشه، چون کسانی که زودتر نوآوری‌ها رو می‌پذیرن، می‌تونن از امکانات و ویژگی‌های جدید بهره‌برداری کنن و شاید حتی در این مسیر پیشرفت بیشتری داشته باشن.

پاسخ فعالیت گروهی صفحه ۹۰ درس یازدهم تفکر دهم و یازدهم

فرض کنید قرار است یک تولید رسانه ای انجام دهید. با توجه به تفاوت شدید بین مخاطبان، چگونه مخاطب مورد نظر را مشخص می کنید؟ نتایج بررسی گروه را به کلاس ارائه کنید. فیلم «شناسایی مخاطب»، توضیحاتی در این باره به شما داده است؛ آن را مشاهده کنید.
فیلم «شناسایی مخاطب»، توضیحاتی در اینباره به شما داده است؛ آن را مشاهده کنید.

پاسخ: برای مشخص کردن مخاطب مورد نظر برای تولید یک رسانه، باید چندین نکته رو در نظر بگیریم:

  1. سن و گروه سنی: اول باید مشخص کنم که چه گروه سنی هدفم هست. مثلاً اگر بخوام فیلم یا محتوا برای نوجوانان بسازم، باید محتوای جذاب برای اونها تولید کنم.
  2. علاقه و نیازهای مخاطب: بعد باید بفهمم که مخاطب من به چه نوع محتوایی علاقه‌مند هست. برای مثال، آیا مخاطب به موضوعات ورزشی علاقه داره یا بیشتر به محتواهای آموزشی نیاز داره؟
  3. سطح تحصیلات و آگاهی: اینکه مخاطب چقدر اطلاعات و آگاهی از موضوع داره، خیلی مهمه. مثلاً برای تولید محتوا در زمینه تکنولوژی، باید مخاطب با سطح آگاهی بالا رو هدف قرار بدم.
  4. نوع رسانه: بسته به نوع رسانه‌ای که می‌خوام تولید کنم، مخاطب رو مشخص می‌کنم. مثلاً برای شبکه‌های اجتماعی باید بیشتر به مخاطبان جوان توجه کنم، ولی برای تلویزیون یا رادیو ممکنه گروه‌های سنی مختلف رو پوشش بدم.

بعد از بررسی این موارد، می‌تونم مخاطب هدفم رو به طور دقیق‌تر مشخص کنم. برای ارائه به کلاس، نتایج گروه رو می‌تونیم به این صورت خلاصه کنیم:

  • مخاطب نوجوانان و جوانان که علاقه به تکنولوژی، فیلم‌های کوتاه و مطالب سرگرم‌کننده دارن.
  • مخاطب‌های بزرگسال که بیشتر به محتوای خبری، آموزشی و مستند علاقه دارن.

اینکه دقیقا بفهمیم مخاطب چیه و چه چیزی می‌خواد، کمک می‌کنه که پیام رسانه‌ای بهتر منتقل بشه.

پاسخ فعالیت گروهی صفحه ۹۰ درس یازدهم تفکر دهم و یازدهم

توضیح تصویر بالا: در تصویر این فعالیت گروهی مشاهده می کنید که حجم زیادی از پیام های مختلف (با توجه به خطوط افقی و عمودی بر روی آن دو شخص در تصویر) را هر روز مخاطبان دریافت می کنند و نداشتن سواد رسانه ای کافی و درست موجب سردرگمی آن ها می شود، که این امر سبب ایجاد اختلاف میان برداشت ها و ذهنیات آنها می‌شود.

پاسخ عکس و مکث صفحه ۹۰ درس ۱۱ تفکر و سواد رسانه ای

در عکس و مکث صفحه ۹۰ درس یازدهم تفکر دهم تصویر بالا را مشاهده می کنید که در زیر قصد داریم پیام این تصویر را شرح دهیم:

پاسخ عکس و مکث صفحه ۹۰ درس ۱۱ تفکر و سواد رسانه ای

شرح پیام عکس و مکث: در اینجا ما می توانیم برداشت مخاطبان از یک پیام را مشاهده کنیم، به طوری که هر یک از آنها به نوبه خود در مورد آن چیزی که در مقابلشان می باشد برداشت خودش را کرده است و یکی عدد 9 و دیگری عدد 6 را می بیند.

پاسخ دیگر: این تصویر داره بهمون نشون میده که هر کدوم از ما ممکنه یه چیزی رو به یه شکل دیگه ببینیم. یعنی دو نفر می تونن یه چیز رو نگاه کنن و دو تا برداشت کاملا متفاوت داشته باشن. تو این تصویر، یه نفر عدد رو 6 میبینه و اون یکی 9. این نشون میده که دیدگاه هر کدوم از ما تحت تاثیر عوامل مختلفی مثل:

  • علاقه‌ها و باورها: علاقه ها و باورهای شخصی هم می تونن روی برداشت ما از یه موضوع تاثیر بذارن.
  • تجربیات شخصی: هر کدوم از ما تجربیات و دانش متفاوتی داریم که روی برداشت ما از دنیا تاثیر میذاره.
  • فرهنگ و جامعه: فرهنگ و جامعه ای که توش زندگی می کنیم، به ما یاد میده که چه چیزهایی مهمه و چطور باید به دنیا نگاه کنیم.

این تصویر چه ربطی به تفکر و سواد رسانه ای داره؟
خب، این تصویر به ما یادآوری می کنه که وقتی با یه خبر یا اطلاعاتی مواجه میشیم، نباید به اولین چیزی که به ذهنمون میرسه، اکتفا کنیم. باید سعی کنیم از زوایای مختلف به موضوع نگاه کنیم و اطلاعات بیشتری رو جمع کنیم تا بتونیم یه برداشت درست و کامل داشته باشیم.

مثال: مثلا وقتی یه خبر می خونیم، نباید فقط به تیتر خبر توجه کنیم. باید کل متن رو بخونیم و منابع خبر رو هم بررسی کنیم. همچنین باید سعی کنیم نظرهای مختلف رو در مورد اون خبر بخونیم تا بتونیم یه دید کلی پیدا کنیم.

جواب فعالیت در خانه صفحه ی ۹۱ تفکر دهم درس یازدهم

در یک روز تعطیل ، یک برنامه تلویزیونی را به همراه خانواده خود مشاهده ، و آن را از دید مخاطب شناسی در چارچوب زیر تحلیل کنید.

نکته: ما در اینجا برنامه تلویزیونی فرصت برابر را در نظر گرفته ایم. شما می توانید برای خود یک برنامه دیگر را در نظر بگیرید و مانند ما به سوالات زیر درباره آن برنامه پاسخ دهید.

🟦 برای چه نوع مخاطبی (برحسب سن، جنسیت، تحصیلات، زمینه های قومی، شغل، ارزش ها، نگرش ها، علاقه مندی ها و …) ساخته و برنامه ریزی شده است؟

پاسخ: این برنامه برای داوطلبان و علاقمندان کنکور ساخته شده است.

🟦 چه زمانی پخش می شود؟ این زمان با چه نوع مخاطبی متناسب است؟

پاسخ: عصرها از شبکه آموزش که متناسب با زمان خالی کارمندان و دانش آموزان است.

🟦 مخاطبان درباره آن چگونه فکر می کنند؟

پاسخ: از استقبالی در حد متوسط برخوردار است.

🟦 چه مخاطبانی در برابر پیام های آن مقاومت زیاد می کنند و چه مخاطبانی، سریع آنها را می پذیرند؟

پاسخ: دانش آموزان مقاومت می کنند و والدین سریعتر می پذیرند.

پاسخ درس قبلی: پاسخ فعالیت های درس دهم تفکر و سواد رسانه ای

توجه: شما دانش آموزان عزیز پایه دهم و یازدهم متوسطه دوم می توانید برای دسترسی بهتر و سریعتر به جواب های درس تفکر و سواد رسانه ای ، در انتهای جواب صفحه یا فعالیت مورد نظر خود، عبارت « ماگرتا » را نیز به همراه آن در گوگل جستجو کنید.

در انتها امیدواریم که مقاله جواب فعالیت های درس 11 یازدهم دروازه بانی خبر بزرگ کتاب تفکر و سواد رسانه ای دهم و یازدهم ، برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد. سوالات خود را در بخش نظرات بیان کنید. 😉

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

‫۸ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + بیست =