سبک زندگی

جواب درس ۲ عربی نهم ❤️ صفحه ۲۴ تا ۳۵

گام به گام و پاسخ تمرینات صفحه 24 و 25 و 26 و 27 و 28 و 29 و 30 و 31 و 32 و 33 و 34 و 35 درس دوم عربی نهم متوسطه با ترجمه و معنی

گام به گام درس دوم (۲) عربی نهم و جواب تمرین های صفحه ۲۴ و ۲۵ و ۲۶ و ۲۷ و ۲۸ و ۲۹ و ۳۰ و ۳۱ و ۳۲ و ۳۳ و ۳۴ و ۳۵ درس اَلْعُبورُ الامِنُ از کتاب عربی، زبان قرآن پایه نهم را در ادامه در بخش آموزش و پرورش ماگرتا برای شما دانش آموز عزیز فراهم کرده ایم.

درس بعدی: جواب درس سوم عربی نهم

گام به گام درس دوم عربی پایه نهم

جواب تمارین درس دوم عربی نهم

در ادامه به پاسخ تمارین بخش های درس دوم عربی پایه نهم می پردازیم :

جواب سوالات صفحه ۲۴ عربی نهم

💠 ترجمه عبارت های زیر را بنویسید.

گام به گام سوالات درس 2 عربی نهم

💠 درستی یا نادرستی جمله‌های زیر را بر اساس متن درس بنویسید.

پاسخ صفحه 24 عربی پایه نهم

جواب بدانیم صفحه ۲۵ و ۲۶ عربی نهم

۱- سه حرف اصلی این کلمات چیست؟

رافِع، مَرْفوع، رَفیع: ر ف ع
ناظِر، مَنْظور، نَظیر: ن ظ ر
قادِر، مَقْدور، قَدیر: ق د ر

کدام کلمه بر وزن فاعِل و کدام بر وزن مَفْعول است؟

مَقْطوع ⇐ مفعول
حامِد ⇐ فاعل
عابِد ⇐ فاعل
مَذْکور ⇐ مفعول

جواب فن ترجمه صفحه ۲۷ عربی نهم

با معنای دو وزن «فاعِل» و «مَفْعول» آشنا شوید.
معمولاً وزن «فاعِل» به معنای «انجام دهنده یا دارندۀ حالت» و وزن «مَفْعول» به معنای «انجام شده» است؛ مثال:
حامِد: ستاینده
مَحْمود: ستوده شده

ترجمه کنید.

یا صانِعَ کُلِّ مَصْنوعٍ، یا خالِقَ کُلِّ مَخْلوقٍ.
ای سازندهٔ هر ساخته شده‌ای آفریدگار هر آفریده شده‌ای.

جواب تمرین صفحه ۲۷ عربی نهم

💠 التَّمْرینُ الْأَوَّلُ: حروف اصلی و ترجمه کلمات زیر را بنویسید.

عابِد، مَعْبود = ع ب د
عبادت کننده، عبادت شده

فاتِح، مَفْتوح = ف ت ح
باز کننده، باز شده

کاتِب، مَکْتوب = ک ت ب
نویسنده، نوشته شده

ضارِب، مَضْروب = ض ر ب
زننده، زده شده

خادِم، مَخْدوم = خ د م
خدمتکار (خدمت کنند)، خدمت شده

شاهِد، مَشْهود = ش ه د
بیننده، دیده شده

جواب تمرین صفحه ۲۸ عربی نهم

💠 التَّمْرینُ الثّانی: وزن کلمات جدول را بنویسید.

جواب تمرین های عربی نهم درس دوم

جواب تمرین صفحه ۲۹ عربی نهم

💠 التَّمْرینُ الثّالِثُ: هر کلمه را به عبارت مرتبط با آن وصل کنید.

پاسخ سوالات تمرین الدرس الثانی کتاب عربی پایه نهم

۱- قَوانینُ الْمُرورِ: قَواعِدُ الْمُرورِ فِی الشَّوارِعِ وَ الطُّرُقِ.
۲- اَلْمُسْتَشْفَی: مَکانٌ مُجَهَّزٌ لِفَحْصِ الْمَرضَی.
۳- اَلرَّصیفُ: جانِبٌ مِنَ الشّارِعِ لِمُرور النّاسِ.
۴- اَلصَّحیفَة: أَوراقٌ فیها أَخبارٌ وَ مَعلوماتٌ أُخْرَی.
۵- اَلْبُکاءُ: جَرَیانُ الدُّموعِ مِنَ الْحُزْنِ.

💠 التَّمْرینُ الرّابِعُ: جاهای خالی را با کلمات داده شده پر کنید.
هوَ – هُما – هُم – هیَ – هُنَّ – أَنتَ – أَنتُما – أَنتُم – أَنتِ – أَنتُنَّ -أَنا – نَحْنُ

گام به گام تمرین های درس 2 عربی کلاس نهم متوسطه

مطلب پیشنهادی:
ترجمه درس دوم عربی نهم
و
گام به گام درس دروس عربی نهم

جواب تمرین صفحه ۳۰ عربی نهم

💠 التَّمْرینُ الْخامِسُ: در جاهای خالی از کلمات داده شده استفاده کنید. «یک کلمه اضافه است.»
«التّالی / جِداریَّةٍ / شاحِنُ / تِلْمیذٌ / الدُّموعُ / حَدَثَ»

۱- یا زَمیلی، ما بِکَ؟ لِمَ أنتَ حَزینٌ؟ ماذا حَدَثَ
۲- اَلتَّلامیذُ مَشغولونَ بِتَهیِئَةِ صَحیفَةٍ جِداریَّةٍ
۳- أَخی تِلْمیذٌ فِی الصَّفِّ السّادِسِ الاِبتِدائیِّ.
۴- الدُّموعُ جاریَةٌ عَلَی وَجْهِ الطِّفلَةِ.
۵- هَل عِندَکَ شاحِنُ الهاتِفِ الجَوالِ؟

💠 التَّمْرینُ السّادِسُ: کدام کلمه از نظر معنا با سایر کلمه ها «ناهماهنگ» است؟

حل سوالات تمرین های درس دوم عربی نهم

۱- هادِئ – سَیّارَة – سَفینَة – طائِرَة
آرام – ماشین – کشتی – هواپیما
۲- شارِع – ساحَة – خاتَم – رَصیف
خیابان – میدان – انگشتر – پیاده‌رو
۳- أَکَلَ – رَأَی – شاهَدَ – نَظَرَ
خورد – دید – دید – دید
۴- ماء – شَراب – شای – جار
آب – نوشیدنی – چای – همسایه
۵- یَد – لِسان – سِنّ – نادیٰ
دست – زبان – دندان – صدا زد

جواب تمرین صفحه ۳۱ عربی نهم

💠 التَّمْرینُ السّابِعُ: آیه و احادیث زیر را ترجمه کنید. سپس کلماتی بر این وزن‌ها در آنها بیابید.

فاعِل: عالِم
یَفْعُلُ: یَسْتُرُ
فَعالَة: سَعادة – شَقاوَة
فِعْل: عِلم
فِعال: عِباد

۱- «إِنَّ اللهَ عَالِمُ غَیْبِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ» فاطر ۳۸
قطعا خداوند دانای نهان آسمان ها و زمین است.

۲- حُسنُ الأدبِ يَستُر قُبْحَ النَّسَبِ. امام علی (ع)
ادب نیکو، زشتی نسب را می پوشاند.

۳- إِنَّ أَحَبَّ عِبادِ اللهِ إِلَی اللهِ أّنْصَحُهُم لِعِبادِهِ. رسول الله (ص)
قطعاً محبوب ترین بندگان نزد خدا اندرزگوترین آنها برای بندگانش است.

۴- شَرَفُ الْمَرْءِ بِالْعِلْمِ وَ الْأَدَبِ لا بِالْأَصْلِ وَ النَّسَبِ. امام علی (ع)
ارزش انسان به علم و ادب است نه به نژاد و تبار (اصل و نسب).

۵- مِنْ سَعادَةِ ابْنِ آدَمَ حُسْنُ الْخُلُقِ وَ مِنْ شَقاوَةِ ابْنِ آدَمَ سوءُ الْخُلُقِ. رسول الله (ص)
از خوشبختی انسان خوش اخلاقی و از بدبختی انسان بد اخلاقی است.

جواب تمرین صفحه ۳۲ عربی نهم

💠 التَّمْرینُ الثَامِنُ: متن زیر را بخوانید؛ سپس پاسخ پرسش های آن را بیابید.

أَنا طالِبٌ فِی الصَّفِّ التّاسِعِ. اِسمی إِسحاقُ. لی أُختانِ: مَهْدیم وَ لالین، هُما صَغیرَتانِ؛ فَلا تَذهَبانِ إلی الْمَدرَسَةِ و عِنْدی أَخَوانِ: هاشِمٌ وَ جَوادٌ. هاشِمٌ أَکبَرُ أَولادِ الْأُسرَة؛ إنَّهُ تَخَرَّجَ مِنَ الْمَدرَسَةِ وَ الْآنَ هوَ حَلْوانیٌّ. جَوادٌ فِی الصَّفِّ السّابِعِ. نَحنُ مِنْ مَدینَةِ «سَراوان» فی مُحافَظَةِ «سیستان و بلوشِستان».

ترجمه متن: من دانش آموزی در کلاس نهم هستم. دو خواهر دارم، مهدیم و لالین. این دو خردسالند و به مدرسه نمی روند. دو برادر دارم : هاشم و جواد. هاشم بزرگترین فرزن خانواده است، او از مدرسه فارغ التحصیل شد و الان شیرینی فروش است. جواد در کلاس هفتم است. ما اهل شهر سراوان در استان سیستان و بلوچستان هستیم.

۱- لِماذا لا تَذهَبُ مَهْدیم وَ لالین إلَی الْمَدرَسَةِ؟ لِأَنَّهُما صَغیرتَانِ
۲- مَا اسْمُ أَکبَرِ الْبَنینَ فی هذهِ الْأُسُرَةِ؟ اسمه هاشِمٌ
۳- مَن تَخَرَّجَ مِنَ الْمَدرَسَةِ؟ هاشِمٌ
۴- مِنْ أَینَ هذِهِ الْأُسُرَةُ؟ مِنْ مَدینهِ سراوان فی محافظة سیستان و بلوشستان
۵- فی أَیِّ صَفٍّ إِسحاقُ؟ فی الصَّفِّ التاسِع
۶- کَم أُختاً لِإِسحاق؟ لَهُ اُختانِ

جواب و ترجمه نورُ السَّماءِ صفحه ۳۳ عربی نهم

بخوانید و ترجمه کنید.

۱- مَنْ آمَنَ بِاللهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ وَ عَمِلَ صَالِحًا فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ
کسانی که به خدا و روز قیامت ایمان آورند و کار شایسته انجام دهند پاداششان نزد پروردگارشان است.

۲- یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آَمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ
ای کسانی که ایمان آوردید برای چه می گویید آنچه را که انجام نمی دهید.

۳- لَقَدْ کانَ لَکُم فی رَسولِ اللهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ
به راستی که رسول خدا (ص) الگوی خوبی برای شما است.

۴- إِذا سَأَلَکَ عِبادی عَنّی فَإِنّی قَریبٌ
هر گاه بندگانم از تو درباره من بپرسند پس همانا من نزدیک هستم.

۵- یَرْفَع اللهُ الَّذینَ آمَنوا مِنْکُم
خداوند کسانی را از شما که ایمان آورده‌ اند بالا می‌ برد.

ترجمه اَلْأَربَعینیّات صفحه ۳۵ عربی نهم

– أَ یُمکِنُ أَنْ تَرجِعَ قَلیلاً؟
آیا امکان دارد کمی برگردی؟
– لا بَأسَ.
اشکالی ندارد.

– عَفواً؛ أَ تُعطینی مَکاناً حَتّیٰ أَجْلِسَ هُنا؟
ببخشید؛ آیا جایی به من می دهی تا این جا بنشینم؟
– نَعَمْ؛ تَفَضَّلْ.
بله؛ بفرمایید.

– هَلْ یَسُدّونَ بابَ الْحَرَمِ هٰذِهِ اللَّیلَةَ؟
آیا امشب در حرم را می بندند؟
– نَعَم.
بله.

– عَفواً أَینَ مَوقِفُ سَیّاراتِ الْحَرَمِ؟
ببخشید پارکینگ حرم کجاست؟
– خَلفَ هٰذَا الْبِناءِ.
پشت این ساختمان است.

– هَل توجَدُ سَیّاراتٌ لِلْعَتَبَةِ لِلذَّهابِ إلیٰ سامَرّاء؟
آیا برای رفتن به سامرا، ماشین های حرم هست؟
– لا، مَعَ الْأَسَفِ.
نه، متاسفانه.

– أَ یُمکِنُ أَنْ تُساعِدَنی؟
آیا امکان دارد به من کمک کنی؟
– لا بَأسَ. أَنا فی خِدمَتِکَ.
اشکالی ندارد. من در خدمتت هستم.

– أَینَ الْحَرَمُ؟
حرم کجاست؟
– عَلَی الْیَمینِ.
سمت راست.

– أَیُّ جِهَةٍ بِلا ازْدِحامٍ؟
کدام جهت شلوغ نیست؟
– هٰذِهِ الْجِهَةُ، عَلَی الْیَسارِ.
این جهت، سمت چپ.

– مِنْ أَینَ أَشتَی شاحِنَ الْجَوّالِ؟
از کجا شارژر موبایل را خریدی؟
– مِنْ ذٰلِکَ الْمَحَلِّ.
از آن مغازه.

– أَ یُمکِنُ أَنْ تُعطیَنی شاحِنَ الْجَوّالِ؟
آیا امکان دارد شارژر موبایل را به من بدهی؟
– تَفَضَّلْ.
بفرما.

درس قبلی: جواب درس اول عربی نهم

✅ در این بخش جواب تمرین های درس دوم عربی نهم از صفحه ۲۴ تا ۳۶ را به صورت کامل مرور کردیم، جهت مشاهده گام به گام سایر تمرین های کتاب کافیست شماره صفحه آن را به همراه عبارت ماگرتا در گوگل جست و جو کنید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

‫۸۵ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 + پنج =