جواب فعالیت های درس ۲ مطالعات هشتم ☑️ تعاون (۲)
پاسخ سوال های صفحه ۷ ، ۸ ، ۱۰ ، ۱۱ و ۱۲ مطالعات اجتماعی پایه هشتم ، جواب فعالیت های درس 2 تعاون (۲) فصل اول مطالعات پایه ۸ ام
پاسخ فعالیت های درس ۲ مطالعات هشتم: در این نوشتار به جواب فعالیت های درس دوم 2 مطالعات اجتماعی پایه هشتم در صفحات ۷ ، ۸ ، ۱۰ ، ۱۱ و ۱۲ مربوط به درس دو تعاون (۲) در بخش آموزش و پرورش ماگرتا پرداخته ایم.
پاسخ درس بعدی : جواب فعالیت های درس ۳ مطالعات هشتم
پاسخ فعالیت درس ۲ مطالعات هشتم
در جواب فعالیت درس 2 مطالعات اجتماعی هشتم داریم :
جواب فعالیت صفحه ۷ مطالعات اجتماعی هشتم
۱- انفاق کردن چه اثراتی در زندگی فرد انفاق کننده دارد؟
1- افزایش برکت و رزق در زندگی 2- پاکسازی انسان از بخل و طمع 3- تقویت روحیه ایثار و گذشت 4- رسیدن به آرامش روحی و شخصیتی. 5- انجام بهتر فریضه ها و واجبات دینی
۲- درباره راههایی که میتوانید انفاق کنید، فکر کنید. چند مورد را روی کاغذی یادداشت کنید و سعی کنید آنها را انجام دهید.
جلوگیری از اختلاف و درگیری بین افراد و خانواده ها – ایجاد صلح و سازش بین مردم – رسیدگی به راه ها و سایر امکانات مورد نیاز روستاها و مناطق محروم – پرداخت جرائم غیرعمد – حمایت از خانواده زندانیان – کمک به مناطق زلزله زده و سیل زده.
جواب فعالیت صفحه ۸ مطالعات هشتم
۳- مکانی (مدرسه، بیمارستان، مسجد و…) در شهر، روستا یا استان محل زندگیتان که به دست خیّرین (مرد یا زن) ساخته شده، شناسایی و درباره آن تحقیق کنید.
بستگی به محل زندگی دانش آموز دارد.
۴- متن صفحهٔ روبهرو، زندگینامهٔ دو تن از خیّرین مدرسهساز را بخوانید. سپس در یک جمله بنویسید مهمترین پیام یا نکتهای که از خواندن این متن گرفتید، چه بود؟ به نوبت جملههای خود را در کلاس بخوانید.
به مادیات نباید دل بست، زیرا با انجام کار نیک، تنها یاد و نام نیکی که باقی می ماند، سرانجام نام نیک نیکو و ماندگار می شود – به قول سعدی: سعدیا مرد نکونام نمیرد هرگز و…
افزایش و ایجاد روحیه خیرخواهی – میل به کارهای خیر و خداپسندانه – انجام بهتر واجبات دینی، آمرزش گناهان و برخورداری از ثواب معنوی – افزایش مال و برکت یک روز – آرامش روحی و …
۵- یکی از اقدامات ارزشمند مردم کشور ما پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تشکیل جهاد سازندگی و رفتن داوطلبانه آنها به مناطق محروم و روستاها برای عمران و آبادانی بود. درباره نهاد جهاد سازندگی از بزرگترها پرس و جو کنید و چند مورد از اقدامات این نهاد را در منطقه یا استان محل زندگی تان در کلاس بیان کنید.
«جهاد سازندگی» یکی از نهادهای مردمی انقلاب اسلامی ایران است. این نهاد با توجه به فلسفه تشکیل و فعالیت خود در بین سایر نهادها و ارگان هایی که برای استحکام و تداوم انقلاب اسلامی شکل گرفته اند، از اعتبار و جایگاه بالایی برخوردار است.
نهاد “جهاد سازندگی” تنها 4 ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی به فرمان امام خمینی (ره) شکل گرفت و شکل گیری آن به دلیل فقر روزافزونی بود که در نظام کشاورزی و نظام روستایی کشور در دوران پهلوی شکل گرفت و ادامه یافت.
آب و برق رسانی روستاها
احداث راه های روستایی
بهسازی آسفالت راه روستایی
ساخت مدارس روستایی
تشکیل کمیته های مختلف کشاورزی، بهداشت، توسعه و فرهنگ
۶- کاربرگه شماره (۱) تعاون را در منزل انجام دهید.
یکی از سه گزینه زیر را انتخاب و جای خالی را با آن پر کنید.
ـ نوشتن داستان یا خاطره ای کوتاه درباره تعاون
ـ کشیدن نقاشی از صحنه ای که تعاون و همدلی انسانها را نشان میدهد.
ـ پیدا کردن و چسباندن یک عکس که صحنه ای از همیاری و کمک به همنوعان را نشان دهد.
خاطره ای درباره تعاون:
به یاد دارم روزی که تصمیم گرفتیم برای جشن تولد همسایهمان پیرمرد مهربانی که در طبقهی پایین زندگی میکرد، غافلگیرش کنیم. همه همسایهها با هم مشغول آمادهکردن کیک، بادکنک و تزئین خانه او شدند. بچههای کوچکتر هم نقاشیهای زیبایی کشیدند که قرار بود به عنوان هدیه به او بدهیم. من و چند نفر از همسایهها رفتیم تا برای او گل بگیریم. آن روز، همه با هم مثل یک خانواده بودیم و برای خوشحال کردن پیرمرد تلاش میکردیم.
داستانی درباره تعاون:
وقتی به خانه او رفتیم، چهره شگفتزده و شادمانش بهترین پاداش برای ما بود. او از این همه محبت و توجه بسیار خوشحال شد و از همه ما تشکر کرد. آن شب، ما نه تنها پیرمرد را خوشحال کردیم بلکه صمیمیت و دوستی بین همسایهها بیشتر شد. این خاطره شیرین همیشه در ذهنم میماند و به من یادآوری میکند که همکاری و کمک به همدیگر چقدر میتواند لذتبخش و ارزشمند باشد.
یک روز بارانی و درس همکاری و تعاون:
به یاد دارم روزی بارانی بود که مثل سیل آسمان گریه می کرد. من و دوستانم در حیاط مدرسه گیر افتاده بودیم. لباس هایمان خیس شده بود و دلگیر بودیم. ناگهان، یکی از بچه ها پیشنهاد داد تا زیر درخت بزرگ حیاط پناه بگیریم. همه موافقت کردیم و به زیر درخت دویدیم. اما درخت آنقدر بزرگ نبود که همه مان را در خودش جای دهد. بعضی از بچه ها خیس می شدند و بعضی دیگر خشک.
در همین حین، یکی از بچه های کلاسمان که همیشه ساکت بود، ایده ای داد. او پیشنهاد کرد که همه با هم یک چتر بزرگ درست کنیم. با همکاری هم، چند تا از کاورهای پلاستیکی بزرگ را به هم وصل کردیم و یک چتر بزرگ درست کردیم. زیر این چتر، همه با هم خندیدیم و بازی کردیم. آن روز فهمیدم که با همکاری و همدلی می توانیم از هر مشکلی عبور کنیم.
جواب فعالیت صفحه ۱۰ مطالعات هشتم
مسجد محله ما، تازه ساخته شده است و آقای اکبری و رضایی، هر دو از واقفان این مسجد هستند. پس از اتمام کار، من و خواهرم فاطمه، متوجه شدیم که مسجد هنوز به وسایلی نیاز دارد. من با همکلاسی هایم علی و امید و محمدتقی، پول هایمان را روی هم گذاشتیم و یک سماور بزرگ خریدیم و وقف مسجد کردیم. فاطمه هم با چند نفر از دوستانش، چند کتاب را وقف کتابخانه مسجد کردند. پدر و مادرم به همراه خانواده عمو و خاله ام، تصمیم گرفتند دو فرش زیبا را وقف مسجد کنند.
۷- یک مدرسه یا یک نمازخانه که تازه ساخته شده است را تصور کنید. با یکدیگر گفت و گو کنید که چه چیزهایی را می توانید با مشارکت دوستان یا خانواده تان، وقف آنجا کنید؟
برای نمازخانه: قرآن، فرش، جا مهر، تسبیح و…
برای مدرسه: خودکار، تخته سیاه، توپ فوتبال ، پرده ، کولر و…
۸ـ پرس و جو کنید. آیا در محل زندگی شما اثر یا بنای وقفی وجود دارد؟ واقف آن کیست؟ بله . آقای سید موسوی
جواب فعالیت صفحه ۱۱ مطالعات پایه هشتم
۹- متن مربوط به شرکت تعاونی را در این درس بخوانید و ویژگی ها و فواید مادی و معنوی را که در یک شرکت تعاونی وجود دارد، فهرست کنید. برای مثال: داوطلبانه بودن و…
- بهره مندی از سود و منافع مشترک
- رفع مشکلات اقتصادی اعضا و ایجاد رفاه و زندگی بهتر اعضا
- برخورداری از ثواب معنوی و انفاق و گذشت و عدم فقر مادی و معنوی.
جواب به کار ببندیم صفحه ۱۲ مطالعات کلاس هشتم
یکی از فعّالیت های زیر را انتخاب کنید و به دلخواه انجام دهید.
۱- با هم کلاسی های تان یک انجمن نیکوکاری تشکیل دهید و وظایفی را برای اعضا معین کنید و با همکاری یکدیگر طیّ سال تحصیلی در کارهای خیر، مشارکت و اقدام کنید.
۲- با راهنمایی و کمک مسئولان مدرسه، یک تعاونی مصرف در مدرسه خود تشکیل دهید و اصول تعاونی را در آن به کار ببندید.
۳- در صورتی که در آشنایان و خویشاوندان یا فامیل خود افرادی را می شناسید که در انجمن های نیکوکاری فعّالیت دارند، با هماهنگی مسئولان مدرسه از آنها دعوت کنید به کلاس شما بیایند و درباره کارها و اهداف آن انجمن برای شما صحبت کنند.
۴- یکی از افراد نیکوکار روستا، شهر یا استان محل زندگی خود (زن و مرد) را شناسایی و به کلاس معرفی کنید.
همسایه ما، آقای موسوی، عضو یک موسسه خیریه است که مسئولیت نگهداری از تعدادی یتیم و کمک به زنان سرپرست خانوار را بر عهده دارد. هدف این انجمن شناسایی و نگهداری از کودکان بی سرپرست است و هزینه های خود را از طریق کمک های نقدی و غیرنقدی افراد خیر تامین می کنند، هرچند گاهی به زنان سرپرست خانوار نیازمند نیز کمک می کنند.
پاسخ درس قبلی : جواب فعالیت های درس ۱ مطالعات هشتم
⭐️ در آخر جواب فعالیت های درس ۲ مطالعات هشتم تعاون (۲) در صفحات ۷ ، ۸ ، ۱۰ ، ۱۱ و ۱۲ به پایان رسید، اگر سوال یا مشکلی دارید از قسمت دیدگاه با ما یا سایر دانش آموزان بحث و گفتگو کنید و نظرات خود را بگذارید. تمام سوالات را کامل و صحیح پاسخ دادیم. میتوانید آن ها را هم خلاصه بنویسید. برای بهتر پیدا کردن ما در آخر عبارت جستجو شده خود در گوگل کلمه ماگرتا را بنویسید.😎🌹
سایت بسیار عالی هست
بسیار مرتب با جواب های کامل و عالی 😎👍🏻
ممنون از سازنده،بسیار عاااااالی 👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻😎
ممنون خيلي عالي بود
چرا سوال ۴ به کار ببندیم نیست اون سوال ب سوال ۳ هست