جواب فعالیت های فصل هشتم زیست یازدهم تجربی
پاسخ و حل سوال های فعالیت های گفتار 1 و 2 و 3 فصل درس 8 هشت کتاب زیست شناسی 2 پایه یازدهم تجربی
جواب فعالیت های فصل هشتم زیست یازدهم تجربی ؛ در این مطلب به پاسخ و جواب سوالات فعالیت های صفحه ۱۲۱ ، ۱۲۲ ، ۱۲۳ ، ۱۲۴ ، ۱۲۹ ، ۱۳۱ ، ۱۳۳ ، ۱۳۴ و ۱۳۶ گفتار ۱ و ۲ و ۳ فصل درس ۸ هشتم «تولید مثل نهاندانگان» کتاب زیست شناسی ۲ پایه یازدهم رشته تجربی پرداخته ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا ، همراه ما باشید.
بعدی: جواب فعالیت های فصل نهم زیست یازدهم
جواب فعالیت ۱ صفحه ۱۲۱ فصل هشتم زیست شناسی یازدهم
با مراجعه به یک مرکز پرورش گل، یا گل فروشی درباره روش تکثیر رویشی گیاهان متفاوت، گزارش تصویری تهیه و در کلاس ارائه دهید.
پاسخ: برعهده دانش آموز می باشد – این فعالیت به منظور جمعبندی آموختهها و نیز گسترش یادگیری و برقراری ارتباط با زندگی طراحی شده است. دانشآموزان در چنین فعالیتهایی این فرصت را دارند تا از نزدیک با مشاغل و تجارب صاحبان مشاغل و نیز انواعی از فعالیتهای اقتصادی مرتبط با موضوع مورد مطالعه آشنا شوند.
پاسخ فعالیت ۲ صفحه ۱۲۲ فصل ۸ زیست شناسی یازدهم
الف) نمونههایی از ساقههای زیر زمینی را به کلاس بیاورید و در گروه خود مقایسه کنید.
پاسخ: میتوانید پیاز گلها، زمین ساقه زنجبیل و سیب زمینی را به کلاس ببرید. در صورت در اختیار نداشتن گیاه توت فرنگی از تصویر آن استفاده کنید. در این فعالیت مواردی مانند شکل ظاهری، ذخیرهای یا ذخیرهای نبودن ساقه و محل ذخیره را مقایسه کنید.
نمونههایی از ساقههای زیرزمینی:
برای این بخش، میتوانید چند نمونه از ساقههای زیرزمینی را به کلاس بیاورید. در زیر چند نوع از این ساقهها آورده شده است:
- سیبزمینی: این گیاه دارای ساقههای زیرزمینی است که به عنوان غده شناخته میشود و انرژی را ذخیره میکند.
- زنجبیل: ساقه زیرزمینی این گیاه به عنوان ریزوم شناخته میشود و در آشپزی و پزشکی کاربرد دارد.
- زردچوبه: مشابه زنجبیل، زردچوبه نیز دارای ریزوم است که به عنوان ادویه استفاده میشود.
- پیاز: پیاز نیز دارای ساقه زیرزمینی است که به شکل غدهای ذخیره میشود.
مقایسه ساقههای زیرزمینی:
- سیبزمینی: غدهای است که انرژی را در خود ذخیره کرده و از طریق جوانهها میتواند گیاه جدیدی تولید کند.
- زنجبیل و زردچوبه: ریزومهایی هستند که به عنوان ساقههای افقی زیرزمین رشد کرده و میتوانند گیاهان جدیدی را تولید کنند.
- پیاز: دارای ساختار خاصی است که شامل لایههای غشایی و ذخیرهای برای مواد غذایی است.
ب) شلغم و سیبزمینی را با هم مقایسه کنید. آیا شلغم همانند سیبزمینی ساقه است؟ چه استدلالی برای پاسخ خود دارید؟
پاسخ: بخش خوراکی شلغم، ریشه است. یکی از شواهد، وجود ریشه های فرعی و تارهای کشنده در سطح بخش خوراکی شلغم است در حالی که غده سیب زمینی دارای جوانه است که نشان می دهد ساقه می باشد.
پاسخ دیگر: مقایسه شلغم و سیبزمینی:
شلغم
- نوع اندام: شلغم یک ریشه غدهای است که انرژی و مواد مغذی را ذخیره میکند.
- ساختار: شلغم عمدتاً از ریشه تشکیل شده و بخش خوراکی آن ریشهای است که در خاک رشد میکند.
سیبزمینی
- نوع اندام: سیبزمینی یک ساقه غدهای است که انرژی را ذخیره میکند.
- ساختار: سیبزمینی از ساقههای زیرزمینی تشکیل شده که به شکل غده در خاک رشد میکنند.
نتیجهگیری: شلغم و سیبزمینی هر دو اندامهای ذخیرهای هستند، اما شلغم یک ریشه غدهای است در حالی که سیبزمینی یک ساقه غدهای محسوب میشود. بنابراین، شلغم همانند سیبزمینی ساقه نیست.
استدلال: تفاوت اصلی بین شلغم و سیبزمینی در نوع ساختار آنهاست؛ شلغم از ریشه تشکیل شده و وظیفه ذخیره مواد غذایی را بر عهده دارد، در حالی که سیبزمینی از ساقه زیرزمینی تشکیل شده و به عنوان یک اندام ذخیرهای عمل میکند.
حل فعالیت ۳ صفحه ۱۲۳ فصل هشتم زیست شناسی یازدهم
فرض کنید از شما خواستهاند که با استفاده از یاختههای مجزای پارانشیمی، گیاهی را به روش کشت بافت تکثیر دهید. توضیح دهید این یاختهها را از چه سامانهٔ بافتی جدا میکنید و چگونه این کار را انجام میدهید؟
پاسخ: سلول های پارانشیمی در بافت های زمینه ای وجود دارند. برای جداسازی سلول ها می توان از آنزیم ها استفاده کرد.
پاسخ دیگر: برای کشت بافت و تکثیر گیاهان با استفاده از یاختههای مجزای پارانشیمی، مراحل زیر را دنبال میکنیم:
جدا کردن یاختههای پارانشیمی:
- انتخاب سامانه بافتی:
- یاختههای پارانشیمی معمولاً در بخشهای مختلف گیاه مانند برگها، ساقهها و ریشهها یافت میشوند. برای کشت بافت، بهترین منبع، برگها یا ساقههای جوان است، زیرا این بخشها دارای فعالیت متابولیکی بالاتری هستند و به راحتی میتوانند تقسیم شوند.
- اقدامات جداسازی:
- انتخاب گیاه: یک گیاه سالم و بدون بیماری انتخاب کنید.
- برش: با استفاده از یک تیغه استریل، برشهایی از برگ یا ساقه جوان گیاه مورد نظر بزنید. این برشها باید کوچک و عاری از آلودگی باشند.
- تمیز کردن: برشها را در محلول ضدعفونیکننده (مانند الکل یا کلر) قرار دهید تا هرگونه آلودگی میکروبی حذف شود.
- کشت در محیط کشت:
- برشهای جدا شده باید در محیط کشت مناسب (مانند محیط کشت MS) قرار داده شوند. این محیط باید حاوی مواد مغذی، ویتامینها و هورمونهای رشد باشد تا به رشد و تقسیم سلولی کمک کند.
نتیجهگیری: با استفاده از یاختههای مجزای پارانشیمی که از برگها یا ساقههای جوان جدا شدهاند، میتوان به راحتی گیاه را به روش کشت بافت تکثیر کرد. این روش به دلیل توانایی بالای یاختههای پارانشیمی در تقسیم و تولید سلولهای جدید، بسیار مؤثر است.این فرآیند نه تنها به تکثیر گیاه کمک میکند بلکه امکان تولید گیاهان مقاومتر و سالمتر را نیز فراهم میآورد.
جواب فعالیت ۴ صفحه ۱۲۴ فصل ۸ زیست شناسی یازدهم
چند نوع گل را با تعداد گلبرگهای چهار تا شش به کلاس بیاورید.
الف) تک لپه یا دو لپهای بودن آنها را مشخص کنید.
ب) تعداد هر یک از اجزای دیگر گل چیست؟
پ) گلها را به دقت با ذرهبین مشاهده و ویژگیهای هر یک از اجزا را یادداشت کنید.
ت) با استفاده از تیغ برشهای طولی و عرضی از مادگی گل، تهیه و آن چه را میبینید یادداشت و ترسیم کنید.
ث) با استفاده از دادههایی که به دست آوردهاید، ساختار هر گل را گزارش کنید.
پاسخ: برای انجام فعالیتهای مربوط به گلها، میتوانید به نکات زیر توجه کنید:
الف) نمونههایی از گلها با تعداد گلبرگهای چهار تا شش
- گل شب بو (۴ گلبرگ)
- گل سوسن (لیلیوم) (۶ گلبرگ)
- گل نرگس (۵ گلبرگ)
- گل مریم (۶ گلبرگ)
ب) تعیین تک لپه یا دو لپهای بودن گلها
- گل شب بو: دو لپهای
- گل سوسن: تک لپهای
- گل نرگس: دو لپهای
- گل مریم: تک لپهای
اجزای دیگر گل و تعداد آنها
- گل شب بو:
- تعداد کاسبرگها: ۴
- تعداد پرچمها: ۶
- تعداد مادگی: ۱
- گل سوسن (لیلیوم):
- تعداد کاسبرگها: ۳
- تعداد پرچمها: ۶
- تعداد مادگی: ۱
- گل نرگس:
- تعداد کاسبرگها: ۶
- تعداد پرچمها: ۶
- تعداد مادگی: ۱
- گل مریم:
- تعداد کاسبرگها: ۳
- تعداد پرچمها: ۶
- تعداد مادگی: ۳
پ) مشاهده اجزا با ذرهبین
با استفاده از ذرهبین، میتوانید اجزای مختلف هر گل را بررسی کنید و ویژگیهای آنها را یادداشت کنید:
- گلبرگها: رنگ و شکل آنها را بررسی کنید.
- کاسبرگها: وضعیت حفاظت از گل را بررسی کنید.
- پرچمها: ساختار بساک و گردهافشانی را مشاهده کنید.
- مادگی: شکل و ساختار تخمدان را بررسی کنید.
ت) تهیه برشهای طولی و عرضی از مادگی گل
با استفاده از تیغ، برشهای طولی و عرضی از مادگی گل تهیه کنید:
- در برش طولی، میتوانید تخمدان و ساختارهای داخلی آن را مشاهده کنید.
- در برش عرضی، میتوانید تخمکها و وضعیت قرارگیری آنها را بررسی کنید.
ث) گزارش ساختار هر گل
با توجه به دادههایی که جمعآوری کردهاید، میتوانید ساختار هر گل را به صورت زیر گزارش دهید:
- ساختار کلی گل شب بو:
- دارای ۴ گلبرگ، ۴ کاسبرگ، و ۶ پرچم است.
- مادگی شامل یک تخمدان است.
- ساختار کلی گل سوسن (لیلیوم):
- دارای ۶ گلبرگ، ۳ کاسبرگ و ۶ پرچم است.
- مادگی شامل یک تخمدان است.
- ساختار کلی گل نرگس:
- دارای ۵ گلبرگ، ۶ کاسبرگ و ۶ پرچم است.
- مادگی شامل یک تخمدان است.
- ساختار کلی گل مریم:
- دارای ۶ گلبرگ، ۳ کاسبرگ و ۶ پرچم است.
- مادگی شامل سه تخمدان است.
این اطلاعات میتواند به شما کمک کند تا درک بهتری از ساختار و ویژگیهای مختلف گلها پیدا کنید.
پاسخ فعالیت ۵ صفحه ۱۲۹ فصل هشتم زیست شناسی یازدهم
الف) بعضی گرده افشانها، مانند خفاش در شب تغذیه میکنند. به نظر شما گلهایی که به وسیله این جانوران گردهافشانی میشوند، چه ویژگیهایی دارند؟ با مراجعه به منابع معتبر درستی نظر خود را بررسی و نتیجه را گزارش کنید.
پاسخ: رنگ برای گرده افشانهایی که در شب فعالاند، معنی دار نیست. این گلها سفید رنگ و دارای بوهای قوی هستند.
پاسخ دیگر: گلهایی که به وسیله خفاشها گردهافشانی میشوند، معمولاً ویژگیهای خاصی دارند که آنها را برای جذب این جانوران مناسب میسازد:
- رنگ: این گلها معمولاً سفید یا کمرنگ هستند. این رنگها در تاریکی شب بهتر دیده میشوند و به خفاشها کمک میکنند تا گلها را شناسایی کنند.
- بو: گلهایی که به وسیله خفاشها گردهافشانی میشوند، دارای بوی قوی و شیرین هستند که خفاشها را جذب میکند. این بو به عنوان یک علامت راهنما عمل میکند.
- شهد فراوان: این گلها معمولاً مقدار زیادی شهد تولید میکنند که منبع غذایی جذابی برای خفاشها است. شهد در نوشجای گل قرار دارد و ورود خفاش به آن باعث انتقال گرده به دیگر گلها میشود.
- شکل و اندازه: گلهایی که توسط خفاشها گردهافشانی میشوند، معمولاً دارای شکل بزرگ و لولهای هستند تا ورود سر خفاش به داخل گل آسانتر باشد.
نتیجهگیری: با توجه به ویژگیهای ذکر شده، گلهایی که توسط خفاشها گردهافشانی میشوند، باید در تاریکی قابل مشاهده باشند، بوی قوی داشته باشند و شهد فراوانی تولید کنند.
ب) با توجه به ویژگی گلها در گیاهانی که با جانوران یا باد گرده افشانی میشوند، نوع گردهافشانی را در گیاهان محیط پیرامون خود پیشبینی و گزارش کنید.
پاسخ: با توجه به ویژگیهای گلها در گیاهانی که با جانوران یا باد گردهافشانی میشوند، میتوان پیشبینی کرد که در محیط پیرامون خود چه نوع گردهافشانی وجود دارد:
- گردهافشانی توسط حشرات:
- گیاهانی مانند گلهای زنبق و گلهای شب بو احتمالاً توسط حشرات (مانند زنبورها و پروانهها) گردهافشانی میشوند. این گیاهان معمولاً دارای رنگهای روشن و بوی خوش هستند تا حشرات را جذب کنند.
- گردهافشانی توسط باد:
- گیاهانی مانند ذرت و چمنها معمولاً توسط باد گردهافشانی میشوند. این گیاهان اغلب دارای گلبرگهای کدر و بدون بو هستند و برای جابهجایی گرده به باد وابستهاند.
- گردهافشانی توسط پرندگان:
- گیاهانی مانند ارکیدهها ممکن است توسط پرندگان گردهافشانی شوند. این گیاهان معمولاً دارای رنگهای روشن و ساختار خاصی هستند که ورود پرندگان را تسهیل میکند.
نتیجهگیری: با توجه به ویژگیهای گلها، میتوان پیشبینی کرد که در محیط پیرامون خود انواع مختلفی از روشهای گردهافشانی وجود دارد که بسته به نوع گیاه متفاوت است. برخی از گیاهان برای جذب حشرات طراحی شدهاند، در حالی که برخی دیگر برای استفاده از باد یا پرندگان مناسب هستند.
حل فعالیت ۶ صفحه ۱۳۱ فصل ۸ زیست شناسی یازدهم
الف) دانههایی مانند لوبیا و ذرت را در شرایط مناسب قرار دهید تا رویش یابند. این کار را چگونه انجام میدهید؟ با مشاهدهٔ دانههای در حال رویش، مشخص کنید ابتدا کدام یک از اندامهای رویشی از دانه خارج میشوند. این مشاهده را برای انواعی از دانههای دیگر نیز انجام دهید. نتیجه را به صورت یک گزاره بنویسید.
پاسخ: برای رویش دانههایی مانند لوبیا و ذرت، مراحل زیر را دنبال کنید:
- انتخاب دانهها: دانههای سالم و بدون آسیب از لوبیا و ذرت انتخاب کنید.
- خیس کردن دانهها: دانهها را در آب ولرم به مدت ۲۴ ساعت خیس کنید تا رطوبت لازم را جذب کنند.
- کشت دانهها:
- روش اول: میتوانید دانهها را در گلدانهای کوچک با خاک مناسب بکارید. خاک باید مرطوب باشد و دانهها را در عمق مناسب (حدود ۲-۳ سانتیمتر) بکارید.
- روش دوم: میتوانید دانهها را در یک ظرف شیشهای با پنبه مرطوب قرار دهید. پنبه باید همیشه مرطوب باشد.
- قرار دادن در شرایط مناسب: گلدانها یا ظرفها را در مکان گرم و روشن قرار دهید، اما از نور مستقیم خورشید دور نگه دارید.
مشاهده اندامهای رویشی
با گذشت چند روز، میتوانید مشاهده کنید که:
- دانه لوبیا:
- ابتدا ریشه (پریموردیا) از دانه خارج میشود و سپس ساقه (کوتیلدون) به سمت بالا رشد میکند.
- دانه ذرت:
- ابتدا نیز ریشه از دانه خارج میشود و سپس ساقه به سمت بالا رشد میکند.
گزاره نهایی
“در دانههای لوبیا و ذرت، ریشه اولین اندام رویشی است که از دانه خارج میشود و پس از آن ساقه به سمت بالا رشد میکند.”
ب) دانههای لوبیا و ذرت را در فواصل زمانی دو روزه، بعد از خیس خوردن از وسط نصف و با استفاده از شکل زیر آنچه را میبینید، نامگذاری کنید.
پاسخ: برای نامگذاری اجزای دانههای لوبیا و ذرت پس از نصف کردن آنها:
- دانه لوبیا:
- کوتیلدون: بخش بزرگ و گوشتی که مواد غذایی را ذخیره میکند.
- ریشه اولیه (پریموردیا): ریشهای که از دانه خارج میشود.
- ساقه اولیه (کوتیلون): ساقهای که به سمت بالا رشد میکند.
- دانه ذرت:
- کوتیلدون: بخشی که مواد غذایی را ذخیره میکند، اما در ذرت به شکل نازکتر است.
- ریشه اولیه (پریموردیا): ریشهای که از دانه خارج میشود.
- ساقه اولیه (کوتیلون): ساقهای که به سمت بالا رشد میکند.
نتیجهگیری: با مشاهده دانههای لوبیا و ذرت، مشخص شد که هر دو دارای ساختار مشابهی هستند و ریشه اولین اندام رویشی است که از دانه خارج میشود. این اطلاعات میتواند به درک بهتر فرآیند رویش گیاهان کمک کند.
جواب فعالیت ۷ صفحه ۱۳۳ فصل هشتم زیست شناسی یازدهم
برچهها را در میوهها نیز میتوانیم تشخیص دهیم. در شکل زیر تعدادی میوه از عرض برش خوردهاند. تعدادی میوه را انتخاب و به طور عرضی برش دهید. در کدام میوه فضای تخمدان با دیوارهٔ برچهها به طور کامل تقسیم شده است؟
پاسخ: در پرتقال و فلفل دلمه ای و خیار مرز برچهها مشخص است.
توضیح بیشتر: این فعالیت برای مشاهده برچه در میوه طراحی شده است. هر یک از پرههای پرتقال یک برچه را نشان میدهد. همچنین در فلفل دلمهای و خیار میتوانیم مرز برچهها را مشاهده کنیم. دانشآموزان با ایجاد برش عرضی در میوهها مفهوم بر چه را که در گفتار ۲ آمده است، بهتر درک میکنند. ممکن است در فلفل دلمهای بر چهها کاملا از هم جدا نشده باشند.
پاسخ فعالیت ۸ صفحه ۱۳۴ فصل ۸ زیست شناسی یازدهم
شکل زیر انواعی میوه را نشان میدهد. ویژگیهای هر یک از این میوهها را فهرست و براساس این ویژگیها پیشبینی کنید که پراکنش آنها با کمک چه عاملی (باد/ جانور) انجام میشود. با مراجعه به منابع معتبر درستی نظر گروه را بررسی و نتیجه را گزارش کنید.
پاسخ: میوههایی مانند شماره ۱ و ۴ که دارای کرک یا بال هستند با باد و میوههایی مانند شماره ۲ و ۳ که دارای زوائد خار مانند هستند با چسبیدن به مو یا پشم جانوران در محیط پراکنده می شوند.
پاسخ جامعتر: برای پاسخ به این سوال، بیا با هم این میوهها رو بررسی کنیم.
میوه شماره ۱:
- ویژگیها: بالهای پهن و سبک
- پیشبینی: این میوهها به خاطر بالهای پهن و سبکشون خیلی راحت توسط باد جا به جا میشن. باد این میوهها رو میگیره و به جاهای دورتر میبره.
میوه شماره ۲:
- ویژگیها: سطحی پوشیده از خار یا کرک
- پیشبینی: این میوهها وقتی به بدن حیوانات میچسبن، توسط اونها به جاهای دیگه منتقل میشن. مثلاً وقتی یه حیوون از کنار این گیاه رد میشه، خارهاش به پوست یا پشم حیوون گیر میکنه و وقتی حیوون به جای دیگه رفت، دونهها هم همراهش میرن.
میوه شماره ۳:
- ویژگیها: ساختار پر مانند و سبک
- پیشبینی: این میوهها هم مثل میوه شماره ۱، به خاطر ساختار سبک و پر مانندشون به راحتی توسط باد پراکنده میشن.
میوه شماره ۴:
- ویژگیها: ساختار کروی و محتویات سبک
- پیشبینی: این میوهها هم به خاطر سبکی و شکل کرویشون، خیلی راحت توسط باد جا به جا میشن.
مثالهای واقعی:
- میوه شماره ۱: شبیه میوه افرا است که با بالهایش توسط باد پراکنده میشود.
- میوه شماره ۲: شبیه میوههای گیاهانی مانند گل گاوزبان است که به پشم حیوانات میچسبد.
- میوه شماره ۳: شبیه میوههای گیاهانی مانند قاصدک است که با باد پراکنده میشود.
- میوه شماره ۴: شبیه برخی میوههای علفی است که توسط باد در مسافتهای کوتاه جابهجا میشوند.
نتیجهگیری کلی:
به طور کلی، میوههایی که بال، کرک یا پر دارند، معمولاً توسط باد پراکنده میشن. اینجوری گیاه میتونه دونههاش رو در مسافتهای طولانی پخش کنه و شانس رشد گیاه جدید رو بیشتر کنه. میوههایی که سطح چسبنده یا خاردار دارن، توسط حیوانات پراکنده میشن. این روش هم برای گیاه خیلی مفیده، چون دونهها رو به جاهای دورتر میبره و از طرفی، حیوونا با خوردن میوهها به پراکندگی دونهها کمک میکنن.
حل فعالیت ۹ صفحه ۱۳۶ فصل هشتم زیست شناسی یازدهم
الف) اکثر گردهافشانها، حشرهاند و گردهافشانی بسیاری از گیاهان کشاورزی و درختان میوه به کمک آنها انجام میشود. درباره عواملی که زندگی حشرههای گردهافشان را تهدید میکند، تحقیق و نتیجه را گزارش کنید.
پاسخ: باید اثرات سوء به کارگیری حشره کشها و سموم دفع آفات بر حشراتی که مضر نیستند و نیز امواج رادیویی مانند امواج تلفن همراه بر زندگی حشرات گرده افشان مفید در نظر گرفته شود.
مشکلات رایج گردهافشانی در زنبور های عسل و زنبور های وحشی
در سال های اخیر یکی از مسائل عمده مربوط به گرده افشانی، کاهش امنیت زنبور های عسل و کاهش جمعیت زنبور های درشت (bumblebee) است. زنبورداران و زیست شناسان به مشکلاتی اشاره می کند که در تداوم فعالیت این حشرات گرده افشان بسیار مهم و ضروری می باشد. ارائه این مشکلات در سازمان های بین المللی و دولت ها سبب افزایش سرمایه گذاری برای تحقیقات و پیشرفت های مرتبط با این زمینه شده است.
زنبور دران همیشه باید در مورد تهدید های زیستی که جمعیت زنبور های عسل با آن مواجه هستند، هوشیار باشند. در سالهای اخیر، مشکلات جدیدی ایجاد شده که تاکنون راه حلی برای آنها ارائه نشده است. یکی از مهمترین مشکلات در این زمینه بی نظمی ناگهانی کلونی (CCD) است.
در صورت بروز این اختلال در کندوی زنبور ها، جمعیت آنها به شدت کاهش می یابد. علائم این اخلال شامل عدم وجود زنبور های بالغ (هرچند با حضور ملکه)، افزایش نسبت به زنبور های کارگر جوان و عدم حضور زنبو رهای کارگر مرده حتی در درون کندو و یا در نزدیکی آن است که نشان م یدهد زنبورهای غایب جایی دورتر از کندو از بین رفته اند. فرضیات زیادی در مورد عامل یا عوامل این اختلال وجود دارد که عبارتند از:
ویروس فلج حاد اسرائیلی، آفت کش ها، تشعشع الکترومغناطیسی، تلفن های همراه، آفات و عوامل بیماری زای شناخته نشده، فعالیت های معمولی زنبورداران مانند استفاده از آنتی بیوتیک ها در محافظت از کندو و موجودات تراریخته ژنتیکی (GMO) فرضیات مطرح شده در رابطه با این اختلال هستند. با این حال، باید خاطر نشان کرد که هیچ یک از این فرضیات هنوز به اثبات نرسیده اند.
همچنین نباید فراموش کرد که بی نظمی کلونی مشخصا در کشورهایی رخ داده است که هیچ شکلی از موجودات تراریخته ژنتیکی در آنها پرورش داده نشده است. توضیحات مختلفی برای این موضوع وجود دارد, انجام تحقیقات مستمر در این زمینه ضمن پشتیبانی مالی مناسب، برای شناسایی دلیل یا دلایل بروز چنین بی نظمی و در نهایت کنترل آن ضروری به نظر می رسد. این مشکل در آمریکا، کانادا و برخی از نواحی اروپا گزارش شده است. با این حال مشخص نیست که آیا برای بروز همه این بی نظمی ها یک دلیل مشابه وجود دارد یا خیر؟
کنه واروآ (varroa spp) آفتی است که باعث تغیر شکل لارورها طی دوره جنینی در کندو می شود. همچنین انتقال قارچ nosema ceranea (عامل ایجاد اسهال در زنبوران بالغ کندو) بین کندوها و درون کندو توسط آن نیز گزارش شده است.
ب) شکل زیر چرخه زندگی یک گیاه نهان دانه را نشان میدهد. جاهای خالی را با کلمههای مناسب پر کنید.
پاسخ: در تصویر زیر می توانید مشاهده کنید:
قبلی: جواب فعالیت های فصل هفتم زیست یازدهم
توجه: شما دانش آموز پایه یازدهم رشته علوم تجربی می توانید برای دسترسی سریع و آسان تر به جواب فعالیتها و سوالات دروس کتاب زیست شناسی یازدهم متوسطه دوم ، در انتهای عنوان خود عبارت «ماگرتا» را نیز در گوگل جستجو کنید.
✅ در انتها امیدواریم که مقاله حل سوالات فعالیت های فصل ۸ هشتم کتاب زیست شناسی ۲ پایه یازدهم متوسطه دوم ؛ برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد. شما می توانید سوالات خود را در بخش نظرات بیان کنید. 💖
عالی😍
هزار آفرین فرزندم