جواب فعالیت های فصل دوم زیست یازدهم تجربی
پاسخ و حل سوال های فعالیت های گفتار 1 و 2 و 3 فصل درس 2 دو کتاب زیست شناسی 2 پایه یازدهم تجربی
جواب فعالیت های فصل دوم زیست یازدهم تجربی ؛ در این مطلب به پاسخ و جواب سوالات فعالیت های صفحه ۲۱ ، ۲۵ ، ۲۶ ، ۲۷ ، ۲۸ ، ۲۹ ، ۳۰ ، ۳۱ ، ۳۶ گفتار ۱ و ۲ و ۳ فصل درس ۲ دوم «حواس» کتاب زیست شناسی ۲ پایه یازدهم رشته تجربی پرداخته ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا ، همراه ما باشید.
بعدی: جواب فعالیت های فصل سوم زیست یازدهم
جواب فعالیت ۱ صفحه ۲۱ فصل دوم زیست شناسی یازدهم
گیرندههای زیر را در پنج گروه گیرنده که با آنها آشنا شدید، طبقهبندی کنید.
گیرندههای چشایی روی زبان، گیرنده میزان اکسیژن در آئورت،گیرندههای شبکیه چشم، گیرنده گرما، گیرنده فشار پوست، گیرنده بویایی بینی، گیرنده فشار خون دیواره رگها
پاسخ: در جدول زیر می توانید مشاهده کنید:
گیرنده مکانیکی | گیرنده شیمیایی | گیرنده دمایی | گیرنده نوری |
---|---|---|---|
گیرنده فشار خون دیواره رگها گیرنده فشار پوست | گیرنده چشایی زبان گیرنده میزان اکسیژن در آئورت گیرنده بویایی بینی | گیرنده گرما | گیرنده شبکیه چشم |
پاسخ فعالیت ۲ صفحه ۲۵ فصل ۲ زیست شناسی یازدهم
با استفاده از شکل ۶، تغییرات چشم هنگام تطابق برای دیدن جسم دور و نزدیک را مقایسه کنید.
پاسخ: در جدول زیر می توانید مشاهده کنید:
حالت تطابق / اجزای چشم | وضعیت ماهیچه های مژگانی | وضعیت تارهای آویزی | وضعیت عدسی |
---|---|---|---|
دیدن جسم دور | استراحت | حالت کشیده | کاهش قطر و باریک شدن |
دیدن جسم نزدیک | انقباض | حالت شل | افزایش قطر وضخیم شدن |
حل فعالیت ۳ صفحه فصل دوم زیست شناسی یازدهم
– با استفاده از شکل ۷ بگویید نزدیکبینی و دوربینی با استفاده از کدام عدسی اصلاح میشوند؟
پاسخ: نزدیک بینی با عدسی کاو (مقعر) و دوربینی با عدسی کوژ (محدب) درمان می شود.
– در برخی افراد، علت نزدیکبینی و دوربینی، تغییر همگرایی عدسی چشم است. با استفاده از آن چه آموختید، بگویید تغییر همگرایی عدسی در چشم، چگونه موجب نزدیکبینی و دوربینی میشود؟
پاسخ: در نزدیک بینی هنگام نگاه کردن به اشیای دور، به علت تحدب زیاد عدسی تصویر در جلوی شبکیه می افتد.
در دوربینی هنگام نگاه کردن به اشیای نزدیک، به علت تحدب کم عدسی، تصویر در پشت شبکیه می افتد.
جواب فعالیت ۴ صفحه ۲۷ و ۲۸ فصل ۲ زیست شناسی یازدهم
تشریح چشم
مواد و وسایل لازم: چشم سالم گاو به همراه ماهیچههای آن، وسایل تشریح، دستکش برای هر گروه.
برای آماده کردن چشم از دبیر خود راهنمایی بخواهید.
۱- بررسی ویژگیهای ظاهری چشم: برای تشخیص بالا و پایین چشم، فاصله عصب بینایی تا قرنیه را در نظر بگیرید. سطحی از کره چشم که در آن فاصله عصب تا روی قرنیه بیشتر است، سطح بالایی چشم و سطح دیگر، سطح پایینی آن است (شکل ۱). برای تشخیص چپ یا راست بودن چشم، آن را طوری در دست بگیرید که سطح بالایی آن رو به بالا باشد. قرنیه به شکل تخم مرغ دیده میشود و بخش پهنتر آن به سمت بینی و بخش باریکتر آن به سمت گوش قرار دارد (شکل ۲). راه دیگر، بررسی عصب بینایی است. این عصب پس از خروج از چشم به سمت مخالف، خم میشود.
در ادامه، بافتهای چربی بین ماهیچهها و کره چشم را جدا و ماهیچههای آن را مشاهده کنید. برای مشاهدۀ دقیق ماهیچهها از مولاژچشم استفاده کنید.
۲- تشریح: ماهیچهها را با قیچی از کره چشم جدا کنید. چشم را روی ظرف تشریح قرار دهید و با چاقوی جراحی، صلبیه را در فاصله یک سانتیمتری از قرنیه سوراخ کنید و با قیچی دورتا دور قرنیه را در این فاصله برش دهید. دقت کنید قیچی را خیلی درون کره چشم فرو نبرید تا زجاجیه آسیب نبیند (شکل ۳). پس از برش میتوانید سه لایه چشم و بخشهای تشکیل دهنده آنها و نقطه کور را ببینید. لایه شبکیه بسیار نازک است، دقت کنید هنگام کار جمع نشود.
به طرز قرار گرفتن عدسی توجه کنید. در کنار عدسی، جسم مژگانی، و تارهای آویزی که عدسی را احاطه کردهاند، دیده میشوند. عدسی را به آرامی خارج کنید. مایع زلالیه و زجاجیه ژلهای را مشاهده کنید. در این حالت، زلالیه به طور کامل شفاف نیست؛ زیرا مقداری از دانههای سیاه ملانین از بخشهای دیگر چشم در آن رها شدهاند.
جسم مژگانی به شکل حلقهای دور محل استقرار عدسی قرار دارد. درون این حلقه، عنبیه قرار دارد که نازکتر و شامل ماهیچههای صاف حلقوی (تنگ کننده مردمک) و شعاعی (گشادکننده مردمک) است. سوراخ وسط عنبیه همان مردمک است. جسم مژگانی و عنبیه به آسانی جدا میشوند و قرنیه شفاف و برآمده دیده میشود.
پس از انجام تشریح و با استفاده از مشاهدههای خود، به این پرسشها پاسخ دهید.
الف) ویژگیهای هریک از سه لایه چشم و بخشهای تشکیل دهنده آنها را بیان کنید.
پاسخ: در جدول زیر می توانید مشاهده کنید:
لایههای چشم | ویژگی | اجزا |
---|---|---|
صلبیه | پرده ای سفید و محکم از جنس بافت پیوندی | قرنیه |
مشیمیه | الیه ای نازک، رنگدانه دار و پر از مویرگهای خونی | عنبیه، مردمک، اجسام مژگانی |
شبکیه | الیه داخلی که سلول های گیرنده نوری در آن قرار دارند. | سلول های استوانه ای و مخروطی، نورونها و عصب بینایی |
پاسخ دیگر: چشم انسان از سه لایه اصلی تشکیل شده است که هر یک ویژگیها و بخشهای خاص خود را دارند:
۱. لایه خارجی (صلبیه)
- ویژگیها: این لایه سفید و مقاوم است که به عنوان محافظ کره چشم عمل میکند.
- بخشهای تشکیلدهنده:
- صلبیه: بخش اصلی این لایه که دیوارهای حمایتی برای چشم فراهم میکند.
- قرنیه: نازک و شفاف در جلوی چشم، وظیفه شکستن نور و تمرکز آن بر روی عدسی را دارد.
۲. لایه میانی (یووهآ)
- ویژگیها: این لایه حاوی عروق خونی است و به تغذیه ساختارهای داخلی چشم کمک میکند.
- بخشهای تشکیلدهنده:
- مشیمیه: بخش اصلی که رگهای خونی را در خود دارد و تغذیه چشم را بر عهده دارد.
- عنبیه: قسمت رنگی چشم که کنترل میزان نور ورودی به چشم را انجام میدهد.
- مردمک: روزنهای در مرکز عنبیه که نور از آن عبور میکند.
۳. لایه داخلی (شبکیه)
- ویژگیها: این لایه شامل سلولهای عصبی است که نور را به سیگنالهای عصبی تبدیل میکنند.
- بخشهای تشکیلدهنده:
- شبکیه: پردهای عصبی که اطلاعات بصری را به مغز منتقل میکند.
- عصب بینایی: رشتههای عصبی که پیامهای بصری را از شبکیه به مغز منتقل میکنند.
این سه لایه با همکاری یکدیگر، عملکرد صحیح چشم و دیدن را ممکن میسازند.
ب) زجاجیه و زلالیه را با یکدیگر مقایسه کنید.
پاسخ: زلالیه بخش جلوی عدسی را پر می کند و مایع رقیقی است که هنگام تشریح کاملا شفاف نیست و دانه های رنگی از بخش های دیگر چشم در آن دیده می شوند.
زجاجیه مقدار و حجم بیشتری دارد و فضای کروی چشم را پر کرده و حالتی غلیظ، کاملا شفاف و ژله ای دارد.
پاسخ طولانیتر: زلالیه: زلالیه مایعی شفاف است که بین قرنیه و عدسی چشم قرار دارد و فضای جلوی عدسی را پر میکند. این مایع از مویرگها ترشح میشود و وظیفه تأمین مواد غذایی و اکسیژن برای عدسی و قرنیه را بر عهده دارد. همچنین، زلالیه مواد دفعی را جمعآوری کرده و از طریق خون خارج میکند. با گرانروی بسیار کم، زلالیه به طور مداوم (تقریباً هر سه ساعت) تصفیه و تجدید میشود.
زلالیه به همراه زجاجیه، فشار داخلی چشم را ثابت نگه میدارد و شکل کروی چشم را حفظ میکند. اگر در فرآیند تصفیه زلالیه اختلالی ایجاد شود و مایع به سرعت ترشح شده باز جذب نشود، فشار چشم افزایش یافته و ممکن است فرد به آب سیاه مبتلا شود که این وضعیت میتواند منجر به کوری گردد.
حدود ۹۹.۶ درصد زلالیه از آب تشکیل شده است. علاوه بر آن، حاوی ویتامین C، گلوکز، اسید لاکتیک، سدیم و کلر بوده و مقادیر کمی پروتئین و اسید آمینه نیز در آن وجود دارد.
زجاجیه: زجاجیه مادهای ژلهای و تیره است که فضای پشت عدسی چشم را پر میکند و توسط برخی از سلولهای شبکیه تولید میشود. این ماده ۹۰ درصد حجم چشم را تشکیل داده و ۹۵ درصد ترکیب آن آب است؛ بقیه شامل انواع نمکها و گلوکز میباشد. ضریب شکست زجاجیه ۱.۳۴ است.
زجاجیه به حفظ شکل کروی چشم کمک کرده و به همراه زلالیه فشار درون چشم را ثابت نگه میدارد. همچنین، این ماده لایه نازک شبکیه را بر روی مشیمیه فشار داده و آن را در جای خود ثابت میکند. زجاجیه با جذب بخشی از پرتوهای فرابنفش، از شبکیه محافظت میکند.
مایع زجاجیه ترکیبی مشابه مایع نخاعی و سرم دارد و پس از مرگ نیز به دلیل آلودگیهای خون، باکتریها و اتولیز جسد نسبتاً مصون است. به همین دلیل، مایع زجاجیه به خاطر سهولت نمونهگیری بدون نیاز به کالبدگشایی، مورد توجه در پزشکی قانونی قرار گرفته است.
از فعالیت خود گزارش تهیه کنید و به معلم ارائه دهید.
نکات این فعالیت: ۱- تشخیص بالا و پایین چشم: فاصله عصب بینایی تا قرنیه را در نظر گرفته، سطحی که فاصلهی عصب تا قرنیه بیشتر است بالای چشم است.
۲- تشخیص چپ یا راست بودن چشم: الف) چشم را طوری در دست گرفته که سطح بالایی رو به بالا باشد. قرنیه که حالت تخم مرغی دارد، بخش پهن تر آن به سمت بینی و بخش باریک تر آن به سمت گوش قرار می گیرد.
ب) عصب بینایی را در نظر گرفته که پس از خروج از چشم به سمت مخالف خم می شود.
۳- جسم مژگانی به شکل حلقه ای دور محل استقرار عدسی قرار دارد.
۴- عنبیه درون حلقه ماهیچه های مژگانی دیده می شود که نازک ترست و شامل ماهیچه های صاف حلقوی (تنگ کننده مردمک) و شعاعی (گشادکننده مردمک) است.سوراخ وسط مردمک است.
۵- جسم مژگانی و عنبیه به آسانی جدا می شوند. زیر آنها قرنیه شفاف و برآمده دیده می شود.
پاسخ فعالیت ۵ صفحه ۲۹ فصل دوم زیست شناسی یازدهم
با استفاده از شکل ۹ به پرسشهای زیر پاسخ دهید.
⚫️ بین بخش بیرونی و میانی گوش کدام ساختار قرار دارد؟
پاسخ: پرده صماخ
⚫️ استخوانهای کوچک در کدام بخش گوش قرار دارند؟
پاسخ: گوش میانی
⚫️ حلزون گوش در کدام بخش آن قرار دارد؟
پاسخ: گوش درونی
حل فعالیت ۶ صفحه ۳۰ فصل ۲ زیست شناسی یازدهم
درباره نقش حفاظتی موها و مواد ترشحی در مجرای شنوایی گوش اطلاعات جمعآوری و به کلاس ارائه کنید.
پاسخ: در مجرای شنوایی غدد عرق تغییریافته ای وجود دارد که ماده ای مومی و چسبنده ترشح می کنند. این ماده و موهای ریز درون مجرا مانع از ورود گرد و غبار و حشرات به درون گوش می شوند.
پاسخ جامعتر: نقش حفاظتی موها و مواد ترشحی در مجرای شنوایی گوش:
مجرای شنوایی گوش دارای موها و مواد ترشحی است که نقشهای مهمی در حفاظت از گوش دارند.
۱. موهای مجرای شنوایی
- نقش حفاظتی: موهای کرکمانند موجود در مجرای شنوایی به عنوان یک مانع فیزیکی عمل میکنند و از ورود ذرات ریز مانند گرد و غبار، حشرات و سایر آلودگیها به داخل گوش جلوگیری میکنند. این موها بهطور مداوم حرکت کرده و ذرات خارجی را به سمت بیرون هدایت میکنند.
۲. مواد ترشحی (جرم گوش)
- جرم گوش: این ماده زرد رنگ و چرب که به آن موم گوش یا سرومن نیز گفته میشود، توسط غدد موجود در پوست مجرای شنوایی تولید میشود.
- نقشهای جرم گوش:
- محافظت: جرم گوش خاصیت ضدباکتری دارد و به حفظ سلامت مجرای گوش کمک میکند. این ماده با ایجاد یک لایه محافظ، از عفونتها جلوگیری میکند.
- نرمکنندگی: جرم گوش به نرم نگهداشتن مجرای شنوایی کمک کرده و از خشکی و خارش آن جلوگیری میکند.
- حرکت خودبهخودی: جرم گوش بهطور طبیعی به سمت بیرون حرکت کرده و از مجرا خارج میشود، بنابراین نیازی به دستکاری برای خروج آن نیست.
نتیجهگیری: موها و مواد ترشحی در مجرای شنوایی با همکاری یکدیگر، نقش مهمی در حفاظت از گوش دارند. این ساختارها نه تنها از ورود آلودگیها جلوگیری میکنند، بلکه به حفظ سلامت و عملکرد صحیح سیستم شنوایی کمک میکنند.
جواب فعالیت ۷ صفحه ۳۱ فصل دوم زیست شناسی یازدهم
درباره شغل شنوایی سنجی و بینایی سنجی گزارشی تهیه و به کلاس ارائه کنید.
آشنایی با شغل بینایی سنج
شنوایی شناسی علم مطالعه اختلالات شنوایی از راه شناسایی و سنجش کاستی عملکرد شنوایی و توانبخشی آن می باشد. شنوایی سنجی بخشی از شنوایی شناسی می باشد. حوزه شنوایی شناسی وسیع تر از آن بوده و مسائلی از جمله تشخیص، حفاظت شنوایی و پیشگیری از اختلالات شنوایی، تعادل و توانبخشی به موقع افراد دچار آسیب شنوایی و را شامل می شود.
شنوایی شناسی در حوزه تخصصی سه شاخه عمده دارد:
شنواییشناسی تشخیصی: این شاخه به ارزیابیهای کمی و کیفی و تعیین محل ضایعات شنوایی و تعادل به وسیله آزمونهای رفتاری، فیزیولوژیک و الکتروفیزیولوژیک در کودکان و بزرگسالان می پردازد.
شنواییشناسی توانبخشی: این شاخه دو بخش توانبخشی شنوایی (شامل : ارزیابی، تجویز و تنظیم وسایل کمک شنوایی، ارزیابیهای ویژه افراد کاندیدای کاشت حلزونی، تربیت شنوایی، آموزش مهارتهای ارتباطی و کمک به سازگاری روانی – اجتماعی افراد کم شنوا و خانوادههای آنها، اقدامات توانبخشی برای افراد مبتلا به وزوز گوش و تدابیر توانبخشی مبتلایان به اختلالات شنوایی مرکزی) و توانبخشی تعادل (شامل کمک به بیمارانی که از سرگیجه و عدم تعادل رنج میبرند) را در بر می گیرد.
شنواییشناسی حفاظت و پیشگیری : این شاخه بیشتر بر جلوگیری از آسیبهای شنوایی و پیشگیری از معلولیت تمرکز داشته و اقداماتی چون غربالگری، مشاوره و اجرای پروژههای اندازه گیری صدا به منظور بررسی میزان آلودگی صوتی و تعیین نقاط مجاز و غیر مجاز و همچنین اجرای برنامههای حفاظت شنوایی و ارائه راه کارهایی در جهت کنترل و کاهش صدا را شامل می شود.
متخصص شنوایی شناسی یا شنوایی شناس، در زمینه تشخیص و درمان مشکلات شنوایی یا تعادلی تخصص دارد. او از ابزار و روش های مختلفی از جمله سمعک، وسایل کمک ارتباطی، پیشنهاد جراحی کاشت حلزون توسط پزشک متخصص و … برای درمان استفاده می کند. دادن آموزش به خانوادهها و خود فرد دارای مشکل شنوایی، طراحی و اجرای برنامه های حفاظت شنوایی برای کارخانه ها و مراکز صنعتی، اجرای برنامه های غربالگری نوزادان و دانش آموزان، طراحی و ساخت ابزار و تجهیزات محافظ گوش از دیگر کارهایی است که شنوایی شناس در آنها نقش فعال دارد.
متخصص شنوایی شناسی باید صبور بوده و رفتاری دلسوزانه توام با مهربانی با بیماران داشته باشد. او در کار خود با متخصصانی از جمله روانشناس، متخصص گوش و حلق و بینی، متخصص مغز و اعصاب، متخصص اطفال و گفتار درمانگر ارتباط نزدیک دارد.
ساعت کاری شنوایی سنج معمولا به صورت تمام وقت است. اگر مستقل بوده و برای خود کار کند، تعیین ساعت کاری بر عهده خود او می باشد.
در ادامه اطلاعات کاملی در مورد وظایف، دانش و مهارت مورد نیاز، تحصیلات لازم و نحوه ورود به شغل، بازار کار و فرصت های شغلی و میزان درآمد شنوایی شناس ارائه می شود.
وظایف شنوایی شناس
- تشخیص اختلال و مشکلات شنوایی در افراد با کمک دستگاه ها و تست های مختلف
- تهیه گزارشات لازم برای پزشک معالج فرد در خصوص نوع تشخیص انجام شده
- دادن آموزش و مشاوره لازم به بیمار و خانواده او
- قالب گيری و ساخت قالب گوش و سمعک
- انجام برنامههای غربالگری شنوایی نوزادان، خردسالان و کودکان در سنین مدرسه
- پیشگیری از آسیب شنوایی، حفاظت شنوایی، برنامه ریزی و انجام غربالگری در جمعیت هایی نظیر مراکز کارگاهی، نظامی، اردوگاهها و … و ارائه مشاوره شنواییشناسی در این حوزه
- اجرای برنامههای توانبخشی شنوایی شامل گفتارخوانی، رشد مهارتهای شنیداری (تربیت شنوایی) و رشد زبان و ارائه مشاوره شنواییشناسی در این بخش
- تعیین، تجویز، کاربرد و تنظیم تجهیزات صوتی مناسب و روشهای بهبود کیفیت صدا در محیطهای آموزشی افراد مبتلا به اختلالات شنوایی
- نظارت و پیگیری اجرای صحیح روشهای برقراری ارتباط بین کم شنوایان با مربیان و سایرین (مثلا نحوه برخورد با دانش آموز کم شنوا در کلاس معمولی)
- مهارت و دانش مورد نیاز
- دقت و توجه به جزئیات
- مهارت های ارتباطی خوب
- رفتار دلسوزانه و حرفه ای با بیماران
- مهارت خوب در سازماندهی
- مهارت انجام کار تیمی
- توان آموزش و مشاوره خوب
- توانایی ایجاد انگیزه در بیماران برای دنبال کردن برنامه توانبخشی
- حفظ آرامش و داشتن برخوردی مناسب در شرایط بحرانی و پیچیده
- رازداری
- تسلط به زبان انگلیسی (به دلیل نوپا بودن این رشته در ایران بیشتر کتابها انگلیسی می باشد)
آشنایی با شغل بینایی سنج
بیناییسنجی یا اپتومتری آزمایش چشم و ساختارهای مربوط به آن است برای کشف اختلالات بینایی و تجویز عدسیهای مناسب یا دیگر وسایل کمککننده به بینایی یا تمرینهای چشمی برای جبران کاستیهای دید.
بینایی سنج با کمک ابزارها و دستگاه های موجود به بررسی و شناسایی مشکلات بینایی افراد می پردازد. پس از تشخیص نوع و میزان مشکلات بینایی مراجعان، از طریق تجویز وسایل کمک بینایی مانند عینک ، لنزهای تماسی و انجام یکسری تمرینات و ورزش های چشمی و دادن توصیه ها و دستورات بهداشتی لازم به کارایی بیشتر سیستم بینایی آنها کمک می نماید.
علاوه بر این بینایی سنج معاینات دقیقی از چشم انجام داده و در صورت وجود هر گونه اختلال یا بیماری که نیازمند درمان طبی باشد، بیماران را به سایر پزشکان ارجاع می نماید .بینایی سنج معمولا وسایلی از جمله عینک و لنزهای طبی را که تجویز می کند، خود ساخته و به فروش می رساند.
بینایی سنج باید توان ارتباطی مناسبی داشته باشد. او باید بتواند با مراجعان خود به خصوص کودکان با آرامش و صبر و حوصله زیاد برخورد کند.
محل کار بینایی سنج در بیمارستان ها، کلینیک ها و یا دفتر کار شخصی می باشد. اگر تنها در دفتر کار شخصی خود فعالیت کند، تعیین میزان ساعت کاری بر عهده خودش می باشد.
وظایف بینایی سنج
- بررسی نارسایی های بینایی مراجعان
- اندازه گیری میدان بینایی
- انجام آزمایش های تشخیصی برخی از بیماری های چشم از جمله آب مروارید، آب سیاه و … و ارجاع بیماران به متخصص مربوطه
- انجام آزمایش های ویژه از جمله سونوگرافی چشم یا مکان نگاری (توپوگرافی)
- تشخیص اختلالات حرکتی چشم مانند لوچی و ارائه تمرینات لازم برای درمان غیرجراحی آنها
- ارائه تمرینات ویژه و ورزش های ارتوپتیک جهت بهبود بینایی
- ارزیابی بینایی از نظر تشخیص رنگ، بعد و …
- بینایی درمانی به روش های غیردارویی
- استفاده از وسایل کمک بینایی برای درمان افراد کم بینا
- بررسی، تعیین نمره و تجویز عینک یا لنز طبی
- ساخت و فروش عینک های طبی
- دانش و مهارت مورد نیاز شغل بینایی سنج
- داشتن علاقه و دانش کافی در حوزه بینایی سنجی
- داشتن علاقه برای کمک به بهبود سلامت دیگران|
- دقت زیاد و توجه به جزئیات
- آشنایی با آخرین پیشرفت های علمی (روش ها، ابزارها و تجهیزات) در بینایی سنجی و استفاده از آنها در صورت امکان
- داشتن تمرکز کافی
- مهارت های ارتباطی مناسب
- داشتن صبر و حوصله زیاد و ارائه توضیحات لازم به مراجعان
- توان آرامش دادن به مراجعان به خصوص کودکان
پاسخ فعالیت ۸ صفحه ۳۶ فصل ۲ زیست شناسی یازدهم
با توجه به آنچه درباره حواس و ساختارهای مرتبط با آن آموختید، به پرسشهای زیر پاسخ دهید.
١- طرح زیر مغزماهی را نشان میدهد. لوبهای بویایی ماهی نسبت به کل مغز جانور از لوبهای بویایی انسان بزرگترند. این مطلب چه واقعیتی را درباره حس بویایی ماهی نشان می دهد؟
پاسخ: در ماهی حس بویایی نسبت به انسان قوی تر است و اهمیت بیشتری دارد. ماهیها برای یافتن غذا و جفت، فرار از دشمن و در بعضی، برای یافتن محل زادگاه جهت تخم ریزی به حس بویایی خود وابسته اند.
۲- ساختار و عملکرد چشم مرکب و چشم انسان را مقایسه کنید.
پاسخ: در چشم انسان یک عدسی تصویری کامل از میدان دید را بروی شبکیه تشکیل می دهد اما در چشم مرکب تعدادی واحد بینایی وجود دارد که هرکدام واحدها تصویر کوچکی از بخشی از میدان بینایی را ایجاد می کند. دستگاه عصبی جانور این اطلاعات را یکپارچه و تصویری موزاییکی ایجاد می کند.
۳- خط جانبی در ماهیها با کدام ساختارها در انسان شباهت دارد؟
پاسخ: سلول های مژک دار درون بخش حلزونی و مجاری نیم دایره
قبلی: جواب فعالیت های فصل اول زیست یازدهم
توجه: شما دانش آموز پایه یازدهم رشته علوم تجربی می توانید برای دسترسی سریع و آسان تر به جواب فعالیتها و سوالات دروس کتاب زیست شناسی یازدهم متوسطه دوم ، در انتهای عنوان خود عبارت «ماگرتا» را نیز در گوگل جستجو کنید.
✅ در انتها امیدواریم که مقاله جواب سوالات فعالیت های فصل ۲ دوم کتاب زیست شناسی ۲ پایه یازدهم متوسطه دوم ؛ برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد. شما می توانید سوالات خود را در بخش نظرات بیان کنید.
عالی بوددددددد
بسیار عالیییییییییییییییی
ممنون بابت جواب فعالیت ها
خداقوت
خیلی ممنون از راهنمایی های سایت ماگرتا