سبک زندگی

جواب فعالیت های فصل هفتم زیست یازدهم تجربی

پاسخ و حل سوال های فعالیت های گفتار 1 و 2 و 3 و 4 فصل درس 7 هفت کتاب زیست شناسی 2 پایه یازدهم تجربی

جواب فعالیت های فصل هفتم زیست یازدهم تجربی ؛ در این مطلب به پاسخ و جواب سوالات فعالیت های صفحه ۹۸ ، ۱۰۱ ، ۱۰۳ ، ۱۰۴ ، ۱۰۷ ، ۱۱۱ و ۱۱۳ گفتار ۱ و ۲ و ۳ و ۴ فصل درس ۷ هفتم «تولید مثل» کتاب زیست شناسی ۲ پایه یازدهم رشته تجربی پرداخته ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا ، همراه ما باشید.

بعدی: جواب فعالیت های فصل هشتم زیست یازدهم

جواب فعالیت های فصل هفتم زیست یازدهم تجربی

جواب فعالیت ۱ صفحه ۹۸ فصل هفتم زیست شناسی یازدهم

با توجه به شکل ۲ در مورد پرسش‌های زیر با هم گفت‌وگو کنید.

جواب فعالیت ۱ صفحه ۹۸ فصل هفتم زیست شناسی یازدهم

الف) به چه دلیل ابتدا تقسیم رِشتمان و سپس کاستِمان رخ می‌دهد؟

پاسخ: هدف از رِشتمان، افزایش تعداد یاخته ها در لایه ی زاینده است. با توجه به اینکه یاخته های این لایه مرتبا به اسپرم تبدیل می شوند، برای پابرجا ماندن لایه ی زاینده و حفظ آن، ابتدا یاخته ها با میتوز زیاد می شوند و سپس در بعضی از آنها کاستِمان رخ می دهد.

ب) در انسان زام‌یاخته اولیه، ثانویه و زام یاختک از لحاظ فام‌تنی با هم چه تفاوت‌هایی دارند؟

پاسخ: اسپرماتوسیت اولیه، حاصل رِشتمان است. بنابراین، تعداد کروموزوم های آن با اسپرماتوگونی برابر است؛ یعنی، هر دو دیپلوئید هستند و ۴۶ کروکوزوم دارند. اسپرماتوسیت ثانویه حاصل کاستِمان ۱ است، پس هاپلوئید هستند ولی کروموزوم های آن دو کروماتیدی هستند؛ یعنی، ۲۳ کروموزوم دو کروماتیدی دارند. اسپرماتید ها حاصل کاستِمان ۲ هستند. اینها هم هاپلوئید هستند؛ یعنی، ۲۳ کروموزوم دارند ولی کروموزوم های آن، تک کروماتیدی هستند.

پ) زام‌یاختک و زامه با هم چه تفاوت‌ها و شباهت‌هایی دارند؟

پاسخ: زام‌یاختک و زامه از لحاظ کروموزومی مثل هم هستند، ولی اسپرم‌ها سیتوپلاسم کمتری دارند و دم دار شده اند.

پاسخ دیگر: شباهت: زام یاختک و زامه هر دو از نظر فام تنی مثل هم اند یعنی یاخته هایی هاپلوئیدی (n فام تنی) با فام تن های تک فامینکی (۲۳ فام تن تک فامینکی) هستند.

تفاوت: یاخته های زام یاختک، درون دیواره لوله زامه ساز و بصورت متصل به هم و تمایز نیافته (یاخته به حالت گردتر با هسته درشت و سیتوپالسم زیادتر و تقریبا بدون تاژک) وجود دارند اما در یاخته های زامه، در وسط لوله زامه ساز به صورت مجزا از هم و تمایز یافته (یاخته به حالت کشیده با هسته فشرده و سیتوپالسم ناچیز و تاژک دار) دیده می شوند.

پاسخ فعالیت ۲ صفحه ۱۰۱ فصل ۷ زیست شناسی یازدهم

الف) با توجه به شکل ۴ مسیر عبور زامه را مشخص کنید.

پاسخ: در تصویر زیر می توانید مشاهده کنید:

پاسخ فعالیت ۲ صفحه ۱۰۱ فصل ۷ زیست شناسی یازدهم

حل فعالیت ۳ صفحه ۱۰۳ فصل هفتم زیست شناسی یازدهم

شروع یائسگی همراه با علائمی است. در مورد علائم این دوره و روش‌های کاهش بروز این علائم، تحقیق کرده و گزارش آن را در کلاس ارائه کنید.

پاسخ: علائم یائسگی: اضافه وزن – گُر گرفتگی – اختلال خواب و تعریق شبانه – پوکی استخوان – مشکلات روحی – کاهش تمایلات جنسی – بیماری های قلبی و عروقی – بی اختیاری ادرار – تغییرات ظاهری

درمان یا جلوگیری از عوارض: مصرف دارو (هورمون درمانی) – مصرف ترکیبی از هورمون های استروژن و پروژسترون – باعث کاهش عوارض به ویژه گُر گرفتگی – تعرق شبانه و پوکی استخوان می شود، ولی مصرف آن باید با نظر پزشک باشد و در کنار آن، آزمایش های دوره ای و رژیم غذایی مناسب، اهمیت زیادی دارد.

جواب فعالیت ۴ صفحه ۱۰۴ فصل ۷ زیست شناسی یازدهم

با توجه به شکل ۸ درباره پرسش‌های زیر با هم گفت‌و‌گو کنید.

جواب فعالیت ۴ صفحه ۱۰۴ فصل ۷ زیست شناسی یازدهم

۱- در انسان مام یاخته اولیه، ثانویه و تخمک از لحاظ فام‌تن‌ها چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟

پاسخ: مام یاخته اولیه: از نظر عدد فام تنی (تعداد فام تن ها) ، یاخته دیپلوئید یا n۲ (در انسان ۴۶) فام تنی است و از نظر شکل ، فام تن های این یاخته به شکل تترادی هستند.

مام یاخته ثانویه: از نظر عدد فام تنی، هاپلوئید یا n (در انسان ۲۳) فام تنی و از نظر شکل ، فام تن های این یاخته به شکل دو فامینکی هستند.

تخمک: از نظر عدد فام تنی یاخته هاپلوئید یا n فام تنی (مثل مام یاخته ثانویه) و از نظر شکل ، فام تن های یاخته به شکل تک فامینکی هستند.

۲- اوّلین جسم قطبی با دومین اجسام قطبی چه تفاوتی دارند؟

پاسخ: در تخمک زایی، کاستمان با تقسیم نا مساوی سیتوپلاسم صورت می گیرد ولی در اسپرم زایی، کاستمان عادی صورت می گیرد. در تخمک‌زایی حاصل کاستمان ۱، یک عدد مام یاخته ثانویه و یک عدد جسم قطبی است، ولی در اسپرم‌زایی حاصل کاستمان ۱، دو مام یاخته ثانویه است. در تخمک‌زایی حاصل کاستمان۲، یک عدد تخمک است که با اسپرم لقاح یافته است، ولی در اسپرم‌زایی حاصل کاستمان۲ دو اسپرماتوئید است در تخمک‌زایی کاستمان۲ در صورتی رخ می‌دهد که مام یاخته ثانویه با اسپرم برخورد کرده باشد. در اسپرم‌زایی کاستمان ۲ مرتب رخ می‌دهد و نیازی به محرک ندارد.

پاسخ دیگر: اولین جسم قطبی حاصل کاستمان یک است و از نظر فام تنی شبیه مام یاخته ثانویه اما دومین جسم قطبی حاصل کاستمان ۲ و از نظر فام تنی شبیه تخمک است.

۳- مراحل تخمک‌زایی در این شکل را با مراحل زامه‌زایی (شکل ۲) مقایسه کنید. شباهت‌ها و تفاوت‌های آنها را بنویسید.

پاسخ: تفاوت‌ها: در اسپرم زایی، مرحله تمایز و تغییر شکل را داریم ولی در تخمک‌زایی نداریم. حاصل تخمک‌زایی یک عدد تخمک و ۳ عدد جسم قطبی است ولی حاصل اسپرم‌زایی ۴ عدد اسپرم است.

شباهت‌ها: در هر دو ابتدا رِشتمان و سپس کاستمان رخ می‌دهد.
در هر دو، دو مرحله کاستمان انجام می‌شود.
سلول‌های حاصل از لحاظ کروموزومی مثل هم هستند.

پاسخ فعالیت ۵ صفحه ۱۰۷ فصل هفتم زیست شناسی یازدهم

چرخه تخمدانی را به دو قسمت انبانکی و جسم زردی تقسیم‌بندی می‌کنند. به نظر شما:

۱- هر مرحله مربوط به چه بخشی از دوره جنسی است؟

پاسخ: مرحله فولیکولی: مربوط به نیمه ابتدایی دوره است که در آن فولیکول رشد می کند و درون آن اووسیت رشد می کند و در آن تغییراتی رخ می دهد. مرحله جسم زردی – مربوط به نیمه ی دوم دوره است که با تشکیل جسم زرد آغاز می شود و تشکیل جسم سفید تمام می شود.

۲- در هر مرحله، چه هورمون‌هایی از هیپوفیز بیشتر روی تخمدان اثر می‌گذارند؟

پاسخ: در مرحله فولیکولی: در ابتدای مرحله FSH – در انتهای مرحله LH.
در مرحله جسم زردی: در ابتدای مرحله LH و در انتهای مرحله FSH.

۳- در هر مرحله چه هورمون‌هایی از تخمدان ترشح می‌شوند و چه تغییری در میزان این هورمون‌ها رخ می‌دهد؟

پاسخ: در مرحله فولیکولی: بیشترین استروژن ترشح می شود. ابتدا کم است و شروع به زیاد شدن می کند و در انتهای مرحله فولیکولی مقدار آن کاهش می یابد.
در مرحله جسم زردی: در ابتدا پروژسترون زیاد می شود و مقدار آن خیلی زیاد می شود و در انتها کاهش می یابد. استروژن هم مقداری بالا می رود و در انتها کاهش می یابد.

۴- جداکننده این دو بخش چه مرحله‌ای است؟

پاسخ: مرحله تخمک ریزی: جدا کننده این دو بخش، مرحله ی تخمک ریزی است که در آن فولیکول به جسم زرد تبدیل می شود.

حل فعالیت ۶ صفحه ۱۱۱ فصل ۷ زیست شناسی یازدهم

۱- دو قلوهای ناهمسان از لحاظ جنسیت می‌توانند مشابه یا متفاوت باشند، به نظر شما علت چیست؟

پاسخ: دوقلوهای ناهمسان چون حاصل لقاح دو تخمک و دو اسپرم به صورت جداگانه هستند، تخم های حاصل از هر کدام و در نتیجه جنین ها می توانند متفاوت یا مشابه باشند؛ یعنی، هر دو دختر یا هر دو پسر یا یکی دختر و یکی پسر باشند.

۲- دو قلوهای به هم چسبیده از لحاظ جنسیت و سایر صفات ظاهری نسبت به هم چگونه‌اند؟

پاسخ: دوقلوهای به هم چسبیده چون حاصل یک تخم لقاح یافته هستند و در مراحل تقسیم به خوبی از هم جدا نشده اند؛ بنابراین، با توجه به یکسان بودن کروموزوم های آنها از لحاظ جنسیت و صفات ظاهری شبیه به هم هستند.

۳- در مورد اثر انگشت دو قلوهای همسان و ناهمسان اطلاعاتی را جمع‌آوری و گزارش آن را در کلاس ارائه کنید.

پاسخ: دوقلو های همسان، اثر انگشت یکسانی ندارند؛ چون در بروز خطوط ظریف اثر انگشت، فقط ژن ها دخالت ندارند و در دوران جنینی، شرایط محیطی و حتی استرس هم روی جنین اثر می گذارد و می تواند اثر انگشت را تغییر دهد.

فشار روحی – روانی وارد بر مادر، فشار به نوزاد هنگام تولد و تفاوت در درازی بند ناف، می تواند روی اثر انگشت اثر بگذارد.

پاسخ فعالیت ۷ صفحه ۱۱۳ فصل ۷ زیست شناسی یازدهم

 تعیین زمان تولد

متخصصان زنان و زایمان در پیش‌بینی زمان تولد نوزاد ۲۸۴ روز را به زمان شروع آخرین قاعدگی مادر اضافه می‌کنند.

– با اینکه مدت زمان بارداری ۹ ماه یا ۲۷۰ روز است. چرا پزشکان ۲۸۴ روز را مطرح می‌کنند؟

پاسخ: ۱۴ روز ابتدای دوره که هنوز تخمک گذاری انجام نشده است را به آن اضافه می کنند؛ یعنی اگر دوران بارداری را همان ۹ ماه حساب کنیم و ۱۴ روز را به آن اضافه کنیم، می شود ۲۸۴ روز. البته مدت زمان بارداری پس از لقاح همان ۳۸ هفته یا ۲۶۶ روز است.

پاسخ دیگر: مدت زمان بارداری معمولاً ۹ ماه یا ۲۷۰ روز در نظر گرفته می‌شود، اما پزشکان برای پیش‌بینی زمان تولد نوزاد، ۲۸۴ روز را به زمان شروع آخرین قاعدگی مادر اضافه می‌کنند. دلایل این موضوع به شرح زیر است:

۱. محاسبه دقیق‌تر

زمان تخمک‌گذاری: در واقع، تخمک‌گذاری معمولاً در حدود ۱۴ روز پس از شروع آخرین قاعدگی اتفاق می‌افتد. بنابراین، اگر مدت زمان بارداری را از زمان تخمک‌گذاری محاسبه کنیم، مدت واقعی بارداری حدود ۲۶۶ روز خواهد بود. اما برای محاسبه از آغاز قاعدگی استفاده می‌شود که این ۱۴ روز ابتدایی را نیز شامل می‌شود.

۲. چرخه قاعدگی

نقش قاعدگی: شروع قاعدگی یک نشانه مشخص و قابل شناسایی برای زنان است و به عنوان نقطه مرجع برای محاسبه بارداری استفاده می‌شود. این در حالی است که تخمک‌گذاری و لقاح ممکن است به وضوح مشخص نباشند.

۳. استانداردهای پزشکی

روش‌های پزشکی: پزشکان و متخصصان زنان و زایمان برای راحتی در محاسبات و برآوردهای بالینی، از ۲۸۴ روز استفاده می‌کنند تا زمان تولد نوزاد را پیش‌بینی کنند. این روش به عنوان یک استاندارد پذیرفته شده در پزشکی شناخته می‌شود.

نتیجه‌گیری: در نهایت، با اینکه مدت زمان واقعی بارداری پس از لقاح حدود ۲۶۶ روز است، پزشکان با افزودن ۱۴ روز ابتدایی (زمانی که هنوز تخمک‌گذاری انجام نشده) به این مدت، عدد ۲۸۴ روز را برای پیش‌بینی زمان تولد نوزاد مطرح می‌کنند. این روش به آن‌ها کمک می‌کند تا زمان دقیق‌تری برای زایمان پیش‌بینی کنند.

حل فعالیت ۸ صفحه ۱۱۳ فصل هفتم زیست شناسی یازدهم

علاوه بر زایمان طبیعی، تولد نوزاد با عمل جراحی (سزارین) نیز انجام می‌شود. پزشکان زنان و زایمان، بیشتر توصیه می‌کنند که زایمان به صورت طبیعی انجام شود. در مورد جنبه‌های مثبت و منفی جراحی سزارین، اطلاعاتی را جمع‌آوری کنید و نتایج به‌ دست آمده را به‌ صورت گزارش در کلاس ارائه کنید.

پاسخ: جنبه های منفی سزارین:

– دوره ریکاوری پس از عمل سزارین طولانی تر است.
– دوره نقاهت عمل سزارین، بسیار دشوار است.
– درد بعد از زایمان در سزارین بیشتر است.
– در آغوش گرفتن نوزاد برای مادر دشوار است.
– رفتن به سرویس بهداشتی برای او تا چند روز مشکل است.
– ماندن جای زخم و بخیه روی شکم و احساس خارش در آن.
– احتمال عفونت بعد از عمل سزارین بیشتر است.
– نیاز به خارج کردن رحم، چسبندگی پس از سزارین، عفونت مثانه یا رحم، انسداد روده، ناباروری یا سقط جنین در آینده
و احتمال آسیب به جنین در سزارین بیشتر است.
– سزارین ممکن است در بارداری های بعدی اشکال ایجاد کند، مثل جفت سر راهی، رشد جفت در عضله ی رحم.

جنبه های مثبت سزارین:

– برنامه ریزی برای زمان سزارین.
– نیازی به تحمل درد در زمان طولانی نیست.
– به نوزاد فشار زیادی وارد نمی شود؛ یعنی احتمال آسیب آن کمتر است.
– به دلیل بی هوشی مادر، از اشک، عرق و … خبری نیست و مادر خروج خون و مایعات را مشاهده نمی کند.
– نیازی به معاینات مکرر توسط پزشک یا پزشکیار در حین زایمان نیست.

قبلی: جواب فعالیت های فصل ششم زیست یازدهم

توجه: شما دانش آموز پایه یازدهم رشته علوم تجربی می توانید برای دسترسی سریع و آسان تر به جواب فعالیت‌ها و سوالات دروس کتاب زیست شناسی یازدهم متوسطه دوم ، در انتهای عنوان خود عبارت «ماگرتا» را نیز در گوگل جستجو کنید.

✅ در انتها امیدواریم که مقاله حل سوالات فعالیت های فصل ۷ هفتم کتاب زیست شناسی ۲ پایه یازدهم متوسطه دوم ؛ برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد. شما می توانید سوالات خود را در بخش نظرات بیان کنید. 🌹

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

‫۲ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 2 =