سبک زندگی

جواب فعالیت های درس هفتم اقتصاد دهم انسانی صفحه ۷۰ تا ۸۰

پاسخ و حل فعالیت های فردی و گروهی ، تفکر و تمرین و تحلیل کنید درس 7 هفت کتاب اقتصاد پایه دهم

جواب فعالیت های درس هفتم اقتصاد دهم انسانی ؛ در این مطلب به پاسخ و جواب سوالات گفت و گو در کلاس ، فعالیت گروهی در کلاس ، فعالیت فردی در کلاس ، برای تفکر و تمرین ، تحقیق کنید و تحلیل کنید صفحه ۷۰ ، ۷۳ ، ۷۹ و ۸۰ درس ۷ هفتم «تجارت بین الملل» کتاب اقتصاد پایه دهم رشته انسانی پرداخته ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا ، همراه ما باشید.

بعدی: جواب فعالیت های درس هشتم اقتصاد دهم انسانی

جواب فعالیت های درس هفتم اقتصاد دهم انسانی

جواب گفت و گو کنید صفحه ۷۰ درس ۷ اقتصاد دهم

۱- آیا اگر سفارش خارجی برای سموم زیستی نبود، آقای محمدی زودتر شکست نمی‌خورد؟

پاسخ: ممکن بود که زود شکست بخورد، اما این موضوع بسته به تدبیر آقای محمدی در همان شرایط داشت.

۲- به نظر شما چه عللی باعث می‌شود طرف عراقی به فکر واردکردن محصول از یک کشور دیگر بیفتد؟

پاسخ: مواد مورد نیاز فرد عراقی، یا در کشورش موجود نباشد و یا اینکه وارد کردن آن محصول از کشوری دیگر برایش صرفه اقتصادی داشته باشد.

۳- به نظر شما وجود تقاضای خارجی برای کالای تولیدی آقای محمدی چه منافعی برای او و کارگاهش به همراه داشت؟

پاسخ: توسعه میدانی کار اقتصادی آقای محمدی به شرکت ها و کشورهای خارجی که در نتیجه آن، حصول در آمد دلاری برای ایشان و جذب سرمایه خارجی برای شرکت.

جواب فعالیت فردی در کلاس صفحه ۷۳ درس هفتم اقتصاد دهم

لطفاً منحنی مرز امکانات تولید را برای هر سه کشور در یک محور مختصات رسم کنید و آنها را با هم مقایسه کنید.

پاسخ: برای رسم منحنی مرز امکانات تولید (PPC) در یک نمودار برای هر سه کشور، می‌توان محور افقی را برای تولید غذا و محور عمودی را برای تولید پوشاک در نظر گرفت. منحنی‌های هر کشور بر اساس حداکثر واحدهای تولیدی که در متن ذکر شده رسم می‌شوند:

  • ایران: تولید حداکثری غذا ۶۰ واحد، تولید حداکثری پوشاک ۳۰ واحد
  • برزیل: تولید حداکثری غذا ۴۰ واحد، تولید حداکثری پوشاک ۷۰ واحد
  • کنیا: تولید حداکثری غذا ۲۰ واحد، تولید حداکثری پوشاک ۱۰ واحد

با رسم این داده‌ها، تفاوت منحنی‌ها در تولید کالاها و مزیت‌های اقتصادی هر کشور مشخص می‌شود.

حال با توجه به آنچه در این درس خوانده‌اید توضیح دهید که چرا:

۱- منحنی مرز امکانات تولید خطی نیست؟

پاسخ: منحنی مرز امکانات تولید معمولاً خطی نیست؛ چون منابع تولید هر کالا تخصص خاصی دارند، و جابه‌جایی آن‌ها بین دو نوع تولید، هزینه فرصت افزایشی دارد. با افزایش تولید یک کالا، مجبوریم منابعی که تخصص کمتری برای آن دارند، وارد کنیم و این باعث می‌شود هزینه فرصت افزایش یابد. به همین دلیل، منحنی به شکل خمیده است و به جای خطی بودن، به طرف مبدأ خم می‌شود.

۲- این منحنی متقارن نیست؟

پاسخ: منحنی مرز امکانات تولید متقارن نیست، زیرا توانایی کشورها در تولید کالاهای مختلف متفاوت است. مثلاً برزیل در تولید پوشاک بهتر عمل می‌کند، در حالی که ایران در تولید غذا تخصص بیشتری دارد. این تفاوت‌ها ناشی از تفاوت‌های منابع، شرایط جغرافیایی، نیروی کار و دیگر عوامل هستند که باعث می‌شوند منحنی مرز امکانات تولید هر کشور شکلی نامتقارن به خود بگیرد.

پاسخ فعالیت گروهی در کلاس صفحه ۷۹ درس هفتم اقتصاد دهم

ابتدا موقعیت درس را بخوانید و سپس فرض کنید که شما به عنوان نماینده تولیدکنندگان کشور، در دولت هستید و دستتان برای حمایت از تولیدکنندگان باز است. فرض دیگر اینکه شما هیچ کمک‌مالی‌ای به تولیدکننده نمی‌توانید بکنید، حال با توجه به این شرایط و آنچه در این درس خوانده‌اید به آقای محمدی کمک کنید. لطفاً به نکات زیر توجه کنید:

⭕️ دو اصل مزیت مطلق و مزیت نسبی و منافع آن را در نظر بگیرید.
⭕️ آسیب‌پذیری شرکت‌های تولیدی در صورت کاهش تعرفه‌های وارداتی و آزادشدن واردات کالاهایی را که آن‌ها تولید می‌کنند، در نظر بگیرید.
⭕️ منافعی را که از صادرات کالاهای تولیدشده، نصیب شرکت‌های داخلی می‌شود در نظر بگیرید.
⭕️ منافعی را که از واردات کالاهای اولیه نصیب شرکت‌های داخلی می‌شود در نظر بگیرید.
⭕️ آسیب‌هایی را که ممکن است از ناحیه وابستگی تأمین نهاده‌های تولید به کشور وارد شود در نظر بگیرید.
⭕️ به مدل‌های تبادل غیرپولی بیندیشید.
⭕️ از دانش و فناوری بومی غافل نشوید.
⭕️ به سازمان‌های تولید که درس دوم گفته شد فکر کنید.

پاسخ: به عنوان نماینده‌ای از تولیدکنندگان در دولت و با توجه به محدودیت‌های موجود، راهکارهایی را برای آقای محمدی ارائه می‌دهیم که هم از تولید داخلی حمایت کند و هم رشد اقتصادی را تسهیل نماید.

۱- استفاده از مزیت مطلق و نسبی

به شرکت‌ها توصیه می‌شود که در محصولاتی تخصص پیدا کنند که در آن‌ها مزیت نسبی یا مطلق دارند، مثلاً محصولاتی که در تولید آن‌ها هزینه کمتری نسبت به کشورهای دیگر دارند یا کیفیت بهتری ارائه می‌دهند. این مزیت می‌تواند باعث افزایش بهره‌وری شود و محصولات داخلی را در بازارهای جهانی رقابتی‌تر کند.

۲- حفظ تعرفه‌های وارداتی برای حمایت از تولیدات داخلی

با توجه به آسیب‌پذیری شرکت‌های تولیدی در صورت کاهش تعرفه‌های واردات، پیشنهاد می‌شود تعرفه‌هایی برای کالاهایی که به راحتی در داخل تولید می‌شوند، حفظ شود. این کار از تولیدکنندگان در برابر کالاهای ارزان وارداتی که توان رقابت ندارند، حمایت می‌کند و به آن‌ها فرصت می‌دهد تا بدون فشار رقابتی خارجی، در بازار داخلی رشد کنند.

۳- تشویق صادرات کالاهای تولیدشده داخلی

صادرات کالاهای داخلی منجر به افزایش درآمد و گسترش بازارهای خارجی برای تولیدکنندگان می‌شود. علاوه بر این، صادرات به تولیدکنندگان انگیزه می‌دهد تا کیفیت و بهره‌وری تولیدات خود را بالا ببرند تا در بازارهای بین‌المللی رقابتی‌تر شوند. دولت می‌تواند با ایجاد توافق‌نامه‌های تجاری با کشورهای دیگر، دسترسی به بازارهای بین‌المللی را برای تولیدکنندگان آسان‌تر کند.

۴- حمایت از واردات مواد اولیه و تکنولوژی موردنیاز تولید

واردات کالاهای اولیه و تکنولوژی موردنیاز می‌تواند هزینه‌های تولید را کاهش دهد و باعث بهبود کیفیت محصولات شود. برای مثال، برخی مواد خام یا فناوری‌ها که در داخل تولید نمی‌شوند، باید با تعرفه‌های پایین وارد شوند تا تولیدکنندگان به آن‌ها دسترسی داشته باشند و بهره‌وری خود را افزایش دهند.

۵- کاهش وابستگی به تأمین خارجی در زمینه مواد اولیه حیاتی

یکی از خطرات بزرگ برای تولیدکنندگان، وابستگی به واردات مواد اولیه حیاتی است که در صورت نوسانات بازار جهانی، ممکن است به کسب‌وکار آن‌ها آسیب وارد کند. با سرمایه‌گذاری در تولید این مواد اولیه یا تشویق شرکت‌ها به نوآوری برای تولید جایگزین‌های محلی، می‌توان خطرات وابستگی را کاهش داد.

۶- ایجاد و تقویت مدل‌های تبادل غیرپولی

در شرایطی که تحریم‌ها یا مشکلات ارزی وجود دارد، می‌توان از مدل‌های تبادل غیرپولی مانند تهاتر کالاها با کشورهایی که محصولات یا خدمات مشابهی نیاز دارند، استفاده کرد. این مدل، به شرکت‌های داخلی کمک می‌کند بدون وابستگی به ارزهای خارجی، به مواد اولیه و بازارهای صادراتی دسترسی پیدا کنند.

۷- حمایت از فناوری بومی و توسعه دانش داخلی

با سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه (R&D) و تشویق تولیدکنندگان به استفاده از فناوری و دانش بومی، می‌توان تولید داخلی را رقابتی‌تر و وابستگی به واردات فناوری را کاهش داد. این کار نه تنها امنیت اقتصادی کشور را بالا می‌برد، بلکه زمینه‌ساز توسعه نوآوری در تولیدات داخلی نیز می‌شود.

۸- استفاده از ساختارهای سازمان‌های تولیدی متناسب با نیاز تولیدکنندگان داخلی

تشکیل و توسعه تعاونی‌ها و شرکت‌های شراکتی برای تولیدکنندگان داخلی می‌تواند منابع و توانایی‌ها را به شکل متمرکزتری گردآوری کرده و به کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری کمک کند. سازمان‌های تولیدی می‌توانند به ویژه در صنایع کوچک و متوسط کارآمد باشند و با ارائه تسهیلات مشترک و برنامه‌ریزی بهتر، دسترسی به بازارهای داخلی و خارجی را تسهیل کنند.

نتیجه‌گیری

با به‌کارگیری این راهکارها، تولیدکنندگان داخلی می‌توانند با کاهش هزینه‌ها، افزایش کیفیت و بهره‌وری، و توسعه بازارهای خارجی به شکلی پایدار و رقابتی‌تر به فعالیت خود ادامه دهند.

حل فعالیت فردی در کلاس صفحه ۷۹ درس ۷ اقتصاد دهم

هنگامی که درباره الگوی مناسب تجارت خارجی فکر می‌کنیم، در واقع در حال یک انتخاب هستیم. چگونه می‌توانیم از منافع تجارت خارجی (اصل مزیّت مطلق و مزیّت نسبی) بهره‌مند شویم، اما در تأمین نیازهای اساسی‌مان به دیگران وابسته نشویم؟

پاسخ: تاکید بر استقلال اقتصادی و خودکفایی و تولید ملی و جایگزینی واردات به معنای قطع روابط تجاری و اقتصادی با دنیا انزوا و گوشه گیری از اقتصاد بین الملل نیست پست نباید نادیده گرفته که عرصه تجارت بین المللی عرصه تلاش و رقابت است در فضای رقابتی فقط کسانی برنده شدند که ضمن شناسایی و افزایش توانمندی های خود فرصت های بین الملل را نیز به خوبی بشناسند و با هوشمندی و کوشش فراوان با افزایش همکاری های دو جانبه بین المللی از آنها بهره مند شوند.

جواب برای تفکر و تمرین صفحه ۸۰ درس هفتم اقتصاد دهم

با توجه به اطلاعات هریک از موارد زیر، مشخص کنید که کشور الف دارای کدام یک از مزیت هاست: ۱- مزیت مطلق در تولید موز؛ ۲- مزیت نسبی در تولید موز؛ ۳- مزیت مطلق در تولید آناناس؛ ۴- مزیت نسبی در تولید آناناس.

⭕️ کشور الف به ازای هر آناناسی که تولید می‌کند، از تولید ۱۰ موز صرف نظر می‌کند؛ کشور ب به ازای هر آناناسی که تولید می‌کند، از تولید ۱۲ موز صرف نظر می‌کند.

پاسخ: کشور (الف) در تولید موز دارای مزیت نسبی است.

⭕️ براساس مقادیر یکسانی از منابع تولید، کشور الف می‌تواند سه تن موز و کشور ب می‌تواند دو تن موز تولید کند.

پاسخ: کشور (الف) در تولید موز دارای مزیت مطلق است.

⭕️ کشور الف می‌تواند موزهایی با هزینه فرصت کمتری نسبت به کشور ب تولید کند.

پاسخ: کشور (الف) در تولید موز مزیت مطلق دارد.

⭕️ بر اساس مقادیر یکسانی از منابع تولید، کشور ب نمی‌تواند به زیادی کشور الف، آناناس تولید کند.

پاسخ: کشور (الف) در تولید اناناس مزیت مطلق دارد.

پاسخ تحقیق کنید صفحه ۸۰ درس ۷ اقتصاد دهم

کشور ما در گذشته به خاطر وابستگی به درآمدهای نفتی، کشوری تک محصولی به شمار می‌رفت. در دهه‌های اخیر با گسترش دانش‌های فنی و شرکت‌های دانش بنیان، تنوع محصولات در صنایع پیشرفته چون زیست فناوری، نانوفناوری، انرژی هسته‌ا‌ی، یاخته‌های بنیادین، صنایع موشکی و… رو به گسترش است و در حال حاضر در برخی از این صنایع امکان صادرات محصولات به کشورهای دیگر نیز فراهم شده است. نقش شرکت‌های دانش بنیان را در ایجاد و خلق مزیت‌های جدید در کشور و فاصله گرفتن از اقتصاد تک محصولی بررسی کرده و گزارش آن را در کلاس ارائه دهید.

پاسخ: مزیت داشتن یا نداشتن مفهومی دائمی بد نیست به عبارت دیگر اگر کشوری به دلیل محدودیت های طبیعی علم و فناوری و غیره مزیت اقتصادی نداشته باشد به این معنی نیست که نمی تواند به مزیت دست یابد اگر محصولی با هزینه تمام شده زیاد و کیفیت کم تولید شود با حمایت دولت با مصرف کنندگان از آن می تواند مزیت به دست آورد بدیهی است این حمایت ها باید مشروط گام به گام و در محدوده زمانی معین باشد علاوه بر آن پیشرفت های علم و فناوری موجب شده است امروز دیگر محدودیت دلیلی مانع کسب مزیت اقتصادی نباشد.

به طور مثال چه بسا کشوری که دریا ندارد با فناوری می تواند محصولات شیلات تولید کند از سوی دیگر با تلاش فراوان در عرصه علم و فناوری و تجاری سازی فناوری های نوین و تأسیس شرکت های دانش بنیان سعی شده توان فنی کشور را بالا برده و امکان تامین نیازهای صنایع کشور در داخل فراهم شود در حال حاضر کشور ما در ساخت ماهواره امید و فناوری کامل بومی و فرار دادن آن در مدار پیشرفت چشمگیری در دانش هوافضا کسب کرده است. به این طریق در مسیر قطع وابستگی به قدرت های بزرگ و رسیدن به مرحله استقلال اقتصادی گام برداشتیم.

حل تحلیل کنید صفحه ۸۰ درس هفتم اقتصاد دهم

⭕️ از نظر شما، با وجود موانع تجاری، بهترین الگوی تجارت‌ اقتصادی با دنیا، دارای چه ویژگی‌هایی است؟

پاسخ: برای تعامل قدرت با دیگران کشور ها ناگزیرند میان بهره برداری از مزیت های موجود از سوی و خلق مزیت های جدید در جهت افزایش استقلال و اقتدار اقتصادی دست به انتخاب بهینه بزنند این انتخاب به عواملی مانند موقعیت رقبا و میزان اعتمادی که به آنها داریم موقعیت صنایع داخلی منابع و امکانات طبیعی و انسانی و نیز وضعیت بازار و قیمت ها و بستگی دارد.

پاسخ دیگر: دوری از اقتصاد تک‌محصولی
تمرکز بر مزیت‌های مطلق و نسبی در تولیدات
ایجاد تنوع در روش‌های تأمین کالاهای وارداتی و گسترش بازارهای صادراتی
فراهم‌سازی امکان تأمین نیازهای اساسی در داخل کشور از طریق خلق مزیت‌های اقتصادی جدید
توجه بیشتر به علم، فناوری، و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان

قبلی: جواب فعالیت های درس ششم اقتصاد دهم انسانی

توجه: شما دانش آموز پایه دهم رشته علوم انسانی می توانید برای دسترسی سریع و آسان تر به جواب تمرینات و فعالیت های دروس کتاب اقتصاد دهم متوسطه دوم ، در انتهای عنوان خود عبارت «ماگرتا» را نیز در گوگل جستجو کنید.

✅ در انتها امیدواریم که مقاله جواب سوالات فعالیت های درس ۷ هفتم کتاب اقتصاد پایه دهم متوسطه دوم ؛ برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد. شما می توانید سوالات خود را در بخش نظرات بیان کنید. 🌹

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × سه =