سبک زندگی

جواب فعالیت های درس سوم اقتصاد دهم انسانی صفحه ۲۳ تا ۳۳

پاسخ و حل فعالیت های فردی و گروهی ، تفکر و تمرین و تحلیل کنید درس 3 سه کتاب اقتصاد پایه دهم

جواب فعالیت های درس سوم اقتصاد دهم انسانی ؛ در این مطلب به پاسخ و جواب سوالات گفت و گو در کلاس ، فعالیت فردی در کلاس ، فعالیت گروهی در کلاس ، برای تفکر و تمرین و تحلیل کنید صفحه ۲۳ ، ۲۷ ، ۲۸ ، ۲۹ ، ۳۰ ، ۳۲ و ۳۳ درس ۳ سوم «اصول انتخاب درست» کتاب اقتصاد پایه دهم رشته انسانی پرداخته ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا ، همراه ما باشید.

بعدی: جواب فعالیت های درس ۴ چهارم اقتصاد دهم انسانی

جواب فعالیت های درس سوم اقتصاد دهم انسانی

جواب گفت و گو در کلاس صفحه ۲۳ درس ۳ اقتصاد دهم

۱- به نظر شما، آیا ملاک‌های انتخاب در اقتصاد، فردی است یا اینکه اصول و قوانین مشترکی بر آن حاکم است؟

پاسخ: ملاک‌های انتخاب علاوه بر اینکه مبتنی بر اصول و قواعد مشترک است، به شرایط فردی نیز بستگی دارد.

۲- در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی چه موضوعاتی را باید در نظر گرفت؟ آیا ملاک فقط لیست هزینه و فایده‌های آشکار است؟

پاسخ: خیر؛ بایستی به موارد ذیل هم توجه نمود:
الف- غریزه و شم اقتصادی
ب- نصایح و مشاوره
پ- رسانه های دیداری و شنیداری
ت- تحقیق
ث- نمودارهای تحلیلی

۳- منظور آقای محمدی از هزینه‌های پنهان چیست؟

پاسخ: هزینه هایی که معمولا ثبت نمی شوند برای مثال هزینه ی نگهداشت تجهیزات و ماشین آلات، استهلاک سرمایه و خستگی نیروی انسانی و…

پاسخ فعالیت گروهی در کلاس صفحه ۲۷ درس سوم اقتصاد دهم

محاسبه هزینه فرصت و منابع کمیاب

در فعالیت گروهی درس قبل، گروه شما یکی از ایده‌های کسب‌وکار را بررسی کرد. اکنون با گروه خود سعی کنید منابعی را که برای راه‌اندازی این کسب‌وکار در اختیار دارید، فهرست کنید و همچنین هزینه فرصت آن را البته به صورت حدودی محاسبه کنید. لطفا در پایان بررسی، هر گروه نتایج خود را بر روی تخته کلاس بنویسد.

برای رسیدن به نتیجه، سؤالات زیر را مدنظر قرار دهید:

⭕️ منابع طبیعی، سرمایه، نیروی انسانی مورد نیازتان و هزینه تأمین آن‌ها چقدر است؟

پاسخ: برای هریک از ایده های کسب و کار منایع طبیعی، سرمایه های مالی و پولی و نیروی انسانی در حد کفایت لازم است.

⭕️ شما به عنوان کارآفرین چگونه می‌توانید این منابع را در کنار یکدیگر سازماندهی کنید و به یک شیوه نو در این کسب‌وکار دست یابید؟

پاسخ: ما به عنوان کارآفرین باید نوآوری کنیم و ریسک کنیم و محصولات جدید و راه های جدید تولید را کشف کنیم و با تصمیم گیری بهتر و استفاده بهتر از منابع به نتایج بهتری برسیم.

⭕️ اگر این شرکت یا تعاونی را تأسیس نکنیم، چه کار دیگری می‌توانیم انجام دهیم؟ سود این کار دیگر چقدر است؟

پاسخ: ما می توانیم از کسب و کارهای دیگر نیز بهره مند شویم، البته باید از کمبود منابع و امکانات مورد نیاز برای راه اندازی آن کسب و کار آگاه باشیم و مزایا و هزینه‌ها را به صورت منطقی ارزیابی کنیم.

⭕️ منابع کمیاب‌ما برای تأسیس شرکت چیست؟ اگر کار دیگری انجام دهیم، چقدر از منابع‌ما کم (یا زیاد) می‌آید؟

پاسخ: زمان، پول، منابع مالی، فداکاری و قدرت حرفه ای منابع کمیاب ما هستند. باید حواسمان باشد که با انتخاب‌ها و معاوضه هایی روبرو هستیم، پس باید تصمیمات درست و منطقی بگیریم.

جواب سوال متن صفحه ۲۷ و ۲۸ درس سوم اقتصاد دهم

فرض کنید شما ۲۵ هزارتومان برای صرف ناهار پول دارید. در شکل زیر نحوه انتخاب بین بیسکویت و شکلات را بررسی کنید. هر نقطه بر روی نمودار خط بودجه نشان‌دهنده مقدار بیسکویت و شکلاتی است که با ۲۵ هزارتومان می‌توان خرید. بده – بستان بین نقاط الف و ب چگونه است؟ اگر از نقطه الف به ب یا بالعکس حرکت کنیم، چه تغییری در مقدار انتخاب شده از هریک از این دو کالا روی می‌دهد؟

جواب سوال متن صفحه ۲۷ و ۲۸ درس سوم اقتصاد دهم

پاسخ: انتخاب‌های ما در نقاط الف و ب به گونه‌ای است که به دلیل محدودیت بودجه‌، باید بخشی از یک کالا را کاهش دهیم و به کالاهای دیگر اضافه کنیم تا تعادلی برقرار شود که از بودجه‌مان فراتر نرویم. به عنوان مثال، وقتی از نقطه الف به ب حرکت می‌کنیم، تعداد بیسکویت‌ها از ۲ به ۳ افزایش می‌یابد، اما به همین دلیل باید تعداد شکلات‌ها را از ۸ به ۴ کاهش دهیم. اگر بخواهیم از ب به الف بازگردیم، باید تعداد بیسکویت‌ها را کم کرده و در عوض شکلات‌ها را افزایش دهیم.

حل فعالیت فردی در کلاس صفحه ۲۹ و ۳۰ درس ۳ اقتصاد دهم

کدام خودرو؟

فرض کنید پدرتان می‌خواهد از بین سه خودرو جدول زیر یکی را برای خرید انتخاب کند. ستون دوم به ارزش گذاری ذهنی بر اساس معیارهای واقعی مثل نیاز، کیفیت، کارکردها، هویت، زیبایی و… اشاره دارد. ستون سوم، مربوط به منافع داشتن آن خودرو است که به صورت عددی درآمده و مقداری است که خرید آن برای شما می‌ارزد و ستون چهارم قیمت آن در بازار است. به نظر شما کدام یک ارزش خرید بالاتری دارد؟

حل فعالیت فردی در کلاس صفحه ۲۹ درس ۳ اقتصاد دهم

پاسخ: خودرو ردیف دوم ؛ چون منفعت خالص آن از دو خودرو دیگر بیشتر است.

چند لاستیک؟

اکنون فرض کنید که می‌خواهید خودرویتان را بفروشید. لاستیک‌های آن فرسوده‌اند اما میزان فرسودگیشان با هم یکسان نیستند. تعویض هر کدام هم اثر متفاوتی بر درآمد فروش خودرو خواهد داشت. بر اساس جدول زیر فکرکنید و بگویید که چند لاستیک را باید قبل از فروش خودرو تعویض کنید؟

لاستیک تعویض‌شدهمنفعت (به هزار تومان)هزینه (به هزار تومان)منفعت خالص (به هزار تومان)
۱- لاستیک در بدترین شرایط۲۰۰۱۰۰۱۰۰
۲- لاستیک در شرایط بد۱۵۰۱۰۰۵۰
۳- لاستیک در شرایط خوب۹۰۱۰۰۱۰-
۴- لاستیک در بهترین شرایط۱۰۱۰۰۹۰-

پاسخ: ۱- لاستیک در بدترین شرایط ؛ چون منفعت خالص آن از سایر گزینه ها بیشتر است.

جواب برای تفکر و تمرین صفحه ۳۲ و ۳۳ درس سوم اقتصاد دهم

۱- هر کدام از گزاره‌های زیر در یکی از منابع کمیاب (منابع طبیعی، نیروی کار، سرمایه فیزیکی و سرمایه انسانی) طبقه‌بندی کنید.

گزارهمنابع کمیاب
باغچه‌ خانه که در آن سبزی کاشته‌اید. منابع طبیعی
ابزارآلات باغبانی که از آن‌ها استفاده می‌کنید. سرمایه فیزیکی
باغبانی که برای هرس‌کردن درختان باغچه استخدام می‌کنید. نیروی کار
علم‌ و دانشی که در مدرسه کسب می‌کنید. سرمایه انسانی
کود طبیعی و آبی که برای باغچه استفاده می‌کنید. منابع طبیعی
مهارتی که برای فروش بخشی از سبزیجات باغچه به همسایگان به کار می‌گیرید. سرمایه انسانی

۲- هزینه فرصت هر کدام از فعالیت‌های زیر چیست؟

⭕️ تعمیر رایانه شخصی پاسخ: رفتن به پارک یا مطالعه کتاب
⭕️ تماشای فیلم امشب تلویزیون پاسخ: مطالعه کتاب درسی
⭕️ زودتر به رختخواب رفتن پاسخ: دورهمی خانوادگی یا مطالعه کتاب
⭕️ بازی والیبال در مدرسه پاسخ: استراحت کردن و تماشای بازی فوتبال
⭕️ شغل پاره وقت بعد از زمان مدرسه پاسخ: رفتن به منزل و استراحت کردن
⭕️ رفتن به دانشگاه بعد از دبیرستان پاسخ: اشتغال در بازار کار و کسب درامد
⭕️ اشتغال بدون ادامه تحصیل پاسخ: رفتن به دانشگاه

۳- تصمیمات زیر را تحلیل کنید:

⭕️ این لباس را به قیمت خیلی خوبی خریدم؛ زیرا در حراجی بود.

پاسخ: تصمیم غیر منطقی ؛ به دلیل اثرپذیری از حقه های فروش

⭕️ من «برند معمولی» خریدم؛ زیرا ارزان‌تر از «برند معروف» بود.

پاسخ: تصمیم غیر منطقی ؛ از حقه های فروش تاثیر گرفته است.

⭕️ من واقعا آن تئاتر را دوست نداشتم، اما ترجیح دادم بمانم؛ زیرا پول زیادی برای آن داده بودم.

پاسخ: تصمیم غیر منطقی است؛ زیرا زمان مهم ترین، با ارزش ترین و بدست نیامدنی ترین شیء با ارزش برای هر انسانی است.

⭕️ من غواصی را دوست دارم و بسیاری از دوستانم هم آن را دوست دارند. مطمئنم که می‌توانم مغازه وسایل غواصی باز کنم و پول در بیاورم. فکر می‌کنم بهتر است مدرسه را ترک کنم و یک مغازه وسایل غواصی راه بیندازم.

پاسخ: تصمیم غیر منطقی است؛ اشکال تصمیم در اعتماد به نفس بیش از حد می باشد.

⭕️ تا حالا فهرست وظایف برای خودم ننوشته‌ام، چون فکر می‌کنم به وقت زیادی نیاز دارد.

پاسخ: او به وضعیت موجود پایبند بود و از بررسی گزینه های جدید با رویکردی منطقی خودداری کرد.

۴- در درس اول، میزان سود یا زیان (حسابداری) کارگاه آقای محمدی را محاسبه کردیم. اکنون در نظر بگیرید که پدر امیرعلی و ستایش می‌توانست به جای تولید در کارگاه، آن را با مبلغ ماهیانه چهار میلیون تومان، اجاره دهد. با توجه به اطلاعات زیر، مجددا سود یا زیان سالیانه کارگاه را محاسبه کنید و نتیجه را در کلاس به بحث بگذارید. (این سود یا زیان را، سود یا زیان اقتصادی می‌نامند.

⭕️ خرید مواد اولیه برای تولید ماهیانه: ۱۰۰ میلیون تومان
⭕️ پول‌ آب، برق، گاز، عوارض شهرداری سالیانه: ۸۰۰ میلیون تومان
⭕️ دستمزد ماهیانه هر کارگر: ۲ میلیون تومان (مجموعاً ۲۰ کارگر)
⭕️ درآمد سالیانه: ۲/۵ میلیارد تومان.

پاسخ: – خرید مواد اولیه برای تولید ماهیانه: ۱۰۰ میلیون تومان

میلیون تومان ۱۲۰۰ = ۱۲ × ۱۰۰ = هزینه مواد اولیه سالانه

– پول‌ آب، برق، گاز، عوارض شهرداری سالیانه: ۸۰۰ میلیون تومان
– دستمزد ماهیانه هر کارگر: ۲ میلیون تومان (مجموعاً ۲۰ کارگر)

میلیون تومان ۲۴ = ۱۲ × ۲ = هزینه دستمزد کارگر (سالانه)
میلیون تومان ۴۸۰ = ۲۰ × ۲۴ = هزینه دستمزد ۲۰ کارگر (سالانه)

هزینه کل:

میلیون تومان ۲۴۸۰ = ۴۸۰ + ۸۰۰ + ۱۲۰۰ = مجموع هزینه های سالانه

– درآمد سالیانه: ۲/۵ میلیارد تومان.

میلیون تومان ۲۰ = ۲۴۸۰ – ۲۵۰۰ = هزینه ها – در آمد = سود

۲۰,۰۰۰,۰۰۰ سود سالانه از تاسیس شرکت

سود ماهیانه: ۱,۶۶۶,۰۰۰ = ۲۰,۰۰۰,۰۰۰ / ۱۲

آقای محمدی ۱,۶۶۶,۰۰۰ در ماه سود داشته ولی درامد یک کارمند دولتی ۴,۰۰۰,۰۰۰ در ماه بوده است.

پاسخ تحلیل کنید صفحه ۳۳ درس ۳ اقتصاد دهم

⭕️ هزینه فرصت چیست و چرا معمولاً از دید ما پنهان است و آن را به حساب نمی‌آوریم؟

پاسخ: هزینه فرصت یک انتخاب، ارزش بهترین گزینه بعدی است که از دست می دهیم! به عنوان مثال دانشجویی که رشته علوم انسانی را انتخاب می کند، فرصت تحصیل در رشته های دیگر را از دست داده است، زیرا ما هزینه ها و فایده ها را که اغلب از چشم ما پنهان می ماند، به درستی ارزیابی نمی کنیم.

⭕️ به حساب آوردن هزینه فرصت چه تأثیری در انتخاب ما خواهد گذاشت؟

پاسخ: چون وجود کمیابی در امکانات و داشته ها همیشه باید بین گزینه های انتخاب، (بده بستان) کرد بده بستان یعنی چیزی را رها می کنید تا چیز دیگری به دست آورید. پس با این انتخاب ها چیزی انتخاب می شود که منفعت بیشتری را نصیب ما نمی کند منفعت کمتری را از دست می دهیم.

⭕️ چگونه می‌توانیم بین منافع و هزینه‌های خود، مقایسه درستی انجام دهیم؟

پاسخ: شما باید تمام مزایا و تمام هزینه ها را با هم مقایسه کنید و در نهایت به این نتیجه برسید که مزایا بر هزینه های گزینه ای که انتخاب کرده اید بیشتر است. مقایسه مزایا و هزینه ها بخشی از تصمیم گیری صحیح است.

قبلی: جواب فعالیت های درس دوم اقتصاد دهم انسانی

توجه: شما دانش آموز پایه دهم رشته علوم انسانی می توانید برای دسترسی سریع و آسان تر به جواب تمرینات و فعالیت های دروس کتاب اقتصاد دهم متوسطه دوم ، در انتهای عنوان خود عبارت «ماگرتا» را نیز در گوگل جستجو کنید.

✅ در انتها امیدواریم که مقاله جواب سوالات فعالیت های درس ۳ سوم کتاب اقتصاد پایه دهم متوسطه دوم ؛ برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد. شما می توانید سوالات خود را در بخش نظرات بیان کنید. 💕

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

‫۵ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + چهار =