سبک زندگیمهارت های زندگی

دلیل ترک سیگار و مراحل آن

در هنگام ترک سیگار چکارهایی باید کرد؟

اگر شما سیگاری هستید اما از سیگاری بودن خود خسته شده اید و در پی ترک آن هستید، برای آغاز عملیات ترک سیگار، مراحل ترک سیگار را در این مقاله بخوانید ، با ماگرتا همراه باشید.

ترک-سیگار
ترک سیگار

خیلی از انسانها دوست دارند دیگر عادت سیگار کشیدن را کنار بگذارند شاید خیلی هم تلاش کنند ولی دوباره به سیگار روی می آورند ولی در نهایت کسانی هستند که میتوانند این عادت را ترک کنند و یک فرد غیر سیگاری شوند.


چرا باید سیگار را ترک کرد؟

سیگار کشیدن باعث تغییراتی در بدن و نحوه عملکرد شما می شود. این تغییرات در بدن شما نتیجه اعتیاد به نیکوتین است.

این  تغییرات در  نحوه عمل شما، در طول زمان که شما سیگار می‌خرید، ان را روشن می‌کنید و می‌کشید، ایجاد شده‌اند.

این تغییرات عادت شما به سیگار کشیدن را به وجود آورده‌اند.

ترک-سیگار
ترک سیگار

مراحل ترک سیگار

1- دلیل ترک سیگار خود را بدانید

شما می‌خواهید سیگار را ترک کنید، اما می‌دانید برای چه؟ برای ترک سیگار، باید دارای انگیزه قوی باشید. ممکن است شما بخواهید خانواده خود را از دود سیگار محافظت کنید.

ممکن است به خاطر سرطان سینه از سیگار کشیدن پرهیز کنید، و یا حتی ممکن است برای این‌که جوان‌تر به نظر برسید، سیگار را ترک کنید. بهترین دلیل را انتخاب کنید و به خاطر دلیل خود با سیگار کشیدن مبارزه کنید و بدانید که شما موفق‌ترین فرد در ترک سیگار هستید.

2- شکست نخورید

۹۵ درصد افراد سیگاری خواهان ترک سیگار، بدون درمان و یا مدیتیشن شکست می‌خورند. دلیل این امر این است که نیکوتین موجود در سیگار یک ماده اعتیادآور است.

به طور کلی، مغز عادت کرده که هر روز مقداری نیکوتین را وارد بدن کند. در اثر فقدان نیکوتین، علائم کمبود آن ظاهر می‌شود.

3- ماده جایگزین برای نیکوتین پیدا کنید

هنگامی که تصمیم به ترک سیگار می‌گیرید، بدن به کمبود نیکوتین پاسخ می‌دهد. علائم کمبود نیکوتین شامل افسردگی، زودرنجی، ناامیدی و بی قراری می‌باشد. ماده جایگزین نیکوتین، این علائم را کاهش می‌دهد.

تحقیقات نشان می‌دهد که آدامس و قرص‌های دارای نیکوتین می‌توانند شانس ترک سیگار را تا دو برابر افزایش دهند.

4- قرص های دارای نیکوتین را بدون تجویز پزشک هرگز مصرف نکنید

قرص هایی موجود است که با تاثیر مواد شیمیایی بر مغز انسان به کاهش مصرف نیکوتین (سیگار کشیدن) کمک می کند.

داروهای دیگر نیز به کاهش علائم ترک سیگار کمک میکند، ولی این داروها را با تجویز پزشک با مصرف کنید.

5- به تنهایی ترک نکنید

به خانواده ، فامیل و دوستان نزدیک خود خبر دهید که قصد ترک سیگار را دارید ، دلگرمی و تشویق آنها در ترک سیگار بسیار مهم است.

شما میتوانید به گروه های ترک سیگار بپیوندید که برای ترک بسیار خوب است یا با روانشناس صحبت کنید.

6- استرس خود را کنترل کنید

یکی از دلایلی که افراد به سمت سیگار می‌روند، این است که نیکوتین آن‌ها را آرام می‌کند.

هم‌چنین بخوانید :
تغذیه هوشمندانه در ماه رمضان ، دیگر گرسنگی و تشنگی را احساس نکنید

هنگامی‌که سیگار را ترک کردید، باید یک راه برای مقابله با استرس بیابید. استفاده از ماساژ و روش‌های آرامش دهنده مثل یوگا می‌تواند در این مورد کمک کنند.

7- از مصرف الکل و مواد تحریک کننده برای کشیدن سیگار دوری کنید

برخی از کارها شما را موجب به کشیدن سیگار می شود ، الکل یکی از مهمترین آنها است.

اگر قهوه مینوشید و به کشیدن سیگارتمایل پیدا می کنید برای هفته های ابتدایی ترک سیگار به جای قهوه ، چای بنوشید.

اگر بعد از صرف غذا به کشیدن سیگار تمایل پیدا می کنید حتما به فکر انجام کاری بجای کشیدن سیگار باشید، مانند جویدن ادامس ، مسواک زدن و …

8- خانه را تمیز کنید

بعد از تصمیم به ترک سیگار تمام وسایل مربوط به کشیدن سیگار مانند کبریت ، فندک ، جاسیگاری و … را دور بیاندازید.

وسایلی که بوی سیگار گرفتن مانند بالش ، فرش ، پتو و … را بشویید.

در آخر هر چیزی که باعث رفتنبه سراغ سیگار می شود را از خود دور نگه دارید.

9- سعی و تلاش کنید

بسیاری از افراد چندین تصمیم به ترک سیگار می گیرند که بالاخره موفق می شوند.

احساسات و شرایط ترک سیگار را باید خود فرد بررسی کند. باید خود فرد به خودش قول دهد که سیگار را ترک کند و پایبند قولی که داده، بماند.

هرکس را می‌توان بر اساس قولش سنجید. پس، شمایی که درصدد ترک سیگار هستید به خودتان قول دهید تا مردم به قول شما اعتماد کنند و در زندگی اجتماعی و خانوادگی خود موفق باشید.

10- راه بروید

فعالیت های ورزش به ترک اعتیاد به نیکونین کمک های بسزایی می کند.

هنگامی که ترقیب به کشیدن سیگار می شوید ، وزش کنید. حتی شده وزش های معمولی ( مانند پیاده روی) نیز کمک می‌کند.

افرادی بعد از ترک برای اینکه سیگار نکشند اقدام به غذا خوردن زیاد می کنند ، با وزش کردن کالری زیادی از بین می رود و از افزایش وزن جلوگیری می‌کند.

11- میوه وسبزی بخورید

در طول ترک سیگار، رژیم لاغری نگیرید. سعی کنید بیشتر، میوه‌ها و سبزیجات و محصولات لبنی کم‌‌‌چرب را مصرف کنید.

تحقیقات نشان داده است که مصرف کردن این غذاها باعت عدم تمایل به کشیدن سیگار می‌شوند.

12- تاثیر ترک سیگار برای سلامتی

ترک کردن سیگار باعث می‌شود که در عرض ۲۰ دقیقه، فشار خونتان پایین بیاید و سرعت ضربان قلبتان آرام‌تر شود.

در عرض یک روز، مقدار مونوکسید کربن خون به مقدار طبیعی خود برمی گردد.

در عرض ۲ هفته تا ۳ ماه، خطر حمله قلبی کم می‌شود و عملکرد ریه‌ها بهتر می‌شود.

فواید درازمدت ترک سیگار عبارت است از: کاهش بیماری‌های عروق کرونر قلب، سکته مغزی، سرطان ریه و سرطان‌های دیگر.

13- ترک سیگار پاداش دارد

ترک سیگار علاوه بر مزایای فوق العاده برای سلامتی بدن، پول شما را به هدر نمی‌دهد و می‌توانید پول خود را ذخیره کنید.


اگر دوباره سیگار بکشم چطور

احساس شکست نکنید. فکر کنید چرا دوباره سیگار کشیدید و چه کاری برای جلوگیری از کشیدن مجدد سیگار می توانید انجام دهید. یک تاریخ ترک جدید برای خود تعیین کنید. بیشتر سیگاری ها، برای اولین بار در ترک سیگار موفق نبودند، اما آنها به تلاش خود ادامه دادند تا موفق شدند. روزهای اول بعد از ترک احتمالا سخت خواهد بود. حتی یک پک زدن به سیگار می تواند سبب بازگشت آن شود، بنابراین بهتر است این کار را نکنید و مراحل بالا را حتما انجام بدهید. امیدوارم بتوانید ازاعتیاد به سیگار رهایی پیدا کنید.

لطفا به این نوشته امتیاز دهید !
برچسب ها

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا