اخبارعلمی

جواب در میان تارنماها صفحه ۷۲ شیمی دهم تجربی و ریاضی

توضیح و حل سوال های در میان تارنما ها صفحه ی 72 فصل دوم کتاب شیمی دهم رشته تجربی و ریاضی فیزیک

جواب در میان تارنماها صفحه ۷۲ شیمی دهم تجربی و ریاضی ؛ در این مقاله به پاسخ و جواب سوالات تمرین در میان تارنماها صفحه ی 72 فصل دوم ردپای گازها در زندگی کتاب شیمی دهم تجربی و ریاضی فیزیک متوسطه دوم پرداخته ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه ما باشید.

همچنین بخوانید: جواب باهم بیندیشیم صفحه ۶۷ و ۶۸ شیمی دهم

جواب در میان تارنماها صفحه ۷۲ شیمی دهم تجربی و ریاضی
جواب در میان تارنماها صفحه ۷۲ شیمی دهم تجربی و ریاضی

پاسخ و حل در میان تارنماها صفحه ۷۲ شیمی دهم تجربی و ریاضی

با مراجعه به منابع علمی معتبر مانند تارنمای انجمن شیمی ایران و دیگر کشورها درباره 12 اصل شیمی سبز، اطلاعاتی جمع آوری و نتیجه را به کلاس گزارش کنید.

تحقیق و اطلاعاتی در مورد 12 اصل شیمی سبز صفحه 72 شیمی دهم

اصل اول: پیشگیری از تولید فراورده های بیهوده : نخستین اصل در شیمی سبز جلوگیری از تولید انواع پسماندها و مواد اضافی است. در واقع این موضوع بسیار مهم‌تر از پاک‌سازی و تصفیه آن در ادامه چرخه تولید خواهد بود.

اصل دوم: اقتصاد دائم ، افزایش بهره‌وری از اتم : در بخش و راهکاری دیگر از اقتصاد اتم استفاده می‌شود و موجب می‌گردد تا تمامی روش‌های سنتزی برای دخیل کردن مواد مورد استفاده برای تولید نهایی کمک گرفته شود. از طرفی این امر سبب نهایت صرفه‌جویی در مصرف مواد و پسماند می‌گردد.

اصل سوم: طراحی فرایندهای شیمیایی کم آسیب‌تر : مسئله بعدی که در اصول شیمی سبز جای می‌گیرد مربوط به طراحی فرایندهایی است که در آن آسیب کمتری به محیط‌ زیست وارد می‌شود. شیمی‌دان‌ها از روش‌هایی استفاده می‌کنند که در آن اثرات کمتری روی آدمی و طبیعت و کره زمین شکل می‌گیرد. برای ترکیب و ایجاد واکنش‌های شیمیایی ما عموماً می‌توانیم از مواد متفاوتی استفاده کنیم. در این شرایط همیشه دانشمندان و محققان شیمی سبز بهترین و کم‌خطرترین را استفاده خواهند نمود.

اصل چهارم: طراحی مواد و فراورده های شیمایی سالم‌تر : مسئله کلیدی دیگر که یکی از مشخصه‌های شیمی سبز است مربوط به بهره‌گیری از طراحی مواد شیمیایی به شیوه ایمن است. در این حالت علاوه بر این که بهترین عملکرد را خواهند داشت. سمی و خطرناک نیز نبوده و آسیب جدی به محیط‌ زیست وارد نمی‌کنند. اصل تجزیه‌ پذیری یکی از مهم‌ترین موارد در این موضوع خواهد بود.

اصل پنجم: بهره گیری از حلال‌ها و شرایط واکنشی سالم‌تر : در این وضعیت ما از مواد کمکی مانند حلال و عامل‌های تفکیک‌کننده‌ای استفاده می‌کنیم که تا جای امکان سالم‌تر بوده و حجم آن‌ها نیز به کمترین میزان برسد. چون در برخی شرایط ما قابلیت استفاده از حلال‌های صرفاً سالم را نداریم. پس بهتر و منطقی‌تر این است که کم‌خطرترین و کم‌ریسک‌ترین گزینه را چه برای فیزیک انسان و چه محیط اطراف و پیرامون خود انتخاب کنیم.

اصل ششم: افزایش بازده انرژی : ششمین اصل که شاخص میانه مسئله شیمی سبز و در پاسخ به اصول دوازده‌گانه آن است بهره‌گیری از انرژی کم تر و هزینه پایین‌تر است. در این فرایندها معمولاً از دو عنصر مهم که در طبیعت موجود هستند استفاده می‌شود. یکی دما و دیگری فشار محیطی.

اصل هفتم: بهره گیری از مواد اولیه باز گردانی شدنی : راهکار بعدی مربوط به استفاده از موادی است که در آن واکنش‌های شیمیایی که ایجاد می‌شوند کمترین میزان استفاده از یک ماده را داشته باشد. همچنین در کنار آن قابلیت بازگردانی را نیز داشته باشند. اصطلاحاً به این موضوع بهره‌وری و استفاده از مواد تجدیدپذیر یا خوراک تجدیدپذیر می‌گویند. در واقع اولویت اصلی در انتخاب مواد مربوط به گزینه‌هایی است که امکان بازگشت به چرخه را داشته باشند.

اصل هشتم: پرهیز از مشتق‌های شیمیایی : مرحله بعدی اصل هشتم و پرهیز از مشتق‌ها و گروه‌های محدودکننده و تغییرات شیمیایی می‌باشد. در چنین شرایطی ما واکنشگرهای اضافه را حذف می‌کنیم که از تولید فرآورده‌های بیهوده نیز جلوگیری شود.

فعالیت‌های شرکت شیمی کانه ایرانیان در زمینه شیمی سبز بخصوص در طول چند سال اخیر فعالیت‌های گسترده‌ای داشته و از جمله محصولاتی که توسط این مؤسسه تولید می‌شود نمک حمام خواهد بود که مصارف و کاربردهای بسیاری در دنیای شیمی دارد. به‌هرحال اگر نیاز به استفاده از مواد کم‌خطر و بدون آسیب در حوزه تراکنش‌های شیمی و واکنش‌ها را دارید، می‌توانید از این محصولات استفاده کنید.

اصل نهم: بهره گیری از کاتالیزگرها : کاتالیزگرها کمک شایانی به کم کردن دمای موردنیاز واکنش‌های شیمی می‌کنند و از طرفی واکنش‌های جانبی را به کمترین میزان می‌رسانند.

اصل دهم: طراحی برای تخریب پذیر بودن محصولات : در نهایت باید به این مسئله دقت کنیم که شیمی سبز هدف اصلی‌اش کمک به محیط‌زیست است. پس محصولات باید طوری طراحی شوند که در نهایت قابل تجزیه و تجدیدپذیر بودن در آن‌ها وجود داشته باشد. این مواد نباید در محیط‌ زیست باقی بمانند.

اصل یازدهم: تخمین زمان واقعی یک واکنش برای پیشگیری از آلودگی : روش‌هایی وجود دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید در لحظه در فرایندهای شیمیایی رصد و نظارت داشته باشید تا از تشکیل مواد خطرناک و سمی جلوگیری شود. در واقع این بررسی لحظه‌ای کمک می‌کند که ما اطلاعات دقیق از واکنش‌هایی داشته باشیم که خطرساز هستند.

اصل دوازدهم: کاهش احتمالی حوادث ناگوار مانند آلودگی هوا : در نهایت آخرین اصلی که در بحث واکنش‌های و شیمی سبز و اصول ۱۲ گانه آن مورد استفاده و بررسی قرار می‌گیرد. مربوط به راهکاری است که در آن احتمال رویداد و به وقوع پیوستن واکنش‌های شیمیایی نخواسته و خطرناک به کمترین حد می‌رسد. بالاخره در این ترکیب و واکنش‌ها ممکن است مواردی چون آتش‌سوزی، انفجار و تغییر حالت به وجود آید. در نتیجه بهتر است که از تغییر حالت ماده (حالت‌های جامد، مایع و گاز) استفاده کرد تا از ترکیبات خطرناک جلوگیری شود. به بیان ساده شما باید تغییر از جامد به مایع می‌توانید عملیات ترکیب و پروسه واکنش شیمی را کم‌خطرتر سازید.

همچنین بخوانید: جواب پروژه صفحه ۶۶ و ۶۷ شیمی دهم
و
جواب باهم بیندیشیم صفحه ۶۵ و ۶۶ شیمی دهم

توجه: شما دانش آموز پایه دهم رشته های نظری ریاضی فیزیک و تجربی می توانید برای دسترسی سریع و آسان تر به جواب تمرینات و سوالات فصل های اول و دوم و سوم کتاب شیمی دهم متوسطه دوم ، در انتهای عنوان خود عبارت «ماگرتا» را نیز در گوگل جستجو کنید.

✅ در انتها امیدواریم که مقاله توضیح و جواب سوال های در میان تارنماها صفحه ۷۲ فصل دوم شیمی دهم تجربی و ریاضی ؛ برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد. سوالات خود را در بخش نظرات بیان کنید.

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × دو =