اخبارخبر ویژه

آیا ایران ، کمپانی اپل را تحریم خواهد کرد ؟

طرح دو فوریتی مجلس برای تحریم شرکت اپل

نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران به‌ تازگی طرحی دو فوریتی را ارائه کرده‌اند که «تحریم شرکت آمریکایی آیفون» نام دارد.
گزارش‌های امروز از صحن علنی مجلس نشان می‌دهد طرح‌های ایران برای مقابله با اقدامات آمریکا علیه ایران در حال بررسی هستند. در گزارش‌ها اعلام شده تعدادی از نمایندگان، امروز در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در حال تدوین طرح دو فوریتی برای تحریم شرکت اپل از سوی کشورهای اسلامی هستند.

حتماً‌ می‌دانید که اپل هیچ‌گاه محصولات خود شامل آیفون را به‌صورت رسمی به بازار ایران عرضه نکرده است؛ حتی در دوره رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران. به این ترتیب این شرکت خودش را موظف به پشتیبانی کاربران ایرانی نیز نمی‌کند. در چند ماه اخیر و در پی اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران، اپل اپلیکیشن‌های ایرانی دارای تراکنش مالی را از اپ استور خود حذف کرد و یکی پس از دیگری نیز راه‌های دور زدن آن را بسته است. شاید به همین خاطر مجلس ایران تصمیم گرفته تا یک طرح دو فوریتی را برای تحریم آیفون و محصولات اپل تصویب کند.‌ (هرچند چیزی تحت عنوان شرکت آمریکایی آیفون وجود خارجی ندارد!)

طرح دو فوریتی مجلس اسلامی ایران برای تحریم شرکت اپل !

پیش از این حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اعلام کرده بود که ۱۵ طرح برای مقابله با اقدامات آمریکا علیه ایران تدوین شده و به‌تدریج در کمیسیون امنیت ملی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

به نظر می‌رسد لغو مجوز‌های سازمانی برای اجرای نسخه‌ی iOS اپلیکشن‌های داخلی که به‌دلیل تحریم‌ها قادر به قرارگرفتن در فروشگاه اپ‌استور نیستند، باعث شده تا قانون‌گذاران مجلس از این طریق دست اپل را از بازار ایران کوتاه کنند.

متن تحریم به شرح زیر است :

طرح دو فوریتی  ایران برای تحریم شرکت اپل
طرح دو فوریتی ایران برای تحریم شرکت اپل

در متن کامل طرح آمده است که توقف رجیستری گوشی‌های آیفون در ایران می‌تواند ضربه‌ی بزرگی به اقتصاد آمریکا وارد کند. براساس این طرح، ورود و آزادسازی محصولات این شرکت به داخل کشور ممنوع بوده و گمرک جمهوری اسلامی مسئول نظارت بر اجرای این موضوع است. همچنین طبق این طرح تبلیغ محصولات اپل در داخل کشور ممنوع بوده و وزارت ارتباطات موظف است از رجیستری محصولات این شرکت خودداری کند.

وزارت صنعت، معدن و تجارت باید از ثبت سفارش محصولات اپل خودداری کرده و بانک مرکزی نیز باید از تخصیص هرگونه ارز با هر قیمتی، برای واردات محصولات این شرکت خودداری کند.

احمد امیر آبادی عضو هیئت رئیسه‌ی مجلس شورای اسلامی ضمن تأیید خبر‌ اعلام کرد که طرح دو فرویتی برای تحریم شرکت آمریکایی اپل به زودی در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد.

در همین راستا رییس مرکز ملی فضای مجازی، ابوالحسن فیروزآبادی این اقدام اپل را یک اقدام سازمان یافته معرفی کرد و در خصوص این بیان کرد:

هم اکنون محصولات آمریکایی از جمله سرور، روتر و سوئیچ و سایر محصولاتی که در رابطه با شبکه اینترنت کاربرد دارند، در حال استفاده هستند بدون آنکه طرف آمریکایی تعهدی در خصوص نگهداری، پشتیبانی، سرویس‌ها و خدماتی که در آینده روی آن‌ها قرار بگیرد داشته باشد. تا امروز ما از سوی آن‌ها شاهد اقدام تعرضی نبوده‌ایم اما امروز اپل شرکتی بوده که اقدام تعرضی انجام داده است. یعنی به صورت ناگهانی در یک شب تعداد زیادی از اپلیکیشن‌های ایرانی را از مدار خارج کرد که نشان می‌دهد این یک اقدام سازمان یافته است و نه یک اقدام عادی شرکتی و ما اینگونه تلقی می‌کنیم که این یک اقدام سیاسی است.

ابوالحسن فیروزآبادی، رییس مرکز ملی فضای مجازی
تحریم کردن اپل توسط ایران . آیفون
تحریم کردن اپل توسط ایران

 پیش از این محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات ادعا کرده بود که پس از این اقدام اپل بسیاری از کاربران ایرانی گوشی‌های آیفون خود را خاموش کرده‌اند. اما در نهایت باید دید که در صورت تصویب این طرح چه کسی ضرر خواهد کرد، کاربران ایرانی دارنده محصولات اپل که برای خرید آن‌های چندین میلیون تومان هزینه کرده‌اند، یا شرکت اپل.

«سازمان رگولاتوری در گذشته گزارش می‌داد روزی ۷ هزار گوشی اپل وارد شبکه می‌شود، اما وقتی گزارش ۵ روز منتهی به حذف اپلیکیشن‌ها را به من داد متوجه شدیم که نه‌تنها ۷ هزار گوشی به شکل روزانه فعال نمی‌شود، بلکه در این چند روز ۷۰ هزار گوشی خاموش شده‌اند. این نشان می‌دهد چسبندگی سرویس‌های ایرانی و ارائه خدمات به مردم رونق پیدا کرده است. این ها نشانه‌های رشد در داخل کشور است.»

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات

در صورت تحریم محصولات اپل، چه اتفاقی می‌افتد؟

به این ترتیب در صورت تصویب و اجرایی شدن این طرح علاقمندان آیفون باید با این گوشی خداحافظی کنند؛ چرا که حتی در صورت واردات قاچاق این گوشی آنتن‌دهی آن در اپراتورهای ایران امکان‌پذیر نخواهد بود. گفتنی است این طرح محدودیتی را برای کاربران فعلی آیفون با گوشی رجیسترشده ایجاد نخواهد کرد اما امکان خرید گوشی جدید وجود نخواهد داشت.

با این‌که این طرح بر روی آیفون تمرکز دارد اما براساس متن آن می‌توان گفت محصولات دیگری مثل آی‌پد و یا مک‌بوک را هم شامل می‌شود. با این‌حال از آن‌جا که این محصولات نیازی به رجیستری ندارند احتمالاً یافتن آن‌ها در بازار و با حضور واردات قاچاق چندان دشوار نخواهد بود.

بسته شدن اپ های ایرانی در اپ استور
بسته شدن اپ های ایرانی در اپ استور

در مقدمه این طرح، عنوان شده در سال ۹۶ ایرانی‌ها بیش از یک میلیارد دلار گوشی آیفون خریداری کردند که در سال ۹۷ اندکی کاهش پیدا کرده است. به همین دلیل، توقف رجیستری آیفون در ایران می‌تواند سالیانه حداقل ضرری یک میلیارد دلاری به این اپل وارد کند.

توقف رجیستری آیفون در ایران می‌تواند سالیانه حداقل ضرری یک میلیارد دلاری به این اپل وارد کند

نظر شما چیست؟ آیا ضرر یک میلیارد دلاری سالانه آمریکا در برابر ۱۹.۳۹ تریلیون دلار تولید ناخالص داخلی این کشور و یا بیش از ۹۰ میلیارد دلار درآمد سالانه اپل رقم تأثیرگذاری خواهد بود؟ یا بیشتر جنبه سیاسی دارد و به نفع اقتدار کشور ماست ؟ در قسمت دیدگاه نظرتان را باما و دیگران به اشتراک بگذارید.

طهرانی

بنیانگذار مجله اینترنتی ماگرتا و متخصص سئو ، کارشناس تولید محتوا ، هم‌چنین ۱۰ سال تجربه سئو ، تحلیل و آنالیز سایت ها را دارم و رشته من فناوری اطلاعات (IT) است . حدود ۵ سال است که بازاریابی دیجیتال را شروع کردم. هدف من بالا بردن سرانه مطالعه کشور است و اون هدف الان ماگرتا ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − 15 =