مطلب پیشنهادی :
ad
+
اخبارعلمی

جواب در میان تارنماها صفحه ۵۸ شیمی دهم

توضیح و حل سوال های در میان تارنماها صفحه ی 58 فصل دوم کتاب شیمی دهم رشته تجربی و ریاضی فیزیک

جواب در میان تارنماها صفحه ۵۸ شیمی دهم تجربی و ریاضی ؛ در این مقاله به پاسخ و جواب سوالات تمرین در میان تارنماها صفحه ی 58 فصل دوم ردپای گازها در زندگی کتاب شیمی دهم تجربی و ریاضی فیزیک متوسطه دوم پرداخته ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه ما باشید.

همچنین بخوانید: جواب باهم بیندیشیم صفحه ۵۵ و ۵۶ شیمی دهم

جواب در میان تارنماها صفحه ۵۸ شیمی دهم فصل دوم
جواب در میان تارنماها صفحه ۵۸ شیمی دهم فصل دوم

پاسخ و حل در میان تارنماها صفحه ۵۸ شیمی دهم تجربی و ریاضی

۱) بیشتر مرگ و میرهای ناشی از گاز گرفتگی به دلیل رعایت نکردن اصول ایمنی هنگام استفاده از وسایل گرمایشی است. درباره روش‌های استاندارد انتقال گازهای حاصل از سوختن سوخت‌ها به بیرون از خانه و روش‌های جلوگیری از گازگرفتگی، اطلاعات جمع آوری و به کلاس گزارش کنید.

تحقیق درباره روش های استاندارد انتقال گازهای حاصل از سوختن

پاسخ: ۱- آگاه باشید که هر وسیله گرمازای سوختنی که به نحوی با سوخت های فسیلی (نفت، گاز، ذغال سنگ) کار کند به صورت بالقوه می تواند سبب تولید گاز مونوکسیدکربن شود.

۲- از بخاری های مستعمل و فرسوده بدون دودکش یا دارای دودکش نامناسب و غیر استاندارد استفاده نکنید.

۳- توجه داشته باشید،‌ استفاده از بخاری های بدون دودکش به هیچ وجه از تولید گاز مونوکسید کربن جلوگیری نمی کند.

۴- هرگز در فضای بسته و محدود که تهویه کافی و مناسب ندارد (نظیر اتاق، گاراژ و…) آتش روشن نکنید.

۵- قبل از راه اندازی وسایل گرمایشی، از سلامت مسیر دودکش ساختمان و بدون ترَک و نشتی بودن آن اطمینان حاصل نموده و از اتصال مناسب و صحیح لوله بخاری و آبگرمکن به دودکش دیواری اطمینان حاصل نمایید. همچنین تمام دودکش ها باید وسیله انتهایی ضد باد (کلاهک) مناسب داشته باشد.

۶- هر وسیله گازسوز باید دارای یک دودکش مستقل و منتهی به فضای بیرون باشد و لذا به کارگیری آب گرمکن های دیواری در فضاهای بسته یا مکان های فاقد جریان هوا  مجاز نیست.

۷- شیب لوله های افقی در داخل واحدها باید مثبت و روبه بالا و ارتفاع عمودی لوله در بیرون حداقل سه برابر طول افقی آن باشد.

۸- توجه به داغ بودن دودکش پس از روشن کردن وسیله گرمایشی به اطمینان شما از تخلیه گاز کمک خواهد کرد. اگر لوله دودکش بخاری شما سرد است دلیل آن خارج نشدن محصولات احتراق و گازهای سمی از دودکش است در این صورت باید ضمن رفع نقص، به طور موقت با باز کردن قسمتی از در یا پنجره تهویه در محیط ایجاد نمایید.

۹- اگر فضای منزل خود را با شوفاژ و سیستم حرارت مرکزی گرم می کنید درز بندی و بستن منافذ درها و پنجره ها به منظور جلوگیری از اتلاف حرارتی بلاملانع است اما در صورتی که از بخاری های گازسوز به منظور گرمایش محیط استفاده می کنید حتماً مختصری تهویه از طریق در یا پنجره در فضا ایجاد نمایید و از درز بندی و بستن کامل منافذ خودداری کنید.

۱۰- در صورت احساس علایم سردرد و سرگیجه و تهوع در مکانی که احتمال وقوع مسمومیت وجود دارد فوراً آن مکان را ترک کرده و به فضای آزاد پناه ببرید و در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

۲) امروزه در برخی خانه‌ها از دستگاهی برای اعلام نشت گاز کربن مونوکسید استفاده می‌کنند (شکل 13). با مراجعه به منابع علمی معتبر درباره شیوه کار این دستگاه گزارشی تهیه و در کلاس ارائه کنید.

تحقیق در مورد دستگاه اعلام نشت گاز مونوکسید کربن
تحقیق در مورد دستگاه اعلام نشت گاز مونوکسید کربن

تحقیق در مورد دستگاه اعلام نشت گاز مونوکسید کربن

پاسخ: حسگرهای مونوکسید کربن سریعترین راه برای آگاهی از وجود این گاز سمی در محیط است. شیوه کار حسگر مونوکسید کربن به این صورت است که شبیه به هشدار آتش سوزی کار می کنند و به محض اینکه حضور کربن مونوکسید را در محیط حس کنند صدای هشدار را پخش می نمایند. برخی از این دستگاه ها به تلفن هم متصل می شوند و پیام ارسال می کنند.

شیوه کار حسگر مونوکسید کربن به گونه ای است که می توان مقدار حساسیت آن را تغییر داد. این ابزارها زمانی به صدا در می آیند که مقدار مشخصی از گاز مونوکسید کربن را در هوا شناسایی کنند. برخی از این دستگاه به شکلی ساخته شده اند که با باتری کار می کنند و در صورت قطعی برق نیز کماکان خاصیت هشدار دهی را خواهند داشت. برخی از انواع حسگر ها نیز به صورت هوشمند ساخته شده اند و قابلیت اتصال به هر گونه سیستم هشدار را دارند.

اگر حسگر مونوکسید کربن هشدار دهد باید چه کرد؟ هشدار دادن و پخش صدای آژیر در شیوه کار حسگر مونوکسید کربن تعبیه شده است. بسیاری از افراد در ppm 50 کربن مونوکسید نیز علائم آن را حس می کنند. با شنیدن صدای هشدار آرامش خود را حفظ کرده و خود را به هوای تازه برسانید و با فوریت های پزشکی تماس بگیرید. تمام درها و پنجره ها را باز بگذارید و منبع سوخت و تولید کربن مونوکسید را خاموش کنید.

جایگاه نصب حسگر مونوکسید کربن کجاست؟ توجه به محل مناسب نصب سنسورهای هشدار دهنده گاز مونوکسید اهمیت زیادی دارد. علاوه بر اینکه کیفیت حسگر مونو اکسید کربن و طراحی شیوه کار حسگر مونوکسید کربن مهم هستند، محل نصب این دستگاه نیز در هشدار سریع و به موقع نقش مهمی دارد. پارکینگ، نزدیک بخاری و آشپزخانه از مهمترین مکان های افزایش غلظت و آغاز تولید مونوکسید کربن هستند. اگر حسگر کربن مونوکسید در این مکان ها قرار داشته باشد بلافاصله پس از تولید این گاز هشدار خواهد داد.

مطابق با شیوه کار حسگر مونوکسید کربن، انواع مختلفی از این دستگاه وجود دارد. سنسورهای شبیه سازی شده حاوی ژلی هستند که در حضور کربن مونوکسید تغییر رنگ می دهد. اکسید های فلزی نیمه رسانا برای مثلا چیپ سیلیکا با کاهش مقاومت الکتریکی در حضور مونوکسید کربن هشدار پخش می کنند و حسگرهای الکترو شیمیایی دارای الکترود هایی هستند که درون نوعی محلول شیمیایی قرار دارد و در تماس با کربن مونوکسید جریان الکتریکی عبوری تغییر کرده و هشدار می دهد.

همچنین بخوانید: جواب خود را بیازمایید صفحه ۵۵ شیمی دهم
و
جواب باهم بیندیشیم صفحه ۵۳ و ۵۴ شیمی دهم

توجه: شما دانش آموز پایه دهم رشته های نظری ریاضی فیزیک و تجربی می توانید برای دسترسی سریع و آسان تر به جواب تمرینات و سوالات فصل های اول و دوم و سوم کتاب شیمی دهم متوسطه دوم ، در انتهای عنوان خود عبارت «ماگرتا» را نیز در گوگل جستجو کنید.

✅ در انتها امیدواریم که مقاله توضیح و جواب سوال های در میان تارنماها صفحه ۵۸ فصل دوم شیمی دهم تجربی و ریاضی ؛ برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد. سوالات خود را در بخش نظرات بیان کنید.

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

یک دیدگاه

  1. با سلام. ممنون از سایت عالیتون. من معمولا چون باید آدرس ایمیل وارد کنم و دردسر داره کامنت نمیزارم زیر پست های هیچ سایتی. اما یک مورد هست که باید بهتون گزارش کنم.
    در چاپ جدید کتاب های درسی صفحهات جدیدی به کتاب تحصیلی اضافه شدن و صفحه ۵۸ قدیم،صفحه ۶۰ جدید هست. همینطور تمرینات پایان فصل تغییر کردن. ماگرتا واقعا منبع کاملی میشه اگه خودش رو آپدیت کنه. رسیدگی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − دوازده =