اخبارعلمی

جواب در میان تارنماها صفحه ۷۲ شیمی یازدهم

توضیح و حل سوال های در میان تارنما ها صفحه ی 72 فصل دوم کتاب شیمی یازدهم رشته تجربی و ریاضی فیزیک

جواب در میان تارنماها صفحه ۷۲ شیمی یازدهم تجربی و ریاضی ؛ در این مقاله به پاسخ و جواب سوالات تمرین در میان تارنماها صفحه ی 72 فصل دوم در پی غذای سالم کتاب شیمی یازدهم تجربی و ریاضی فیزیک متوسطه دوم پرداخته ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه ما باشید.

همچنین بخوانید: جواب خود را بیازمایید صفحه ۷۱ و ۷۲ شیمی یازدهم

جواب در میان تارنماها صفحه ۷۲ شیمی یازدهم
جواب در میان تارنماها صفحه ۷۲ شیمی یازدهم

پاسخ و حل در میان تارنماها صفحه ۷۲ شیمی یازدهم تجربی و ریاضی

با مراجعه به منابع علمی معتبر گزارشی از مواد انرژی زا یا نیروزا در ورزش‌های قهرمانی و آثار زیان بار آنها بر بدن تهیه و در کلاس ارائه کنید.

تحقیق در مورد مواد انرژی زا یا نیروزا در ورزش‌های قهرمانی و آثار زیان بار آنها بر بدن

موادی که به نام مواد نیروزا شناخته می‌شوند موادی با اثرات شبه دارویی هستند كه بیش از نیاز تجویز می‌شوند تا بدن را عضلانی کنند، تحمل و استقامت را افزایش دهند، ایجاد انرژی کنند، مانع از احساس خستگی شوند، تمرکز حواس ایجاد كنند و… .

از آن جایی که برخی از این مواد عواقب بدی برای بدن دارند نسبت به مصرف آنها حساسیت وجود دارد. معمولاً مردان در سنین ۱۸-۱۷ سالگی تا ۳۰ سالگی از این داروها استفاده می‌کنند چون می‌خواهند در مسابقه‌ها شرکت کنند. اما حتی بعضی از نوجوانان هم که ورزش نمی‌کنند به خاطر عضلانی شدن بدنشان به این مواد روی می‌آورند.

زنان هم داروهای مردانه را برای عضلانی شدن به مصرف می‌رسانند. بعضی از دختران هم به خاطر ضد اشتها بودن بعضی از این مواد از آنها استفاده می‌کنند. علاوه بر توصیه باشگاه‌ها، بعضی از نوجوانان به توصیه دوستان و همسالانشان به مصرف این مواد روی می‌آورند.

ظاهراً به بسیاری از افراد تلقین شده که با استفاده از این داروها می‌توانند راه‌های موفقیت ورزشی را به سرعت طی کنند و به مقام قهرمانی و پول و شهرت برسند. برخی هم فکر می‌کنند که بدنشان دلخواهشان نیست و با عضلانی شدن و یا لاغر شدن می‌توانند خودشان را نشان دهند.

در واقع این افراد به خاطر نداشتن اعتماد به نفس لازم در روابط اجتماعی به این مواد روی می‌آورند. اما مهم‌ترین نکته‌ای که درباره مصرف این مواد می‌شود گفت این واقعیت است که بسیاری از ما به سلامتی خود اهمیت زیادی نمی‌دهیم. نتیجه این که به عواقبی که مصرف این مواد برایمان دارد نیز اهمیت نمی‌دهیم.

در اثر مصرف داروهای مخدر و مسکن عمر قهرمانی بسیاری از ورزشکاران زود تمام می‌شود. همچنین بسیاری از قهرمانانی که دوپینگ می‌کنند، در معرض خطر اعتیاد قرار دارند. مصرف این مواد در طول هفته‌ها و ماه‌ها حتی ممکن است به مرگ ورزشکار بینجامد.

به عنوان مثال نسج کلیه (یک نوع بیماری کلیوی) بعضی از ورزشکاران به خاطر استفاده زیاد از این مواد از بین می‌رود و یا شاهدیم که بسیاری از ورزشکارهای دنیا در اثر سرطان‌های مختلف فوت کرده‌اند. یا ورزشکاری با چند سال سابقه در تیم ملی در نهایت بر اثر تزریق هروئین فوت می‌کند. نکته دیگر توجه به بعد اخلاقی در ورزش است.

بسیاری از ورزشکاران ما به این نکته فکر نمی‌کنند که استفاده از مواد غیرمجاز نیروزا به قصد قهرمانی زیر پا گذاشتن اصول اخلاقی و تضییع حق دیگری است. در بروشوری مربوط به وزارت بهداشت، نازایی دائمی، افسردگی و هیجان، بروز حملات قلبی، یرقان، سرطان کبد و بروز صفات زنانه در مردان و صفات مردانه در زنان که به خصوص در خانم‌های مصرف کننده زیر ۱۹ سال ممکن است دائمی باشد، به عنوان عوارض استفاده از داروهای نیروزا ذکر شده است.

بروز سرطان، عقیمی، افسردگی، بدبینی، بروز صفات زنانه در مردان و صفات مردانه در زنان، ضعف سیستم دفاعی بدن، تنگی نفس، عوارض قلبی، خشونت، اعتیاد، ریزش مو، بروز سکته و پرخاشگری از جمله برخی از عوارض این داروها به شمار می‌روند. خیلی‌ها به خاطر عوارض این مواد به پزشکان مراجعه می‌کنند.

تحقیق درباره انواع انرژی زا و آثار زیان بار آنها در ورزشکاران

جواب در میان تارنماها صفحه ۷۲ شیمی یازدهم :

کمیته بین المللی المپیک (IOC) و کمیته های ضد دوپینگ فهرست طولانی از مواد دارویی ممنوعه را تهیه کرده اند. ورزشکاران و مربیان باید با این مواد آشنا باشند زیرا این فهرست دائما در حال تغییر است. داروهایی که درباره نیروافزایی آنها تحقیقات علمی صورت گرفته به شرح زیر است:

۱- الکل
۲- آمفتامین
۳- مهارکننده بتا
۴- کافئین
۵- کوکائین
۶- مدرها
۷- ماری جوآنا
۸- نیکوتین

الکل: مصرف الکل امروزه بزرگترین مشکل دارویی ایالات متحده می باشد. الکل را می توان به عنوان یک ماده مغذی در نظر گرفت زیرا در هر گرم 7 کیلوکالری انرژی تولید می نماید. همچنین الکل را می توان ماده ای ضد مغذی در نظر گرفت زیرا در متابولیسم مواد دیگر مداخله می نماید. الکل را به سبب اثرات کاهنده ای که بر سیستم عصبی مرکزی (CNS) دارد می توان دارو محسوب کرد. از نظر روانشناسی اثرات دو پهلو دارد ابتدا احساس هیجان و هوشیاری ایجاد می کند و سپس موجب ناهوشیاری می شود.

اثرات نیروزایی پیشنهاد شده برای الکل: برخی از ورزشکاران الکل را به خاطر اثرات روانی آن مصرف می نمایند و بر این عقیده اند که الکل بازداری عصبی را کاهش داده و سبب هوشیارتر شدن آنها می شود. مصرف الکل به عنوان ماده کاهنده درد که سبب کاهش لرزش عضلانی می شود مد نظر بوده است. شهرت الکل به عنوان کاهش دهنده لرزش عضلانی سبب استفاده از آن در ورزش تیراندازی شده است. به همین جهت استفاده از الکل در ورزش تیراندازی ممنوع می باشد.

اثرات تایید شده الکل: سرخوشی ناشی از مصرف الکل شناخته شده است اما اثرات مصرف مقادیر ناچیز الکل هنگام فعالیت های ورزشی چندان شناخته شده نیست. در غیاب نبود اطلاعات میدانی، نتایج آزمایشگاهی نشان می دهد مهارت های روانی ـ حرکتی ذیل نه تنها افزایش نمی یابد بلکه تضعیف شده و مختل می گردد:

زمان عکس العمل ساده
زمان عکس العمل انتخابی
زمان حرکت
سرعت
هماهنگی حسی ـ حرکتی
پردازش اطلاعات

گرچه ورزشکار ممکن است با مصرف الکل احساس هوشیاری و اعتماد به نفس نماید اما در واقع حتی مصرف مقادیر ناچیز الکل سبب تخریب عملکردهای روانی و حرکتی می شود.مطالعات پژهشی نشان می دهد که الکل هیچ اثر نیروزایی در قدرت، سرعت، استقامت و توان عضلانی ندارد.

خطرات مصرف الکل: علاوه بر نبود اثرات نیروزایی الکل اثرات نیروکاهی نیز دارد. اثر الکل بر دستگاه عصبی سبب کاهش حس درد گردیده و می تواند آسیب های ورزشی را توسعه دهد. الکل ترشح هورمون آنتی دیوریتیک (ضد ادراری) را کاهش داده و باعث می شود آب بیشتری حین فعالیت ورزشی از بدن دفع شود. این عمل در کوتاه مدت می تواند سبب کم آبی و کاهش فشار خون شود. الکل سبب گشاد شدن عروق محیطی شده و در فضاهای سرد سبب از دست رفتن دمای بدن می شود.

آمفتامین‌ها: آمفتامین و مشتقات آنها محرک دستگاه عصبی مرکزی هستند. همچنین آنها به عنوان آمیدهای شبه سمپاتیکی در نظر گرفته می شوند که عمل دستگاه عصبی سمپاتیکی را تقلید می نمایند. از این داروها در برنامه های کاهش وزن استفاده می شود.

اثرات نیروزایی پیشنهاد شده برای آمفتامین‌ها: اگرچه آمفتامین جزء داروهایی است که باید توسط پزشک تجویز شود ولی به آسانی در دسترس ورزشکاران قرار دارد. از نظر روانشناسی تصور می شود این داروها سبب افزایش تمرکز قوای ذهنی ورزشکاران می شود و خستگی روانی را کاهش می دهد. آمفتامین چون تولید حالت نشاط می نماید جزء داروهای تفریحی محسوب می شود. از نظر عملکردی تصور می شود که سبب می شود ورزشکاران بهتر پرتاب نموده، بالاتر بپرند و سریعتر بدوند.

اثرات تایید شده آمفتامین‌ها: آمفتامین ها به عنوان محرک قوی دستگاه عصبی مرکزی (CNS) به شمار می روند و باعث افزایش اعتماد به نفس و کاهش خستگی می شود. کسانی که آمفتامین‌ها را مصرف کرده اند موارد زیر را تجربه کرده اند:

کاهش حس خستگی
افزایش فشار خون سیستولی و دیاستولی
افزایش ضربان
توزیع خون بیشتر در عضلات اسکلتی
افزایش سطح گلوکز و اسید های چرب آزاد خون
افزایش نیروی عضلانی

آمفتامین‌ها باعث افزایش سرعت، توان، استقامت، تمرکز و هماهنگی های ظریف در فعالیت های ورزشی می شود.

خطرات مصرف آمفتامین‌ها: مطالعات نشان می دهد که آمفتامین‌ها به سبب افزایش فشارخون، ضربان قلب فشار زیادی را بر دستگاه قلبی ـ عروقی تحمیل می نماید که ریشه بسیاری از مرگ های ناگهانی در اثر مصرف این مواد است. همچنین ورزشکاران به دلیل درک کمتر خستگی بیشتر از میزان تحمل طبیعی بدن خود فعالیت می کنند.

آمفتامین‌ها به دلیل اثرات نشاط بخشی می توانند اعتیادآور باشند. اگر این داروها مرتب شوند اعتیاد جسمی ایجاد می نمایند. آمفتامین‌ها می توانند سمی باشند. عصبانیت شدید، رفتار پرخاشگرانه، تشویش و بی خوابی های غیر طبیعی در اثر مصرف مداوم آمفتامین‌ها حادث می شود.

همچنین بخوانید: جواب خود را بیازمایید صفحه ۶۹ و ۷۰ شیمی یازدهم
و
جواب خود را بیازمایید صفحه ۶۷ و ۶۸ شیمی یازدهم

توجه: شما دانش آموز پایه یازدهم رشته های نظری ریاضی فیزیک و تجربی می توانید برای دسترسی سریع و آسان تر به جواب تمرینات و سوالات فصل های اول و دوم و سوم کتاب شیمی یازدهم متوسطه دوم ، در انتهای عنوان خود عبارت «ماگرتا» را نیز در گوگل جستجو کنید.

✅ در انتها امیدواریم که مقاله توضیح و جواب سوال های در میان تارنماها صفحه ۷۲ فصل دوم شیمی یازدهم تجربی و ریاضی ؛ برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد. سوالات خود را در بخش نظرات بیان کنید.

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + هشت =