اخبارعلمی

جواب در میان تارنماها صفحه ۸۹ شیمی یازدهم فصل دوم

توضیح و حل سوال های در میان تارنما ها صفحه ی 89 فصل دوم کتاب شیمی یازدهم رشته تجربی و ریاضی فیزیک

جواب در میان تارنماها صفحه ۸۹ شیمی یازدهم تجربی و ریاضی ؛ در این مقاله به پاسخ و جواب سوالات تمرین در میان تارنماها صفحه ی 89 فصل دوم در پی غذای سالم کتاب شیمی یازدهم تجربی و ریاضی فیزیک متوسطه دوم پرداخته ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه ما باشید.

همچنین بخوانید: جواب خود را بیازمایید صفحه ۸۷ و ۸۸ شیمی یازدهم

جواب در میان تارنماها صفحه ۸۹ شیمی یازدهم فصل دوم
جواب در میان تارنماها صفحه ۸۹ شیمی یازدهم فصل دوم

پاسخ و حل در میان تارنماها صفحه ۸۹ شیمی یازدهم تجربی و ریاضی

با مراجعه به منابع علمی معتبر درباره ساختار و نقش بازدارنده‌هایی مانند فلاوونوئید، آنتوسیانین، بتاکاروتن و … در میوه‌ها و سبزیجات محتوی آنها اطلاعاتی جمع آوری و در کلاس ارائه کنید.

تحقیق درباره ساختار و نقش بازدارنده هایی مانند فلاونوئید ، آنتوسیانین و بتاکاروتن در میوه‌ها و سبزیجات محتوی آنها

آشنایی با فلاونوئیدها و تاثیر آن‌ها بر روی پیشگیری از سرطان و بیماری های قلبی

هزاران سال است که انسان ها با پیشرفت و گسترش علم خود در جستجو راه های جدیدی برای گسترش و بهبود طول عمر انسان هستند. اما نباید تعجب کنید که در این مسیر، بسیاری از درمان ها در مواد طبیعی و آلی که در اطراف ما وجود دارند یافت می شوند. این مواد طبیعی بخشی از محیط زیست ما هستند. آخرین نمونه از این مواد که اخیر کشف شده اند، فلاونوئیدها می باشند.

محققان کشف کرده اند که این مواد به عنوان یک عامل بازدارنده در مقابل برخی از انواع سرطان عمل کرده و احتمالا زندگی طبیعی انسان را طولانی تر می کنند. در این مقاله مجله پیام سلامت به طور خلاصه به این موضوع می پردازیم که فلاونوئیدها چه هستند و چگونه می توانیم آن ها را به بدن برسانیم.

فلاوونوئیدها: این مواد رنگی در بیشتر گیاهان وجود دارد. در طبیعت بسیار پراکنده بوده و صدها نوع (حدود 800 نوع) از آنها تاکنون شناسایی و مشخص شده‌اند و این تعداد به سرعت روبه‎‌افزایش است. هسته‌ی ساختمانی آنها از بنزوپیرن تشکیل شده است.

اساساً در ساختمان آنها اسکلت فلاویلیوم وجود دارد و بر حسب اختلاف در اکسیداسیون حلقه مرکزی به گروه‌های آنتوسیانین‌ها، فلاون‌ها، فلاونول‌ها و فلاوانول‌ها تقسیم می‌شوند. در محدوده‌ی طیف مرئی در ابتدا رنگ زرد را نشان می‌دهند سپس رنگ‌های نارنجی، قرمز و بنفش را نمایان می‌کنند.

فلاونوئیدها اغلب در انواع غذای زیر یافت می شوند:

بلوبری
لوبیا قرمز
زغال اخته
تمشک‌ها

انواع دیگر غذا نیز حاوی فلاونوئید ها هستند. به عنوان مثال آجیل و میوه ها و سبزیجات نیز این ماده مفید را در خود جای داده اند.

خواص فلاونوئیدها: با مصرف مواد غذایی حاوی این ماده خواص زیادی به بدنتان منتقل می شود. چند مورد از خواص بهداشتی این ماده عبارتند از:

کاهش خطر ابتلا به سرطان به دلیل روش قدرتمند آنها برای پاکسازی بدن از ناخالصی ها و تقویت سیستم ایمنی بدن.
جلوگیری از ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و پیشگیری از عواقب مرتبط با آن ها مانند حمله قلبی یا سکته مغزی.
از بین بردن آسیب های ناشی از آلرژی به دلیل خواص ضد التهابی خود. این موضوع خبر خوبی برای میلیون ها نفری است که هر ساله از آثار تب یونجه رنج می برند.
مهار تشکیل لخته خون که منجر به حمله قلبی و سکته مغزی می شود.
مطالعات اخیر نیز نشان داده‌اند که فلاونوئیدها دارای خواصی هستند که از بروز زخم ها جلوگیری می کنند.

آنتوسیانین: آنتوسیانین از واژه‌های یونانی anthos به معنی گل و Ky′aneos به معنی آبی، مشتق شده است. آنتوسیانین‌ها جزو پرکاربردترین رنگدانه‌های گیاهی در صنعت غذا است. آنتوسیانین‌ها ترکیبات محلول در آب بوده و به گروه از فلاوونوئیدهای پلی‌فنول تعلق دارند که مسئول رنگ قرمز، ارغوانی و آبی در اندام‌های گیاهی مانند میوه، گل و برگ هستند.

جایی که یک گروه قند مانند گلوکز، گالاکتوز، رامنوز، زایلوز یا آرابینوز در اتصال با یک آگالیکون حضور داشته باشد، آنتوسیانین به صورت طبیعی به شکل گلیکوزید در می‌آید. یا به عبارت دیگر این رنگدانه‌های طبیعی گلیکوزیدهایی هستند که یک قند، معمولاً گلوکز به کربن شماره 3 آنها متصل است.

حدوداً 17 آنتوسیانین در طبیعت یافت می‌شوند اما فقط 6 تای آنها به وفور گسترش یافته‌اند. سیانیدین، دلفینیدین، پتونیدین، پئونیدین، پلارگونیدین و مالویدین.

بتاکاروتن: بتاکاروتن رنگدانه‌های قرمز پرتقالی هستند که در گیاهان و میوه‌ها به خصوص هویج و سبزیجات رنگی یافت می‌شوند. کلمه‌ی بتاکاروتن از کلمه‌ی یونانی بتا و کاروت لاتین تشکیل شده است. H.Wachenroder در سال 1831 بتاکاروتن را از ریشه هویج به صورت کریستالی استخراج و آن را کاروتن نامید. فرمول شیمیایی بتاکاروتن C40H56 می‌باشد در سال 1907 کشف شد.

بدن انسان بتاکاروتن را به ویتامین A یا رتینول تبدیل می‌کند و از این رو از آن به عنوان پیش‌ساز ویتامین A یاد می‌شود. ما به این ویتامین برای سلامت پوست، غشای موکوسی، سیستم ایمنی و بینایی بهتر نیازمندیم. بتاکاروتن خودبه‌خود یک ماده حیاتی برای بدن نیست ولی ویتامین A لازم و ضروری است.

ویتامین A اگر به مقدار زیاد مصرف شود، سمی است. بتاکاروتن مانند کاروتنوئیدهای دیگر یک آنتی‌اکسیدان است و از اکسید‌شدن مولکول‌ها جلوگیری کرده و از ایجاد رادیکال‌های آزاد پیشگیری می‌کند.

همچنین بخوانید: جواب باهم بیندیشیم صفحه ۸۵ و ۸۶ شیمی یازدهم
و
جواب خود را بیازمایید صفحه ۸۴ شیمی یازدهم

توجه: شما دانش آموز پایه یازدهم رشته های نظری ریاضی فیزیک و تجربی می توانید برای دسترسی سریع و آسان تر به جواب تمرینات و سوالات فصل های اول و دوم و سوم کتاب شیمی یازدهم متوسطه دوم ، در انتهای عنوان خود عبارت «ماگرتا» را نیز در گوگل جستجو کنید.

✅ در انتها امیدواریم که مقاله توضیح و جواب سوال های در میان تارنماها صفحه ۸۹ فصل دوم شیمی یازدهم تجربی و ریاضی ؛ برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد. سوالات خود را در بخش نظرات بیان کنید.

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 4 =