پاسخ سوال های درس چهارم و فصل ۴ علوم کلاس پنجم که شامل کاوشگری ها، فکر کنید و گفت و گو صفحه ۲۷، ۲۸، ۲۹، ۳۰، ۳۱، ۳۲، ۳۳ و ۳۴ بخش برگی از تاریخ زمین می باشد را در ادامه در آموزش و پرورش ماگرتا برای شما دانش آموز عزیز فراهم کرده ایم.
پاسخ کاوشگری ها و فکر کنید درس ۴ علوم پنجم
جواب کاوشگری صفحه ۲۷ و ۲۸ علوم پنجم
از اثر دست و پای یک جاندار چه چیزهایی می توان یاد گرفت؟
اندازه و نوع جاندار، حدس زدن شکل آن، نوع غذا و شکل زندگی و…
وسایل و مواد موردنیاز: گل مجسمه سازی، ظرف، لیوان آب، قاشق، ذره بین و خط کش.
مطلب پیشنهادی : جواب درس ۳ علوم پنجم دبستان
روش اجرا :
۱- مقداری گل مجسمه سازی را در یک ظرف قرار دهید. سطح آن را با قاشق صاف کنید.
۲- دست خود را با کمی آب مرطوب کنید. کف دستتان را روی گل بگذارید و فشار دهید. سپس دست خود را به آرامی بردارید. نمونهی به دست آمده را کنار پنجره قرار دهید تا خشک شود.
۳- با دقت به کف دست خود و اثر آن روی گل نگاه کنید؛ چه چیزی مشاهده می کنید؟
جای دستمان روی گل شبیه به خود دستمان می باشد.
۴- این بار، با ذره بین به دست خود و اثر آن نگاه کنید و بگویید چه چیزهای تازه ای مشاهده می کنید.
۵- طول هریک از انگشتان خود را اندازه بگیرید و روی اثر انگشت خود بنویسید.
۶- دست شما و اثر دستتان چه شباهت ها و چه تفاوت هایی دارند؟
از نظر اندازه، شکل، تعداد انگشتان شبیه به هم هستند اما دست ما نرم و انعطاف پذیر است ولی اثر دستمان روی گل خشک و سخت می باشد.
ویژگی های آنها را در جدول زیر بنویسید.
۷- اثر دست خود را با اثر دست هم گروه های خود مقایسه کنید. چه تفاوت ها و شباهت هایی را مشاهده می کنید؟
پاسخ این بخش به عهده دانش آموز.
۸- این فعالیت را در منزل به کمک بزرگ تر ها انجام دهید؛ اما این بار، پشت دست خود را روی گل قرار دهید و اثر آن را بررسی کنید.
اثر دست یکی از دانش آموزان را به طور تصادفی انتخاب کنید. آیا می توانید مشخص کنید که این اثر به کدام دانش آموز تعلق دارد؟
خیر، تشخیص آن فوق العاده سخت و تقریبا نشدنی می باشد.
پاسخ فکر کنید و گفت و گو صفحه ۲۹ علوم پنجم درس ۴
فکر کنید صفحه 29 علوم پنجم: در گذشته های خیلی دور، خزندگان بزرگی به نام دایناسورها روی زمین زندگی می کردند. این جانوران در حدود ۶۵ میلیون سال پیش از بین رفتند. تصویر روبه رو، اثر پای یک دایناسور را نشان می دهد. این اثر در معدن زغال سنگ کرمان یافت شده است؛ از آن چه اطلاعاتی می توان به دست آورد؟
پاسخ : می توان فهمید که دایناسورها از این محل گذر کرده اند و به نوعی محل زندگی آن ها بوده است، دارای وزن سنگین و اندازه بزرگی بوده اند که چنین رد پای بزرگی با عمق زیاد به جای گذاشته اند. همچنین می توان تعداد انگشت های آن ها را نیز شمرد.
⭐ طول این رد پا تقریبا برابر با …۳۰… سانتی متر است.
همچنین بخوانید : جواب درس دوم علوم پنجم ، ماده تغییر می کند
گفت و گو صفحه 29 درس 4 علوم پنجم: در این تصویر، اثر قسمتی از بدن انسان را می بینید. از این اثر، چه اطلاعاتی می توان به دست آورد؟ در این باره گفت و گو کنید.
پاسخ : نوع حرکت انسان و تخمین وزن تقریبی، سن و شمارش تعداد انگشتان.
جواب کاوشگری صفحه ۳۰ و ۳۱ درس چهارم علوم پنجم
وسایل و مواد موردنیاز : دستکش، ذره بین، دفترچه یادداشت و مداد، انواع خاک، خاشقک، بقایای موجودات زنده، قیچی، آب و لیوان یونولیتی.
۱- یک لیوان یونولیتی (کاغذی) بردارید و سوراخ های ریزی در ته آن ایجاد کنید.
۲- یک قاشق خاک معمولی را در لیوان بریزید.
۳- یک قطعهی باقی مانده از موجود زنده را انتخاب کنید و روی خاک داخل لیوان قرار دهید. سپس با یک قاشق از خاک معمولی، روی آن را بپوشانید.
۴- یک قاشق ماسه روی خاک داخل لیوان بریزید.
۵- قطعهی دیگری از باقی ماندهی موجود زنده را بردارید و روی ماسه داخل لیوان قرار دهید. روی آن را هم با ماسه بپوشانید.
۶- حالا دو قاشق خاک رس هم در لیوان بریزید و نصف لیوان آب روی آن بریزید.
۷- لیوان را در کناری بگذارید تا خاک آن خشک شود.
۸- پس از چند روز، لیوان یونولیتی را مانند شکل با قیچی از کناره ببرید و لایه های خاک را از آن خارج کنید.
۹- با یک برس یا قاشقک، لایه های خاک را به دقت بکنید و باقی ماندهی موجود زندهی درون آن را پیدا کنید (مواظب باشید باقی ماندهی جاندار از بین نرود).
۱۰- مشاهده های خود را در جدول زیر بنویسید.
لایه های خاک | بقایای موجودات زنده وجود دارد – ندارد | شکل بقایای موجودات زنده |
---|---|---|
بالا | وجود دارد | دندان |
وسط | وجود دارد | صدف |
پایین | وجود ندارد | ———- |
⭐ همچنین می توانید از جدول زیر نیز برای پاسخ به این سوال استفاده کنید:
لایه های خاک | بقایای موجودات زنده وجود دارد – ندارد | شکل بقایای موجودات زنده |
---|---|---|
بالا | وجود ندارد | ———- |
وسط | وجود دارد | استخوان های ریز |
پایین | وجود دارد | استخوان های درشت |
جواب سوال گفت و گو صفحه ۳۲ علوم پنجم دبستان
شکل زیر نمونه ای از لایه های رسوبی زمین را نشان می دهد.
۱- در این تصویر، چند لایه می بینید؟ آنها را شماره گذاری کنید.
هشت لایه مشاهده می کنیم که باید آن ها را از پایین به بالا به ترتیب شماره گذاری کنیم.
۲- در کدام لایه یا لایه ها، باقی مانده ی جانداری دیده نمی شود؟
لایه های پنجم، سوم و هشتم.
۳- باقی ماندهی جاندار در کدام لایه، قدیمی تر است؟
لایه های زیرین مخصوصا لایه اول.
جواب گفت و گو ، فکر کنید صفحه ۳۳ علوم پنجم درس ۴
گفت و گو صفحه 33 درس چهارم علوم پنجم: در این تصویرها مراحل تشکیل فسیل را می بینید. دربارهی چگونگی تشکیل این فسیل ها در گروه خود گفت و گو کنید.
پاسخ : بعد از مرگ جانداران به کف دریا می افتند و با گذشت زمان خاک های کف دریا و رسوبات روی آن جاندار را می پوشانند و جسد جاندار پنهان می شود. به مرور زمان قسمت های نرم بدن جاندار از بین می رود اما قسمت های سخت باقی می ماند و تبدیل به فسیل می شود.
فکر کنید صفحه 33 علوم پنجم درس 4: تعداد حشره ها بیشتر از بقیه جانداران است. با وجود این، تعداد فسیل های حشره ها خیلی کمتر است. علت را توضیح دهید.
پاسخ : چون بدن حشرات استخوان ندارد و بسیار نرم می باشد امکان تشکیل فسیل از آن ها وجود ندارد و پس از مرگ به سرعت تجزیه می شوند.
گفت و گو ، فکر کنید ، جمع آوری اطلاعات صفحه ۳۴ علوم پنجم
گفت و گو صفحه 34 علوم پنجم دبستان: در شکل زیر، رد پای چند جانور نشان داده شده است. آنها را به دقت بررسی کنید و پس از گفت و گو دربارهی پرسش های زیر، به آنها جواب دهید.
در این شکل، چند نوع رد پا وجود دارد؟
چهار نوع : ۱- گاو ۲- عقاب ۳- گربه ۴- اردک
چند رد پرنده را می بینید؟
دو تا، شماره ۲ و ۴
کدام رد پا مربوط به پرنده ای است که در کنار آب زندگی می کند؟
ردپای شماره ۴ یعنی اردک.
فکر کنید صفحه 34 درس برگی از تاریخ زمین علوم پنجم: فسیل های زیر در سه منطقه متفاوت پیدا شده است. با مطالعهی این فسیل ها دربارهی گذشتهی این مناطق چه اطلاعاتی می توانیم به دست آوریم؟
مطلب مشابه : گام به گام فصل اول علوم کلاس پنجم
پاسخ : فسیل گیاه و سرخس یعنی در گذشته در آن جا محیطی جنگلی و مرطوب بوده است و فسیل صدف و ماهی یعنی در گذشته دور در آن منطقه دریا بوده است.
جمع آوری اطلاعات صفحه 34 کتاب علوم کلاس پنجم: در گروه خود دربارهی کاربردهای دیگر فسیل ها اطلاعات جمع آوری کنید و آن را به صورت تصویری گزارش دهید. پاسخ این بخش به عهده دانش آموز می باشد.
✅ در این نوشته جواب درس ۴ علوم پنجم را مرور کردیم، برای مشاهده پاسخ سایر درس های کتاب کافیست آن را به همراه کلمه ماگرتا در گوگل جست و جو نمایید. همچنین اگر سوال یا پیشنهادی دارید آن را از قسمت دیدگاه برای ما بنویسید.
خیلی خیلی خیلی خوب بود 🙏🙏🙏🙏🙏🙏
من چند سال با این سایت شاگرد اول کلاس هستم
ممنون از سازنده ی این سایت
ای کاش نتیجه گیری هم مینوشتید
عالی بود
ولی نتیجه کاوشگری هم اگر می نوشت خیلی بهتر بود
عالی بود ممنون از شما
عالی بود ممنونم🫀
عالی بود
هرچی میخاستم داشت
خیلی عالی
خیلی خوب بود ولی ولی شکل بقایای موجودات زنده پایین اصلاً هیچیزی نبود داخله جدولی که شما نوشتید✍🏻👍🏻😉💜
اره واقعا
ولی نتیجه کاوشگری هم اگر می نوشت خیلی بهتر بود
بسیار عالی
عالی بود
خیلی عالیه ممنون از شما بزرگواران🧸❤
خیلی عالی بود دمت گرم😙😚
خوبه عالی
عالی
خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خوب بود
خیلی خوب بود ♡
بدک نبود
خیلی خیلی خوب
خیلی خیلی خوب بود
عالی بود من از این مقاله استفاده کردم ولذت بردت