اخبارعلمی

جواب باهم بیندیشیم صفحه ۷۵ شیمی دهم تجربی و ریاضی

توضیح و حل سوال های با هم بیندیشیم صفحه ی 75 فصل دوم کتاب شیمی دهم رشته تجربی و ریاضی فیزیک

جواب باهم بیندیشیم صفحه ۷۵ شیمی دهم تجربی و ریاضی ؛ در این مقاله به پاسخ و جواب سوالات تمرین با هم بیندیشیم صفحه ی 75 فصل دوم ردپای گازها در زندگی کتاب شیمی دهم تجربی و ریاضی فیزیک متوسطه دوم پرداخته ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه ما باشید.

همچنین بخوانید: جواب خود را بیازمایید صفحه ۷۴ شیمی دهم

جواب باهم بیندیشیم صفحه ۷۵ شیمی دهم تجربی و ریاضی
جواب باهم بیندیشیم صفحه ۷۵ شیمی دهم تجربی و ریاضی

پاسخ و حل با هم بیندیشیم صفحه ۷۵ شیمی دهم تجربی و ریاضی

مجموعه واکنش‌های لایۀ اوزون را می‌توان با معادلۀ زیر نمایش داد:

پاسخ و حل با هم بیندیشیم صفحه ۷۵ شیمی دهم
پاسخ و حل با هم بیندیشیم صفحه ۷۵ شیمی دهم

آ) شیمی‌دان‌ها به واکنش در جهت (1)، واکنش رفت و به واکنش در جهت (2)، واکنش برگشت می‌گویند.
اگر در لایۀ اوزون تنها واکنش (1) یا (2) انجام شود، چه فاجعه‌ای رخ می‌دهد؟ توضیح دهید.

پاسخ: اگر فقط واکنش (1) انجام شود پس از مدتی اوزون مصرف شده و تمام می‌شود. در نتیجه تمام اشعه‌های خورشید از جمله اشعه فرابنفش به زمین رسیده و آثار زیان باری دارد. اگر فقط واکنش (2) انجام شود، در این صورت اوزون به گاز اکسیژن و اتم اکسیژن تجزیه نخواهند شد، در نتیجه پرتو فرابنفش، جذب نخواهد شد و به زمین می‌رسد.

ب) واکنش تبدیل اوزون به اکسیژن برگشت پذیر است. با این توصیف، واکنش برگشت پذیر و برگشت ناپذیر را تعریف و چند مثال از آنها را در زندگی بیان کنید.

پاسخ: تعریف واکنش برگشت پذیر: واکنشی است که امکان تبدیل مواد سمت چپ به سمت راست و بالعکس وجود دارد، مانند: تبخیر آب، تهیه آمونیاک و انجماد آب.

تعریف واکنش برگشت ناپذیر: واکنشی است که در آن فقط امکان تبدیل مواد در سمت چپ به سمت راست وجود دارد. مانند: پختن غذا، سوختن بنزین، فساد مواد غذای و رسیدن میوه.

پ) با توجه به برگشت پذیری واکنش تبدیل اوزون به اکسیژن، نقش محافظتی و ثابت ماندن مقدار اوزون را در لایه استراتوسفر توضیح دهید.

پاسخ: این عمل برگشت پذیر سبب می‌شود که مرتبا اشعه زیان‌آور فرابنفش به اشعه‌ی بی‌ضرر و فروسرخ تبدیل شود و ساکنان زمین از خطرات آن در امان بمانند.

پاسخ دیگر: اوزون در واکنش برگشت خود O2 و O به تبدیل می‌شود. اکسیژن تک اتمی بسیار واکنش‌پذیر است که می‌تواند با برخی از گازها به سرعت واکنش دهد. بنابراین می‌بایست از تولید گازهایی مانند CFC که منجر به تخریب O3 می‌شوند جلوگیری به عمل آورد.

همچنین بخوانید: جواب باهم بیندیشیم صفحه ۷۲ شیمی دهم
و
جواب در میان تارنماها صفحه ۷۲ شیمی دهم

توجه: شما دانش آموز پایه دهم رشته های نظری ریاضی فیزیک و تجربی می توانید برای دسترسی سریع و آسان تر به جواب تمرینات و سوالات فصل های اول و دوم و سوم کتاب شیمی دهم متوسطه دوم ، در انتهای عنوان خود عبارت «ماگرتا» را نیز در گوگل جستجو کنید.

✅ در انتها امیدواریم که مقاله توضیح و جواب سوال های با هم بیندیشیم صفحه ۷۵ فصل دوم شیمی دهم تجربی و ریاضی ؛ برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد. سوالات خود را در بخش نظرات بیان کنید.

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 4 =