مطلب پیشنهادی :
ad
+
اخبارعلمی

سوالات درس ۱۲ علوم ششم ابتدایی با جواب

گام به گام نمونه سوال و جواب متن و پرسش های تشریحی و تعریف کنید و نقطه چین درس 12 دوازده جنگل برای کیست؟ کتاب علوم پایه پنجم دبستان با جواب

سوالات درس ۱۲ علوم ششم ابتدایی با جواب ؛ در این مطلب با پاسخ و جواب نمونه سوال های تشریحی و تعریف کنید و جای خالی مهم امتحانی متن فصل و درس ۱۲ دوازدهم جنگل برای کیست؟ کتاب علوم تجربی پایه ششم ابتدایی پرداخته ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه ما باشید.

همچنین بخوانید: جواب تمام فعالیت درس دوازدهم علوم ششم

سوالات درس ۱۲ علوم ششم ابتدایی با جواب
سوالات درس ۱۲ علوم ششم ابتدایی با جواب

نمونه سوال های متن درس 12 دوازدهم علوم ششم دبستان با جواب

۱) زنجیره غذایی چیست؟

پاسخ: به رابطه غذایی یک تولید کننده و چند مصرف کننده گفته می شود.

۲) شبکه غذایی را تعریف کنید.

پاسخ: به ارتباط غذایی چند زنجیره غذایی با یکدیگر گفته می شود.

۳) قارچ ها در چه جاهایی از زنجیره غذایی قرار دارند؟

پاسخ: آنها تجزیه کننده هستند.

۴) قارچ ها چگونه باعث بهبود و تقویت خاک می شود؟

پاسخ: با تجزیه بقایای بدن گیاهان و جانوران

۵) چند جانور و گیاهی را که در گذشته وجود داشتند اما در حال حاضر وجود ندارد نام ببرید.

پاسخ: جانوران: دایناسورها
گیاهان: درختان بسیار تنومند

۶) مثالی برای نابودی برخی جانوران توسط انسان در کشورمان بیان کنید.

پاسخ: شیر ایرانی حدود ۷۰ سال پیش در بخش هایی از ایران وجود داشت اما به علت شکار توسط انسان و از دست دادن زیستگاهش از بین رفت.

۷) منظور از درخت بومی چیست؟

پاسخ: به درختانی که در یک منطقه به طور طبیعی رشد می کنند درخت بومی می گویند.

۸) چرا تنوع گیاهان در جنگل های کاج کم است؟

پاسخ: زیرا درخت کاج مواد از ریشه خود در خاک ترشح می کند که از رشد بسیاری از گیاهان جلوگیری می شود.

۹) با قطع بی رویه درختان با گذشت زمان چه تغییری در جنگلهای کره زمین ایجاد می شود؟

پاسخ: باعث نابودی جانوران و محیط زیست می شود.

۱۰) رابطه غذایی کرکس و شیر ها چگونه است؟

پاسخ: به صورت همسفرگی است. کرکس ها ته مانده ی شکار شیرها را می خورد.
کرکس ها مرده خوارند.

۱۱) یک زنجیره غذایی ساده نام ببرید.

پاسخ: روباه – سنجاب – بلوط

۱۲) قارچ ها مواد مورد نیاز خود را چگونه بدست می آورند؟

پاسخ: برای رشد به مواد و رطوبت نیاز دارند که این مواد را تجزیه بقایای بدن موجودات خورده شده فراهم می شود.

۱۳) قارچ های تک سلولی و پر سلولی را نام ببرید.

پاسخ: قارچ های پرسلولی مانند قارچ های چتری خوراکی یا سمی و قارچ های تک سلولی مانند مخمر یا کپک ها

۱۴) همزیستی چیست؟

پاسخ: به انواع ارتباط های غذایی میان موجودات زنده گفته می شود که برای تامین غذا به صورت همسفر همیاری رقابت انگلی و حتی شکار و شکارچی است.

۱۵) زندگی همسفرگی چیست؟

پاسخ: در زندگی همسفرگی یک موجود سود می برد و دیگری نه سود می برد و نه زیان ماهی بادکش دار و کوسه ماهی

۱۶) زندگی همیاری چیست؟

پاسخ: در این زندگی هر دو موجود سود می برند مانند شتر و مورچه

۱۷) زندگی رقابتی چیست؟

پاسخ: در این نوع زندگی رقابت وجود دارد. مثلا گیاهان قد بلند بیشتر از نور خورشید استفاده می کنند.

۱۸) زندگی شکار و شکارچی چیست؟

پاسخ: در این زندگی موجودی موجود دیگر را شکار می کند و می خورد. مانند گنجشک و عقاب

۱۹) چه شغل هایی در ارتباط با محیط های طبیعی وجود دارد؟

پاسخ: جنگلبانی کارکنان سازمان حفاظت محیط زیست.

۲۰) زندگی انگلی چیست؟

پاسخ: در زندگی انگلی، انگل از میزبان مانند کرم کدو یا زالو و شپش

۲۱) چه شغل هایی در ارتباط با محیط های طبیعی وجود دارد؟

پاسخ: جنگل بانی کارکنان سازمان حفاظت محیط زیست.

۲۲) آیا قارچ های تک سلولی و پرسلولی وجود دارد؟

پاسخ: قارچ ها به صورت تک سلولی و پرسلولی هستند از قارچ های پرسلولی می توان به قارچ های چتری خوراکی یا سمی و از قارچ های تک سلولی می توان به مخمر و کپک ها اشاره نمود.

۲۳) قارچ ها در چه جاهایی رشد می کنند؟

پاسخ: قارچ ها در خاک و آب به سر می برند و در مناطق جنگلی و بارانی رشد می کنند برخی قارچ های خوراکی و سمی که بقایای گیاهی و جانوری را تجزیه می کنند برخی قارچ ها بیماری های زیادی را به وجود می آورند .گونه ای دیگر از قارچ به نام مخمر هستند.

گونه ای دیگر باعث سیاه شدن رنگ کاشی های حمام می شود و گونه های دیگر قارچ موجب بیماری می شوند و برخی دیگر به عنوان دارو مصرف می شوند و بعضی نیز باعث پوسیدگی چوب یا رویش دوباره ی گیاه می شوند. قارچ های تک سلولی مانند کپک میوه در محل میوه های خراب رشد می کنند.

۲۴) موجودات زنده ی زمین از نظر نقش خود در محیط به چند گروه تقسیم می شوند ؟

پاسخ: موجودات زنده ی زمین از نظر نقش خود در محیط در سه گروه زیر قرار می گیرند:

۱- تولید کننده ۲- مصرف کننده ۳- تجزیه کننده (گیاهان تولیدکننده – با نور خورشید فتوسنتز می کنند و غذا سازی انجام می دهند – جانوران مصرف کننده هستند – میکروب ها تجزیه کننده اند)

۲۵) رابطه ی غذایی انگلی چگونه است؟

پاسخ: در زندگی انگلی موجود انگل از میزبان به عنوان منبع غذایی استفاده می کند مانند پشه ها که نیش خود را از درون بدن حیوان دیگری فرو می برند و خون آن ها را می مکند.

۲۶) رابطه ی غذایی بین مورچه و شته چگونه است؟

پاسخ: به صورت همیاری زندگی می کنند و هر دو موجود از یکدیگر سود می برند مورچه ها شته ها را به بخش های جوان گیاه می رسانند شته از شیره ی گیاه به وسیله ی خرطوم خود تغذیه می کند و مورچه شهد خارج شده از شته را مصرف می کند.

نکته مهم: دانش آموزان عزیز، تنها به خواندن این سوالات اکتفا نکنید و حتما متن درس را هم به دقت مطالعه کنید.

همچنین بخوانید: سوالات متن درس ۱۱ علوم ششم ابتدایی

سوالات متن درس ۱۲ دوازدهم کتاب علوم ششم ابتدایی با جواب را در این مقاله مشاهده کردید. امیدوارم از آن استفاده کرده باشید و از صفحات دیگر ماگرتا دیدن نمایید. برای بهتر پیدا کردن جواب ها در آخر کلمات جستجو شده داخل گوگل کلمه ماگرتا را قرار دهید. همچنین سوالات خود را در بخش دیدگاه بنویسید. 😊

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

‫143 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + دو =