اخبارعلمی

جواب خود را بیازمایید صفحه ۶۹ و ۷۰ شیمی دوازدهم فصل سوم

توضیح و حل سوال های خود را بیازمایید صفحه ی 69 و 70 فصل سوم کتاب شیمی دوازدهم رشته تجربی و ریاضی فیزیک

جواب خود را بیازمایید صفحه ۶۹ و ۷۰ شیمی دوازدهم تجربی و ریاضی ؛ در این مقاله به پاسخ و جواب سوالات تمرین خودرابیازمایید صفحه ی 69 و 70 فصل سوم شیمی جلوه ای از هنر ،‌ زیبایی و ماندگاری کتاب شیمی دوازدهم تجربی و ریاضی فیزیک متوسطه دوم پرداخته ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه ما باشید.

همچنین بخوانید: جواب باهم بیندیشیم صفحه ۶۸ و ۶۹ شیمی دوازدهم

جواب خود را بیازمایید صفحه ۶۹ و ۷۰ شیمی دوازدهم فصل سوم
جواب خود را بیازمایید صفحه ۶۹ و ۷۰ شیمی دوازدهم فصل سوم

پاسخ و حل خود را بیازمایید صفحه 69 و 70 شیمی دوازدهم تجربی و ریاضی

۱- گرافیت و الماس از جمله دگرشکل‌های طبیعی کربن بوده که جزو جامدهای کووالانسی هستند. با توجه به ساختارهای زیر به پرسش‌ها پاسخ دهید.

پاسخ و حل خود را بیازمایید صفحه 69 و 70 شیمی دوازدهم
پاسخ و حل خود را بیازمایید صفحه 69 و 70 شیمی دوازدهم

آ) کدام ساختار، جامد کووالانسی با چینش دو بُعدی اتم‌ها و کدام یک، جامد کووالانسی با چینش سه بُعدی اتم‌ها را نشان می‌دهد؟

پاسخ: گرافیت، جامد کووالانسی دو بُعدی و الماس، جامد کووالانسی سه بُعدی است.

ب) با توجه به اینکه گرافیت موجود در مغز مداد بر روی کاغذ اثر به جا می‌گذارد، کدام ساختار با این ویژگی همخوانی دارد؟ توضیح دهید.

پاسخ: ساختار لایه‌ای گرافیت سبب می‌شود که با حرکت مداد روی کاغذ لایه‌های موجود در گرافیت بر روی هم بلغزد و اثر مداد بر روی کاغذ آشکار شود.

پ) چرا در ساخت مته‌ها و ابزار برش شیشه از الماس استفاده می‌شود؟

پاسخ: به دلیل سختی و استحکام بالای الماس و همچنین در هنگام کار با مته‌ها و ابزار برش شیشه، گرمای زیادی بر اثر اصطحکاک تولید می‌شود. نقطهٔ ذوب بالای الماس سبب مقاومت حرارتی الماس خواهد شد.

ت) کدام چگالی (2/27 یا 3/51 گرم بر سانتی متر مکعب) را به گرافیت می‌توان نسبت داد؟ چرا؟

پاسخ: 2/27 گرم بر سانتی‌متر مکعب، اتم‌های کربن در گرافیت ساختار دو بُعدی دارند نه سه بُعدی، پس از فشردگی کمتری برخوردارند.

۲- با توجه به جدول زیر به پرسش‌ها پاسخ دهید.

پیوندC−CSi−Si
میانگین (kJmol−1)348226

آ) اگر سیلیسیم خالص ساختاری همانند الماس داشته باشد، پیش بینی کنید نقطه ذوب الماس بالاتر است یا سیلیسیم؟ چرا؟

پاسخ: نقطهٔ ذوب الماس بالاتر است، زیرا هرچه میانگین آنتالپی پیوند بیشتر باشد استحکام پیوند نیز بالاتر خواهد بود، پس برای ذوب آن باید انرژی بیشتری مصرف شود و نقطهٔ ذوب بالاتر خواهد رفت. مطابق جدول داده شده میانگین آنتالپی پیوند C – C در الماس از Si – Si در سیلیسیم بیشتر است.

ب) اگر آنتالپی پیوند Si – O بیشتر از پیوند Si – Si و ساختار با SiO2 مشابه باشد، توضیح دهید چرا سیلیسیم در طبیعت به حالت خالص یافت نشده و به طور عمده به شکل سیلیس یافت می‌شود؟

پاسخ: پیوندهای Si – Si در سیلیسیم زودتر از پیوندهای در سیلیس می‌شکنند ← واکنش‌پذیری سیلیسیم از سیلیس بیشتر است. ← سیلیسیم با تبدیل شدن به سیلیس، محتوای انرژی خود را کاهش داده و پایدارتر می‌شود.

همچنین بخوانید: جواب خود را بیازمایید صفحه ۶۷ شیمی دوازدهم
و
جواب تمرین های دوره ای فصل ۲ دوم شیمی دوازدهم

توجه: شما دانش آموز پایه دوازدهم رشته های نظری ریاضی فیزیک و تجربی می توانید برای دسترسی سریع و آسان تر به جواب تمرینات و سوالات فصل های اول تا چهارم کتاب شیمی دوازدهم متوسطه دوم ، در انتهای عنوان خود عبارت «ماگرتا» را نیز در گوگل جستجو کنید.

✅ در انتها امیدواریم که مقاله توضیح و جواب سوال های خودرابیازمایید صفحه ۶۹ و ۷۰ فصل سوم شیمی دوازدهم تجربی و ریاضی ؛ برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد. سوالات خود را در بخش نظرات بیان کنید.

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − 1 =