سوالات متن درس ۱۳ سیزدهم اقتصاد دهم انسانی با جواب
نمونه سوال های امتحانی تشریحی و جای خالی درس 13 سیزده کتاب اقتصاد پایه دهم انسانی با جواب
نمونه سوالات متن درس ۱۳ سیزدهم «تصمیم گیری در مخارج» کتاب اقتصاد پایه دهم رشته علوم انسانی متوسطه دوم را می توانید در ادامه این مطلب از بخش آموزش و پرورش ماگرتا ، مشاهده نمایید.
همچنین بخوانید: سوالات متن درس ۱۲ دوازدهم اقتصاد دهم انسانی
نمونه سوال های متن امتحانی درس 13 سیزدهم اقتصاد دهم
۱) خرید باید چگونه باشد؟ آیا همیشه خرید همان گونه می باشد؟ و اگر آن طور نمی باشد چه طور می شود گاهی اوقات؟
پاسخ: خرید باید آگاهانه و هوشمندانه باشد؛ ولی همه خریدهای ما این گونه نخواهد بود. خریدهای ما گاهی از روی هوس است.
۲) ما چرا گاهی اوقات از خرید کردن هایمان پشیمان می شویم؟ مثال بزنید.
پاسخ: بدون فکر و از روی احساسات آنی تصمیم به خرید میگیریم و البته بعد از آن هم پشیمان میشویم! مثل اینکه وقتی در راه برگشت از مدرسه، چون خیلی گرسنهایم با اینکه در خانه مادر برایمان غذای سالم و خوشمزهای آماده کرده، نمیتوانیم جلوی خودمان را بگیریم و خیلی زود همه پولهای توی جیبمان را به هلههوله تبدیل میکنیم!
۳) برای خرید هوشمندانه چه باید کنیم؟
پاسخ: خیلی دشوار نیست؛ فقط به این نکته توجه داشته باشید که شما اکنون به عنوان عضوی از یک خانواده و عضو یک جامعه در حال خرید کردن هستید. اگر به فکر رونق و پیشرفت اقتصادی خود هستید، این پیشرفت اقتصادی در گرو پیشرفت خانواده و جامعه شماست.
۴) با انجام چه مراحلی می توانیم نقش اجتماعی خودمان را در میدان اقتصاد انجام دهیم و ایفا کنیم؟
پاسخ: ۱- مشکل و مسئله خودتان را دقیق مشخص کنید. دقیقاً به چه چیزی نیاز دارید؟ بررسی کنید که آیا آنچه میخواهید، نیاز است یا خواسته و از چه راههایی میشود آن را برطرف کرد. آیا اصلاً راهی غیر از خرید کردن هم دارد؟
۲- مشخص کنید که به چه میزان قرار است هزینه کنید.
۳- مشخص کنید که چه گزینههایی در سطح پولی که شما میخواهید هزینه کنید، وجود دارد (برای این کار میتوانید از وب سایتها و فروشگاههای اینترنتی استفاده کنید. موارد را در لیستی یادداشت کنید.)
۴- آن ویژگیهایی از کالای هدف را که بیشتر برایتان مهم است مشخص کنید. (در سه دسته: ویژگیهایی که میخواهید حتماً در کالای هدف باشد، آنهایی که اگر باشد بهتر است و در نهایت آنهایی که اصلاً نمیخواهید باشد.)
۵- با استفاده از جدولی که در قسمت خرید مقایسهای مشخص شده است، گزینهها را بررسی کنید.
۶- انتخاب کنید و بخرید!
۵) منظور از خرید مقایسه ای چیست؟
پاسخ: منظور از خرید مقایسهای، فرایند بررسی قیمتها و ویژگیهای محصولات مشابه قبل از تصمیمگیری برای خرید است.
۶) برای خرید چه کالاهایی نیاز به خرید هوشمندانه می باشد؟ چرا؟
پاسخ: برای کالای گرانتر و پیچیدهتر، نیاز بیشتری به خرید هوشمندانه وجود دارد تا گزینههای مختلف را قبل از انتخاب با هم مقایسه کنید.
۷) در خرید مقایسه ای چه عواملی باید در نظر گرفته شود؟
پاسخ: در خرید مقایسهای لازم است عوامل مختلفی از قبیل تفاوت در ویژگیها، اندازهها، کیفیت محصول، هویت محصول، عملکرد آن، قیمت و خدمات پس از فروش و… در نظر گرفته شود.
۸) در خرید مقایسه ای انتخاب ما باید به چه گونه ای باشد؟
پاسخ: انتخاب را به گونهای انجام دهید که اقتصاد شما، خانواده و جامعه، بیشترین منفعت و کمترین هزینه را ببرد.
۹) خرید مقایسه ای به چه صورت انجام می گیرد؟ (به ترتیب مراحل)
پاسخ: اول: تعریف مسئله: شامل بیان اینکه واقعاً برای رفع چه مشکل یا حل چه مسئلهای نیاز به خرید و مصرف دارید؛ مثلاً برخی افراد بدون دانستن عکاسی برای خرید دوربین حرفهای برنامهریزی میکنند. این خرید مناسبی برای آنها نیست بلکه برای این کار یک دوربین ساده نیز کافی است.
دوم: فهرست گزینهها: شامل مواردی که میتواند مشکل را رفع یا مسئله را حل کند.
سوم: تعیین معیارها: معیارهایی که عملاً برای افراد هنگام انتخاب مهم است؛ مثلاً در خرید یخچال جادار بودن، مصرف انرژی، سهولت تعمیرات و زیبایی ظاهری و نیز ایرانی بودن محصول برای خرید مهم است.
چهارم: ارزیابی: شامل سنجش گزینهها بر اساس معیارهای مختلف که اغلب بر اساس جدول زیر انجام میشود.
پنجم: تصمیمگیری: انتخاب گزینه نهایی
۱۰) مزایا و منافع خرید مقایسه ای شامل چه مواردی می باشد؟
پاسخ: – شما میتوانید بخشی از پول خود را پسانداز کنید؛ زیرا در صورت مقایسه درست معمولاً هزینه کمتری پرداخت میشود.
– با خرید مقایسهای، ویژگیها یا ارزش بیشتری را با همان مقدار پول دریافت میکنید.
– با خرید مقایسهای محصولی با کیفیت و با عملکرد بهتر میخرید.
– با خرید مقایسهای درباره گزینههایی از آن کالا که قبلاً از آنها مطلع نبودید، آگاه میشوید.
– با خرید مقایسهای، نسبت به خرج کردن پول خود احساس آرامش بیشتری میکنید.
۱۱) معایب خرید مقایسه ای را نام ببرید.
پاسخ: – خرید مقایسهای زمان بر است این زمان را میتوانستید برای کسب درآمد، انجام کارهای سرگرمکننده یا رسیدگی به خانواده صرف کنید.
– ممکن است خرید مقایسهای هزینه بر باشد، مانند هزینههایی که برای تماس تلفنی یا سوخت خودرو برای بازدید از فروشگاههای مختلف صرف میکنید.
– ممکن است پسانداز حاصل از خرید مقایسهای، به ویژه برای اقلام با قیمت پایین، کمتر از هزینههای زمان، بنزین یا سایر هزینههای دیگر برای کسب اطلاعات باشد.
۱۲) روش های فروش خرید کالا و خدمات چگونه می باشد؟
پاسخ: فروشندگان از روشها و فنون مختلفی، همچون تبلیغات کاذب، بزرگنمایی، قسم خوردن، ارائه اطلاعات نادرست و… برای تحریک و تشویق خریداران به خرید کالا و خدمات استفاده میکنند. آشنایی با این فنون میتواند به تصمیمگیری درست در خرید کمک کند.
۱۳) چه چیزی یک ضرورت است؟
پاسخ: داشتن اصل و الگو در انتخابهای اقتصادی و از جمله در خرج کردن، یک ضرورت است.
۱۴) داشتن الگویی برای خرج کردن نشان دهنده چیست؟
پاسخ: داشتن الگویی برای خرجکردن، علاوه بر آنکه نشاندهنده شخصیت منطقی و عقلانی شماست، به شما در برنامهریزی اقتصادی نیز کمک میکند.
۱۵) چه کسانی نمی توانند به الگوی مشخص برای خرج کردن دست یابند؟
پاسخ: معمولاً انسانهایی که از روی هوس تصمیم میگیرند و زندگی هوس بازانهای دارند، نمیتوانند به الگویی مشخص برای خرج کردن دست یابند و همواره در زندگی خود با مشکلاتی دست به گریباناند.
۱۶) قناعت داشتن و ساده زیستی چه کمک و فوایدی دارد؟
پاسخ: قناعت داشتن و سادهزیستی به شما کمک میکند تا هم بخشی از درآمد خود را برای مصارف مهمتر پسانداز کنید و هم با آرامش روحی و روانی، انتخاب اقتصادی مناسبی را در زندگی تجربه کنید.
۱۷) مصرف گرایی و مخارج تجملی چیست؟
پاسخ: گروه زیادی از مردم آرامش و لذت را در خرج کردن و استفاده بیشتر از کالاها و حتی به رخ کشیدن آن میبینند. اما افرادی که چنین روحیهای دارند، معمولاً در زندگی کمتر به آرامش میرسند. فراموش نکنید، همیشه کسی هست که بیشتر از شما دارد و بیشتر از شما از امکانات استفاده میکند. اگر بخواهید با او در میزان خرجکردن و مصرفکردن رقابت کنید، همواره در رنج نرسیدن باقی میمانید.
۱۸) داستانی نقلی (حکایت) که درباره قناعت باشد را بازگو کنید.
پاسخ: در حکایتهای قدیمی آمده است که روزی شبلی به مسجد رفت تا نماز بخواند، در آن مسجد کودکان مشغول کتابت بودند. وقت نان خوردن آنها بود و با هم نان میخوردند. دو کودک، نزدیک شبلی نشسته بودند. یکی پسر ثروتمندی بود و دیگری فرزند فقیری. پسر ثروتمند مقداری حلوا داشت و پسر فقیر، مقداری نان خشک. پسر ثروتمند حلوا میخورد و پسر فقیر از او حلوا میخواست. پسر ثروتمند به پسر فقیر گفت: اگر حلوا میخواهی، باید سگ من باشی و او قبول کرد. پسر ثروتمند گفت: پس صدای سگ درآور! آن بیچاره، صدای سگ درآورد و او مقداری حلوا پیش پسر فقیر انداخت. این کار چند بار تکرار شد. شبلی به آنها نگاه میکرد و میگریست! مریدان از او پرسیدند: برای چه گریانی؟ گفت: نگاه کنید که طمع چه بر سر مردم میآورد! اگر آن پسر فقیر به همان نان خشک قناعت میکرد و به حلوای آن پسر طمع نمیورزید، هرگز سگ فردی همانند خود نمیشد.
۱۹) داشتن یک زندگی ساده همراه با قناعت چه فایده ای دارد؟
پاسخ: داشتن یک زندگی ساده و همراه با قناعت، روح انسان را آرام میکند و چشمههای شادی را در قلب ما میجوشاند.
۲۰) امام علی (ع) در مورد قناعت چه فرمودند؟
پاسخ: مولای ما امیرالمؤمنین علی (ع) میفرمایند: کسی که به دنبال آرامش است، قناعت ورزد. قناعت به معنای تلاش نکردن در راه توسعه اقتصادی زندگی نیست؛ بلکه به معنای ترک حرص و طمع و رضایت درونی از نعمتهایی است که خداوند در اختیارمان قرار داده است.
۲۱) طبق فرموده مولای ما امیرالمومنین (ع) آیا قناعت به معنای تلاش نکردن در راه توسعه اقتصادی زندگی است؟
پاسخ: به معنای تلاش نکردن در راه توسعه اقتصادی زندگی نیست؛ بلکه به معنای ترک حرص و طمع و رضایت درونی از نعمتهایی است که خداوند در اختیارمان قرار داده است.
۲۲) بر اساس کدام گزارش سالیانه حدود ۱/۳ میلیارد تن از مواد غذایی به دور ریخته می شود؟
پاسخ: فائو – سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد
۲۳) بر اساس گزارش فائو سالیانه چه مقدار از مواد غذایی دور ریخته می شود؟
پاسخ: سالیانه حدود ۱/۳ میلیارد تن – این مقدار، یک سوم کل محصول غلات جهان را شامل میشود.
۲۴) اتلاف مواد غذایی در ایران به چه صورت است؟
پاسخ: بعضی گزارشها نشان از آن دارد که در ایران اتلاف موادغذایی بسیار فراتر از متوسط جهانی است. سالانه دهها هزار قلم کالا در حجمهای متفاوت تولید میشود و به مصرف خانوادهها میرسد. با مشاهدۀ رفتار مصرفی افراد جامعه و ملاحظه ویژگی، کیفیت و نوع کالاها، میتوان گفت همه ساله بخشی از کالاهای تولید شده بدون بهرهبرداری صحیح تلف میشوند.
۲۵) اسراف چیست؟
پاسخ: اگر مفهوم اتلاف را به معنای دور ریختن و هدر دادن منابع در نظر بگیریم، «اسراف» مفهومی عامتر از اتلاف است.
۲۶) معیار شناسایی اسراف چیست؟
پاسخ: بلااستفاده گذاشتن اموال، مصرف بیجا، مصرف در معصیت و مصرف فراتر از سطح زندگی عمومی یا فراتر از توان مالی و یا عدم رعایت اولویت در به کارگیری سرمایههای شخصی و ملی، از جمله موارد اسراف است.
فرض کنید در یک روز بارانی، باغچه خود را آبیاری میکنید و یا برای انجام محاسبات ساده، به جای ماشین حساب، یک دستگاه رایانه خریداری میکنید! همه اینها اسراف محسوب میشود.
۲۷) اگر در معنای واژه مصرف بیشتر دقت کنیم چه چیزی را درک می کنیم؟
پاسخ: اگر در معنای واژه مصرف دقیق شویم، در مییابیم که مصرف، به معنای تغییر و تبدیل چیزی به چیز دیگر نیز به کار میرود. غذایی که مصرف میکنید، در بدن شما به انرژی تبدیل میشود و این انرژی در مرحله بعد به کاری تبدیل میشود و محصول کار شما در کالایی که مجددا به مصرف فرد دیگری میرسد، ظاهر میشود.
۲۸) در محیط زیست اطراف ما چه نوع تغییری در جریان است؟
پاسخ: منابع غذایی که یک درخت آن را مصرف میکند و به میوههای مفید تبدیل میکند، خود، محصول زنجیرهای از تغییراتی است که پیش از آن در طبیعت روی داده است. میوههای درخت نیز بعدها در جریان همین چرخۀ حیات قرار میگیرند. مصرف مسئولانه مصرفی است که اجازه میدهد، چرخه تبدیلها و تغییرات طبیعی همواره ادامه پیدا کند و متوقف نشود.
۲۹) یک مورد جالب و مسئولانه و صحیح برای مصرف چیست؟
پاسخ: یک مورد جالب برای مصرف صحیح و مسئولانه، استفاده از ظروفی است که به راحتی در طبیعت تجزیه میشوند و به چرخه تبدیل و تغییر پیوسته آسیبی نمیرسانند. در مقابل، ظروف پلاستیکی یا فلزی، سالها در طبیعت میمانند و عملاً به چیز دیگری تبدیل نمیشوند و به محیط زیست آسیب میزنند.
۳۰) یکی از روش های مصرف مسئولانه روش ۶ب است، آن را شرح دهید.
پاسخ: یکی از روشهای مصرف مسئولانه، روش «۶ب» است: بهینه مصرف کردن، بازیافت، بازسازی، بازداشتن (از اسراف و زیاده روی)، بازتفکر (کالای دیگر)، بازمصرف (استفاده چند باره از کالا).
نه گفتن به خرید چیزهایی که نیاز نداریم و یا مضرند، یافتن راههای بهتر، پردازش مجدد و تبدیل یک کالا به کالایی دیگر، کمتر مصرف کردن یا با انرژی کمتر ولی دستاورد بیشتر مصرف کردن، استفاده از چیزی بیش از یک بار، درست کردن چیزی که خراب و یا از کار افتاده است، همه از موارد روش ۶ب به شمار میروند.
نکته مهم: دانش آموزان عزیز، تنها به خواندن این سوالات اکتفا نکنید و حتما متن درس را هم به دقت مطالعه کنید.
همچنین بخوانید: جواب فعالیت های درس ۱۳ سیزدهم اقتصاد دهم انسانی
و
سوالات متن درس ۱۱ یازدهم اقتصاد دهم انسانی
توجه: شما دانش آموز پایه دهم رشته علوم انسانی می توانید برای دسترسی سریع و آسان تر به جواب تمرینات و فعالیت های دروس کتاب اقتصاد دهم متوسطه دوم ، در انتهای عنوان خود عبارت «ماگرتا» را نیز در گوگل جستجو کنید.
✅ در انتها امیدواریم که مقاله نمونه سوالات متن درس ۱۳ سیزدهم کتاب اقتصاد پایه دهم متوسطه دوم ؛ برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد. شما می توانید سوالات خود را در بخش نظرات بیان کنید. 💕
بنده به عنوان یک کشتیگیر حرفه ای که چندین دوره مسابقات کشوری و اسیایی یه خود دیده به شما افتخار میکنم
برقرار باشید ❤️
داش بنازم دمت گرم