جواب درس اول جامعه شناسی یازدهم انسانی ❤️ جهان فرهنگی
پاسخ و حل گفت و گو کنید ، با هم تکمیل کنید ، بیندیشید ، مفاهیم اساسی و خلاصه کنید درس 1 یک کتاب جامعه شناسی 2 پایه یازدهم انسانی
جواب درس اول جامعه شناسی یازدهم انسانی ؛ در این مطلب به پاسخ و جواب سوالات گفت و گو کنید ، با هم تکمیل کنید ، بیندیشید ، مفاهیم اساسی و خلاصه کنید صفحه ۳ ، ۴ ، ۵ ، ۶ ، ۷ ، ۹ و ۱۰ درس اول «جهان فرهنگی» کتاب جامعه شناسی ۲ پایه یازدهم رشته انسانی پرداخته ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا ، همراه ما باشید.
بعدی: جواب درس دوم جامعه شناسی یازدهم انسانی
جواب سوال های متن صفحه ۳ و ۴ درس اول جامعه شناسی یازدهم
🔵 تفاوت جهان اجتماعی و جهان طبیعی در چیست؟
پاسخ: جهان اجتماعی مجموعهای گسترده از پدیدههای اعتباری و کنشهای انسانی را در بر میگیرد که با آگاهی و اراده انسان شکل میگیرد. همچنین علاوه بر این پدیدهها، پدیدههای تکوینی مرتبط با زندگی انسانها را نیز شامل میشود. در مقابل، جهان طبیعی تنها شامل پدیدههای طبیعی است و هیچ ارتباطی با آگاهی و اراده انسان ندارد. در جهان اجتماعی، عضویت افراد به اراده آنها وابسته است و بر اساس نظم انسانی شکل میگیرد، در حالی که در جهان طبیعی، عضویت موجودات زنده و نظم آنها به صورت تکوینی و طبیعی است.
🔵 سال گذشته، فرهنگ را چگونه تعریف کردید؟
پاسخ: فرهنگ: شیوه زندگی اجتماعی، اعضای جامعه است. و حاصل آگاهی، عمل مشترک آدمیان می باشد.
🔵 فرهنگ چه نقشی در هویت یابی افراد و جهان اجتماعی دارد؟
پاسخ: فرهنگ به شیوه زندگی گروهی از انسانها که با هم زندگی میکنند مربوط است و از جامعه جدا نیست. جامعه بدون فرهنگ نمیتواند هویت خود را پیدا کند و فرهنگ نیز بدون جامعه معنایی ندارد. فرهنگ از طریق آموزش و تربیت بهصورت اکتسابی، نه ارثی، از نسلی به نسل دیگر منتقل میشود و هویت مشترکی را در میان یک قوم و جامعه ایجاد میکند.
🔵 هویت جهان اجتماعی بیشتر متاثر از لایه های عمیق فرهنگ (عقاید و ارزش ها) است یا لایه های سطحی آن (هنجارها و نمادها) چرا؟
پاسخ: هویت جهان اجتماعی تحت تأثیر عضویت گروهی افراد جامعه قرار دارد و هویت فرهنگی آن بر پایه عقاید و ارزشهای اجتماعی شکل میگیرد. این هویت تا زمانی پایدار است که افراد جامعه آن عقاید و ارزشها را به رسمیت بشناسند و بپذیرند. عقاید و ارزشها به عنوان لایههای عمیق، تأثیر مستقیمی بر هویت جهان اجتماعی دارند.
🔵 هستی شناسانه، با پرسشهایی از این قبیل: آیا جهان هستی به همین جهان مادی محدود میشود؟
پاسخ: بسیاری از فیلسوفان و متفکران معتقدند که جهان هستی فراتر از جهان مادی است. این دیدگاه به ابعاد معنوی، روحانی و فراطبیعی هستی اشاره میکند. برخی ادیان و فلسفهها نیز بر این باورند که جهان مادی تنها بخشی از یک کل بزرگتر است که شامل جهانهای غیرمادی و معنوی نیز میشود.
🔵 انسان شناسانه، با پرسشهایی از این قبیل: آیا انسان موجودی مختار و فعّال است یا مجبور و منفعل؟
پاسخ: انسان موجودی مختار و فعال است که میتواند با اراده و انتخابهای خود مسیر زندگیاش را تغییر دهد. البته شرایط بیرونی، مانند فرهنگ، اجتماع و اقتصاد، روی انتخابهای انسان تأثیر میگذارند؛ اما او همچنان توانایی تصمیمگیری و تغییر مسیر را دارد.
🔵 معرفت شناسانه، با پرسشهایی از این قبیل: آیا تنها راه شناخت، حس و تجربه است؟
پاسخ: حس و تجربه راههای مهمی برای شناخت جهان هستند، اما بسیاری از فیلسوفان بر این باورند که راههای دیگری مانند عقل، شهود و وحی نیز میتوانند در شناخت جهان مؤثر باشند. درک کامل از حقیقت نیاز به ترکیبی از حس، عقل و تجربه دارد.
🔵 پاسخهای متفاوت به این پرسشهای اساسی، جهانهای فرهنگی مختلفی پدید میآورد. آیا میدانید منظور از جهان فرهنگی چیست؟
پاسخ: جهان فرهنگی، بخشی از جهان انسانی است.
از بخش اجتماعی، جهان انسانی با عنوان جهان فرهنگی یاد می شود.
وقتی به اطراف خود نگاه میکنیم، با پدیدههای متفاوتی روبهرو میشویم. با تأمل بیشتر متوجّه میشویم که این پدیدهها در مجموعههای بزرگ و مهمی دستهبندی میشوند. این مجموعهها را به دلیل گستردگی و اهمیتشان «جهان» مینامند. یکی از این جهانها، جهان انسانی است. جهان انسانی محصول زندگی انسان است و هر چه با اندیشه و عمل انسان پدید میآید به این جهان تعلق دارد. آیا میتوانید برخی از پدیدههایی را که به جهان انسانی تعلق دارند نام ببرید؟
پاسخ: فرهنگ، آموزش، خانواده، اقتصاد، قوانین جامعه، گروه های اجتماعی
پاسخ نمودار صفحه ۵ درس ۱ جامعه شناسی یازدهم
نمودار زیر را کامل کنید.
پاسخ: در تصویر زیر می توانید مشاهده کنید:
جواب گفت و گو کنید صفحه ۵ درس ۱ جامعه شناسی یازدهم
درباره راههای ورود یک اندیشه فردی به حوزه فرهنگ گفت و گو کنید.
پاسخ: یک فرد می تواند از طریق گفتار و نوشتار، اندیشه و عقیده خود را به دیگران انتقال دهد. مثلا از طریق نوشتن کتاب، سخنرانی کردن.
حتی یک رهبر سیاسی و مذهبی هم می تواند با اندیشه های فردی خود، یک جامعه را سازمان دهد. و بر اندیشه های یک ملت تاثیر مثبت و یا منفی بگذارد. مانند امام خمینی در ایران و گاندی در هند.
پاسخ دیگر: اندیشههای فردی هنگامی وارد حوزه فرهنگ (حوزهی اجتماعی) میشوند که به صورت گفتار یا نوشتار درآیند، یا این که فرد بر اساس اندیشه و تصمیم خود با دیگران رفتار کند؛ مثلاً اندیشههای متفکران و مصلحان اجتماعی اغلب به صورت نوشتار یا گفتار به متن جامعه و به حوزهٔ فرهنگ وارد شده است (مانند اندیشههای دکتر شریعتی که توسط کتابها یا سخنرانیهایشان به جامعه منتقل شد)، گاهی هم تفکر و اندیشه به واسطهٔ عمل و رفتار افراد به حوزه فرهنگ وارد میشود مانند گاندی که مقاومت منفی او در مقابل استعمار انگلیس در هند باعث پیروی جامعه هند از وی شده است.
جواب سوال کادر جهان تکوینی صفحه ۶ درس ۱ جامعه شناسی یازدهم
میدانیم که تمامی پدیدههای جهان هستی محصول زندگی انسان نیستند. آیا میتوانید برخی از این پدیدهها را نام ببرید؟
پاسخ: جهان آخرت، ملکوت، شهادت، روح، جن
در مقابل جهان انسانی، جهان دیگری به نام جهان تکوینی وجود دارد. این جهان، پیش از انسان هم بوده و وجود آن مستقل از خواست و اراده انسان است. جهان تکوینی شامل چه بخشهایی است؟
پاسخ: آخرت، غیب، روح، جن، قیامت، ماورالطبیعه، فوق طبیعی
پاسخ با هم تکمیل کنید صفحه ۷ درس اول جامعه شناسی یازدهم
با توجه به جهانهایی که تاکنون از آنها سخن گفتهایم، نمودار زیر را کامل کنید.
پاسخ: در تصویر زیر می توانید مشاهده کنید:
حل سوال متن کادر صفحه ۷ درس ۱ جامعه شناسی یازدهم
جهانهای مختلف با هم رابطه و تعامل دارند. قبلاً از تعامل جهان ذهنی و جهان فرهنگی سخن گفتیم. بین جهان تکوینی و جهان انسانی نیز رابطه و پیوند برقرار است. دربارهٔ جهانهای مختلف و رابطهٔ آنها با هم دیدگاههای متفاوتی وجود دارد. آیا میتوانید برخی از این دیدگاهها را حدس بزنید؟
پاسخ: دیدگاهی که بر اهمیت جهان طبیعی تأکید میکند، دیدگاهی که جهان فرهنگی را در اولویت قرار میدهد و دیدگاهی که به شکلی متعادل به هر دو جنبه طبیعی و فرهنگی با نگاه به جهان تکوینی مینگرد.
حل بیندیشید صفحه ۹ درس ۱ جامعه شناسی یازدهم
– وضعیت امروزی محیط زیست، محصول چه باورهایی دربارهٔ انسان و طبیعت است؟
پاسخ: برخی معتقدند این وضعیت ناشی از برداشتی است که انسان مدرن و فرهنگ غرب از عالم طبیعت دارد. در این فرهنگ، انسان بر این گمان است که با تسخیر طبیعت و تصرف در آن، تمامی مسائل و مشکلات تاریخی خود را حل می کند.
– برخی آیات قرآن کریم مانند آیه ۴۱ سوره روم، آیه ۹۶ سوره اعراف و آیه ۲۷۶ سوره بقره از تعامل فعال جهان تکوینی با جهان فرهنگی سخن میگویند. نمونههای این تعامل را در این آیات بیابید.
پاسخ: آیه ۹۶ سوره اعراف: و چنانچه مردم شهر و دیار همه ایمان آورده و پرهیزکار می شدند، همانا ما درهای برکات آسمان و زمین را بر روی آنها می گشودیم و لیکن چون تکذیب آیات کردند ما هم سخت به کیفر کردار زشتشان رسانیدیم.
آیه ۴۱ سوره روم: فساد و پریشانی به کرده بد خود مردم در همه ی بّر و بحر پدید آمد تا ما هم کیفر بعضی اعمالشان را به آنها بچشانیم که پشیمان شده و به درگاه خدا باز گردند.
آیه ۲۷۶ سوره بقره: خدا از [برکت] ربا می کاهد، و بر صدقات می افزاید، و خداوند هیچ ناسپاسِ گناهکاری را دوست نمی دارد.
پاسخ دیگر: (روم، ۴۱): آشکار شدن فساد در خشکی و دریا به دلیل کارهایی که مردم انجام دادهاند.
– تأثیر جهان انسانی (فردی و اجتماعی) بر جهان تکوینی (طبیعی و فوق طبیعی)
(اعراف، ۹۶): گشوده شدن برکات آسمان و زمین در صورتی که اهل شهرها و آبادیها ایمان میآوردند.
– تأثیر جهان انسانی (فردی و اجتماعی) بر جهان تکوینی (طبیعی و فوق طبیعی)
(بقره، ۲۷۶): نابودی ربا و افزایش صدقات از جانب خداوند.
– تأثیر جهان فردی بر جهان اجتماع
جواب مفاهیم اساسی صفحه ۱۰ درس اول جامعه شناسی یازدهم
اصطلاحات و مفاهیم اساسی درس را در این قسمت بنویسید:
پاسخ: جهان فرهنگی، جهان ذهنی، جهان هستی، جهان انسانی، جهان فردی، جهان اجتماعی، جهان تکوینی، جهان طبیعی، تعامل جهان های ذهنی، فرهنگی و تکوینی و …
پاسخ خلاصه کنید صفحه ۱۰ درس ۱ جامعه شناسی یازدهم
مطالب مهم درس را در قالب جمله یا گزاره بنویسید. در این قسمت مفاهیم اساسی را تعریف میکنید یا ارتباط آنها را نشان میدهید.
– بخش اجتماعی جهان انسانی هویتی فرهنگی دارد و از آن با عنوان جهان فرهنگی یاد میشود.
پاسخ: – روح و شالوده هر فرهنگ بر اساس پرسشهای بنیادین و نحوه پاسخ به آنها تعیین میشود.
– بین دو بخش ذهنی و فرهنگی جهان انسانی، تناسب و هماهنگی وجود دارد.
– بخش فردی جهان انسانی به زندگی شخصی و فردی انسانها باز میگردد.
– جهان هستی به دو بخش اصلی تقسیم میشود: ۱) جهان انسانی ۲) جهان تکوینی
– جهان انسانی خود به دو بخش تقسیم میشود: ۱) جهان فردی یا ذهنی، ۲) جهان اجتماعی یا فرهنگی
– جهان تکوینی خود به دو بخش طبیعی و فوقطبیعی تقسیم میشود.
– همه جهانها با یکدیگر در ارتباط هستند ولی در مورد اهمیت جهانهای مختلف و یا نحوهٔ ارتباط آنها با یکدیگر دیدگاههای متفاوتی وجود دارد.
جواب آنچه از این درس آموختیم صفحه ۱۰ درس اول جامعه شناسی یازدهم
در این قسمت می توانید جمله ها و گزاره هایی را که در قسمت ))خالصه کنید(( نوشته اید با هم ترکیب کنید و در قالب یک بند بنویسید.
فرض کنید می خواهید مطالبی را که در این درس یاد گرفته اید به زبان و قلم خودتان به دیگران آموزش دهید.
در کلاس نوشته های خود را بخوانید و با راهنمایی دبیر خود، بهترین آنها را انتخاب کنید و به نام نویسنده آن در کتاب خود بنویسید.
پاسخ: هر فرهنگی در عمیقترین لایههای خود به سه پرسش اساسی پاسخ میدهد. این پرسشها به سه دسته اصلی یعنی هستیشناسانه، انسانشناسانه و معرفتشناسانه تقسیم میشوند. یکی از جهانها، جهان انسانی است که به دو بخش تقسیم میشود: ۱- بخش فردی و ۲- بخش اجتماعی.
به بخش فردی جهان انسانی، جهان ذهنی و به بخش اجتماعی آن جهان فرهنگی میگویند. بین دو بخش ذهنی و فرهنگی جهان انسانی، هماهنگی و تناسب وجود دارد. برخی جهان تکوینی را به طبیعت محدود میدانند، اما از نظر متفکران مسلمان، جهان طبیعت تنها بخشی از جهان تکوینی است. بر اساس سه دیدگاه موجود، میان جهانهای ذهنی، فرهنگی و تکوینی تعامل و ارتباط برقرار است.
همچنین بخوانید: جواب درس سوم جامعه شناسی یازدهم انسانی
توجه: شما دانش آموز پایه یازدهم رشته علوم انسانی می توانید برای دسترسی سریع و آسان تر به جواب تمرینات و فعالیت های دروس کتاب جامعه شناسی یازدهم متوسطه دوم ، در انتهای عنوان خود عبارت «ماگرتا» را نیز در گوگل جستجو کنید.
✅ در انتها امیدواریم که مقاله جواب سوالات درس ۱ اول کتاب جامعه شناسی پایه یازدهم متوسطه دوم ؛ برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد. شما می توانید سوالات خود را در بخش نظرات بیان کنید. 🌹