سبک زندگیمهارت های زندگی

بهترین روش های مدیریت زمان کدام است؟

مهم ترین تکنیک های مدیرت زمان

مدیریت زمان یا Time Management،‌ یکی از دغدغه های مهم بسیاری از ماست. همه می‌دانیم که ضعف در برنامه ریزی و مدیریت زمان، می‌تواند مشکلات فراوانی را برای ما ایجاد کند؛ البته گاهی هم به اشتباه، چالش‌ها و مسائل دیگر خود را به ضعف در مدیریت زمان نسبت می‌دهیم. در این مقاله تکنیک های مدیریت زمان را آماده کرده ایم ، با ماگرتا همراه باشید.

مدیریت-زمان
مدیریت زمان

هیچ نظمی را در هیچ سیستمی در هیچ کجای دنیا پیدا نخواهید کرد که بدون تهیه و استفاده از لسیت وجود داشته باشد. شما نمیتوانید تمام کارها را در ذهنتان نگه دارید و همیشه یادتان بماند.

این تکنیک تهیه لیست استفاده فوق العاده زیادی برای شما خواهد داشت.

افراد موفق جهان بی شک تمامی از لیست ها استفاده میکنند تا زمان شان را مدیریت کنند. از طرفی این گفته را از برایان تریسی فراموش نکنید «اگر شما لیستی ندارید، بی شک پول زیادی هم بدست نمی آورید.»

تهیه لیست
تهیه لیست

 توانایی گفتن “نه”

توجه داشته باشید هرگاه زمان کافی برای انجام کاری را داشتید، آن را قبول کنید، چرا که ممکن است نتوانید آن کار را به موقع انجام دهید. توانایی نه گفتن که خیلی از ما از ان عاجز هستیم بزرگترین دزد زمان ما می باشد. بارها براتون پیش اومده که کارای خیلی مهمی داشتید و وقتی یکی دیگه ازتون کاری رو میخواد که انجام بدین به دلیل اینکه نمیتونید نه بگید، مجبور میشید اینکارو انجام بدین و چه بسا که اون کار خیلی وقت گیر باشه و شما از تمامی کاراتون میمونید و در آخر با خودتون میگید که ای کاش این کار رو قبول نمیکردم. 

نه گفتن به نظر خیلی مشکل میاد ولی وقتی که توانایی گفتن آن را داشته باشید در پایین چند تکنیک ساده رو برای شما میارم تا بتونید به راحتی به درخواستهای رد شدنی نه بگید.

افزایش تمرکز

تعیین محدوه زمانی مشخص برای انجام‌دادن کاری خاص به شما کمک می‌کند تا سایر وظایف و افکار نامربوط را از آن محدوده زمانی خارج سازید. اگر می‌خواهید کاملاً فردی سازنده باشید، کاهش آشفتگی ذهنی ضروری است.

همچنین، با سازماندهی کار خود براساس شیوه تایم‌باکسینگ، ساختار لازم را برای آمادگی اجرای کار در اختیار دارید. اگر از پیش مراقب حواس‌پرتی‌های بالقوه باشید، اقبال خود را برای تمرکز کامل بر کار به حداکثر می‌رسانید.

افزایش تمرکز
افزایش تمرکز

به موقع دست به کار شوید

تقریباً همه ما در طول زندگی چوب به تاخیر انداختن کارهای خود را خورده ایم. اصلاً سخت نیست! اگر به موقع شروع به انجام کاری کنید،

قادر خواهید بود به نحو احسن آن را تا پایان مدیریت کنید. مطمئناً اگر به موقع شروع به انجام کاری کنید، خیلی بهتر آن را به سرانجام می رسانید و استرس کم تری خواهید داشت. به خاطر داشته باشید انجام هیچ کاری مشکل نخواهد بود، اگر و تنها اگر مصمم به انجام آن باشید.

حداقل ۷ تا ۸ ساعت بخوابید

برخی افراد خیال می‌کنند که با کاهش زمان خواب‌شان می‌‌توانند کارهای بیشتری انجام دهند و بهره‌وری خود را افزایش دهند؛ چنین روشی نه تنها باعث بهره‌وری بیشتر نمی‌شود بلکه تمرکز را تا حد زیادی کاهش می‌دهد و کیفیت زندگی فرد را پایین می‌آورد.

مطالعات نشان می دهد که اکثر افراد برای داشتن عملکرد بهینه‌ی مغزی و بدنی نیاز به ۷ تا ۸ ساعت خواب روزانه دارند. اگر در خواب روزانه‌ چنین زمان بندی را رعایت کنید پس از مدتی نتایج آن را خواهید دید؛ بنابراین هیچگاه خواب و تاثیر آن را در زندگی دست کم نگیرید.

صبح زود از خواب بیدار شوید

 بله، می‌دانم که همه همین حرف را می‌زنند، ولی باور کنید که زود بیدار شدن کمک زیادی به شما می‌کند.

وقتی زود به محل کارتان برسید، نه‌تنها مقدمات وظایف روزانه‌ی خود را آماده می‌کنید، بلکه ذهنتان هم کمی آرامش پیدا می‌کند، چون مجبور نیست دز طول روز بین انجام کارها و پروژه‌های مختلف سرگردان بماند. پس یک صبحانه‌ی خوب بخورید، نوشیدنی صبحتان را انتخاب کنید و پیش از اینکه خورشید طلوع کرده باشد، خودتان را برای یک روز کاری آماده کنید.

کم کردن وقفه هنگام کار

در زندگی چیزهای بازدارنده را بشناسید و آن ها را کاهش دهید اما شاید نتوانید از این موارد بکاهید ولی حتما می توانید روش درست برخورد و مواجهه با آن ها را بدانیم و تغییرشان دهیم.برای مثال اگر یکی از دوستانتان کاری را در حین انجام پروژه مهم کاریتان به شما داد ابتدا باید پروژه ای را که شروع کرده اید، تمام کنید و سپس کار جدید را شروع کنید.

اما در برخی از مواقع شرایط به گونه دیگری است برای مثال اگرکارفرمای از شما انجام کاری را درخواست کرد اولویت کاری شما کار رئیستان خواهد بود.صرف وقت بیشتر در هر شغلی ، چه اداری ، چه آزاد سبب تمرکز بیشتر در وظایف کاری وکسب نتیجه ی بهتر می شود.

وقفه در کار

از هدر رفتن زمان جلوگیری کنید

شما می‌دانید درباره چه صحبت می‌کنم: گشت ‌وگذار در میان شبکه‌های گوناگون ماهواره یا وب‌گاه‌ها، بازی، تغذیه، رایانامه … .

به نظر می‌رسد همه در زندگی خود جایی برای هدردادن زمان دارند.
خودتان را سرزنش‌ نکنید، همة کاری که لازم است انجام بدهید این است زمان‌تان را مدیریت کنید تا هدر نرود

زمان

به خودتان پاداش بدهید

اگر پاداش‌ها‌ را فقط برای پس از پایان‌یافتن کارها در نظر بگیرید، ممکن است به‌دنبال انجام‌دادن وظایف سریع و آسان بروید و از کارهای مهم و جدی دوری کنید. چرا در عوض پس از اتمام کارتان در محدده زمانی مشخص، به خود پاداش ندهید؟
نمونه‌ای از تجربة خود را برای مثال ذکر می‌کنم: چندین‌بار چک‌کردن رایانامه در روز اعتیادی قدیمی است که هنوز موفق به درمان آن نشده‌ام. در حالی‌که راه‌حل ایده‌آل آن بود که برای چک‌کردن رایانامه محدوده زمانی مشخصی را مقرر کنم، اکنون آن را به‌عنوان پاداشِ تکمیل کارهایی قرار دادم که طی محدوده زمانی مشخصی انجام می‌دهم. انگیزه‌ای فوق‌العاده است که اثر شگفتی دارد.

پاداش‌ها ممکن است به کوچکی نوشیدن لیوانی آب یا کشیدن نفسی عمیق باشد (برای اطلاعات بیشتر درباره پاداش‌های کوچک با اثری قدرتمند، توصیه می‌کنم فصلِ «اعطای پاداش‌های کوچک» از کتاب، یک گام کوچک زندگی شما را تغییر می‌دهد (One Small Step Can Change Your Life)، را بخوانید.

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + 7 =