جواب پودمان ۶ برنامه نویسی کاروفناوری هفتم صفحه ۵۵ تا ۷۰
گام به گام پودمان شماره 6 درس برنامه نویسی : پاسخ سوال های کار کلاسی و غیر کلاسی و پروژه کار و فناوری هفتم 55 ، 59 ، 61 ، 62 ، 64 ، 65 ، 68 ، 69 و 70
در این نوشته به پاسخ و جواب سوال های تمرینات پرسش ، کار کلاسی ، کار غیر کلاسی و پروژه های صفحه ۵۵ ، ۵۹ ، ۶۱ ، ۶۲ ، ۶۴ ، ۶۵ ، ۶۸ ، ۶۹ و ۷۰ درس پودمان ۶ برنامه نویسی کاروفناوری هفتم متوسطه اول پرداخته ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه ما باشید.
پودمان بعدی: جواب سوالات پودمان کسب و کار کاروفناوری هفتم
جواب سوال فیلم صفحه ۵۵ کار و فناوری هفتم پودمان برنامه نویسی
زبان برنامه نویسی چیست؟
پاسخ: به زبان ساده، زبان برنامهنویسی یک نوع زبان نوشتاری است که به کمک آن میتوان به کامپیوترها دستور داد که چه کارهایی را انجام دهند. اهمیت زبانهای برنامهنویسی به این دلیل است که انسانها میتوانند با استفاده از آنها کامپیوترها را هدایت کنند و وظایف تکراری را به آنها واگذار کنند. اما امروزه کاربرد و اهمیت سیستمهای کامپیوتری فراتر از انجام وظایف تکراری است و با زبانهای برنامهنویسی میتوان کارهای بسیار بیشتری انجام داد.
زمانی که افراد متوجه میشوند برنامهنویسی چیست، معمولاً تلاش میکنند تا درک بهتری از مفهوم مهم بعدی در دنیای برنامهنویسی، یعنی انواع زبانهای برنامهنویسی، پیدا کنند. هر زبان برنامهنویسی مجموعهای از قوانین است که رشتهها (یا در زبانهای برنامهنویسی بصری، اجزای گرافیکی) را به کدهای ماشین تبدیل میکند تا عملیات مورد نظر در ماشین اجرا شوند. به طور دقیقتر، زبان برنامهنویسی یک نظام نشانهگذاری نوشتاری (یا گرافیکی) است که برای ارتباط بین انسان و ماشین استفاده میشود. این زبانها به عنوان «زبانهای کامپیوتری» شناخته میشوند و در «برنامهنویسی کامپیوتری» برای پیادهسازی الگوریتمها به کار میروند.
پاسخ دیگر: زبان برنامهنویسی شامل مجموعهای از دستورالعملهاست که به کامپیوتر میگوید چه اقداماتی را انجام دهد. این دستورالعملها به زبانی خاص نوشته میشوند که کامپیوتر قادر به درک آن است. زبانهای برنامهنویسی متنوعی وجود دارند که هر یک برای انجام وظایف خاصی طراحی شدهاند.
پاسخ دیگر: زبان برنامهنویسی یک نوع زبان نوشتاری است که به ما اجازه میدهد تا به کامپیوترها بگوییم چه کارهایی انجام دهند. با استفاده از این زبان، ما میتوانیم دستورالعملهایی را بنویسیم که کامپیوترها آنها را درک کرده و اجرا کنند. زبانهای برنامهنویسی مختلفی وجود دارند که هر کدام برای انجام کارهای خاصی طراحی شدهاند، مثل ساخت بازی، وبسایت یا برنامههای کاربردی. به عبارت سادهتر، زبان برنامهنویسی ابزاری است که به ما کمک میکند تا با کامپیوترها ارتباط برقرار کنیم و ایدههایمان را به واقعیت تبدیل کنیم.
جواب کار کلاسی صفحه ۵۹ و ۶۰ کار و فناوری هفتم پودمان برنامه نویسی
یکی از خطاهای رایج در برنامهنویسی، خطاهای نوشتاری است که به آن خطای نحوی (Syntax Error) گفته میشود. این خطا به دلیل اشتباهات حروف چینی رخ میدهد.
با هم کلاسیهای خود، خطاهای زیر را بررسی و دلیل آن را بیان کنید.
پاسخ: در شکل ۱۲-۶، به دلیل وجود علامت کوتیشن «’» در سمت چپ متن، هر چیزی که تا انتهای سمت راست کد وجود داشته باشد به عنوان متن تفسیر میشود و ادامه کد به رنگ سبز نمایش داده میشود که نشاندهنده متن است. برای حل این مشکل، باید در انتهای عبارت «Hello World» یک علامت کوتیشن «’» قرار دهیم تا کد خوانا شود، به این صورت:
print(‘Hello World’)
در شکل ۱۳-۶ نیز به دلیل اینکه پرانتز انتهایی بسته نشده است، خطای نحوی یا نوشتاری به وجود آمده است. برای رفع این خطا، کافی است در انتهای خط کد پرانتز را ببندیم، به این صورت:
print(‘Hello World’)
پاسخ کار غیر کلاسی صفحه ۶۱ پودمان برنامه نویسی کار و فناوری هفتم
برنامههای زیر را بنویسید.
١- فاطمه کتاب داستانی را در ۶ ساعت مطالعه کرد و ۱۰ صفحه از آن باقی ماند. اگر این کتاب ۱۰۰ صفحه داشته باشد، فاطمه به طور متوسط در هر ساعت چند صفحه از آن را مطالعه کرده است؟
# اطلاعات اولیه
total_pages = 100 # تعداد کل صفحات کتاب
remaining_pages = 10 # تعداد صفحات باقیمانده
studied_hours = 6 # تعداد ساعتهای مطالعه
# محاسبه تعداد صفحات مطالعه شده
studied_pages = total_pages - remaining_pages
# محاسبه صفحات مطالعه شده در هر ساعت
average_pages_per_hour = studied_pages / studied_hours
print("فاطمه به طور متوسط در هر ساعت", average_pages_per_hour, "صفحه مطالعه کرده است.")
٢- محاسبه کن یک ساعت و بیست دقیقه و سی ثانیه، چند ثانیه است.
# اطلاعات اولیه
hours = 1 # تعداد ساعت
minutes = 20 # تعداد دقیقه
seconds = 30 # تعداد ثانیه
# تبدیل همه به ثانیه
total_seconds = (hours * 3600) + (minutes * 60) + seconds
print("یک ساعت و بیست دقیقه و سی ثانیه برابر است با", total_seconds, "ثانیه.")
٣- مساحت و محیط یک دایره با شعاع ۵ چقدر است؟
import math
# شعاع دایره
radius = 5
# محاسبه مساحت و محیط دایره
area = math.pi * (radius ** 2) # مساحت
perimeter = 2 * math.pi * radius # محیط
print("مساحت دایره با شعاع", radius, "برابر است با:", area)
print("محیط دایره با شعاع", radius, "برابر است با:", perimeter)
۴- پسانداز هفتگی محمد، ۳۰۰۰ تومان است. او حساب کرد ۵ هفته پس انداز او، نصف قیمت کیفی است که دوست دارد آن را بخرد.برنامهای بنویسید که قیمت کیف را محاسبه و چاپ کند.
# اطلاعات اولیه
weekly_savings = 3000 # پسانداز هفتگی
weeks = 5 # تعداد هفتهها
# محاسبه کل پسانداز
total_savings = weekly_savings * weeks
# قیمت کیف
bag_price = total_savings * 2 # چون پسانداز نصف قیمت کیف است
print("قیمت کیف برابر است با:", bag_price, "تومان.")
جواب کار غیر کلاسی صفحه ۶۲ و ۶۳ پودمان برنامه نویسی کاروفناوری هفتم
برنامههای زیر را بنویسید.
۱- برنامهای بنویسید که شعاع قاعده و ارتفاع منبع آب استوانهای را از ورودی دریافت و سپس محاسبه کند که چند مترمکعب آب میگیرد.
import math
# دریافت شعاع قاعده و ارتفاع از ورودی
radius = float(input("شعاع قاعده منبع را وارد کنید: "))
height = float(input("ارتفاع منبع را وارد کنید: "))
# محاسبه حجم آب
volume = math.pi * (radius ** 2) * height
print("حجم آب در منبع برابر است با:", volume, "مترمکعب.")
٢- در درس علوم آموختید که کار انجام شده با مقدار نیرو در اندازه برابر است. این رابطه را با تساوی d.F=W نشان میدهیم. برنامهای بنویسید که کار انجام شده و مقدار نیرو را از ورودی دریافت و سپس میزان جابهجایی را محاسبه و چاپ کند.
# دریافت کار انجام شده و نیرو از ورودی
work = float(input("کار انجام شده را وارد کنید: "))
force = float(input("نیرو را وارد کنید: "))
# محاسبه جابهجایی
displacement = work / force
print("میزان جابهجایی برابر است با:", displacement, "متر.")
۳- طول یک فنر ۱۰ سانتی متر است. وقتی وزنهای به جرم x به آن وصل شود، طول فنر از رابطهٔ y = 0/8 + 10 محاسبه میشود. برنامهای بنویسید که از ورودی جرم وزنهای برحسب کیلوگرم که به آن وصل شده دریافت و سپس، طول فنر را محاسبه و چاپ کند.
# دریافت جرم وزنه از ورودی
mass = float(input("جرم وزنه را برحسب کیلوگرم وارد کنید: "))
# محاسبه طول فنر
length = 0.8 * mass + 10
print("طول فنر برابر است با:", length, "سانتیمتر.")
حل کار کلاسی صفحه ۶۴ پودمان برنامه نویسی کاروفناوری هفتم
با همکلاسی خود برنامه ای بنویسید که یک عدد از ورودی دریافت کند و سپس مشخص کند که این عدد زوج است یا فرد.
راهنمایی: عدد زوج، عددی است که بر ۲ بخشپذیر باشد.
# دریافت عدد از ورودی
number = int(input("یک عدد وارد کنید: "))
# تشخیص عدد زوج یا فرد
if number % 2 == 0:
print("عدد", number, "زوج است.")
if number % 2 == 1:
print("عدد", number, "فرد است.")
جواب کار کلاسی صفحه ۶۴ پودمان برنامه نویسی کار و فناوری هفتم
با همکلاسیهای خود برنامه قبلی را با استفاده از if-else بنویسید.
# دریافت عدد از ورودی
number = int(input("یک عدد وارد کنید: "))
# تشخیص عدد زوج یا فرد
if number % 2 == 0:
print("عدد", number, "زوج است.")
else:
print("عدد", number, "فرد است.")
پاسخ کار غیر کلاسی صفحه ۶۵ پودمان برنامه نویسی کاروفناوری هفتم
برنامهای بنویسید که دو عدد از ورودی دریافت و سپس عدد بزرگتر را چاپ کند.
# دریافت دو عدد از ورودی
num1 = int(input("اولین عدد را وارد کنید: "))
num2 = int(input("دومین عدد را وارد کنید: "))
# تشخیص بزرگترین عدد
if num1 > num2:
print("بزرگترین عدد:", num1)
else:
print("بزرگترین عدد:", num2)
حل کار غیر کلاسی صفحه ۶۵ پودمان برنامه نویسی کار و فناوری هفتم
برنامهای بنویسید که سه عدد از ورودی دریافت و سپس عدد بزرگتر را چاپ کند.
# دریافت سه عدد از ورودی
num1 = int(input("اولین عدد را وارد کنید: "))
num2 = int(input("دومین عدد را وارد کنید: "))
num3 = int(input("سومین عدد را وارد کنید: "))
# تشخیص بزرگترین عدد
if num1 > num2 and num1 > num3:
print("بزرگترین عدد:", num1)
elif num2 > num1 and num2 > num3:
print("بزرگترین عدد:", num2)
else:
print("بزرگترین عدد:", num3)
جواب پروژه های صفحه ۶۵ پودمان برنامه نویسی کاروفناوری هفتم
پروژه اول: برنامهای بنویسید که نام کاربری و گذرواژه را برای ورود به سیستم دریافت کند و در صورتی که نام کاربری Admin و گذرواژه 12345678 بود پیغام «خوش آمدید» صادر شود و در غیر این صورت پیغام «دسترسی غیر مجاز است» صادر شود.
# دریافت نام کاربری و گذرواژه از ورودی
username = input("نام کاربری خود را وارد کنید: ")
password = input("گذرواژه خود را وارد کنید: ")
# بررسی نام کاربری و گذرواژه
if username == "Admin" and password == "12345678":
print("خوش آمدید")
else:
print("دسترسی غیر مجاز است")
پروژه دوم: برنامهای بنویسید که طول سه پاره خط را از ورودی دریافت و سپس مشخص کند که آیا میتوان با این سه پاره خط مثلثی رسم کرد یا خیر.
# دریافت طول سه پاره خط از ورودی
a = float(input("طول پاره خط اول را وارد کنید: "))
b = float(input("طول پاره خط دوم را وارد کنید: "))
c = float(input("طول پاره خط سوم را وارد کنید: "))
# بررسی امکان رسم مثلث
if a + b > c and a + c > b and b + c > a:
print("با این سه پاره خط میتوان مثلثی رسم کرد.")
else:
print("با این سه پاره خط نمیتوان مثلثی رسم کرد.")
جواب کار کلاسی طراحی کارت شناسایی صفحه ۶۷ پودمان ۶ کاروفناوری هفتم
طراحی کارت شناسایی
گام ۱) از کتابخانهٔ turtle یک نمونه از نوع turtle بسازید.
laki=turtle.Turtle()
توجه: امکان ساخت لاکپشتهای بیشتری هم هست. کافی است دستور بالا را کپی و تکرار کنیم و نام لاکپشت جدید را بگذاریم laki2.
گام ۲) لاکی میتواند به شکلهای مختلف باشد. در این جا همان شکل لاکپشت را برای آن انتخاب میکنیم. (shape یعنی شکل)
laki.shape('turtle')
توجه: وقتی میخواهیم لاکپشت کاری انجام دهد، یک نقطه جلوی نام آن قرار میدهیم و سپس آن کار را مینویسیم. به کارهایی که لاکپشت انجام میدهد، متد میگوییم. متدهای زیادی از پیش برای لاکپشت تعریف شده است که به تدریج با آنها آشنا میشویم.
گام ۳) لاکی را حرکت بدهید. دستور زیر لاکی را ۵۰ پیکسل جلو میبرد.
laki.forward(50)
گام ۴) برنامه را ذخیره و با کلید F5 برنامه را اجرا کنید. (تعداد گام را تغییر و دوباره اجرا کنید)
گام ۵) اگر بخواهیم لاکی وقتی حرکت میکند، خطی نکشد، باید به او بگوییم قلم را از زمین بردارد. بنابراین از متد penup استفاده میکنیم. pen یعنی قلم و up یعنی بالا.
برنامه را اجرا کنید. چرا این دستور تغییری ایجاد نکرد؟ راهحلی پیدا کنید.
laki.penup()
کنجکاوی: با ()pendown هم به لاکی میگوییم تا قلم را دوباره روی زمین بگذارد.
گام ۶) با دستورات چرخش به چپ یا راست رسم مستطیل را کامل کنید.
گام ۷) با استفاده از جدول زیر کارت شناسایی را تکمیل کنید.
تغییر موقعیت لاکی به مختصات (x,y) | (laki.goto(x,y |
نوشتن متن با لاکی | ((اندازه و ’نام فونت‘) = font , ’متن مورد نظر‘) laki.write |
تغییر رنگ خطوط و متن | (’نام رنگ‘)laki.color |
تغییر ضخامت خطوط | (ضخامت)laki.width |
پنهان کردن لاکی | ()laki.hideturtle |
پاسخ: کد طراحی کارت شناسایی مثال کتاب مطابق زیر می باشد، شما می تونید با دستکاری در کدها مشخصات را تغییر دهید.
import turtle # وارد کردن کتابخانه turtle
# ایجاد یک نمونه از نوع Turtle
laki = turtle.Turtle()
# تنظیمات اولیه لاکی
laki.color("red") # تغییر رنگ لاکی به قرمز
laki.width(5) # تنظیم ضخامت قلم به 5
# رسم یک مستطیل
laki.forward(200) # حرکت به جلو به اندازه 200 پیکسل
laki.right(90) # چرخش به راست به اندازه 90 درجه
laki.forward(160) # حرکت به جلو به اندازه 160 پیکسل
laki.right(90) # چرخش به راست به اندازه 90 درجه
laki.forward(300) # حرکت به جلو به اندازه 300 پیکسل
laki.right(90) # چرخش به راست به اندازه 90 درجه
laki.forward(160) # حرکت به جلو به اندازه 160 پیکسل
laki.right(90) # چرخش به راست به اندازه 90 درجه
laki.forward(100) # حرکت به جلو به اندازه 100 پیکسل
# نوشتن اطلاعات روی کارت شناسایی
laki.penup() # قلم را بالا میبرد تا خطی نکشد
laki.goto(-85, -35) # تغییر موقعیت به مختصات (-85, -35)
laki.color("blue") # تغییر رنگ لاکی به آبی
laki.write("Name : Ali", font=('tahoma', 16)) # نوشتن نام
laki.goto(-85, -70) # تغییر موقعیت به مختصات (-85, -70)
laki.write("Last Name: Bahrami", font=('tahoma', 16)) # نوشتن نام خانوادگی
laki.goto(-85, -100) # تغییر موقعیت به مختصات (-85, -100)
laki.write("Student Code: 1234567890", font=('tahoma', 16)) # نوشتن کد دانشجویی
laki.goto(-85, -130) # تغییر موقعیت به مختصات (-85, -130)
laki.write("Mobile: 09131111111", font=('tahoma', 16)) # نوشتن شماره موبایل
# پنهان کردن لاکی
laki.hideturtle() # پنهان کردن لاکی
توضیحات کد بالا:
- وارد کردن کتابخانه: در ابتدا، کتابخانه
turtle
وارد میشود تا بتوانیم از امکانات آن استفاده کنیم. - ایجاد نمونه Turtle: یک نمونه از نوع
Turtle
به نامlaki
ایجاد میشود. - تنظیمات اولیه: رنگ و ضخامت قلم لاکی تنظیم میشود.
- رسم مستطیل: با استفاده از متدهای
forward
وright
، یک مستطیل رسم میشود. - نوشتن اطلاعات: پس از بالا بردن قلم، اطلاعات مربوط به کارت شناسایی روی صفحه نوشته میشود.
- پنهان کردن لاکی: در انتها، لاکی پنهان میشود تا فقط متن روی صفحه باقی بماند.
پاسخ پروژه های صفحه ۶۸ صفحه ۶۱ پودمان برنامه نویسی کار و فناوری هفتم
پروژه اول: شکلهای زیر را با لاکی ترسیم کنید.
import turtle # وارد کردن کتابخانه turtle
# ایجاد یک نمونه از نوع Turtle
laki = turtle.Turtle()
# تنظیمات اولیه لاکی
laki.color("red") # تغییر رنگ لاکی به قرمز
laki.width(4) # تنظیم ضخامت قلم به 4
# رسم یک مربع بزرگ
for _ in range(4):
laki.forward(200) # حرکت به جلو به اندازه 200 پیکسل
laki.left(90) # چرخش به چپ به اندازه 90 درجه
# رسم یک مربع کوچک درون مربع بزرگ
for _ in range(4):
laki.forward(160) # حرکت به جلو به اندازه 160 پیکسل
laki.left(90) # چرخش به چپ به اندازه 90 درجه
# رسم یک مربع حتی کوچکتر
for _ in range(4):
laki.forward(120) # حرکت به جلو به اندازه 120 پیکسل
laki.left(90) # چرخش به چپ به اندازه 90 درجه
# رسم یک مربع کوچکتر
for _ in range(4):
laki.forward(80) # حرکت به جلو به اندازه 80 پیکسل
laki.left(90) # چرخش به چپ به اندازه 90 درجه
# رسم یک مربع بسیار کوچک
for _ in range(4):
laki.forward(40) # حرکت به جلو به اندازه 40 پیکسل
laki.left(90) # چرخش به چپ به اندازه 90 درجه
# پنهان کردن لاکی
laki.penup() # قلم را بالا میبرد تا خطی نکشد
laki.hideturtle() # پنهان کردن لاکی
توضیحات کد بالا:
- وارد کردن کتابخانه: در ابتدا، کتابخانه
turtle
وارد میشود تا بتوانیم از امکانات آن استفاده کنیم. - ایجاد نمونه Turtle: یک نمونه از نوع
Turtle
به نامlaki
ایجاد میشود. - تنظیمات اولیه: رنگ و ضخامت قلم لاکی تنظیم میشود.
- رسم مربعها: با استفاده از حلقهها، چندین مربع با اندازههای مختلف رسم میشود. هر مربع با استفاده از متدهای
forward
وleft
رسم میشود. - پنهان کردن لاکی: در انتها، قلم لاکی بالا برده میشود و لاکی پنهان میشود تا فقط شکلهای رسم شده باقی بمانند.
پروژه دوم: شکلهای زیر را با لاکی ترسیم کنید.
برای رسم شکلهای زیر چند لاکی تعریف کنید.
کد برنامه شکل ۱ (از سمت راست)
import turtle # وارد کردن کتابخانه turtle
# ایجاد دو نمونه از نوع Turtle
laki = turtle.Turtle()
laki2 = turtle.Turtle()
# تنظیمات اولیه لاکیها
laki.color("red") # تغییر رنگ لاکی اول به قرمز
laki2.color("red") # تغییر رنگ لاکی دوم به قرمز
laki.width(4) # تنظیم ضخامت قلم لاکی اول به 4
laki2.width(4) # تنظیم ضخامت قلم لاکی دوم به 4
# حرکت لاکی اول
laki.left(90) # چرخش لاکی اول به چپ به اندازه 90 درجه
laki.forward(200) # حرکت لاکی اول به جلو به اندازه 200 پیکسل
# حرکت لاکی دوم
laki2.left(180) # چرخش لاکی دوم به چپ به اندازه 180 درجه
laki2.forward(80) # حرکت لاکی دوم به جلو به اندازه 80 پیکسل
laki2.left(90) # چرخش لاکی دوم به چپ به اندازه 90 درجه
laki2.forward(30) # حرکت لاکی دوم به جلو به اندازه 30 پیکسل
# بالا بردن قلم لاکی اول
laki.penup() # قلم لاکی اول را بالا میبرد تا خطی نکشد
توضیحات کد بالا:
- وارد کردن کتابخانه: در ابتدا، کتابخانه
turtle
وارد میشود تا بتوانیم از امکانات آن استفاده کنیم. - ایجاد دو نمونه Turtle: دو نمونه از نوع
Turtle
به نامهایlaki
وlaki2
ایجاد میشوند. - تنظیمات اولیه: رنگ و ضخامت قلم هر دو لاکی تنظیم میشود.
- حرکت لاکی اول: لاکی اول به چپ چرخیده و به جلو حرکت میکند.
- حرکت لاکی دوم: لاکی دوم به چپ چرخیده و به جلو حرکت میکند.
- بالا بردن قلم لاکی اول: قلم لاکی اول بالا برده میشود تا خطی نکشد.
کد برنامه شکل ۲ (از سمت راست)
import turtle # وارد کردن کتابخانه turtle
# ایجاد سه نمونه از نوع Turtle
laki = turtle.Turtle() # لاکی اول
laki2 = turtle.Turtle() # لاکی دوم
laki3 = turtle.Turtle() # لاکی سوم
# تنظیمات اولیه لاکیها
laki.color("red") # تغییر رنگ لاکی اول به قرمز
laki2.color("red") # تغییر رنگ لاکی دوم به قرمز
laki3.color("red") # تغییر رنگ لاکی سوم به قرمز
laki.width(4) # تنظیم ضخامت قلم لاکی اول به 4
laki2.width(4) # تنظیم ضخامت قلم لاکی دوم به 4
laki3.width(4) # تنظیم ضخامت قلم لاکی سوم به 4
# حرکت لاکی اول
laki.forward(160) # حرکت لاکی اول به جلو به اندازه 160 پیکسل
# حرکت لاکی دوم
laki2.left(90) # چرخش لاکی دوم به چپ به اندازه 90 درجه
laki2.forward(200) # حرکت لاکی دوم به جلو به اندازه 200 پیکسل
# حرکت لاکی سوم
laki3.left(180) # چرخش لاکی سوم به چپ به اندازه 180 درجه
laki3.forward(100) # حرکت لاکی سوم به جلو به اندازه 100 پیکسل
laki3.left(90) # چرخش لاکی سوم به چپ به اندازه 90 درجه
laki3.forward(30) # حرکت لاکی سوم به جلو به اندازه 30 پیکسل
# بالا بردن قلم لاکی اول
laki.penup() # قلم لاکی اول را بالا میبرد تا خطی نکشد
توضیحات کد بالا:
- وارد کردن کتابخانه: در ابتدا، کتابخانه
turtle
وارد میشود تا بتوانیم از امکانات آن استفاده کنیم. - ایجاد نمونههای Turtle: سه نمونه از نوع
Turtle
به نامهایlaki
،laki2
وlaki3
ایجاد میشوند. - تنظیمات اولیه: رنگ و ضخامت قلم هر سه لاکی تنظیم میشود.
- حرکت لاکی اول: لاکی اول به جلو حرکت میکند.
- حرکت لاکی دوم: لاکی دوم به چپ چرخیده و به جلو حرکت میکند.
- حرکت لاکی سوم: لاکی سوم به چپ چرخیده و به جلو حرکت میکند.
- بالا بردن قلم لاکی اول: قلم لاکی اول بالا برده میشود تا خطی نکشد.
کد برنامه شکل ۳ (از سمت راست)
import turtle # وارد کردن کتابخانه turtle
# ایجاد چهار نمونه از نوع Turtle
laki = turtle.Turtle() # لاکی اول
laki2 = turtle.Turtle() # لاکی دوم
laki3 = turtle.Turtle() # لاکی سوم
laki4 = turtle.Turtle() # لاکی چهارم
# تنظیمات اولیه لاکیها
laki.color("red") # تغییر رنگ لاکی اول به قرمز
laki2.color("red") # تغییر رنگ لاکی دوم به قرمز
laki3.color("red") # تغییر رنگ لاکی سوم به قرمز
laki4.color("red") # تغییر رنگ لاکی چهارم به قرمز
laki.width(4) # تنظیم ضخامت قلم لاکی اول به 4
laki2.width(4) # تنظیم ضخامت قلم لاکی دوم به 4
laki3.width(4) # تنظیم ضخامت قلم لاکی سوم به 4
laki4.width(4) # تنظیم ضخامت قلم لاکی چهارم به 4
# حرکت لاکی اول
laki.forward(200) # حرکت لاکی اول به جلو به اندازه 200 پیکسل
laki.left(90) # چرخش لاکی اول به چپ به اندازه 90 درجه
laki.forward(100) # حرکت لاکی اول به جلو به اندازه 100 پیکسل
laki.right(90) # چرخش لاکی اول به راست به اندازه 90 درجه
laki.forward(60) # حرکت لاکی اول به جلو به اندازه 60 پیکسل
# حرکت لاکی دوم
laki2.forward(200) # حرکت لاکی دوم به جلو به اندازه 200 پیکسل
laki2.right(90) # چرخش لاکی دوم به راست به اندازه 90 درجه
laki2.forward(100) # حرکت لاکی دوم به جلو به اندازه 100 پیکسل
laki2.left(90) # چرخش لاکی دوم به چپ به اندازه 90 درجه
laki2.forward(60) # حرکت لاکی دوم به جلو به اندازه 60 پیکسل
# حرکت لاکی سوم
laki3.forward(220) # حرکت لاکی سوم به جلو به اندازه 220 پیکسل
laki3.left(90) # چرخش لاکی سوم به چپ به اندازه 90 درجه
laki3.forward(50) # حرکت لاکی سوم به جلو به اندازه 50 پیکسل
laki3.right(90) # چرخش لاکی سوم به راست به اندازه 90 درجه
laki3.forward(20) # حرکت لاکی سوم به جلو به اندازه 20 پیکسل
# حرکت لاکی چهارم
laki4.forward(220) # حرکت لاکی چهارم به جلو به اندازه 220 پیکسل
laki4.right(90) # چرخش لاکی چهارم به راست به اندازه 90 درجه
laki4.forward(50) # حرکت لاکی چهارم به جلو به اندازه 50 پیکسل
laki4.left(90) # چرخش لاکی چهارم به چپ به اندازه 90 درجه
laki4.forward(20) # حرکت لاکی چهارم به جلو به اندازه 20 پیکسل
# بالا بردن قلم لاکی اول
laki.penup() # قلم لاکی اول را بالا میبرد تا خطی نکشد
توضیحات کد بالا:
- وارد کردن کتابخانه: در ابتدا، کتابخانه
turtle
وارد میشود تا بتوانیم از امکانات آن استفاده کنیم. - ایجاد نمونههای Turtle: چهار نمونه از نوع
Turtle
به نامهایlaki
،laki2
،laki3
وlaki4
ایجاد میشوند. - تنظیمات اولیه: رنگ و ضخامت قلم هر چهار لاکی تنظیم میشود.
- حرکت لاکی اول: لاکی اول به جلو حرکت میکند، به چپ چرخیده، دوباره به جلو حرکت میکند، به راست چرخیده و در نهایت به جلو حرکت میکند.
- حرکت لاکی دوم: لاکی دوم به جلو حرکت میکند، به راست چرخیده، دوباره به جلو حرکت میکند، به چپ چرخیده و در نهایت به جلو حرکت میکند.
- حرکت لاکی سوم: لاکی سوم به جلو حرکت میکند، به چپ چرخیده، دوباره به جلو حرکت میکند، به راست چرخیده و در نهایت به جلو حرکت میکند.
- حرکت لاکی چهارم: لاکی چهارم به جلو حرکت میکند، به راست چرخیده، دوباره به جلو حرکت میکند، به چپ چرخیده و در نهایت به جلو حرکت میکند.
- بالا بردن قلم لاکی اول: قلم لاکی اول بالا برده میشود تا خطی نکشد.
حل کار کلاسی صفحه ۶۹ پودمان برنامه نویسی کاروفناوری هفتم
با استفاده از دستور for، کدهای رسم شش ضلعی و هشت ضلعی را بازنویسی کنید.
کد طراحی شش ضلعی:
import turtle # وارد کردن کتابخانه turtle
# ایجاد یک نمونه از نوع Turtle
laki = turtle.Turtle()
# تنظیمات اولیه
laki.color("blue") # تغییر رنگ به آبی
laki.width(2) # تنظیم ضخامت قلم به 2
# رسم ششضلعی
for _ in range(6): # تکرار 6 بار برای رسم ششضلعی
laki.forward(100) # حرکت به جلو به اندازه 100 پیکسل
laki.left(60) # چرخش به چپ به اندازه 60 درجه
# پایان برنامه
turtle.done() # برای نگهداشتن پنجره باز
کد طراحی هشت ضلعی:
import turtle # وارد کردن کتابخانه turtle
# ایجاد یک نمونه از نوع Turtle
laki = turtle.Turtle()
# تنظیمات اولیه
laki.color("green") # تغییر رنگ به سبز
laki.width(2) # تنظیم ضخامت قلم به 2
# رسم هشتضلعی
for _ in range(8): # تکرار 8 بار برای رسم هشتضلعی
laki.forward(100) # حرکت به جلو به اندازه 100 پیکسل
laki.left(45) # چرخش به چپ به اندازه 45 درجه
# پایان برنامه
turtle.done() # برای نگهداشتن پنجره باز
پاسخ کار غیر کلاسی صفحه ۶۹ پودمان برنامه نویسی کار و فناوری هفتم
شکل روبهرو را با کدهایی که تا اینجا آموختید، رسم کنید.
راهنمایی: این شکل از ۸ مربع با زاویهٔ چرخش ۴۵ درجه تشکیل شده است.
import turtle # وارد کردن کتابخانه turtle
# ایجاد یک نمونه از نوع Turtle
laki = turtle.Turtle()
# تنظیمات اولیه لاکی
laki.shape("turtle") # تغییر شکل لاکی به شکل لاکپشت
laki.color("green") # تغییر رنگ لاکی به سبز
laki.width(3) # تنظیم ضخامت قلم به 3
# رسم الگو با استفاده از حلقهها
for a in range(2): # تکرار برای رسم دو مربع
for b in range(4): # تکرار برای هر ضلع مربع
for c in range(4): # تکرار برای رسم چهار مربع در هر مرحله
laki.forward(200) # حرکت به جلو به اندازه 200 پیکسل
laki.left(90) # چرخش به چپ به اندازه 90 درجه
laki.left(90) # چرخش به چپ به اندازه 90 درجه برای تغییر جهت
laki.left(45) # چرخش به چپ به اندازه 45 درجه برای تغییر زاویه
# پایان برنامه
turtle.done() # برای نگهداشتن پنجره باز
جواب پروژه صفحه ۷۰ پودمان برنامه نویسی کاروفناوری هفتم
برنامهای بنویسید که تعداد اضلاع شکل و تعداد تکرار آن را از ورودی دریافت و سپس طرح کامل را ترسیم کند. از دستورات جدول زیر کمک بگیرید.
تغییر سرعت لاکی | (سرعت) laki.speed |
رسم دایره با لاکی | (شعاع) laki.circle |
دریافت از ورودی توسط لاکی | (‘پیام‘و’عنوان کادر’) .laki.textinput |
راهنمایی: شکل زیر یک هشت ضلعی است که ۱۲ مرتبه تکرار شده است.
import turtle # وارد کردن کتابخانه turtle
# ایجاد یک نمونه از نوع Turtle
laki = turtle.Turtle()
# تنظیمات اولیه لاکی
laki.shape("turtle") # تغییر شکل لاکی به شکل لاکپشت
laki.color("red") # تغییر رنگ لاکی به قرمز
laki.width(3) # تنظیم ضخامت قلم به 3
laki.speed(100) # تنظیم سرعت لاکی به 100
# دریافت تعداد اضلاع و تعداد تکرار از ورودی
x = int(turtle.textinput("N.Side", "Number of sides: ")) # دریافت تعداد اضلاع
y = int(turtle.textinput("repeat-polygon", "The number of repetitions: ")) # دریافت تعداد تکرار
# رسم چندضلعی با تعداد اضلاع و تکرار مشخص
for i in range(y): # تکرار برای تعداد مشخص
for j in range(x): # رسم شکل با تعداد اضلاع مشخص
laki.forward(100) # حرکت به جلو به اندازه 100 پیکسل
laki.left(360 / x) # چرخش به چپ به اندازه زاویه هر ضلع
laki.left(360 / y) # چرخش برای ایجاد تکرار
# پنهان کردن لاکی
laki.hideturtle() # پنهان کردن لاکی
توضیحات کد بالا:
- وارد کردن کتابخانه: در ابتدا، کتابخانه
turtle
وارد میشود تا بتوانیم از امکانات آن استفاده کنیم. - ایجاد نمونه Turtle: یک نمونه از نوع
Turtle
به نامlaki
ایجاد میشود. - تنظیمات اولیه: شکل، رنگ و ضخامت قلم لاکی تنظیم میشود و سرعت آن به 100 افزایش مییابد.
- دریافت ورودی: تعداد اضلاع و تعداد تکرار از کاربر دریافت میشود با استفاده از متد
textinput
. - رسم اشکال: با استفاده از دو حلقه، شکل با تعداد اضلاع مشخص رسم میشود و سپس به اندازهای میچرخد که طرح تکراری ایجاد کند.
- پنهان کردن لاکی: در انتها، با استفاده از
hideturtle()
، لاکی پنهان میشود.
پودمان قبلی: جواب پودمان اشتراک گذاری اطلاعات کاروفناوری هفتم
در این نوشته جواب سوالات پودمان ۶ برنامه نویسی کاروفناوری هفتم را قرار دادیم، جهت مشاهده پاسخ سایر پودمان ها نام آن را به همراه عبارت ماگرتا در گوگل جست و جو کنید. همچنین اگر سوالی دارید آن را از قسمت دیدگاه بیان کنید.
سلام
خیلی طولانی بود
لطفاً یه جواب کوتاه بدید
ممنون
🙂
Very nice
Good Job
تشکر بابت مطالب مفیدتون
سلام میشه سوالات این پودمان رو بزارید
سلام به زودی قرار میدیم