سرکوب اولین اثر سینمایی رضا گوران، کارگردان مشهور تئاتر است که پس از کارگردانانی مثل علی رفیعی و حمید امجد، طبع خود را در سینما هم آزمود. این فیلم در مرداد امسال به روی پرده سینما های ایران رفت و به فروشی نزدیک به ۹۸۰٬۶۵۲٬۰۰۰ تومان رسید اکنون پس از گذشت چند ماه از اکران بزودی از طریق موسسه هنر اول وارد شبکه نمایش خانگی شده است.نسخه اصلی این فیلم زیبا و دراماتیک را با لینک مستقیم و مصرف اینترنت نیم بها از وبسایت ماگرتا دانلود کنید.
دانلود فیلم سرکوب – Repression
دانلود فیلم سرکوب کامل همه کیفیت ها (پیشنهادی)
- دانلود فیلم سینمایی سرکوب با کیفیت Bluray
- دانلود فیلم سرکوب با کیفیت 1080HQ
- دانلود مستقیم مووی سرکوب با کیفیت 1080P
- دانلود سرکوب با کیفیت 720P
- دانلود فیلم سینمایی سرکوب 1398 با کیفیت 480P
نقد کوتاه و خلاصه داستان فیلم سرکوب
خلاصه داستان:
فیلم داستان یک روز از یک خانواده را به تصویر کشده است. مادر خانواده (رویا افشار) به دلیل مشکل آلزایمر تحت مراقبت توسط یک پرستار (باران کوثری) است.
پدر خانواده همواره به آزار و اذیت جسمی و روحی مادر و سه دختر میپرداخته و مدتی است که از خانه رفتهاست. دختر بزرگتر (الهام کردا) یک فرزند مبتلا به اوتیسم دارد.
دختر وسط (سارا بهرامی) مدتی است با یک مرد دوست شدهاست که بعد از چند هفته متوجه میشود که این مرد همانند پدرش به آزار و اذیت جسمی و روحی وی میپردازد.
دختر کوچکتر (پردیس احمدیه) یک دختر دانشجو میباشد که کودکی پر تنشی را به همراه پدرش گذراندهاست. در فیلم شاهد شنیدن خبر مرگ پدر خانواده میباشیم اما هیچیک از اعضای خانواده حاضر به رفتن برای شناسایی جسد نمیباشند…
ملیحه (با بازی باران کوثری) پرستار زن سالمندی (با بازی رویا افشار) است که با غیبت چند روزه شوهر زن سالمند، بچههای او را خبر میکند. پریسا (با بازی الهام کردا)، پریا (با بازی سارا بهرامی) و پروانه (با بازی پردیس احمدیه) به ترتیب سه دختر خانوادهاند.
بچههایی که به نظر میرسد مدتها است از پدر و مادرشان بی خبرند؛ و ملیحه مدام از دخترها سراغ خسرو، تک پسر خانواده را میگیرد، ولی آنها با هر ترفندی از پاسخ به این سوال طفره میروند.
سرکوب دنیایی زنانه دارد، در غیاب مردانی که هر کدام به نوبه خود بر زندگی این زنان اثرگذار بوده اند. شخصیت پرویز، پدر خانواده آرام آرام مثل قطعات پازل شکل میگیرد. اما این شکل گیری به یک تصویر مشخص نمیرسد.
هم بر اثر ابهام خودخواستهای که کارگردان بر اثر خود تحمیل کرده و اطلاعات به شدت قطره چکانی و هم خودِ سوژه که میشد با پرداخت بیشتر، دچار سانسورها و توقیف احتمالی شود.
یک روایت کامل و مستقل زمانی شکل میگیرد که اگر اطلاعات مربوط به شکل خطی و به جا عرضه شود، خللی درش ایجاد نگردد. به طور مثال برخی نویسندهها در شگردی جای اول و آخر روایت را تغییر میدهند و از این جا برای مخاطب سوال ایجاد میکنند که چرا چنین شده.
مثلا یک نفر از دست کسی فراری است و ما دلیل فرار را نمیدانیم و روایت را برای دانستن این جواب دنبال میکنیم. ولی وقتی که متوجه شدیم که شخص به دلیل شکستن غیر عمدی شیشه خانه همسایه از دست او فراری است، قصه شکل نهایی به خود میگیرد.
با دست کاری زمانیای که ایجاد شده، یک قصه پیش پا افتاده تبدیل به روایتی به ظاهر دنبال کننده میشود؛ اما میان تهی.
در سرکوب هم ما با چنین حذف اطلاعاتی طرف هستیم که با ارائه به موقعش، دیگر با روایتی به این شکل طرف نمیشدیم. گوران میتوانست به جای این کار، سوژه پر پتانسیلش را از راه دیگری جلو ببرد.
دخترانی که یک عمر تحت سرکوب بوده اند و حالا هم توسط مردان دیگری دارند سرکوب میشوند. حیف که این سوژه به اندازه پتانسیل بالایش، پرداخته و اجرا نشده.
در مجموع به عنوان کار اول، گوران تا حدی از پس ساختن فیلمش برآمده، اما بهتر است در کارهای بعدی توجه بیشتری به متن و نوع روایت آن بکند.
بازیگران:
باران کوثری، سارا بهرامی، الهام کردا، پردیس احمدیه، رویا افشار، جمشید هاشمپور و…