سبک زندگیمهارت های زندگی

هنر هرس گیاهان آپارتمانی / راه‌های جذاب برای حفظ زیبایی و سلامتی گیاهان

هرس گیاهان آپارتمانی: اصول، تکنیک‌ها و اشتباهات رایج

هرس گیاهان آپارتمانی یک عمل باغبانی است که در آن بخش‌های خاصی از یک گیاه مانند ساقه، شاخه، برگ یا ریشه بریده و حذف می‌شود. وقتی صحبت از گیاهان آپارتمانی می‌شود، رایج‌ترین اهداف هرس شامل بریدن شاخ و برگ‌های مرده یا بیمار، شکل دادن به گیاه برای زیبایی و تحریک رشد گیاه است.

چگونه گیاهان آپارتمانی را هرس کنیم

خلاصه مطلب : هرس کردن گیاهان آپارتمانی برای رشد بیشتر انجام داد، این قسمتهای را که به نظر مانع از رشد بهتر آن می‌شوند، جدا کنید. هرس باعث می‌شود گیاهی پرپشتر و قویتر داشته باشید زیرا هنگامی که شاخههای قدیمی و کم بازده را حذف هرس جریان هوا را افزایش میدهد و به بخشهای بیمار یا آسیب دیده توجه کنید. هرس کردن گیاهان آپارتمانی به چندین دسته تقسیم میشوند:

  1. قبل از اتمام دوره گلدهی گیاهان: قبل از اتمام دوره گلدهی گیاهان را هرس نکنید.
  2. هنگامی که گیاهان کوچک هستند آنها را هرس نکنید و اجازه دهید گیاه کامل رشد کند و به اندازه مناسب: این قسمتها در ریشه و برگ یا ساقه گیاه باشد.
  3. برگ های پژمرده شده را که معمولا به رنگ زرد یا قهوه ای هستند ، با استفاده از قیچی و با زاویه 45 درجه در صورتی که بیشتر برگ های یک شاخه پژمرده شده اند: در این مدت از هرسهای سنگین که میتوند به گیاه استرس وارد کند خودداری کنید.
  4. مراحل هرس کردن گیاهان آپارتمانی: این مراحل برای تعویض گلدان گیاهان آپارتمانی را در ابتدای فصل رشدشان هرس کنید.

هرس کردن گیاهان آپارتمانی باید مرتبا انجام اقدامات مختلفی است که باید مرتبا انجام چنانچه در نمناک بیشتر خواهیم گفت هرس کردن در مرحله اول با از بین بردن برگ ها و گل های پژمرده گیاه شروع می شود و سپس به قطع شاخه های خشک شده گیاهان می رسد. این کار باعث رشد سالم ریشهای جدید در گیاهان آپارتمانی میشود.

چرا هرس برای گیاهان آپارتمانی مهم است؟

هرس باعث تحریک رشد گیاهان آپارتمانی می‌شود و قدرت گیاه را افزایش می‌دهد. هرس منظم باعث می‌شود گیاهی پرپشت‌تر و قوی‌تر داشته باشید زیرا هنگامی که شاخه‌های قدیمی و کم بازده را حذف می‌کنید، گیاه می‌تواند انرژی خود را به سمت تولید برگ‌ها و شاخه‌های جدید هدایت کند.

هرس جریان هوا را افزایش می‌دهد و به بهبود گردش هوا در شاخ و برگ گیاهان آپارتمانی کمک می‌کند. جریان هوای کافی خطر ابتلا به بیماری‌های قارچی و هجوم آفاتی را که می‌توانند در شرایط راکد و مرطوب رشد کنند، کاهش می‌دهد.

هرس باعث تحریک رشد گیاهان آپارتمانی می‌شود و قدرت گیاه را افزایش می‌دهد.

همانطور که گیاهان آپارتمانی رشد می‌کنند ممکن است بیش از حد شلوغ شوند و شاخه‌ها و برگ‌ها برای فضا و نور رقابت کنند. هرس رشد اضافی را از بین می‌برد. ضمن اینکه برخی شاخه‌ها برای اینکه سریع‌تر به نور برسند ساقه‌های ضعیف و باریک تولید می‌کنند که این هم منجر به تولید شاخه‌های جانبی و برگ‌های کوچک می‌شود و به مرور زیبایی و قدرت گیاه را از بین می‌برد.

هرس به شما این امکان را می‌دهد که گیاهان آپارتمانی خود را شکل دهید و ظاهر دلخواهی که می‌خواهید را حفظ کنید. شما می‌توانید با حذف قسمت‌های زائد یا بخش‌هایی که بیش از حد رشد کرده‌اند، گیاهی زیباتر ایجاد کنید.

یکی دیگر از فوائد هرس کمک به سلامت گیاهان آپارتمانی است. برگ‌ها و شاخه‌های مرده یا بیمار می‌توانند به سلامت کلی گیاه شما آسیب بزنند. هرس این نواحی آسیب دیده از شیوع بیماری جلوگیری می‌کند و باعث افزایش شادابی گیاه می‌شود.

قبل از هرس گیاهان آپارتمانی

قبل از شروع، وسایل زیر را آماده کنید:

تیغ تیز یا قیچی هرس: یک تیغ کاملاً تیز یا قیچی تمیز و متناسب با اندازه و نوع گیاهی که دارید انتخاب کنید.

دستکش: از دستان شما در برابر عوامل تحریک‌کننده مانند شیره گیاه یا خار‌های احتمالی روی گیاهان خاص محافظت می‌کند.

الکل رقیق یا پراکسید هیدروژن رقیق: از این مواد برای ضدعفونی ابزار‌های هرس قبل و بعد از استفاده، کمک بگیرید تا از گسترش بیماری‌ها جلوگیری کنید.

راهنمای گام به گام هرس گیاهان آپارتمانی

ابتدا با بررسی دقیق گیاه آپارتمانی خود شروع کنید. به دنبال علائمی باشید که نشان می‌دهد کدام قسمت‌ها نیاز به توجه دارند:

  • برگ‌های مرده یا زرد شده باید اولین قسمت در هرس باشند.
  • ساقه‌های باریک و ضعیف که منجر به تولید برگ‌های کوچک شده‌اند.
  • ساقه‌هایی که رشد بیش از حد داشته‌اند و ظاهر گیاه را بدشکل و شلوغ کرده‌اند.
  • به بخش‌های بیمار یا آسیب دیده توجه کنید و برای جلوگیری از آسیب بیشتر، قسمت‌های آسیب دیده را جدا کرده و بردارید. شاخه‌ها و برگ‌هایی که تغییر رنگ یا تغییر شکل داده‌اند. قسمت‌های پژمرده یا بخش‌هایی که درگیر آفت و بیماری هستند.
  • اگر گیاه شما بیش از حد شلوغ شده بد نیست تا به طور انتخابی برخی از ساقه‌ها یا برگ‌ها را کوتاه کنید تا جریان هوا بهبود یابد و شکل گیاه نیز حفظ شود.

هنگامی که نیاز‌های گیاه خود را ارزیابی کردید، تصمیم بگیرید که در کجا برش خود را انجام دهید. نکته کلیدی این است که درست بالای یک گره هرس کنید، جایی که برگ یا ساقه به شاخه اصلی می‌چسبد.

وقتی برش خود را با زاویه ۴۵ درجه از بالای یک گره انجام می‌دهید گیاه تشویق می‌شود تا از محل گره یک شاخه یا برگ جدید ایجاد کند.

بهترین زمان برای هرس گیاهان آپارتمانی

دانستن اینکه چه زمانی باید گیاهان آپارتمانی خود را هرس کنید، برای حفظ سلامت و زیبایی آن‌ها مهم است. اغلب گیاهان آپارتمانی زمان‌بندی دقیقی برای هرس ندارند اما در برخی فضل سال هرس بهتر جواب می‌دهد.

بهار زمان ایده‌آلی برای هرس و آماده‌سازی گیاهان آپارتمانی برای فصل رشد است.

بهار زمان ایده‌آلی برای آماده‌سازی گیاهان آپارتمانی برای فصل رشد است. بهتر است ساقه‌های ضعیف یا ساقه‌های خیلی بلند را کوتاه کنید تا گیاه شکل بگیرد و بخش‌های مختلف گیاه در معرض نور و جریان هوا قرار بگیرند.

اواخر بهار و در طول تابستان اوج فصل رشد گیاهان آپارتمانی است. در این زمان شوک ناشی از هرس به خوبی توسط گیاه مدیریت می‌شود و شاخ و برگ‌های جدید زودتر خود را نشان می‌دهند. فقط زیاده روی نکنید.

پس از گلدهی گیاهانی مانند ارکیده یا بنفشه آفریقایی ساقه گل را هرس کنید تا ظاهری مرتب داشته باشد و دوباره تشویق به گلدهی شود.

هنگام تعویض گلدان گیاهانی که ریشه‌های بلند و در هم فرو رفته دارند، می‌توانید ریشه‌ها را هرس کنید. این کار باعث رشد سالم ریشه‌های جدید در گیاهان آپارتمانی می‌شود.

در طول پاییز و زمستان، رشد گیاهان آپارتمانی به طور طبیعی در داخل خانه کند می‌شود. در این مدت از هرس‌های سنگین که می‌تواند به گیاه استرس وارد کند خودداری کنید. هرس را در حد حذف برگ‌ها و گل‌های مرده انجام دهید.

از هرس شدید گیاهان آپارتمانی خودداری کنید

هرس باعث شوک به گیاه می‌شود و اگر تحمل این شوک در توان گیاه باشد باعث سلامت و زیبایی گیاه خواهد شد. اما توجه داشته باشید با هرس شدید، بخشی از منابع تأمین غذا وانرژی گیاه نیز از بین می‌رود و این ممکن است منجر به مرگ گیاه یا ضعیف شدن آن و حمله آفت‌ها و بیماری‌ها شود.

پس بهتر است به صورت تدریجی هرس کنید اگر مشکلی پیش نیامد این برنامه را در دوره‌های زمانی تکرار کنید.

شاخ و برگ‌های هرس شده را دور بریزید

شاخ و برگ‌های هرس شده را جمع‌آوری کنید و دور بیندازید. اگر هر یک از این قسمت‌ها بیمار هستند، مطمئن شوید که تماسی با گیاهان سالم ندارند. آن‌ها را در یک کیسه قرار دهید و در زباله‌ها بندازید.

این باور غلط گاهی وجود دارد که شاخ و برگ‌های مرده تبدیل به کود برای گیاه می‌شوند و برخی افراد قسمت‌های هرس شده را در پای گیاه میریزند. از این کار اکیدا خودداری کنید زیرا این ضایعات گیاهی به محلی برای رشد و پرورش انواع قارچ، بیماری و افت‌ها می‌شود.

بهتر است بلافاصله بعد از هرس از کوددهی خودداری کنید ولی می‌توانید تنش گیاه را با اسید هیومیک و کود اسید آمینه کاهش دهید.

پس از هرس

بعد از اینکه فرآیند هرس تمام شد لازم است به‌طور مرتب گیاه را بررسی کنید. قطعاً مدتی طول می‌کشد تا نتایج هرس را ببینید اما در همین دوره ممکن است گیاه نیاز به مراقبت داشته باشد. بهتر است بلافاصله بعد از هرس از کوددهی خودداری کنید ولی می‌توانید تنش گیاه را با اسید هیومیک و کود اسید آمینه کاهش دهید. این موارد کمک می‌کنند تا عناصر خاک راحت‌تر در دسترس گیاه قرار گیرند و پروتئین‌هایی که گیاه برای تولید آنزیم‌ها نیاز دارد را در اختیار داشته باشد.

برنامه آبیاری و کوددهی خود را پس از هرس تنظیم کنید تا از بهبود گیاه مطمئن شوید و رشد قسمت‌های جدید را تحریک کنید.

طهرانی

بنیانگذار مجله اینترنتی ماگرتا و متخصص سئو ، کارشناس تولید محتوا ، هم‌چنین ۱۰ سال تجربه سئو ، تحلیل و آنالیز سایت ها را دارم و رشته من فناوری اطلاعات (IT) است . حدود ۵ سال است که بازاریابی دیجیتال را شروع کردم. هدف من بالا بردن سرانه مطالعه کشور است و اون هدف الان ماگرتا ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 4 =