۹ تکنیک درگیرکننده و قابل اعتماد در تبلیغات که افکار را متحول میکند!
دستیابی به مخاطب مناسب در زمان مناسب، به همراه پیام مناسب، حتی بدون درنظرگرفتن جریانِ مداوم اطلاعاتی که مصرفکنندگان روزانه با آن مواجه میشوند، به اندازه کافی سخت است. پس، در دنیای امروز که رقبا هر روز بیشتر و قویتر میشوند چگونه با تبلیغات خود در افکار و احساسات مخاطبان اثر کنیم؟
در دنیای امروز، 2 چالش مهم تبلیغات شامل «درگیرکنندگی تبلیغات» و «قابل اعتماد بودن» تبلیغات هستند. شما میتوانید از تکنیکهای تبلیغاتی مختلف، از روانشناسی رنگها گرفته تا استفاده از تکنولوژیهای جدید و جذاب عاطفی برای جذب افراد استفاده کنید. یادگیری درمورد این تکنیکها ممکن است فرصتهای بازاریابی بیشتری را برای سازمان شما ایجاد کند و آگاهی کلی از برند را بهبود بخشد.
در این آموزش، 9 تکنیک درگیرکننده و قابل اعتماد در تبلیغات را توضیح میدهیم.
تکنیک تبلیغاتی چیست؟
قبل از پرداختن به تکنیکها اول باید مشخص کنیم منظور از «تکنیک» چیست. تبلیغات شامل انواع مختلف چاپی، رادیویی، تلویزیونی، شبکههای اجتماعی و تبلیغات آنلاین است. در هر مورد از این تبلیغات، چگونه از رقبا متمایز میشوید؟
با درنظرگرفتن این موضوع، تکنیکهای تبلیغاتی نشاندهندۀ روشهایی است که بازاریابان برای جلب توجهها بهسمت یک محصول یا خدمت استفاده میکنند. این روشها میتوانند ماهیت متقاعدکننده یا بصری داشته باشند و معمولاً اهداف مختلفی را دنبال میکنند. این اهداف میتوانند تأکید بر رمز و راز یک محصول، ترویج جذابیت عاطفی یا جلب نظر مصرفکننده با استفاده از اصول طراحی بصری را در بر بگیرند.
9 راهکار برگزیده برای تحول افکار از طریق تبلیغات هوشمند
حالا که با مفهوم تکنیک تبلیغاتی آشنا شدید،9 روش متقاعدکننده و بصری مورد استفاده برای مؤثرترکردن تبلیغات را با هم ببینیم:
- استفاده از داستانسازی (Storytelling)
داستانسازی خمیرمایۀ اصلی تبلیغات هر محصول و خدمتی است. روایت داستانهای جذاب و شفاف میتواند افکار مخاطبان را متحول کرده و با آنها ارتباط عاطفی برقرار کند. داستان هر تبلیغی باید با یک شروع درگیرکننده و بعد ایجاد مشکل در مسیر، ظهور منجی و هدایتگر و در انتها موفقیت، سناریوسازی شود.
- شروع قدرتمند
داستان خود را طوری شروع کنید که مطمئن شوید مخاطب در همان 6 ثانیۀ اول مشتاق دیدن تمام تبلیغ شما تا انتها میشود. شاید ناعادلانه به نظر برسد، اما خانۀ پرِ جلب نظر مخاطبانی که در دنیای آنلاین، بمباران تبلیغاتی میشوند، فقط 6 ثانیه است. برای این کار میتوانید تبلیغ خود را با یک مشکل، یک سؤال یا یک واقعیت ملموس شروع کنید.
- استفاده از اثر باندواگن (Bandwagon)
اثر باندواگن یک تکنیک تبلیغاتی کلاسیک است که به دنبال متقاعدکردن مصرفکننده است و میگوید: «همه از یک محصول خاص استفاده میکنند.» تکنیک باندواگن، روانشناسی ترند، جذابیتهای احساسی و منطقی را برای متقاعدسازی ترکیب میکند.
الف) یک محصول یا خدمت خوب است، زیرا افراد زیادی از آن استفاده میکنند.
ب) استفادهنکردن از این محصول به معنای ازدستدادن ترند روز است.
- جذابیت عاطفی
جذابیت عاطفی، احساسات مخاطب را برای فروش محصول یا خدمت هدف قرار میدهد. همیشه عشق، همدلی، وعدۀ خوشحالی یا ترس، خشم یا حتی حسادت و جذابیت احساسی، ابزار قدرتمندی برای تبلیغکنندگان هستند.
نمونههایی از این نوع جذابیت شامل ویدئوهای تبلیغاتی با صحنههای احساسی خانواده و دوستان، حیوانات خانگی یا هر چیز دیگری که میتواند واکنش عاطفی مخاطب را تحریک کند، میشود.
- روانشناسی رنگ (Color psychology)
روانشناسی رنگ در بازاریابی به معنی درک مفاهیم رنگ در احساسات مخاطبان است. متخصصان بازاریابی از این تکنیک در همۀ اشکال بازاریابی بصری استفاده میکنند. درنظرگرفتن رنگها در پسزمینه، بستهبندی محصول، فونتها و برند بسیار مهم است؛ زیرا یک پالت رنگی خاص میتواند پیامهای خاصی را ارسال کند.
برای مثال: رنگآبی، نشاندهندۀ خلاقیت و آرامش است. همچنین، حس اعتماد و امنیت را به مخاطب القا میکند.
- ترکیببندی (Composition)
ترکیببندی یکی دیگر از تکنیکهای تبلیغاتی بصری است که برای جلب نگاه و هدایت بیننده از طریق یک تجربۀ بصری عمل میکند. شاید بسیاری از مخاطبان خودشان آگاه نباشند، اما هر قطعه از تبلیغات بصری که میبینند دارای ترکیببندی است.
هدف از ترکیببندی، ایجاد یک جریان بصری است که توجه بیننده را از یک عنصر به قسمت دیگر هدایت میکند. معمولاً این کار با عناصر بصری مانند فلش، انیمیشن، مرزها یا گرافیکهای حرکتی و… انجام میشود.
- قانون یکسوم (Rule of thirds)
تکنیک قانون یکسوم مشخص میکند که بهطور طبیعی در هنگام مصرف محتوای بصری، چشم مخاطب به کجا کشیده میشود. به این صورت که یک تصویر را به شش مستطیل مساوی تقسیم کنید. حالا هرآنچه در تقاطع آن مستطیلها هست، همان نقطۀ جاذب نگاه مخاطب است.
- چاشنی شوخی و طنز در تبلیغات
آیا تا امروز یک ویدئوی تبلیغاتی با چاشنی طنز دیدهاید که با وجود مبهمبودن محصول تبلیغاتی، بهخاطر محتوای طنز ویدئو، آن را تا انتها تماشا کنید؟ حتی اگر فقط در آخر متوجه منظور تبلیغ شوید، بازهم تا مدتها آن تبلیغ در ذهن ماندگار میماند.
قطعاً شنیدهاید که «خنده بر هر درد بیدرمانی دواست». پس بهطور حتم، خنده یک راهحل مناسب برای کسبوکارهایی است که تبلیغات خود را با هدف آگاهی از برند یا معرفی محصول انجام میدهند. اما توجه داشته باشید که استفادۀ افراطی از چاشنی طنز ممکن است مسیر تبلیغات را به بیراهه بکشاند.
- انیمیشن و موشن گرافیک
استفاده از تکنیک موشن گرافیک و انیمیشن در تبلیغات ویدئویی میزان محبوبیت هر سناریوی تبلیغاتی را بیشتر میکند؛ چراکه این روزها تبلیغات موشن گرافیک در نگاه مخاطب بسیار جذاب است. ساخت اینگونه از تبلیغات نهتنها از نظر بصری جالب است، بلکه تولید آنها نیز مقرونبهصرفه است؛ زیرا برای تولید ویدئوهای خود به مجموعۀ فیزیکی، بازیگران یا وسایل دیگر نیاز ندارید.
کدام تکنیک برای کسبوکار من مناسب است؟
قبل از پاسخگویی به این سؤال اول باید بدانید تبلیغ خود را کجا، چگونه و در چه زمانی به مخاطب نشان دهید تا بیشترین بازخورد را بگیرید. پاسخ این سؤال برای هر کسبوکاری متفاوت است؛ اما تبلیغات ویدئویی با صباویژن یک استراتژی بازاریابی درست و شناختهشده است که تمام برندهای معروف از آن برای رشد کسبوکار خود استفاده میکنند.
تبلیغات ویدئویی صباویژن با توجه به سازوکار بسترهای پخش، معمولاً قبل، حین یا بعد از ویدئوی اصلی پخش میشوند که بهترین زمان برای توجه حداکثری مخاطبان است.
کلام آخر
حالا زمان انتخاب بهترین تکنیک تبلیغات برای کسبوکار شماست. پیشنهاد میکنیم با تجزیهوتحلیل کارهایی که اکنون انجام میدهید شروع کنید تا ببینید هنگام استفاده از کدامیک از این تکنیکها، تبلیغ اثرگذارتری ایجاد کردهاید. در حین بررسی تبلیغات فعلی، از خود چنین سؤالاتی بپرسید:
- آیا قانون یکسوم را رعایت میکنیم؟
- آیا از روانشناسی رنگ در مواد برندسازی خود استفاده کردهایم؟
- تبلیغات از جذابیت عاطفی برخوردار هستند؟
- و…
با ترکیب مناسب این تکنیکها میتوانید تبلیغات خود را جذاب، درگیرکننده و قابل اعتماد کنید.