سبک زندگی

چک لیست وسایل مورد نیاز گلخانه برای پرورش انواع گیاهان

راه‌اندازی گلخانه، کاری هیجان‌انگیز و جذابی است؛ اما آیا از تجهیزات و وسایل مورد نیاز برای احداث گلخانه اطلاع دارید؟ شما باید پیش از هر اقدام برای ساخت گلخانه، باید به‌طورکامل با وسایل لازم برای فعالیت در آنجا اطلاع پیدا کنید. ازاین‌رو در زمان و هزینه خود صرفه‌جویی خواهید کرد و بهره‌وری گلخانه خود را بالاتر خواهید برد. در ادامه این مقاله به بررسی تجهیزاتی مانند سیستم گرمایش، رطوبت‌ساز، تهویه و آبیاری خواهیم پرداخت. همچنین لیستی از وسایل اولیه موردنیاز برای گلخانه را معرفی خواهیم کرد؛ بنابراین اگر قصد راه‌اندازی گلخانه خود را دارید، مطالعه ادامه این مطلب برای شما مفید خواهد بود.

لیست وسایل مورد نیاز گلخانه

سیستم گرمایش و هیتر؛ یکی از اصلی‌ترین وسایل مورد نیاز گلخانه

یکی از اصلی‌ترین فاکتورهایی که هنگام ساخت و احداث گلخانه باید به آن توجه شود، دمای آنجا است؛ زیرا گرما نقش مهمی در بهبود رشد گیاهان ایفا می‌کند. سیستم‌های گرمایشی مخصوصا در مناطق سرد سیر، باعث می‌شوند تا گرما به‌شکل یکنواخت و ایده‌آل در گلخانه‌ها توزیع شود. معمولا از انواع جت هیتر گلخانه دودکش‌دار یا برقی در گلخانه‌ها استفاده می‌شود که در ابعاد و توان گرمایشی مختلفی قابل‌طراحی و تولید هستند.

نکاتی که باید هنگام خرید هیتر به‌عنوان یکی از وسایل لازم برای گلخانه دقت کنید شامل متناسب بودن اندازه و ظرفیت هیتر با فضای گلخانه، در دسترس بودن منابع نوع سوخت مصرفی، نصب آسان آن و خدمات پس از فروش دستگاه، می‌شود.

سیستم رطوبت‌ساز؛ یکی دیگر از وسایل مورد نیاز برای احداث گلخانه

تامین دقیق رطوبت گلخانه باتوجه‌به مقدار نیاز گیاهان، یکی دیگر از فاکتورهای بسیار مهم برای راه‌اندازی گلخانه به شمار می‌رود. در واقع گیاهان مختلف، به رطوبت‌های متفاوتی نیاز دارند. ازاین‌رو باید بسته به اندازه گلخانه و نوع گیاهان پرورشی، دستگاه‌های رطوبت‌ساز مناسبی را برای گلخانه تهیه کرد.

برای تامین رطوبت موردنیاز گلخانه‌های کوچک، دستگاه‌های رطوبت‌ساز التراسونیک یا پروانه‌ای گزینه مناسبی هستند. از طرفی در گلخانه‌های بزرگ به‌دلیل نیاز به تولید دقیق رطوبت در ردیف‌های مختلف گلخانه، بهتر است از دستگاه مه پاش نازلی استفاده کرد. همچنین به‌دلیل کاربرد گسترده رطوبت‌سازها، از آن‌ها در گلخانه‌های بزرگ به‌عنوان دستگاه آبیاری نیز استفاده می‌شود.

سیستم تهویه و فن؛ از جمله وسایل مورد نیاز برای تولید هوای تازه در گلخانه

گیاهان گلخانه‌ای برای رشد بهتر، به هوای تازه نیاز دارند. به همین علت ایجاد گردش هوا در داخل گلخانه یکی از موضوع‌های بسیار مهمی است که برای احداث گلخانه باید به آن توجه کنید. این موضوع به‌خصوص در فصل‌های گرم سال با به دام افتادن گرما داخل فضای گلخانه، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند؛ ازاین‌رو استفاده نکردن از سیستم تهویه و فن مناسب در این مواقع، خسارت‌های جبران ناپذیری را برای صاحبین آنجا خواهد داشت.

معمولا در گلخانه‌ها از فن‌های ۱۰۰، ۱۲۰ و ۱۴۰ سانتیمتری به‌منظور هواکشی استفاده می‌شود. همچنین گلخانه‌داران اغلب از انواع فن سیرکوله برای جابه‌جایی هوا بین قسمت‌های مختلف گلخانه بهره می‌برند. قیمت این فن‌ها بسته به قطعات مورداستفاده در آن‌ها متفاوت خواهد بود. بااین‌حال خرید از کارخانه تولیدی با کاهش هزینه‌های ناشی از واسطه‌ها، باعث می‌شود خریدی ارزان‌تر نسبت به قیمت بازار داشته باشید.

بررسی وسایل مورد نیاز برای احداث گلخانه

سیستم آبیاری خودکار؛ یکی از وسایل مهم برای آبرسانی منظم گیاهان گلخانه

این موضوع طبیعی است که گیاهان برای رشد به آب نیازمند هستند؛ بااین‌حال هر مدل گیاه، به میزان آب معینی برای رشد نیاز دارد. استفاده از سیستم آبیاری خودکار قطره‌ای یا اسپری مانند دستگاه‌های مه پاش نازلی، در آبیاری منظم و بهینه گیاهان نقش مهمی ایفا می‌کنند. همچنین با استفاده از سیستم‌های آبیاری مدرن قطره‌ای باعث می‌شود آب به‌طور مستقیم به ریشه گیاه برسد و از هدررفت آن جلوگیری می‌کند.

از طرفی با استفاده از سیستم‌های آبیاری خودکار نیازی به صرف کردن زمان و تلاش بسیار برای آبیاری دستی نخواهید داشت و با کنترل دقیق رطوبت خاک، گیاهان نیز بهتر رشد خواهند کرد. ازاین‌رو از خشک شدن یا بیش‌ازحد مرطوب شدن خاک گیاهان گلخانه‌ای جلوگیری خواهید کرد.

لیست ابزارهای مهم به‌عنوان وسایل گلخانه

برای اینکه بتوانید با سرعت بیشتر و کیفیت بهتری کارهای مربوط به باغبانی و حفظ سلامت گیاهان گلخانه را انجام دهید، نیاز به ابزارهای زیر به‌عنوان وسایل مورد نیاز برای گلخانه خواهید داشت:

  • ابزار باغبانی: قیچی هرس، بیلچه، دستکش باغبانی، ماله، قلم‌مو کوچک، نخ و میله‌های کوچک (برای نگهداشتن گیاه) و اسپری
  • خاک و کود مناسب
  • انواع گلدان و سینی کاشت بذر برای دسترسی راحت‌تر به فرایند تکثیر و بذرپاشی گیاهان
  • نایلون بزرگ: برای پوشاندن سقف و دیواره‌های گلخانه
  • قفسه: برای نظم‌دهی و طبقه‌بندی وسایل گلخانه
  • نیمکت: برای استفاده هنگام باغبانی گیاهان
  • نشانگر و برچسب: برای نام‌گذاری و طبقه‌بندی گیاهان گلخانه
  • سیستم نورپردازی مناسب: برای فتوسنتز مناسب گیاهان گلخانه – مانند لامپ‌های led با طیف نور مناسب

این موارد ابتدایی‌ترین وسایل مورد نیاز برای ساخت گلخانه هستند که باید آن‌ها را تهیه کنید. بسته به نوع گیاه و اندازه گلخانه موردنظر می‌توانید نسبت به تامین سایر وسایل مورد نیاز گلخانه اقدامات لازم را انجام دهید.

معرفی وسایل مورد نیاز برای ساخت گلخانه

راه‌اندازی گلخانه مجهز و کامل با تهیه وسایل و تجهیزات مورد نیاز

با خرید تجهیزات و وسایل ذکر شده در این مقاله قدم بزرگی را برای احداث گلخانه موردنظر خود خواهید برداشت. نکته مهم هنگام خرید این وسایل نظیر سیستم گرمایش، تهویه، رطوبت‌ساز و آبیاری، توجه به مواردی مانند محل جغرافیایی گلخانه، ابعاد ساختمان گلخانه و گیاهانی است که قصد پرورش آن‌ها در گلخانه خود را دارید. با این کار در هزینه‌های خود صرفه‌جویی بزرگی خواهید کرد. همچنین هنگام خرید تجهیزات موردنظر به کیفیت ساخت، گارانتی و خدمات پس از فروش آن‌ها بسیار دقت کنید.

کارخانه تولیدی «اندیشه سبز» با نزدیک به ۳۰ سال سابقه در عرصه تولید تجهیزات صنعتی، روی محصولات خود نظیر دستگاه مهپاش و جت هیتر گلخانه یک سال گارانتی و ۱۰ سال خدمات پس از فروش در نظر گفته است. ازاین‌رو خیال شما را از داشتن تجهیزاتی باکیفیت و دریافت خدمات پشتیبانی مناسب، آسوده خواهد کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر راجع‌به قیمت و امکانات محصولات اندیشه سبز، همین حالا به وب‌سایت این مجموعه مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × چهار =