سبک زندگی

جواب درس چهاردهم (آزاد) جامعه دهم انسانی ⭐️ هویت ایرانی (۲)

پاسخ و حل متن درسی ، بخوانیم و بدانیم ، فعالیت ، مفاهیم اساسی ، خلاصه کنید و آنچه از این درس آموختیم درس 14 چهارده کتاب جامعه شناسی 1 پایه دهم انسانی

جواب درس چهاردهم جامعه شناسی دهم انسانی ؛ در این مطلب به پاسخ و جواب متن درسی بخوانیم و بدانیم ، فعالیت ، مفاهیم اساسی ، خلاصه کنید و آنچه از این درس آموختیم صفحه ۱۱۹ ، ۱۲۰ ، ۱۲۱ و ۱۲۲ درس ۱۳ چهاردهم «هویت ایرانی (۲)؛ خانواده ایرانی – اسلامی» کتاب جامعه شناسی ۱ پایه دهم رشته انسانی پرداخته ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا ، همراه ما باشید.

بعدی: جواب درس پانزدهم جامعه شناسی دهم انسانی

جواب درس چهاردهم (آزاد) جامعه دهم انسانی

جواب متن درسی صفحه ۱۱۹ و ۱۲۰ و ۱۲۱ درس ۱۴ آزادجامعه شناسی دهم

عنوان: «خانواده چه ویژگی‌هایی دارد؟»

جواب متن درسی صفحه ۱۱۹ و ۱۲۰ و ۱۲۱ درس ۱۴ آزادجامعه شناسی دهم

خانواده در فرهنگ ایرانی

ازدواج و تشکیل خانواده در ایران باستان، مهمترین وظیفه هر ایرانی بوده و چون ایرانیان دارای خوى پاک و بی‌آلایشی بودند برای پیکار با تجرد به زناشویی اهمیت می‌دادند و فرزندان خود را به آن تشویق می‌کردند تا آنجا که ازدواج را واجب دینی خود می‌شمردند.

با ورود اسلام به ایران، اسلام که در همه امور زندگی بشر مبانی و اصولی دارد در مورد خانواده و ازدواج نیز قوانینی وضع نمود و رعایت این اصول سبب شد زندگی ایرانیان مسلمان بر اساس دستور های اسلامی شکل بگیرد و به تدریج در وضع خانوادگی ایرانیان دگرگونی‌های شگرفی صورت گرفت.

از زمان قاجار به بعد، به سبب ورود مدرنیته به ایران و تاثیر پذیری از فرهنگ و اندیشه غربی بعضی از ارزش‌های خانواده رنگ باخت و در پی آن برخی ضد ارزش‌ها که تناسبی با جایگاه مقدس این نهاد در اسلام ندارد وارد خانواده شد.

پیامدهای منفی تاثیر اندیشه غربی بر خانواده ایرانی كدامند؟

هر چند خانواده ایرانی در گذشته به ارزش‌های خانوادگی، پایبند تر از امروز بوده است، اما همچنان خانواده در جامعه ما، برخلاف غرب از جایگاه بسیار بالایی برخوردار است و به عنوان هسته اصلی جامعه، دارای کار کردهای گوناگون می‌باشد.

جواب متن درسی صفحه ۱۱۹ و ۱۲۰ و ۱۲۱ درس ۱۴ آزادجامعه شناسی دهم
جواب متن درسی صفحه ۱۱۹ و ۱۲۰ و ۱۲۱ درس ۱۴ آزادجامعه شناسی دهم
جواب متن درسی صفحه ۱۱۹ و ۱۲۰ و ۱۲۱ درس ۱۴ آزادجامعه شناسی دهم

عنوان: «خانواده چه کارکردهایی دارد؟»

جواب متن درسی صفحه ۱۱۹ و ۱۲۰ و ۱۲۱ درس ۱۴ آزادجامعه شناسی دهم

تولید مثل

فرزندآوری و بزرگ کردن آنان، در واقع مهمترین وظیفه خانواده در تمام جوامع، به ویژه جوامع سنتی بوده است زن و شوهری که ازدواج می‌کنند دیر یا زود، منتظر تولد فرزند خواهند بود. هرچند ممکن است بین افراد مختلف، فرهنگ ها و جوامع مختلف، از لحاظ زمان بچه‌دار شدن و تعداد فرزندان و فاصله سنی آنها تفاوت‌هایی وجود داشته باشد، اما تولد فرزند به طور مشترک در تمامی فرهنگ ها، جوامع، طبقات مختلف اقتصادی و اجتماعی مورد توجه بوده است.

اجتماعی کردن کودکان

خانواده اولین و مهم ترین محیطی است که کودک در آن پرورش می‌یابد و به همین دلیل خانواده نقش عمدهای در شکل گیری رویکردها و باورهای کودکان به عهده دارد و بر نوع روابطی که او با عوامل و نهادهای دیگر اجتماعی برقرار می کند تاثیر می گذارد.

مراقبت و محافظت از اعضا

از آنجا که کودکان نمی‌توانند از خودشان نگهداری می کنند، خانواده مسئول اصلی مراقبت جسمانی و اقتصادی از آن‌ها است. از این گذشته خانواده معمولا مسئولیت نگهداری و تامین اقتصادی اعضای ناتوان و سالمند خود را نیز بر عهده دارد.

دادن هویت اجتماعی

خانواده مهمترین عامل ایجاد هویت اجتماعی برای کودکان و اعضای خانواده است کودک هر جا برود مهر و نشان خانواده در پیشانی قرار دارد.

حمایت عاطفی

یکی از نیازهای اساسی اعضای خانواده، نیازهای عاطفی و هیجانی آنهاست که عبارتند از: دوست داشتن – مورد محبت قرار گرفتن – عشق ورزیدن به دیگران – مورد حمایت قرار گرفتن

جواب متن درسی صفحه ۱۱۹ و ۱۲۰ و ۱۲۱ درس ۱۴ آزادجامعه شناسی دهم
جواب متن درسی صفحه ۱۱۹ و ۱۲۰ و ۱۲۱ درس ۱۴ آزادجامعه شناسی دهم
جواب متن درسی صفحه ۱۱۹ و ۱۲۰ و ۱۲۱ درس ۱۴ آزادجامعه شناسی دهم

حل مفاهیم اساسی صفحه ۱۲۲ درس ۱۴ جامعه شناسی دهم

خانواده در فرهنگ ایرانی:

  • ازدواج و تشکیل خانواده در ایران باستان به عنوان وظیفه‌ای مهم شناخته می‌شد و ایرانیان به ازدواج اهمیت می‌دادند.
  • با ورود اسلام، اصول و قوانین جدیدی در خصوص خانواده و ازدواج به وجود آمد که تغییرات مثبتی در زندگی خانوادگی ایجاد کرد.
  • از زمان قاجار به بعد، تحت تأثیر مدرنیته و فرهنگ غربی، برخی از ارزش‌های خانوادگی کمرنگ شد و برخی ضد ارزش‌ها به خانواده راه یافت.

کارکردهای خانواده:

  • تولید مثل: خانواده مسئولیت اصلی فرزندآوری و بزرگ کردن کودکان را بر عهده دارد.
  • اجتماعی کردن کودکان: خانواده نقش اول را در شکل‌دهی باورها و رویکردهای اجتماعی کودکان ایفا می‌کند.
  • مراقبت و محافظت از اعضا: خانواده مسئولیت مراقبت جسمانی و اقتصادی از کودکان و اعضای ناتوان و سالمند را بر عهده دارد.
  • دادن هویت اجتماعی: خانواده نقش اساسی در شکل‌گیری هویت اجتماعی افراد دارد.
  • حمایت عاطفی: خانواده نیازهای عاطفی اعضا را تأمین می‌کند و فضای محبت و عشق را فراهم می‌آورد.

جواب خلاصه کنید صفحه ۱۲۲ درس چهاردهم جامعه شناسی دهم

خلاصه این درس: خانواده در فرهنگ ایرانی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و در طول تاریخ با تغییرات زیادی مواجه بوده است. با ورود اسلام، اصول و قوانین جدیدی در خصوص خانواده و ازدواج شکل گرفت که تغییرات مثبتی در زندگی خانوادگی ایجاد کرد. خانواده نه تنها مسئولیت تولید مثل و بزرگ کردن فرزندان را دارد، بلکه در اجتماعی کردن کودکان، مراقبت از اعضا، ایجاد هویت اجتماعی و تأمین نیازهای عاطفی نقش حیاتی ایفا می‌کند. این نهاد همچنان به عنوان هسته اصلی جامعه اهمیت دارد و با وجود چالش‌ها و تغییرات فرهنگی، ارزش‌های خانوادگی در جامعه ایرانی حفظ شده است.

جواب آنچه از این درس آموختیم صفحه ۱۲۲ درس ۱۴ جامعه شناسی دهم

آنچه از این درس آموختیم: خانواده در فرهنگ ایرانی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و در طول تاریخ با تغییرات زیادی مواجه بوده است. خانواده نه تنها مسئولیت تولید مثل و بزرگ کردن فرزندان را دارد، بلکه در اجتماعی کردن کودکان، مراقبت از اعضا، ایجاد هویت اجتماعی و تأمین نیازهای عاطفی نقش حیاتی ایفا می‌کند. این نهاد همچنان به عنوان هسته اصلی جامعه اهمیت دارد و با وجود چالش‌ها و تغییرات فرهنگی، ارزش‌های خانوادگی در جامعه ایرانی حفظ شده است.

قبلی: جواب درس سیزدهم جامعه شناسی دهم انسانی

توجه: شما دانش آموز پایه دهم رشته علوم انسانی می توانید برای دسترسی سریع و آسان تر به جواب تمرینات و فعالیت های دروس کتاب جامعه شناسی دهم متوسطه دوم ، در انتهای عنوان خود عبارت «ماگرتا» را نیز در گوگل جستجو کنید.

✅ در انتها امیدواریم که مقاله جواب درس آزاد چهاردهم کتاب جامعه شناسی پایه دهم متوسطه دوم ؛ برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد. شما می توانید سوالات خود را در بخش نظرات بیان کنید. 

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − 5 =