سبک زندگی

نحوه روشن کردن بخاری پژو پارس و تنظیم آن ؛ داشبورد جدید و قدیم

دکمه بخاری پژو پارس داشبورد جدید و قدیم کجاست و تعویض دریچه کولر چگونه انجام می‌شود؟

روشن کردن بخاری پژو پارس کار پیچیده‌ای نیست. با این حال، آشنایی با نحوه عملکرد و تنظیمات مختلف آن، می‌تواند به شما کمک کند تا بهترین دمای محیط داخل خودرو را برای خود و همراهانتان فراهم کنید. همچنین با تنظیم دقیق دما، شدت باد و جهت جریان هوا، می‌توانید از گرمای مطبوع و دلپذیری در طول مسیر خود لذت ببرید. با بخش دانستنی‌های ماگرتا همراه باشید.

مطلب پیشنهادی: طرز تهیه ضد یخ خانگی

چطوری بخاری پژو پارس را روشن کنیم

نحوه روشن کردن بخاری پژو پارس با پنل تهویه اتوماتیک

پژو پارس با پنل تهویه اتوماتیک خود امکانات پیشرفته‌تری نسبت به نسخه‌های کلاسیک ارائه می‌دهد. این سیستم با دکمه‌ها و نمایشگر دیجیتال، امکان کنترل دقیق‌تری بر دمای کابین و جریان هوا را فراهم می‌کند. در ادامه دکمه‌های پنل تهویه اتوماتیک پژو پارس را به شما معرفی می‌کنیم.

روشن کردن بخاری پرشیا داشبورد جدید

AUTO: با فشار این دکمه، سیستم تهویه به‌طور خودکار دمای کابین را با توجه به تنظیمات پیش‌فرض تنظیم می‌کند. در این حالت نیازی به تنظیم دستی سرعت فن یا جهت جریان هوا نیست، زیرا سیستم به‌طور هوشمند این موارد را مدیریت می‌کند.

ECO: این دکمه برای کاهش مصرف سوخت طراحی شده است. فعال‌سازی حالت ECO باعث غیرفعال شدن کمپرسور کولر و تنظیم دمای کابین تنها با استفاده از فن و هوای محیط می‌شود. این حالت برای زمانی که نیازی به گرمایش شدید نیست، مفید است.

OUT TEMP: با فشار این دکمه، دمای هوای بیرون خودرو نمایش داده می‌شود. این اطلاعات به راننده کمک می‌کند تا با توجه به دمای محیط خارج، تنظیمات مناسبی برای دمای داخل کابین انجام دهد.

MODE: این دکمه برای انتخاب جهت جریان هوای ورودی به کابین استفاده می‌شود. با هر بار فشار این دکمه، حالت‌های مختلفی برای دمیدن هوا به سمت صورت، پاها، شیشه جلو یا ترکیبی از این موارد فعال می‌شود. این گزینه به سرنشینان امکان تنظیم جریان هوا بر اساس نیازشان را می‌دهد.

OFF: با فشردن این دکمه، سیستم بخاری خاموش می‌شود.

روش روشن کردن بخاری پژو پارس با پنل اتوماتیک مشابه با مدل‌های دارای سوییچ‌های دستی است. ابتدا خودرو را روشن کرده و چند دقیقه صبر کنید تا دمای موتور بالا برود، زیرا بخاری خودرو از گرمای موتور برای گرم کردن کابین استفاده می‌کند.

تنظیم دما: ابتدا دکمه AC را فشار دهید تا سیستم تهویه فعال شود. این دکمه سیستم حرارتی-برودتی خودرو را روشن کرده و نمایشگر بخاری را فعال می‌کند. سپس با استفاده از دکمه‌های بالا و پایین در سمت راست، دمای دلخواه خود را تنظیم کنید. برای گرمایش، دما را به‌طور بالا تنظیم کرده و منتظر شوید تا کابین خودرو گرم شود.

انتخاب حالت AUTO یا دستی: برای اینکه سیستم به‌طور خودکار دما و جریان هوا را تنظیم کند، دکمه AUTO را فشار دهید. در غیر این صورت، می‌توانید سرعت فن و جهت جریان هوا را به‌طور دستی با دکمه‌های FAN SPEED و MODE تنظیم کنید.

فعال‌سازی حالت ECO (در صورت نیاز): برای صرفه‌جویی در مصرف سوخت، دکمه ECO را فشار دهید تا کمپرسور کولر غیرفعال شود و سیستم تنها با استفاده از فن کار کند.

بررسی دمای هوای بیرون: با فشار دکمه OUT TEMP، دمای هوای خارج از خودرو را مشاهده کنید تا بتوانید تنظیمات مناسبی برای دمای داخل کابین انتخاب کنید.

تنظیم جهت جریان هوا: با استفاده از دکمه MODE، جهت جریان هوای ورودی را به سمت صورت، پاها، شیشه جلو یا ترکیبی از این موارد تنظیم کنید.

نحوه روشن کردن بخاری پژو پارس مدل دستی

پنل بخاری کلاسیک پژو پارس که در اکثر خودروهای پلتفرم ۴۰۵ دیده می‌شود، به صورت دستی کار می‌کند و شامل سه سوییچ اصلی و دو دکمه کمکی است.

روشن کردن بخاری پرشیا داشبورد قدیمی

سوییچ تنظیم دما: این سوییچ برای تنظیم دمای هوای وارد شده به کابین استفاده می‌شود. با چرخاندن آن به سمت قرمز، دما افزایش یافته و هوای گرم وارد کابین می‌شود. برعکس، با چرخاندن به سمت آبی، دما کاهش یافته و هوای خنک وارد می‌شود.

سوییچ تنظیم سرعت فن: این سوییچ برای کنترل سرعت فن و میزان جریان هوای کابین به کار می‌رود و معمولاً دارای چندین سطح سرعت است که با چرخاندن آن می‌توان سرعت دلخواه را تنظیم کرد.

سوییچ تنظیم جهت جریان هوا: این سوییچ مسیر جریان هوای وارد شده به کابین را تنظیم می‌کند. با چرخاندن آن، می‌توانید هوای وارد شده را به سمت صورت، پاها، بخارگیری شیشه جلو یا عقب هدایت کنید.

دکمه AC (تهویه): با فشار دادن این دکمه، سیستم تهویه مطبوع فعال می‌شود و کمپرسور کولر روشن می‌شود تا هوای خنک به داخل کابین وارد کند.

دکمه گردش هوای داخلی: این دکمه برای فعال‌سازی حالت گردش هوای داخلی است. با فشردن آن، هوای داخل کابین به گردش درمی‌آید و از ورود هوای بیرون جلوگیری می‌شود.

روش تنظیم دمای بخاری پژو پارس مدل پنل کلاسیک

۱- روشن کردن خودرو و منتظر ماندن برای گرم شدن موتور: ابتدا خودرو را روشن کنید و چند دقیقه صبر کنید تا موتور گرم شود، زیرا بخاری خودرو برای گرم کردن کابین به گرمای موتور نیاز دارد.

۲- تنظیم دمای بخاری: پس از گرم شدن موتور، سوییچ تنظیم دما را به سمت قرمز بچرخانید تا بخاری فعال شود و هوای گرم وارد کابین گردد.

۳- تنظیم سرعت فن: با استفاده از سوییچ تنظیم سرعت فن، میزان جریان هوای گرم را به دلخواه تنظیم کنید. چرخاندن این سوییچ سرعت فن را بیشتر یا کمتر می‌کند.

۴- تنظیم جهت جریان هوا: سوییچ جهت جریان هوا به شما این امکان را می‌دهد که مسیر هوای گرم را به سمت صورت، پاها، شیشه جلو یا ترکیبی از این‌ها هدایت کنید.

۵- فعال‌سازی گردش هوای داخلی (در صورت نیاز): در صورتی که هوای بیرون بسیار سرد باشد، با فشار دادن دکمه گردش هوای داخلی می‌توانید از ورود هوای سرد به داخل جلوگیری کرده و هوای داخل کابین را به گردش درآورید.

مشکلات رایج در بخاری پژو پارس

اگر پس از روشن کردن بخاری پژو پارس، هوای گرمی احساس نمی‌کنید، ممکن است دلایل مختلفی وجود داشته باشد. یکی از رایج‌ترین دلایل، کمبود مایع خنک‌کننده در سیستم است. مایع خنک‌کننده وظیفه انتقال گرما از موتور به بخاری را بر عهده دارد و کمبود آن باعث کاهش عملکرد بخاری می‌شود. همچنین، خرابی ترموستات که وظیفه کنترل دمای مایع خنک‌کننده را بر عهده دارد، می‌تواند مانع از گرم شدن بخاری شود.

علاوه بر این، گرفتگی رادیاتور بخاری نیز می‌تواند باعث کاهش کارایی بخاری شود. رسوبات و آلودگی‌ها ممکن است مسیر گردش مایع خنک‌کننده را در رادیاتور مسدود کنند و از انتقال گرما به داخل کابین جلوگیری نمایند. در مواردی نیز، عدم تغییر جهت جریان هوای خروجی از دریچه‌های هوا می‌تواند به دلیل خرابی موتورهای دریچه یا گیر کردن آن‌ها باشد.

کار نکردن بخاری پژو پارس تیوفایو و سال

شنیدن صدای غیرمعمول از فن بخاری، حتی هنگام روشن بودن، می‌تواند نشان دهنده مشکلات دیگری باشد. خرابی بلبرینگ‌های فن یا وجود جسم خارجی در پره‌های فن، از جمله دلایل ایجاد این صدا هستند. در این موارد، بهتر است فن را تعمیر یا تعویض کنید.

یکی از نکات کلیدی برای نگهداری صحیح از بخاری، استفاده منظم از آن است. حتی در فصول گرم سال، بهتر است به صورت دوره‌ای بخاری را روشن کنید. این کار باعث می‌شود تا سیستم گرمایشی به خوبی کار کند و از رسوب‌گیری و گرفتگی لوله‌ها و پمپ جلوگیری می‌شود.

همواره سطح مایع خنک‌کننده (ضد یخ) را بررسی کنید. کمبود این مایع می‌تواند به طور مستقیم بر عملکرد بخاری تأثیر گذاشته و باعث کاهش کارایی آن شود. پس از اطمینان از کافی بودن سطح مایع، به طور مرتب آن را چک کنید.

عملکرد صحیح فن بخاری نیز اهمیت بسیاری دارد. اگر متوجه صدای غیرعادی یا عملکرد نامناسب فن شدید، حتما به سرعت نسبت به تعمیر آن اقدام کنید. فن نقش مهمی در توزیع هوای گرم در محیط دارد و خرابی آن می‌تواند به سیستم گرمایشی آسیب برساند.

همچنین مشاهده کنید: علائم خالی و یا کم شدن گاز کولر ماشین

✅ به پایان آموزش «نحوه روشن کردن بخاری پژو پارس» رسیدیم، اگر سوالی در این رابطه دارید حتما آن را از بخش نظرات از کارشناسان ما بپرسید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − 8 =