اخبارعلمی

جواب فعالیت صفحه ۱۰۵ فیزیک دوازدهم ریاضی

توضیح و تدریس فعالیت صفحه 105 فصل چهارم فیزیک دوازدهم رشته ریاضی و فیزیک

جواب فعالیت صفحه ۱۰۵ فیزیک پایه دوازدهم رشته ریاضی و فیزیک از فصل ۴ چهارم برهم کنش‌های موج قسمت ۴-۴ تداخل امواج ؛ برای مشاهده گام به گام این بخش در ادامه با آموزش و پرورش ماگرتا همراه باشید.

پاسخ صفحه بعدی: جواب تمرین و پرسش صفحه ۱۰۷ فیزیک دوازدهم ریاضی

جواب فعالیت صفحه ۱۰۵ فیزیک دوازدهم ریاضی

پاسخ فعالیت ۴-۵ صفحه ۱۰۵ فیزیک پایه دوازدهم ریاضی

مشاهدۀ نقش تداخلی به کمک نور لیزر: اگر از نور لیزر استفاده کنیم، دیگر نیازی به استفاده از یک تک شکاف در آزمایش یانگ نیست. با استفاده از یک لیزر مدادی، صفحه دو شکاف آزمایش یانگ را مطابق شکل روشن کنید و نقش تداخلی ایجاد شده را روی پرده مشاهده کنید. برای تهیه صفحه دو شکاف می‌توانید یک وجه تیغه‌ای شیشه‌ای (مانند لام میکروسکوپ) را اسپری رنگ کنید، پس از مدتی، با استفاده از دو تیغ چسبیده به هم دو خط خیلی نزدیک به هم (با فاصلهٔ چند دهم میلیمتر از یکدیگر) روی تیغهٔ شیشه‌ای بکشید. اگر فاصله پرده از صفحهٔ دو شکاف به اندازهٔ کافی زیاد باشد (چند متر)،طرح تداخلی یانگ در طرح پراش‌ها دیده می‌شود.

شکل فعالیت ۴-۵ صفحه ۱۰۵ فیزیک پایه دوازدهم ریاضی

پاسخ: این آزمایش با استفاده از نور لیزر و صفحه دو شکاف، یکی از کاربردی‌ترین روش‌های مشاهده تداخل نور است. در این آزمایش، نقش تداخلی روی پرده مشاهده می‌شود که به‌صورت نوارهای روشن و تاریک منظم دیده می‌شود. در ادامه نکات و توضیحات کلیدی این آزمایش بیان شده است:

نکات کلیدی:

  1. چرا نور لیزر استفاده می‌شود؟
    نور لیزر به دلیل داشتن ویژگی‌های زیر برای آزمایش یانگ مناسب است:
    • تک‌رنگ (طول موج مشخص و ثابت)
    • همدوس (امواج دارای اختلاف فاز ثابت)
    • مستقیم و باریک (بدون نیاز به تک‌شکاف برای ایجاد پرتو همدوس)
  2. چگونگی تشکیل تداخل:
    • نور لیزر از صفحه دو شکاف عبور می‌کند و به دلیل پدیده پراش، هر شکاف مانند یک منبع نور همدوس عمل می‌کند.
    • این دو موج همدوس در طرف دیگر شکاف‌ها با یکدیگر تداخل کرده و نقش تداخلی شامل نوارهای روشن و تاریک را ایجاد می‌کنند.
  3. دلیل ایجاد نوارهای روشن و تاریک:
    • نوارهای روشن: زمانی که دو موج در فاز باشند و همدیگر را تقویت کنند (تداخل سازنده).
    • نوارهای تاریک: زمانی که دو موج با اختلاف فاز 180 درجه به هم برسند و همدیگر را خنثی کنند (تداخل ویرانگر).
  4. مشاهده طرح تداخلی:
    • فاصله پرده از شکاف‌ها باید زیاد باشد (در حد چند متر) تا الگوی تداخلی به‌خوبی دیده شود.
    • نوارهای روشن و تاریک در اثر تغییر فاصله از مرکز الگوی تداخلی، به‌صورت متناوب دیده می‌شوند.

نکات مهم آزمایش:

  • تهیه صفحه دو شکاف: با اسپری کردن رنگ روی شیشه و کشیدن دو خط نزدیک به هم (با فاصله چند دهم میلی‌متر).
  • فاصله پرده تا دو شکاف: برای مشاهده واضح نوارها باید پرده در فاصله چند متری از صفحه دو شکاف قرار گیرد.
  • لیزر: استفاده از نور باریک و موازی برای عبور از شکاف‌ها و ایجاد تداخل.

نتیجه آزمایش:

نقش تداخلی مشاهده‌شده نشان‌دهنده تداخل دو موج نوری است که از شکاف‌ها عبور کرده‌اند. این آزمایش به‌خوبی رفتار موجی نور را تأیید می‌کند و بیانگر آن است که نور می‌تواند پدیده تداخل را ایجاد کند.

⭕️ تذکر: دانش‌آموز عزیز، لطفاً توجه کنید که مطالب درسی در این وب‌سایت صرفاً به منظور کمک و آموزش قرار داده شده‌اند و نباید از آن ها به‌طور نادرست استفاده کنید. لذا، پیش از مشاهده پاسخ‌ها، لطفاً یکبار دیگر خودتان به سوالات پاسخ دهید و در صورت بروز مشکلات، از این پاسخ‌ها کمک بگیرید.

پاسخ صفحه قبلی: جواب پرسش صفحه ۱۰۲ فیزیک دوازدهم ریاضی

✅ به پایان جواب فعالیت صفحه 105 فیزیک ۳ پایه دوازدهم ریاضی رسیدیم، جهت مشاهده گام به گام سایر کتاب های درسی‌تان کافیست آن را به همراه عبارت «ماگرتا» در گوگل جست و جو فرمایید. همچنین اگر سوالی داشتید حتما آن را از بخش دیدگاه بپرسید.

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × دو =