بازاریابی و فروشکسب و کار

تبلیغات در گوگل چیست؟

تبلیغات در گوگل در واقع همان تبلیغات در لیست نتایج جستجوی گوگل است که در ایران با این نام شناخته می‌شود. در این روش تبلیغ، لینک وب‌سایت شما در لیست نتایج جستجوی گوگل، زمانی که یک کاربر یکی از عبارات کلیدی مورد نظر شما را در گوگل جستجوی می‌کند، نمایش داده می‌شود.

این لینک تبلیغاتی معمولا در بالا و انتهای صفحه لیست نتایج جستجوی گوگل (SERP) دیده می‌شود. بطور معمول حداکثر سه یا چهار لینک در بالای صفحه و دو یا سه لینک تبلیغاتی در انتهای صفحه نتایج جستجو نمایش داده می‌شوند.

این لینک‌ها از طریق برچسب Ad یا Sponsored که در کنار آن نمایش داده می‌شود، قابل تشخیص می‌باشند.

تبلیغات در گوگل چیست

تبلیغات در گوگل چطور کار می کند؟

تبلیغات در گوگل در واقع یک روش بازاریابی آنلاین است که در آن تبلیغ کنندگان با پرداخت هزینه مشخصی، لینک سایت خود را زمانی که کاربر یک عبارت مشخص را در گوگل جستجو می‌کند، در لیست نتایج به نمایش می‌گذارند.

فرایند نمایش لینک تبلیغاتی در واقع شبیه به یک مزایده است. در این مزایده تبلیغ کنندگان برای یک کلمه کلیدی به رقابت می‌پردازند و چیزی که به مزایده گذاشته می‌شود در واقع همان عبارتی است که کاربر در گوگل جستجو کرده است. از این طریق صاحب کسب و کارها می‌توانند کالا یا خدمات خود را به فروش گذاشته و مشتریان جدید جذب نمایند.

نحوه برگزاری این مزایده به صورت زنده (Live) است و کاملا به صورت خودکار انجام می‌شود. تبلیغ کنندگانی که قصد رقابت برای یک کلمه کلیدی مشخص را دارند، از قبل قیمت پیشنهادی (Bid) خود را مشخص کرده و تبلیغ خود را ساخته‌اند. زمانی که یک کاربر این عبارت را در گوگل جستجو می‌کند، گوگل ادز به صورت خودکار مزایده را بر اساس قیمت پیشنهادی و کیفیت تبلیغ شرکت کنندگان در مزایده، برگزار کرده و برنده را مشخص می‌کند.

سپس به هر تبلیغ یک رتبه اختصاص می‌دهد و بر اساس این رتبه بندی، در صورت امکان، لینک‌های تبلیغاتی را به ترتیب در لیست نتایج جستجو، به کاربر نمایش می‌دهد.

در این نوع تبلیغات تنها در صورتی که کاربر بر روی لینک تبلیغاتی شما کلیک کند، باید هزینه پرداخت کنید. نمایش لینک در لیست هیچ هزینه‌ای ندارد. به مدل تبلیغات PPC یا Pay Per Click گفته می‌شود.

اینفوگرافیک، گوگل ادز چطور کار می کند؟

چرا تبلیغات در گوگل بهترین روش تبلیغات آنلاین است؟

مزایایی که تبلیغات در گوگل می‌تواند از طریق تبلیغات به کسب و کارها ارئه دهد، بسیار زیاد است. از نحوه نمایش و عملکرد آن تا نحوه دریافت هزینه خدمات، به گونه‌ای طراحی شده که تاثیر گذاری و بازخورد گوگل ادز را به حداکثر برساند. موارد زیر مهم‌ترین و اصلی‌ترین مزایایی است که تبلیغ در گوگل ادز می‌تواند به تبلیغ کنندگان ارائه کند:

حجم زیاد کاربران: گوگل محبوب‌ترین موتور جستجوی وب در جهان است. روزانه میلیاردها کاربر از طریق گوگل کالا، خدمات و یا پاسخ سؤالات خود را جستجو را می‌کنند. با گوگل ادز شما می‌توانید کسب و کار خود را دقیقا در زمانی که کاربران به دنبال آن هستند، نمایش دهید و با یک پیشنهاد خوب آن‌ها به مشتریان خود تبدیل کنید.

هدفمندی تبلیغات: در تبلیغات گوگل ادز شما تا حد بسیار دقیقی می‌توانید انتخاب کنید که چه کاربرانی تبلیغ شما را ببینند. این ویژگی باعث می‌شود که شما تبلیغات فوق‌العاده هدفمندی را از طریق گوگل ادز انجام دهید و بصورت دقیق جامعه هدف تبلیغات خود را بر اساس منطقه جغرافیایی، زبان، کلمات کلیدی، سن، نوع دستگاه (موبایل، کامپیوتر و …) و زمان محدود کرده و هدف قرار دهید.

البته لازم به ذکر است که به دلیل تحریم‌ها، امکان هدف گیری کاربران بر اساس موقعیت جغرافیایی در ایران در حال حاضر وجود ندارد. اما به کمک خلاقیت کارشناسان ایرانی، شما می‌توانید با همین میزان دقت و از طریق ترفندهای دیگر، مخاطبان خود در ایران را هدف قرار دهید.

هزینه در ازای بازخورد: یکی از مهم‌ترین مزایای تبلیغات در گوگل ادز این است که نمایش تبلیغ شما در لیست نتایج جستجوی گوگل هیچ هزینه‌ای ندارد. هزینه تبلیغات در گوگل ادز تنها زمانی از حساب شما کسر می‌شود که کاربر روی تبلیغ شما کلیک کرده و وارد وب‌سایت شما شود یا با شما تماس بگیرد.

در تبلیغات گوگل ادز این امکان وجود دارد که کاربر بتواند به صورت مستقیم از طریق لیست نتایج جستجو و تنها با کلیک روی یک دکمه، با شماره تلفن کسب و کار شما تماس بگیرد. کلیک روی دکمه تماس به عنوان تعامل مؤثر محسوب می‌شود و شامل کسر هزینه خواهد شد.

کنترل کامل روی بودجه تبلیغ: زمانی که شما شارژ اکانت گوگل ادز خود را انجام دهید، نحوه مصرف این اعتبار کاملا تحت کنترل شما خواهد بود. شما تعیین می‌کنید که تبلیغ در چه شرایطی و در چه زمان‌هایی از روز نمایش داده شود و در چه شرایط و زمانی نمایش تبلیغ متوقف شود.

همچنین شما می‌توانید بودجه روزانه تبلیغ خود را به میزان دلخواه محدود کنید تا روزانه از یک حد مشخص، بیشتر مصرف نشود. در میزان شارژ اکانت گوگل ادز نیز محدودیتی وجود ندارد و شما می‌توانید تبلیغات خود را با مبلغ بسیار کمی نیز پیاده‌سازی کنید.

بازخورد سریع: برخلاف روش‌های دیگر بازاریابی آنلاین، تبلیغات در گوگل ادز بسیار سریع شما را به نتیجه می‌رساند. همانطور که گفته شد، تبلیغات سرچ گوگل دقیقا در زمانی به کاربر نمایش داده می‌شود که به دنبال کالا یا خدمات شما می‌گردد. این موضوع باعث می‌شود که شما سریعا بازخورد تبلیغات را دریافت کنید.

همچنین تبلیغ در گوگل ادز، برخلاف سئو (SEO) سریعا لینک صفحات سایت شما را به صدر نتایج جستجوی گوگل می‌رساند. رسیدن به این رتبه از طریق سئو ممکن است ماه‌ها یا حتی سال‌ها زمان ببرد و هزینه‌های پنهان بیشتری را به شما تحمیل کند.

اندازه‌گیری عملکرد: گوگل ادز اطلاعات و آمار دقیقی از عملکرد کمپین تبلیغات شما ارائه می‌دهد. شما می‌توانید از طریق این اطلاعات تمام شاخص‌های کلیدی کمپین خود را مشاهده و محاسبه کرده و میزان موفقیت کمپین خود را بسنجید. همچنین این اطلاعات به شما در بهینه سازی کمپین و کاهش هزینه تبلیغات نیز کمک زیادی می‌کند. این اطلاعات شامل موارد زیر می‌باشد:

  • چه تعداد کاربر تبلیغ شما را مشاهده کرده‌اند؟
  • چه تعداد از کاربران روی تبلیغ شما کلیک کرده‌اند؟
  • تبلیغات شما در هر لحظه چه مقدار هزینه دارد؟
  • کدام نسخه از تبلیغ شما عملکرد بهتری داشته؟
  • و موارد دیگری که هر کدام به نحوی به شما در بهینه سازی تبلیغ‌تان کمک می‌کنند.

بستری مورد اعتماد: گوگل یک شرکت بسیار بزرگ است که تقریبا همه مردم دنیا آن را می‌شناسند. این موضوع باعث می‌شود که تبلیغاتی که در لیست نتایج گوگل نمایش داده می‌شوند، بیشتر از سایر تبلیغاتی که در سایت‌ها و پلتفرم‌های دیگر وجود دارند، مورد اعتماد قرار بگیرند. این موضوع باعث افزایش تعداد کلیک و تعامل با تبلیغات شما می‌شود.

تبلیغات در گوگل ادز چیست

مزایده تبلیغات در گوگل ادز چطور انجام می شود؟

مزایده گوگل ادز، همان فرایندی است که مشخص می‌کند از بین تبلیغ کنندگانی که برای یک عبارت کلیدی تبلیغ ایجاد کرده‌اند، کدام موارد نمایش داده شوند و هرکدام در چه رتبه‌ای قرار بگیرند. شناخت نحوه انجام این فرایند به شما کمک می‌کند تا عملکرد کمپین تبلیغاتی خود را به گونه‌ای بهینه سازی کنید که در طی مزایده گوگل ادز، بهترین عملکرد ممکن را با توجه به بودجه شما داشته باشد. مراحل گام به گام فرایند مزایده تبلیغات در گوگل ادز را می‌توانید در ادامه مطالعه کنید:

  1. کاربر عبارت کلیدی را در گوگل جستجو می‌کند
    هر زمان که یک کاربر یک عبارت (مانند”باربری در تهران”) را در موتور جستجوی گوگل وارد می‌کند، گوگل در همان لحظه فرایند مزایده را آغاز می‌کند. مدت زمان انجام این فرایند در حد چند میلی ثانیه خواهد بود.
  2. شناسایی تبلیغ‌های واجد شرایط
    گوگل کلمات کلیدی همه تبلیغ کنندگان را با در نظر گرفتن نوع انطباق کلمات کلیدی بررسی کرده و آن‌ها را از فیلترهای زیر عبور می‌دهد:
    تطبیق کلمه کلیدی با هدف کاربر از جستجو
    هدف گذاری کمپین از نظر موقعیت جغرافیایی و زبان
    وضعیت کمپین و سقف بودجه آن
    تطابق تبلیغ با قوانین گوگل و دامنه رتبه تبلیغ یا همان Ad Rank
  3. تبلیغات واجد شرایط وارد مزایده می‌شوند
    تمام تبلیغ‌هایی که واجد شرایط نمایش می‌شوند، وارد فرایند مزایده گوگل ادز می‌شوند. در این مرحله گوگل، امتیاز کیفی یا Quality Score هر تبلیغ را به صورت لحظه‌ای و براساس عملکرد آن تا لحظه مزایده، محاسبه می‌کند.
  4. محاسبه رتبه تبلیغ یا Ad Rank
    در این مرحله گوگل اد رنک هر تبلیغ را محاسبه می‌کند. این یک امتیاز مخفی است که رتبه قرارگیری تبلیغ را مشخص می‌کند.
    فرمول محاسبه اد رنک: قیمت پیشنهادی × امتیاز کیفی یا Quality Score + اثر افزونه‌های تبلیغ + عوامل شرطی
    قیمت پیشنهادی یا Bid: حداکثر هزینه‌ای که تبلیغ کننده به ازای هر کلیک، حاضر است پرداخت کند.
    امتیاز کیفی یا Quality Score: یک امتیاز بین 1 تا 10 که با توجه به عواملی مانند نرخ کلیک مورد انتظار، میزان مرتبط بودن تبلیغ با هدف کاربر، تجربه کاربری صفحه فرود (Landing Page)، تاریخچه عملکرد کمپین و اکانت گوگل ادز، نوع دستگاه و موقعیت جغرافیایی تعیین می‌شود.
    افزونه‌های تبلیغ و نوع آن‌ها: افزونه‌ها تبلیغ در واقع قابلیت‌های اضافه‌ای هستند که شما می‌توانید براساس نیاز و بصورت دلخواه، به تبلیغ خود اضافه کنید تا عملکرد آن را در برخی شرایط بهتر کنید. در تعیین اد رنک استفاده از افزونه‌های تبلیغ (Ad Extensions) مانند سایت‌لینک، افزونه تماس و قطعه‌های ساختار یافته (Structured Snippets) تاثیر گذار است.
    عوامل شرطی: فیلترهایی که برای هدف گذاری کاربر اعمال می‌کنید مانند نوع دستگاه، زمان، موقعیت مکانی کاربر و … و یا رفتار رقبا از جمله عوامل شرطی هستند که در تعیین رتبه تبلیغ یا Ad Rank مؤثر می‌باشند.
  5. رتبه بندی بر اساس مزایده تعمیم یافته قیمت دوم یا Generalized Second-Price Auction
    در این مرحله رتبه نمایش هر تبلیغ بر اساس اصول مزایده تعمیم یافته قیمت دوم، مشخص می‌شود.
    مزایده تعمیم یافته قیمت دوم چیست؟
    مزایده Generalized Second-Price یا GSP یک روش تعیین برنده در مزایده است. در این روش هزینه‌ای که نفر اول مزایده پرداخت می‌کند با قیمت پیشنهادی نفر دوم برابر است یا مقدار ناچیزی بیشتر از آن است.
    فرض کنید در یک مزایده سه نفر شرکت کرده‌اند و به ترتیب 6، 8 و 10 هزار تومان برای مزایده پیشنهاد داده‌اند. در حالت مزایده تعمیم یافته قیمت دوم، اگر فرض کنیم نفر اول که 10 هزار تومان پیشنهاد داده، برنده شده باشد، نیازی نیست همین مبلغ را پرداخت کند.
    این شخص برابر با قیمت پیشنهادی نفر دوم یعنی 8 هزار تومان یا کمی بیشتر پرداخت خواهد کرد.
    این کار باعث می‌شود که افراد بدون ترس رقم واقعی که حاضر به پرداخت هستند را اعلام کنند و با سیستم GSP رقمی کمتر از آن را ملزم به پرداخت می‌شوند. این فرایند باعث می‌شود که مزایده شفاف‌تر و منصفانه‌تر انجام شود.
  6. تعیین هزینه واقعی هر کلیک یا CPC
    هزینه واقعی هر کلیک بعد از مزایده به صورت زیر محاسبه می‌شود:
    (اد رنک رقیب پایین‌تر از شما ÷ امتیاز کیفی Quality Score تبلیغ شما) + 0.01 دلار (یک سنت)
    توجه داشته باشید که اگر امتیاز کیفی تبلیغ شما بالا باشد، هرگز قیمت پیشنهادی اولیه را پرداخت نخواهید کرد و هزینه کلیک کمتر از آن خواهد بود.
    همچنین اگر شما تنها تبلیغ کننده در مزایده باشید بازهم ممکن است هزینه هر کلیک شما متغیر باشد.
  7. نمایش تبلیغ‌ها در لیست نتایج جستجوی گوگل
    تبلیغ‌هایی که حداقل رتبه تبلیغ یا Ad Rank را داشته باشند در یکی از موقعیت‌های زیر نمایش داده می‌شوند:
    صدر مطلق (Absolute Top): اولین تبلیغ بالای نتایج ارگانیک
    موقعیت‌های دیگر در بالای لیست نتایج جستجو
    بین یا انتهای نتایج ارگانیک در لیست
  8. دریافت هزینه از تبلیغ کننده
    در نهایت و پس از اتمام مزایده و نمایش تبلیغ‌ها، گوگل هزینه هر کلیک را از شارژ اکانت گوگل ادز آن‌ها کسر می‌کند. توجه داشته باشید که این مبلغ تنها در صورتی از حساب شما کسر می‌شود که کاربر روی تبلیغ کلیک کرده و وارد وب‌سایت شما شود، در غیر این صورت صرفا نمایش تبلیغ، هزینه‌ای برای شما نخواهد داشت.
تبلیغات در لیست نتایج گوگل

کوالیتی اسکور تبلیغات در گوگل چیست؟

Quality Score یا امتیاز کیفی در تبلیغات گوگل، مهم‌ترین شاخص سنجش میزان کیفیت یک تبلیغ است. این امتیاز بر اساس فاکتورهای مختلفی توسط گوگل به هر تبلیغ اختصاص داده می‌شود و نقش مهمی در تمامی ابعاد عملکرد تبلیغ دارد. مهم‌ترین اقدام شما به عنوان تبلیغ کننده یا کمپین منیجر گوگل ادز، این است که این شاخص را به خوبی شناخته و آن را تا حد ممکن بهینه سازی کنید.

این کار باعث می‌شود که شانس نمایش تبلیغ به شدت افزایش یابد و مهم‌تر از همه هزینه هر کلیک تبلیغ یا همان CPC نیز تا حد چشمگیری کاهش یابد.

عوامل تعیین کننده Quality Score درتبلیغات گوگل ادز

  1. نرخ کلیک مورد انتظار (CTR)
    این عامل در واقع تخمین گوگل ادز نحوه عملکرد تبلیغ شما است. زمانی که شما تبلیغ خود را ایجاد می‌کنید، گوگل بر اساس عملکرد تبلیغ‌های دیگر برای این کلمه کلیدی در 90 روز گذشته، عملکرد کلی اکانت گوگل ادز شما و نرخ کلیک لینک تبلیغ در گذشته، نرخ کلیک مورد انتظار تبلیغ شما را به صورت بیشتر از میانگین، میانگین و کمتر از میانگین تخمین می‌زند.
  2. میزان مرتبط بودن تبلیغ
    این عامل مشخص می‌کند که متن تبلیغ تا چه حد با هدف کاربر از جستجوی کلمه کلیدی، مطابقت دارد؟
    استفاده درست از کلمات کلیدی در متن تبلیغ (تیتر و توضیحات)، استفاده از کلمه کلیدی در محتوای لندینگ پیج و گروه بندی اصولی تبلیغ‌ها بر اساس ارتباط معنایی کلمات کلیدی در این عامل تاثیر گذارند.
  3. تجربه کاربری صفحه فرود تبلیغ یا Landing Page
    لندینگ پیج، در واقع صفحه‌ای از وب‌سایت شما است که کاربر پس از کلیک بر روی تبلیغ شما، وارد آن می‌شود. نوع عملکرد و محتوای لندینگ پیج تبلیغ شما در تعیین امتیاز کیفی گوگل ادز بسیار مؤثر است.
    در بررسی این عامل، گوگل مواردی مانند مفید بودن محتوا و ارتباط آن با هدف کاربر، سرعت بارگزاری صفحه، صحت محتوا، بازگزاری صحیح صفحه در موبایل و کاربر پسند بودن آن را چک می‌کند.
  4. عوامل فرعی
    در تعیین امتیاز کیفی تبلیغ در گوگل ادز، علاوه بر سه عامل اصلی که در بالا ذکر شد، چندین عامل ثانویه نیز وجود دارند. این عوامل عمدتا در لحظه انجام مزایده بررسی و امتیاز دهی می‌شوند.
    دستگاه کاربر: سنجش کیفیت تبلیغ شما در دستگاه‌های مختلف مانند موبایل، دسکتاپ و تبلیت متغیر است.
    موقعیت مکانی کاربر: تبلیغ شما ممکن است در بسته به موقعیت جغرافیایی کاربر عملکرد متفاوتی داشته باشد و این موضوع در تعیین امتیاز کیفی در لحظه انجام مزایده تاثیر می‌گذارد.
    زمان: رفتار کاربر هنگام جستجو در گوگل ممکن است بسته به زمان انجام آن متفاوت باشد و این موضوع روی نرخ کلیک و ارتباط تبلیغ شما با هدف کاربر مؤثر است.
    افزونه‌های تبلیغ و نوع آن: استفاده از افزونه‌های تبلیغ مانند افزونه تماس، سایت‌لینک و … بر پیشبینی گوگل ادز عملکرد تبلیغ شما تاثیر می‌گذارد.
    تاریخچه دامنه سایت و عملکرد گذشته‌ی لینک تبلیغ: نرخ کلیک لینک تبلیغ در گذشته و سابقه‌ی تجربه کاربری آن و همچنین تاریخچه عملکرد دامنه سایت در تعیین امتیاز کیفی در لحظه مزایده مؤثر خواهد بود.
    سابقه اکانت گوگل ادز و شرایط گروه‌های تبلیغ (Ad Groups): عملکرد کلی اکانت گوگل ادز شما مانند نرخ کلیک سایر تبلیغ‌ها و کلمات کلیدی آن و همچنین تفاوت میان گروه‌های تبلیغ (Ad Groups) در امتیاز دهی تاثیر دارد.

اد رنک (Ad Rank) تبلیغ در گوگل ادز چیست؟

ادر رنک یا Ad Rank امتیازی است که در لحظه انجام مزایده به تبلیغ شما تخصیص داده می‌شود تا مشخص شود که تبلیغ واجد شرایط نمایش به کاربر می‌شود یا خیر. همچنین اد رنک مشخص می‌کند که تبلیغ شما در کجای صفحه (بالا یا پایین) و در چه رتبه‌ای نسبت به رقبا نمایش داده شود.

عوامل مؤثر بر اد رنک در تبلیغات گوگل

گوگل در منابع رسمی خود، از 6 عامل نام برده که در تعیین اد رنک تاثیر گذار هستند؛

  1. قیمت پیشنهادی یا Bid: بیشترین هزینه‌ای که شما می‌توانید به ازای هر کلیک پرداخت کنید.
  2. کیفیت تبلیغ و لندینگ پیج: این عامل از طریق امتیاز کیفی یا همان Quality Score تبلیغ شما محاسبه می‌شود که شامل: نرخ کلیک مورد انتظار، ارتباط تبلیغ با هدف کاربر و تجربه کاربری لندینگ پیج، می‌شود.
  3. محدوده اد رنک: حداقل اد رنک مورد نیاز برای نمایش یک تبلیغ.
  4. میزان رقابت در مزایده: قدرت رقبای شرکت کننده در مزایده برای یک کلمه کلیدی.
  5. شرایط جستجو: شامل مواردی مانند: نوع دستگاه، موقعیت مکانی کاربر، زمان، عبارت جستجو شده، دیگر تبلیغ‌ها و …
  6. تاثیر مورد انتظار افزونه‌های تبلیغ: تاثیر افزونه‌هایی مانند تصویر، تماس، سایت لینک و … بر کیفیت تبلیغ.

اد رنک برای هر مزایده مجدد محاسبه می‌شود تا مرتبط‌ترین تبلیغ‌ها بسته به شرایط و عبارت جستجو شده توسط کاربر نمایش داده شوند.

گوگل ادز

فرمول ساده شده‌ی محاسبه Ad Rank گوگل ادز

اد رنک = قیمت پیشنهادی(Bid) × امتیاز کیفی(Quality Score)

فرمول اصلی که برای محاسبه اد رنک در لحظه مزایده استفاده می‌شود به مراتب پیچیده‌تر است و ده‌ها عامل را شامل می‌شود. فرمول بالا نمونه ساده شده آن است که برای درک بهتر نحوه تخمین اد رنک استفاده می‌شود.

تبلیغات در گوگل برای کاربران ایرانی

همانطور که می‌دانید اشخاص و شرکت‌های ایرانی به دلیل تحریم‌های مالی و بین‌المللی، امکان انجام تراکنش‌ها و مراودات مالی را با شرکت‌های بین‌المللی مانند گوگل ندارند. به همین خاطر انجام فرایند‌هایی مانند شارژ اکانت گوگل ادز به صورت مستقیم، برای کاربران ایرانی امکان پذیر نیست.

اما وجود شرکت‌های واسط مانند ادزتو، این امکان را فراهم کرده تا تمام کاربران و شرکت‌های ایرانی که قصد استفاده از خدمات تبلیغ در گوگل را دارند، بتوانند به راحتی به پلتفرم گوگل ادز دسترسی پیدا کنند.

ادزتو، با بیش از 12 سال سابقه در ارائه خدمات تبلیغات در گوگل، یکی از بهترین شرکت‌های واسط برای استفاده از گوگل ادز و امکانات عالی آن است. در این مجموعه علاوه بر ارائه خدمات شارژ اکانت گوگل ادز (با چندین ارز مختلف)، خدمات دیگری مانند مدیریت اکانت گوگل ادز، بررسی و بهینه سازی کمپین و … نیز به کاربران ایرانی ارائه می‌شود. همچنین ادزتو با ارائه دسترسی مستقیم به پنل گوگل ادز، حداکثر شفافیت را در بین شرکت‌های مشابه ایجاد نموده است.

از دیگر محدودیت‌های مهمی که کاربران ایرانی در استفاده از گوگل ادز با آن مواجه هستند، ممنوعیت استفاده از دامنه‌های .IR است. طبق قوانین تبلیغات در گوگل ادز، امکان تبلیغ وب‌سایت‌ها با دامنه ایرانی .IR در گوگل وجود ندارد. اما بازهم امکان دور زدن این محدودیت وجود دارد.

شما می‌توانید با خرید و ثبت یک دامنه بین‌المللی مانند .NET ، .COM ، .ORG و … و پارک دامین کردن آن در کنار دامنه .IR، این محدودیت را از سر راه بردارید و از خدمات تبلیغ در گوگل ادز استفاده کنید.

یکی دیگر از محدودیت‌های گوگل ادز برای کاربران و وب‌سایت‌های ایرانی، انتخاب موقعیت مکانی ایران در نقشه، برای هدف گیری مخاطبان تبلیغ است. زمانی که شما تبلیغ خود را ایجاد می‌کنید، این امکان در حالت عادی وجود دارد که شما روی نقشه، موقعیت مکانی کاربرانی که می‌خواهید تبلیغ شما به آن‌ها نمایش داده شود را انتخاب کنید.

اما به دلیل تحریم‌ها، انتخاب ایران به عنوان لوکیشن نمایش تبلیغ وجود ندارد. اما کارشناسان ادزتو با استفاده از دیگر فیلتر‌ها مانند زبان، زمان و انتخاب کلمات کلیدی مناسب، این امکان را فراهم می‌کنند که تبلیغ شما فقط و فقط به کاربران ایرانی نمایش داده شود.

مهم‌ترین اصطلاحات گوگل ادز که باید بدانید

برای شروع تبلیغات در گوگل، شما نیاز دارید تا با برخی مفاهیم اساسی آشنا شوید. شما ممکن است این اصطلاحات و مفاهیم را در پنل گوگل ادز یا دوره‌های آموزش تبلیغ در گوگل دیده یا بشنوید، پس شناخت و درک این مفاهیم در یادگیری و مدیریت کمپین‌های تبلیغ در گوگل بسیار مهم است. در ادامه با تعدادی از مهم‌ترین اصطلاحات گوگل ادز آشنا می‌شویم:

CTR چیست؟

CTR یا سی تی آر، مخفف عبارت Click Through Rate است که به معنی نرخ کلیک ورودی یا بصورت کوتاه نرخ کلیک می‌باشد. به زبان ساده این عبارت به معنی نسبت دیده شدن تبلیغ به تعداد کلیک‌های آن است و به صورت درصد بیان می‌شود. فرمول محاسبه CTR به این صورت است:

CTR = (Impression ÷ Click) × 100

CPC چیست؟

Cost Per Click به معنی هزینه به ازای کلیک است. این اصطلاح به معنی هزینه‌ای است که شما در تبلیغات گوگل به ازای هر کلیک پرداخت می‌کنید. این رقم معمولا یک عدد ثابت نیست و بسته به شرایط مزایده و رقبا و تعدادی عامل دیگر تغییر می‌کند.

CPA چیست؟

Cost Per Action یا هزینه به ازای اقدام هزینه‌ای است که شما به ازای یک اقدام مشخص پرداخت می‌کنید. در برخی از استراتژی‌ها و روش‌های تبلیغ در گوگل، هزینه دریافتی از شما به ازای انجام یک اقدام مشخص توسط کاربر، اعمال می‌شود.

شما بسته به هدف کمپین خود ممکن است این اقدام را به صورت ثبت نام در سایت، پر کردن فرم یا خرید محصول و … تنظیم کنید. در این صورت هر زمان که این اقدام توسط کاربر انجام شود مبلغی از شارژ اکانت گوگل ادز شما کسر می‌شود که به آن CPA گفته می‌شود.

توجه داشته باشید که CPA با CPC متفاوت است. CPC هزینه به ازای کلیک است و ممکن است کاربری که بر روی تبلیغ شما کلیک کرده، اقدام مورد نظر شما را انجام ندهد.

ROAS چیست؟

یک شاخص کلیدی در سنجش موفقیت کمپین‌های تبلیغ در گوگل ادز است. این شاخص نیز مانند سایر اصطلاحاتی که گفته شد مخفف شده‌ی عبارت Return On Ad Spent است. این شاخص نشان می‌دهد که تبلیغ شما به ازای هر دلار هزینه، چه مقدار سود برای شما به ارمغان آورده است؟

نحوه محاسبه ROAS گوگل در ادز به صورت زیر است:

ROAS= (سود حاصل از تبلیغات ÷ هزینه کلی تبلیغ) × 100

به طور مثال اگر شما برای تبلیغات گوگل ادز خود 200 دلار هزینه کرده باشید و سودی معادل 1000 دلار کسب کرده باشید نرخ بازگشت هر دلار هزینه تبلیغ برای شما 500% خواهد بود. یعنی هر یک دلار هزینه تبلیغات، پنج دلار به شما برگردانده است.

مهمترین اصطلاحات گوگل ادز

Impressions چیست؟

ایمپرشن یا Impression نشان می‌دهد که تبلیغ شما چند مرتبه در لیست نتایج جستجوی گوگل دیده شده است؟ یا در حالت کلی تعداد دفعاتی است که تبلیغ شما (تبلیغات بنری، جستجو، یوتیوب و …) به کاربران نمایش داده شده است.

این شاخص از این جهت مهم است که شما بدانید تبلیغ شما توسط چه تعداد کاربر دیده شده و زمانی که آن را با تعداد کلیک‌های دریافتی مقایسه کنید، متوجه می‌شوید که آیا تبلیغ شما به اندازه کافی با هدف کاربران مرتبط هست یا خیر و یا اینکه آیا تبلیغ شما نیاز به بهینه سازی دارد یا نه.

Clicks چیست؟

این شاخص نشان می‌دهد که تبلیغ شما چه تعداد کلیک دریافت کرده؟ این عدد در پنل گوگل ادز قابل مشاهده است و شما می‌توانید تعداد کلیک تبلیغ خود را در بازه زمانی دلخواه مشاهده کنید. همچنین این شاخص می‌تواند بر اساس فیلترهای مختلف نیز دیده شود.

بطور مثال ممکن است شما بخواهید ببینید که تبلیغ شما برای یک کلمه کلیدی مشخص در یک بازه زمانی خاص، چند بار کلیک دریافت کرده است؟

ROI چیست؟

Return On Investment یا نرخ بازگشت سرمایه، یک شاخص بسیار مهم و در عین حال ساده برای سنجش میزان سودآوری یک کمپین تبلیغات در گوگل است. این شاخص در واقع بیان می‌کند که سود واقعی شما در ازای میزان مشخص سرمایه گذاری در تبلیغات، چه مقدار بوده است؟

فرمول محاسبه نرخ بازگشت سرمایه یا همان ROI به صورت زیر می‌باشد:

نرخ بازگشت سرمایه = (درآمد حاصل از تبلیغات ‐ هزینه کل) ÷ هزینه کل

بطور مثال، فرض کنید هزینه کل تبلیغات در گوگل ادز شما 200 دلار بوده است. به واسطه تبلیغات، شما 6 واحد از یک محصول را به فروش رساندید. قیمت خرید هر واحد این محصول 100 دلار بوده و شما هر کدام را به قیمت 200 دلار در وب‌سایت خود می‌فروشید.

درآمد از حاصل از تبلیغات ← 6×200 = 1200 دلار

هزینه خرید محصول ← 6×100 = 600 دلار

هزینه تبلیغات + هزینه خرید محصول = 800 دلار که این رقم همان هزینه کلی شما خواهد بود.

محاسبه سود ← 800 – 1200 = 400 دلار

محاسبه ROI ← 400 ÷ 800 = 0.5 که اگر این عدد را در 100 ضرب کنیم، درصد بازگشت سرمایه یا همان ROI شما برابر با 50% خواهد بود.

این شاخص نشان می‌دهد که شما به ازای هر یک دلار هزینه‌ای که صرف کردید، 1.5 دلار درآمد کسب کرده‌اید که شامل یک دلار هزینه اولیه شما بعلاوه 0.5 دلار سود می‌شود.

چرا محاسبه ROI مهم است؟

این شاخص همان طور که گفته شد بسیار مهم و اساسی است زیرا:

  • سود واقعی شما را نشان می‌دهد نه فقط درآمد حاصل از تبلیغات
  • به شما کمک می‌کند تا بفهمید بودجه تبلیغات خود را در کجا باید صرف کنید تا بیشترین سود را کسب کنید.
  • اگر ROI یک عدد مثبت باشد، تبلیغات شما سودآور است و اگر این عدد منفی بدست آید، شما باید در مورد تبلیغات خود و استراتژی بازاریابی‌تان مجدد فکر و تصمیم‌گیری کنید.

سخن پایانی

گوگل ادز یک بستر تبلیغات آنلاین است که شاید بتوان آن را بزرگترین ابزار تبلیغ آنلاین معرفی کرد. شرکت‌ها و کسب و کارهای مختلف به روش‌های خاص خود، از این بستر برای رشد، برندسازی، توسعه و افزایش درآمد خود استفاده می‌کنند.

گوگل ادز با داشتن امکانات فوق‌العاده کاربردی و همچنین محیط کاربری بسیار ساده، به گونه‌ای طراحی شده تا هر کسب و کاری، در هر زمینه‌ای بتواند به نوعی از این ویژگی‌های کاربردی و خلاقانه بهره ببرد. مهم نیست که کسب و کار آنلاین شما فروشگاهی باشد یا خدماتی یا هر چیز دیگری، تنها کافیست شما مدتی از گوگل ادز استفاده کرده و با آزمون و خطا روش خاص خود برای استفاده از گوگل ادز را پیدا کنید.

گوگل ادز حتی ابزار لازم برای آزمون و خطا را نیز در پنل کاربری خود در اختیار شما قرار می‌دهد تا شما بتوانید انواع کمپین‌ها و تبلیغات را تست کرده و به بهترین روش و بهترین نسخه تبلیغات برای کسب و کار خود برسید.

هرچند یادگیری گوگل ادز زمان زیادی نمی‌برد اما اگر از نظر زمان محدودیت دارید، می‌توانید از شرکت‌های ارائه دهنده خدمات گوگل ادز نیز استفاده کنید. این شرکت‌ها تبلیغات شما را از صفر تا صد، طراحی، پیاده سازی و مدیریت می‌کنند. در اکثر موارد به دلیل تخصص و تجربه این شرکت‌ها در مدیریت کمپین‌های مختلف گوگل ادز، این روش می‌تواند شما را سریع‌تر به نتیجه دلخواه‌تان برساند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − 8 =