مطلب پیشنهادی :
ad
+
سبک زندگی

راه های تقویت عزت نفس را نام ببرید ❤️ دینی یازدهم و هفتم

عزّت نفس چیست و راه های تقویت عزت نفس کدامند؟ پاسخ به سوالات عزت نفس دینی پایه یازدهم و هدیه هفتم

راه های تقویت عزت نفس دینی یازدهم و هفتم : عزت نفس به معنای احساس ارزشمند بودن است. حس ارزش ، احساسی درونی است که از کودکی ما آغاز می شود. در ادامه با پاسخ سوالات مربوط به عزت نفس با ماگرتا همراه باشید.

عزت نفس چیست؟

عزت نفس اعتقادی است که فرد نسبت به ارزش و اهمیت خود دارد. عزت نفس یکی از پایه های اساسی شخصیت انسان است و باعث میل و افتخار انسان می شود.

عزت نفس منبع آزادی و تعالی است. بزرگواران هرگز تسلیم ذلت و بندگی دیگران نمی شوند و سرمایه افتخار و آزادی خود را به هیچ وجه معامله نمی کنند.

از یک طرف عزت نفس یکی از بزرگترین فضایل اخلاقی برای همه مردم است و از طرف دیگر به عنوان محرک در اجرای سایر برنامه های اخلاقی قلمداد می شود.

به عبارت دیگر ، عزت نفس علاوه بر اینکه از نظر فردی ویژگی خوبی است ، می تواند ضامن اجرای سایر صفات مطلوب در خانواده و اجتماع نیز باشد.

راه های افزایش عزت نفس در نوجوانان
راه های افزایش عزت نفس در نوجوانان

چگونه عزت نفس خود را حفظ کنیم هدیه هفتم

چگونه عزت نفس خود را حفظ کنیم ؟

پاسخ: انسان با حفظ ارزش خود، خود را در مقابل دیگران کوچک نمی‌کند و از دیگران چیزی نمی‌خواهد که انجام آن وظیفه خود است. می تواند عزت نفس را حفظ کند.

راه های تقویت عزت نفس را نام ببرید

راه های تقویت عزت نفس که در کتاب دینی کلاس یازدهم آمده است را می توان اینطور پاسخ داد:

۱- توجه به عظمت خداوند و تلاش برای خدمت به او

خداوند ، خالق کل هستی ، منشأ و سرچشمه همه قدرتها و افتخارات است. او موجودی شکست ناپذیر است که هیچ کس توانایی مقاومت در برابر قدرت او را ندارد ، بنابراین هرکسی که به دنبال عزت است باید به این منبع متصل شود.

امیرالمومنین علی (ع) در توصیف انسانهایی که کرامت خود را در بندگی خدا یافته اند ، می فرماید:
«خالق جهان در نظر آنان بزرگ است. از این جهت، غیر خدا در نظرشان کوچک است».

۲- شناخت ارزش خود و نفروختن خویش به بهای اندک

یکی دیگر از راه های افزایش عزت نفس تفکر هشتم این است که اگر کالای گران قیمتی مانند طلا داشته باشیم اما از ارزش و قیمت آن اطلاع نداشته باشیم ، به راحتی فریب می خوریم و آن را با قیمت ناچیز می فروشیم. اما اگر ارزش آن را بدانیم ، آن را گرامی می داریم و آن را به قیمت واقعی می فروشیم و قیمتی برابر با ارزش آن را بدست می آوریم.

به همین دلیل است که خداوند موقعیت ما را به عنوان انسان در خلقت بیان می کند و می فرماید: ما فرزندان آدم را گرامی داشته ایم … و آنها را بالاتر از بسیاری از مخلوقات والای خود قرار داده ایم.

۳- توکل به خداوند متعالی

قرآن کریم می‌فرماید: «مَنْ کانَ یُرِیدُ الْعِزَّه فَلِلَّهِ الْعِزَّه جمیعاً 3 کسی که خواهان عزت است، عزت یکسره از آن خداست».

معنای این آیه این است که هر که عزت می خواهد آن را از خداوند متعال طلب کند ، زیرا همه عزت از آن خداست و انسان در سایه پرستش خدا و تسلیم در برابر او و ایمان و عمل صالح به عزت می رسد.

۴- تمسک به قرآن

یکی دیگر از راه های تقویت عزت نفس تمسک جستن به قرآن کریم است. از آنجا که خداوند متعال مایه عزت و عظمت است ، قرآن کریم که کلام اوست ، شامل عوامل عزت و عظمت انسان است.

۵- توسل به پیامبر صلی الله علیه و آله و خاندان مطهر ایشان

۶- تعامل با مؤمنان

این ۶ مورد از مواردی بود که باعث تقویت عزت نفس دینی در ما می شود. اگر پاسخ کوتاه تری داشتید در قسمت دیدگاه برای کاربران ماگرتا بنویسید.

طهرانی

بنیانگذار مجله اینترنتی ماگرتا و متخصص سئو ، کارشناس تولید محتوا ، هم‌چنین ۱۰ سال تجربه سئو ، تحلیل و آنالیز سایت ها را دارم و رشته من فناوری اطلاعات (IT) است . حدود ۵ سال است که بازاریابی دیجیتال را شروع کردم. هدف من بالا بردن سرانه مطالعه کشور است و اون هدف الان ماگرتا ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 1 =