قابلیت اعتماد یکی از مهمترین مولفهها برای خرید یک خودرو شاسی بلند است و در سراسر دنیا، خریداران خودرو دوست ندارند به دفعات برای سرویس خودرو خود به تعمیرگاه یا نمایندگی مراجعه کنند.
در این مقاله قصد داریم تا نگاهی به مطمئن ترین و قابل اعتمادترین شاسی بلندهای موجود در بازار جهانی در سال 2019 داشته باشیم.
موسسه J.D Power هر سال لیستی از قابل اعتمادترین خودروهای جهان را در کلاسهای مختلف منتشر میکند. بنابر این گزارش، میزان قابلیت اعتماد در خودروها در مقایسه با سال قبل رشد قابل توجهی داشته است. در اینجا به 20 شاسی بلند قابل اعتماد در دنیا که بالاترین امتیازها را کسب کردهاند، اشاره میکنیم.با خودرو ماگرتا همراه باشید.
آکورا RDX
نمره دریافت شده: 9 از 10
برادر لوکس هوندا CR-V یعنی آکورا RDX ، یک کراس اوور لوکس کامپکت است که نماد آغاز یک عصر جدید برای آکورا است. نسل سوم RDX با موتور V6 خداحافظی می کند. زیر کاپوت این خودرو یک موتور 4 سیلندر 2.0 لیتری توربوشارژ مجهز به سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ و لیفت متغیر سوپاپ همراه با 4 سوپاپ به ازای هر سیلندر خواهید یافت. حداکثر قدرت و گشتاور این موتور به ترتیب 272 اسب بخار و 380 نیوتن متر است.
این موتور به یک گیربکس 10 دنده اتوماتیک متصل می شود که اولین گیربکس در نوع خود در این کلاس بوده و فاصله ضرایب دنده آن به هم نزدیک است و دامنه انتخاب ضرایب دنده در آن 62 درصد وسیع تر از گیربکس قبلی است. این گیربکس برای حداکثر استفاده از گشتاور دور پایین این موتور طراحی شده است و تعویض دنده های آن سریع و پیوسته است. برای تعویض دنده های این گیربکس شیفترهای پشت فرمان نیز نصب شده است.
آکورا RDX مجهز به جدیدترین نسخه سیستم 4 چرخ محرک SH-AWD با قابلیت توزیع متغیر گشتاور بین چرخ ها است. این سیستم می تواند تا 70 درصد از گشتاور را به چرخ های عقب و کل گشتاور را یا به چرخ عقب سمت راست یا چرخ عقب سمت چپ منتقل کند. لازم به ذکر است که این سیستم 4 چرخ محرک بر خلاف بهبود توانایی های رانندگی آفرودی، برای بهبود تجربه رانندگی در خیابان ساخته شده است.
ب ام و X3
نمره دریافت شده: 9 از 10
ب ام و X3 یک شاسی بلند آلمانی است که نسل اول آن در سال 2003 معرفی و روانه بازار شد. نسل نخست X3 با کد بدنه E83 شناخته میشد و به بازار ایران هم راه پیدا کرد. البته در آن زمان قانونی مبنی بر منع واردات خودروهای با حجم موتور 2500 سی سی و بالاتر وجود نداشت و X3 با دو موتور 2.5 و 3.0 لیتری وارد بازار ایران شدند.
اما تولید نسل اول ب ام و X3 تا سال 2010 ادامه پیدا کرد و پس از آن و از سال 2011، ب ام و X3 وارد نسل دوم شد. نسل دوم نخستین بار در سال 2010 در نمایشگاه خودرو پاریس به معرض دید عموم آمد و با کد F25 روانه بازار شد و ب ام و تولید آن را به کارخانه واقع در کالیفرنیا آمریکا واگذار کرد. نسل دوم در سال 2014 یک بهروزرسانی یا فیس لیفت را تجربه کرد و با تغییراتی در ظاهر همراه شد. مهمترین این تغییرات در چراغهای جلو، جلو پنجره، گلگیرهای جلو و عقب و نیز تغییراتی در کابین بودند که با زبان طراحی جدید ب ام و همخوانی بیشتری دارند.
در واقع ب ام و X3 در همین مدل وارد بازار ایران شد و تنها با موتور 2.0 لیتری توربو به دست مشتریان ایرانی رسید چراکه موتورهای 2500 سی سی و بالاتر مجوز واردات به کشور را نداشتند. این مدل با نام دقیق xDrive28i عرضه شد و قدرت موتور آن به 245 اسب بخار و گشتاور آن به 350 نیوتن متر میرسد. این قدرت به وسیله جعبه دنده 8 سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک به هر چهار چرخ انتقال پیدا میکند. این سیستم چهار چرخ، ساخت کمپانی ب ام و است و xDrive نام دارد و یکی از بهترین سیستمهای انتقال قدرت در میان خودروهای لوکس به شمار میرود.
بیوک انکور – Buick Encore
نمره دریافت شده: 9 از 10
بیوک انکور برخلاف اپل موکا در بخش پیشرانه از همان گونه 1 لیتری بنزینی و توربوشارژدار جنرال موتورز استفاده میکند که 138 اسب بخار قدرت و 148 پاوند بر فوت گشتاور تولید میکند. این مدل را در گونه سفارشی با همین موتور که اندکی ارتقا یافته و 153 اسب بخار قدرت و 177 پوند بر فوت گشتاور دارد، میتوان سفارش داد. انکور 2017 مجهز به 10 ایربگ و سیستم کنترل کشش است و بهصورت استاندارد از سامانه حرکت/ توقف سود میبرد.
اگر دقیقتر به خودروی جدید بیوک نگاهی بیاندازیم، میبینیم سازنده محصولات مشهوری همچون پارکاوینیو در ساخت انکور 2017 از همان نسخه اپل موکا استفاده نموده و با تغییراتی جزئی و نصب نماد بیوک در بدنه، محصولی نوین را به بازارهای آمریکای شمالی عرضه نموده است! با این حال بیوک انکور در باطن ویژگیهای مختص به خود را دارد.
شورولت اکوئیناکس
نمره دریافت شده: 10 از 10
شورولت بهتازگی جزئیات جدیدی از مدل 2018 اِکوئیناکس را برای بازارهای آمریکا و کانادا منتشر کرد. قیمت پایه در این دو کشور به ترتیب برابر با 24,475 و 26,995 دلار است (قیمتهای مربوط به هر کشور برحسب واحد دلار اختصاصی همان کشور میباشد).
پیشرانه در این نسخه از نوع 1.5 لیتری بنزینی مجهز به توربو شارژر خواهد بود که حداکثر 170 اسب بخار قدرت و 275 نیوتونمتر گشتاور تحویل میدهد. مصرف سوخت آن نیز طبق تخمینهای جنرال موتورز 7.6 لیتر در یکصد کیلومتر است که نسبت به مشخصات خودرو کمی دلسرد کننده به نظر میرسد.
دیگر گزینهها برای تأمین قوای فنی مورد نیاز شامل موارد مقابل میگردد: 2 لیتری توربو 250 اسب بخاری و 353 نیوتونمتری؛ 1.6 لیتری توربو دیزل چهار سیلندر با خروجی 136 اسب بخار و 320 نیوتونمتر. مشخصات قیمتی مدلهای مجهز به این دو بلوک هنوز اعلام نشده اما با توجه به نسخه پایه حدس میزنیم نمونه 2 لیتری کمی گرانتر و نمونه 1.6 لیتری دیزلی ارزانتر باشد.
اِکوئیناکس مدل 2018 هنگام ورود به بازار در بهار سال آینده چهار تریم مختلف با کدهای L، LS، LT و پرِمیِر (Premier) خواهد داشت و محور محرک آن تک (جلو) یا جفت خواهد بود.
شورولت تراورس
نمره دریافت شده: 9 از 10
تراورس در تریم های L، LS، LT Cloth، LT Leather، Premier و High Country عرضه میشود. شورولت همچنین گفته که مدل RS نیز وجود دارد اما تا این لحظه نمیتوان مشخصات آنلاین آن را مشاهده نمود. تمامی این مدلها با پیشرانه 6 سیلندر 3.6 لیتری با قدرت 305 اسب بخار و گشتاور 353 نیوتون متر عرضه میشوند. این نیرو از طریق یک گیربکس 9 سرعته اتوماتیک به چرخهای جلو یا تمامی چرخها منتقل میشود.
تریم فول High Country بهای آغازین 52050 دلاری دارد. این مدل تنها بهصورت چهار چرخ محرک ارائه شده و با سیستم خنککنندگی هوی دیوتی عرضه میشود. نوربالای خودکار، هشدار برخورد از جلو، ترمز عابران جلوی خودرو، حفظ خودرو بین خطوط و کروز کنترل تطبیقی از جمله تجهیزات استاندارد این خودرو هستند. رینگهای 20 اینچی آلومینیومی پولیش خورده زیر این خودرو خودنمایی میکنند.
فورد اسکیپ
نمره دریافت شده: 9 از 10
فورد اسکیپ در رده بندی کامپکت قرار دارد که این خودرو بعد از مزدا CX-5 رتبه دوم جهان را از آن خود کرده است. اسکیپ چند نسخه متفاوت دارد که گران ترین این نسخه ها تیتانیوم می باشد که قیمت پایه این خودرو 30995 دلار می باشد که خریداران بسته به علایق خود میتوانند پکیج اضافه بر روی خودروی خود را سفارش دهند و مبلغ پکیج بر قیمت پایه افزوده می شود.
اسکیپ یکی از خودرو هایی است که به سیستم SYNC و هشدار برخورد از جلو و عقب و ترمز اتوماتیک مجهز می باشد که صاحبان این خودرو قادر به انجام پارک خودکار و دسترسی به سوخت و کنترل از مسافت زیاد این خودرو هستند. بهتر است به بعضی از امکانات کنترل راه دور اشاره ای کنیم که دراسکیپ میتوانید گوشی خود را با سیستم خودرو اتصال دهید تا سرعت، درصد سوخت، و حتی تنظیم باد و بسیاری از عوامل دیگر ضروری را به شما نمایش دهد .
فورد اسکیپ دو موتوره ECOBOOST می باشد که فضای داخلی این خودرو چرم بوده و دارای 9 باند و صفحه نمایش لمسی می باشد . اسکیپ با حداکثر قدرت 168 اسب بخار و 230 نیوتون متر میتواند شتاب 0 تا 100 بالغ بر 10.5 ثانیه را داشته باشد.
جی ام سی ترین
نمره دریافت شده: 10 از 10
جی ام سی ترین ( GMC Terrain ) یک شاسی بلند جمع و جور ساخته شده توسط جنرال موتورز است که از سال 2010 تا کنون تولید در حال تولید است.
اگر به دنبال یک SUV با طراحی شیک و مواد با کیفیت بالا هستید جی ام سی ترین می تواند یک انتخاب مناسب باشد، اما این شاسی بلند آمریکایی دارای نقاط ضعفی هم هست که می توان به فضای باربری کم آن اشاره کرد و علاوه بر آن سیستم سرگرمی و تفریحی اش در مقایسه با خودرویی مانند کیا اسپورتیج دارای عقب ماندگی ست اما یکی از امکاناتی که جی ام سی ترین در اختیار خریداران گذاشته است این است که علاوه بر داشتن امکانات استاندارد می توانند ویژگی های خود را به آن اضافه کنند و ماشین را متناسب با نیاز های خود تغییر دهند.
خودرو جی ام سی ترین مدل ۲۰۱۵ را مانند دیگر خودروهای خود به یک موتور ۳٫۶ لیتری ۶ سیلندر مجهز کرده است که به کمک گیربکس ۶ دنده ای توان تولید ۳۰۱ اسب بخار را دارا می باشد.از امکانات جدید این خودرو می توان به سامانه هشداری ترافیک _ سامانه صوتی اطلاعاتی – سرگرمی جی ام سی ،بلوتوث و صندلی های هشت حالته سرنشینان جلو اشاره کرد, ودارای سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه ، می باشد.
هوندا CR-V
نمره دریافت شده: 9 از 10
هوندا CRV یک کراس اوور کامپکت است که نخستین بار در سال 1995 معرفی شد و در حال حاضر در پنجمین نسل خود به تولید میرسد. اما ما در مورد نسل چهارم هوندا CRV صحبت میکنیم که معرفی آن به سال 2012 بازمیگردد و تولید آن تا سال 2016 ادامه پیدا کرد و پس از آن وارد نسل جدید شد.
هوندا CRV در سال 2016 توسط گلرنگ موتور فامیلی وارد بازار ایران شد ولی عرضه آن مدت زیادی به طول نینجامید. به علاوه اینکه CRV تنها در تعداد محدودی عرضه شد در حالی که میتوانست رقیب قدرتمندی برای خودروهای کرهای و ژاپنی حاضر در این کلاس باشد اما این اتفاق نیفتاد.
هوندا CRV یک کراس اوور کامپکت ژاپنی است که از سال 1995 تاکنون بر روی خط تولید قرار دارد. CR-V در حال حاضر در پنجمین نسل خود به تولید میرسد ولی ما اینجا در مورد نسل چهارم آن صحبت خواهیم کرد.
نسل چهارم هوندا CRV در سال 2011 برای نخستین بار در نسخه کانسپت معرفی شد و نهایتا در همان سال نسخه تولیدی آن در نمایشگاه خودرو لس آنجلس حضور پیدا کرد. هوندا CRV از اوایل سال 2012 وارد بازارهای جهانی شد و به دست مشتریان رسید و تولید آن هم تا سال 2016 ادامه پیدا کرد. CRV یکی از محبوبترین خودروهای حاضر در این کلاس در کشور آمریکا و بسیاری کشورهای دیگر محسوب میشود و به فروش خوبی هم دست پیدا کرده است.
هوندا CRV در نسل چهارم در سال 2015 فیس لیفت شد و تغییراتی در چراغهای آن به وجود آمد. این مدل از شاسی بلند ژاپنی در سال 2016 توسط گلرنگ موتور فامیلی در بازار ایران حضور پیدا کرد ولی عرضه آن محدود بود و خیلی زود خاتمه پیدا کرد. در حالی که میتوانست به عنوان یک رقیب قدرتمند برای خودروهای کرهای و ژاپنی حاضر در این کلاس تبدیل شود.
هیوندای سانتافه XL
نمره دریافت شده: 9 از 10
هیوندای برای سال 2019 مدل 7 نفرهی سانتافه را که دارای فاصلهی محوری بیشتری است را با نام سانتافه XL روانه بازار خواهد کرد. تغییرات سانتافه 7 نفره جدید تنها محدود به تغییر نام این خودرو نیست و سانتافه 2019 به امکانات جدید ایمنی و رفاهی نیز مجهز شده است که از بین آنها باید به نمایشگر لمسی 8 اینچی جدید اشاره کرد که رابط کاربری آن سرعت بیشتری نیز در مقایسه با قبل دارد.
قیمت پایهی سانتافه XL از 31 هزار دلار آغاز می شود و این نشان می دهد که هیوندای هیچ افزایش قیمتی را برای سال 2019 نخواهد داشت و قیمت ها با سال پیش یکسان هستند. هیوندای تغییراتی را نیز در تیپ بندی های این خودرو داده است و برخی تیپ های قبلی حذف شده اند.
امکانات استاندارد هیوندای سانتافه XL مدل 2019 شامل رینگ های 18 اینچی آلیاژی، اتوهلد، سیستم فرود از تپه، چراغ های خودکار، سیستم ورود و استارت بدون کلید، شیشه های ایمنی عقب، اپل کارپلی، استفاده 90 روزه رایگان از سیستم رادیوی ماهواره ای سیروس، بلوتوث، کیت یدک کشی تریلر با ظرفیت 2.5 تنی و اشتراک رایگان سیستم بلو لینک هیوندای به مدت 3 سال هستند.
مدل لیمیتد سانتافه نیز دارای چیدمان 6 نفره است و کابین لوکس تری دارد. صندلی های ردیف دوم این مدل از نوع خلبانی لوکس هستند و امکانات اضافی آن شامل چراغ های عقب LED، رینگ های 19 اینچی، سانروف پانوراما و سیستم صوتی حرفه ای هستند.
سانتافه XL برای سال 2019 تنها با یک موتور شش سیلندر 3.3 لیتری به قدرت 290 اسب بخار به بازار عرضه می شود که این موتور از نوع GDI بوده و به یک گیربکس 6 دنده خودکار کوپل شده است. خریداران سانتافه همانند قبل می توانند خودروی خود را به همراه سیستم چهارچرخ محرک نیز سفارش دهند.
اینفینیتی QX50
نمره دریافت شده: 9 از 10
اینفینیتی QX50 یک مینی کراس اوور لوکس است که در سال 2013 به عنوان جایگزینی برای اینفینیتی EXتولید شد. این خودرو مجهز به پیشرانه 6 سیلندر 3.7 لیتری است و در دو مدل دیفرانسیل عقب و چهار چرخ متحرک تولید شده که از نظر سوخت تفاوتی ندارد کدام گزینه را انتخاب کنید چون هر دو مدل دارای مصرف سوخت یکسانی هستند.
در داخل کابین اینفینیتی QX50 از چرم برای صندلی ها و از آلومینیوم و چوب برای تزیینات داخلی استفاده شده است. و از دیگر امکانات این خودرو می توان به کنترل سیستم صوتی روی فرمان ، کروز کنترل ، صفحه نمایش 7 اینچی ، دوربین دید عقب، استارت دکمه ای ، سنسور پارک عقب ، سیستم صوتی به همراه 11 بلندگو و 2 ساب ووفر اشاره کرد که تنها بخشی از امکانات این خودرو به شمار می روند.
این کراس اوور لوکس باید با خودروهایی مانند مرسدس بنز GLE و پورشه ماکان رقابت کند.
لکسوس GX
نمره دریافت شده: 10 از 10
شرکت لکسوس در سال 1989 توسط مدیرعامل وقت تویوتا؛ ایجی تویودا در ایالات متحده آمریکا راهاندازی شد. این کارخانه خودروسازی در کنار خودروهای سواری بسیار محبوب اش خودروهای شاسی بلند بسیار معروفی نیز تولید می کند که یک نمونه آن لکسوس های سری GX می باشد.
سری جی لکسوس در کلاس خودروهای سایز متوسط لوکس اس یو وی (sport utility vehicle) قرار دارد که برای ورود به بازار آمریکا و اوراسیا عرضه شدند. نام GX برگرفته از گرند کراس اوور (Grand Crossover) می باشد. لکسوس جی ایکس از سال 2002 وارد بازار شد و خودرویی موتور جلو و دو دیفرانسیل می باشد.
در لکسوس GX 460 از همان موتور 8 سیلندر نسل قبل با حجم 4.6 لیتر استفاده شده که قدرت خروجی این خودرو 301 اسب بخار است همچنین این خودرو با موتور 6 سیلندر نیز با نام GX 400 برای بازار چین تولید شده است.
از لحاظ ظاهری این خودرو شبیه به لکسوس LX 570 است ولی کمی جمع و جورتر. داخل کابین از سه ردیف صندلی برای 7 نفر استفاده شده و طراحی کابین مانند سایر محصولات لکسوس به خوبی انجام گرفته است و از امکانات ایمنی و رفاهی خوبی بهره مند است ، امکاناتی مانند : 10 عدد ایربگ ، سانروف ، تنظیم صندلی در 10 جهت ، سیستم کمک پارک ، گرمکن صندلی ها ، چراغ های مه شکن LED و …
اگر به دنبال خودرویی کراس اوور و لوکس با قابلیت های آفرود هستید لکسوس GX 460 مناسب شماست.
لکسوس NX
نمره دریافت شده: 9 از 10
لکسوس NX را می توان نقطه عطف محصولات لکسوس در بازار ایران توصیف کرد، به خصوص پس از وضع قانون منع واردات خودروهای لوکس در سال 2014 که بسیاری از محصولات این برند خوشنام ژاپنی از عرضه در بازار کشورمان باز ماندند، NX توانست به لطف پیشرانه 2.0 لیتری توربو شارژر خود از سد قوانین وارداتی گذشته و بار دیگر طعم کیفیت و دقت به سبک ژاپنی را به خریداران خود هدیه دهد.
اما این روزها نیز با وضع قانون وارات جدید و منع واردات خودروهایی با قیمت بیش از 40 هزار دلار، بار دیگر واردات محصولات لکسوس در هاله ای از ابهام قرار گرفته و کاملا مشخص نیست که می توانیم شاهد عرضه مدل های جدید NX در کشورمان باشیم یا خیر؟
با این وجود تاکنون چند دستگاه از مدل های لکسوس NX 2018 به نمایشگاه های ایرتویا راه یافته اند و از این رو می توان تغییرات ظاهری و آپشنی این مدل را بررسی کرد.
مشخصات فنی لکسوس NX 2018 مانند قبل است و در این زمینه می توان به قدرت 235 اسب بخاری موتور 2.0 لیتری و گیربکس 6 سرعته با قابلیت ارسال نیرو به تمامی چرخ ها اشاره کرد.
در نهایت باید منتظر ماند و دید که سرنوشت این خودرو در بازار کشورمان چه خواهد شد و آیا مشتریان ایرانی می توانند بار دیگر شاهد عرضه این مدل در کشور باشند یا NX نیز به سرنوشت مدل های محبوبی نظیر RX دچار شده و در مدل های دست دوم دچار افزایش قیمت تصاعدی خواهد شد؟
لکسوس RX
نمره دریافت شده: 9 از 10
لکسوس – آر ایکس 350 (Lexus RX 350) از تولیدات شاسی بلند (SUV) کمپانی لکسوس است که کوچکترین آنها نیز می باشد. لکسوس – آر ایکس (Lexus RX) در سال 1997 معرفی و تا سال 2003 با همان چهره عرضه می شد ، نهایتا در سال 2004 نسل دوم این خودرو وارد بازار گردید . در ژاپن لکسوس – آر ایکس (Lexus RX) با نام تویوتا – هری یر (Toyota Harrier) عرضه می شود .
پیشرانه این خودرو از نوع v با ۶ سیلندر است و حجم آن ۳۰۵ لیتر می باشد. این پیشرانه دقیقا مشابه با نسخه استفاده شده در خودروی هایلندر ۲۰۰۸ به شمار می رود و تفاوت آن این است که در RX ۳۵۰ شما ناچارید بنزین با کیفیت مطلوب استفاده نمایید. پیشرانه RX ۳۵۰ خروجی با ۲۷۲ اسب بخار در دو موتور rpm ۶۲۰۰ و ۳۴۰ نیوتون متر گشتاور را در دور موتور ۴۷۰۰ rpm بین دو دیفرانسیل خودرو تقسیم می کند.
یک گیربکس اتوماتیک ۵ سرعته عملیات انتقال خروجی پیشرانه به دو دیفرانسیل را انجام می دهد. RX ۳۵۰ قدرتمند تر از RX ۳۳۰ به شمار می آید که پیشرانه ای ۳.۳ لیتری با ۳۲۰ اسب بخار دارد. RX ۳۵۰ می تواند در طول مدت ۷.۴ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد. مصرف سوخت ترکیبی این SUV برابر ۱۲,۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.
کیا اسپورتیج
نمره دریافت شده: 9 از 10
چهارمین نسل از کیا اسپورتیج چند وقتی است که به صورت رسمی وارد بازار شده است و با قیمت گزاف بیش از 300 میلیون تومانی به فروش میرسد . کیا اسپورتیج پیشرفت های زیادی را تجربه کرده است که از ظاهر آن تغییرات و ویژگی های این ماشین را برای شما بررسی می کنیم .
نسل چهارم کیا اسپورتیچ در مرکز طراحی آلمان کیا شکل گرفته است اما به منظور تطبیق آن با سلایق در بازار های مختلف از نظرات مرکز طراحی کیا در آمریکا و کره جنوبی هم بهره برده اند . مهمترین تغییرات ظاهری کیا اسپورتیج تغییر چهره جلو ماشین به سبکی جدید که به دماغه ببری معروف است و در بیشتر ماشین های جدید کیا این استایل مشاهده می گردد ، طراحی چراغ های عقب که یک تکه و باریک شده اند و طراحی رینگ های اسپرت هم به کلی متحول شده است .
طراحی بدنه جدید کیا اسپورتیج باعث شده تا ضریب پسار این ماشین 0.33 کاهش یابد و در زیر این بدنه هم تغییراتی صورت گرفته است تا کیا اسپورتیج هم چنان از سوی موسسه ایمنی NHTSA 5 ستاره ایمنی خودش را با امتیاز بالاتری حفظ کند .
در داخل کیا اسپورتیج جدید طراحی به کلی متحول شده است و شبیه به دیگر ماشین های کیا مانند اپتیما گردیده است اما نکته مثبت در مورد آن کیفیت خوب و قابل قبول آن است و طراحی جدید صندلی ها در بهبود ارگونومی تاثیر بسیار مثبتی گذاشته است .
پیشرانه مورد استفاده در کیا اسپورتیج جدید همان 2.4 لیتری سابق است که تغییراتی را تجربه کرده است و با گیربکس 6 سرعته انحصاری کوپل شده است . طراحی سیستم تعلیق کیا اسپورتیج تغییرات مثبتی را تجربه کرده است که نرم تر شده ، کوبش کمتر شده و هندلینگ هم بهتر گردیده است .
مرسدس بنز GLE
نمره دریافت شده: 9 از 10
مرسدس بنز GLE یکی از شاسی بلندهای متوسط کمپانی آلمانی محسوب میشود که با انبوهی از تکنولوژیها همراه شده است.این خودرو با وجود ضریب درگ 0.29 یکی از آیرودینامیکترین خودروهای حاضر در این کلاس است اما با این وجود ابعاد بزرگتری دارد و فاصله محوری آن به 2995 میلی متر رسیده است. به علاوه اینکه خریداران میتوانند صندلیهای ردیف سوم را به عنوان آپشن برای خودرو خود سفارش دهند و ظرفیت سرنشینان را به 7 نفر برسانند.
مرسدس GLE 300d 4Matic از یک پیشرانه ی 6 سیلندر 3 لیتری دیزلی با قدرت 245 اسب بخار و گشتاور 500 نیوتون متر بهره می برد. میانگین مصرف این خودرو در هر صد کیلومتر معادل 6.1 تا 6.4 لیتر است و در هر کیلومتر نیز 161 تا 169 گرم دیاکسید کربن آزاد میکند.
مدل هیبریدی GLE 450 4Matic مجهز به یک پیشرانه شش سیلندر 3 لیتری بنزینی است که خروجی آن معادل 367 اسب بخار و گشتاور 500 نیوتون متری است. مصرف سوخت متوسط این مدل نیز در هر صد کیلومتر 8.3 تا 9.4 لیتر بوده و آلایندگی آن در هر کیلومتر نیز بین 190 تا 214 گرم است. قیمت GLE 450 4Matic برابر با 72649 یورو می باشد.
مرسدس بنز AMG GLE 53 4Matic+ جدید یکی از کراساورهای این برند تجاری را با پیشرانه ۳ لیتری ۶ سیلندر خطی توربوشارژ و سیستم محرکه هیبریدی ترکیب میکند که در مجموع ۴۳۵ اسببخار قدرت تولید خواهد کرد. درحالیکه طراحی این شاسیبلند تا حد زیادی مشابه GLE استاندارد است، طراحان این مدل را با افزودن جلوپنجره پانامریکانا (Panamericana) جذابتر کردهاند.
سیستم محرکه خودرو شامل پیشرانه احتراق داخلی، توربوشارژر، سوپرشارژر برقی و ژنراتور-استارتر یکپارچه میشود و دقیقاً همانند تجهیزاتی است که در مدلهای E 53 کوپه، CLS 53 و E 53 کانورتیبل به کار گرفته شدهاند. قدرت خروجی سیستم محرکه ازطریق جعبهدنده اتوماتیک ۹ سرعته و سیستم توزیع گشتاور به تمام چرخها منتقل میشود. این شاسیبلند میتواند در زمان ۵.۳ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد، درحالیکه بیشینه سرعت آن بهصورت الکترونیکی تا ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است.
نیسان فرانتیر
نمره دریافت شده: 9 از 10
نیسان مدل 2019 فرانتیر را در حالی معرفی کرد که این خودرو به عنوان ارزان ترین وانت پیکاپ بازار ایالات متحده شناخته می شود. قیمت پایهی نیسان فرانتیر در نسخه تک دیفرانسیل پایه تنها 19 هزار دلار است .
این مدل مجهز به جعبه دنده 5 سرعته دستی است تغییراتی که نیسان در مدل 2019 قرار داده است شامل استفاده از نمایشگر 7 اینچی در مدلهای به صورت استاندارد است. همچنین نیسان رنگ محبوب قرمز متالیک را نیز به رنگ های قابل انتخاب برای Frontier افزوده است.
نیسان فرانتیر 2019 در یک نسخه خاص با نام Midnight Edition package نیز به بازار عرضه میشود که این مدل دارای جلو پنجره مشکی براق و تزیینات مشکی رنگ است و نمای اسپرت تری در مقایسه با سایر نسخه های نیسان فرانتیر دارد.
مدل Midnight Edition package همچنین به رینگ های 18 اینچی آلیاژی به رنگ مشکی براق نوارهای حاشیه مشکی رنگ سپرهای جلو و عقب همرنگ بدنه و قاب آینه های جانبی مشکی رنگ و دستگیرههای در مشکی رنگ مجهز است.
مدل Midnight Edition package در سه رنگ سیاه سفید و متالیک و تنها در نسخه دنده اتوماتیک به بازار عرضه میشود.
در بخش فنی، نیسان فرانتیر در مدل پایه به یک موتور 2.5 لیتری بنزینی از نوع 4 سیلندر مجهز است که می تواند 152 اسب بخار قدرت تولید کند. این موتور تنها در نسخه تک دیفرانسیل موجود است.
برای سایر مدل ها نیز یک موتور شش سیلندر 4 لیتری با قدرت 261 اسببخار در نظر گرفته شده است که میتوان آن را به همراه گیربکس 6 دنده دستی و یا 5 دنده اتوماتیک انتخاب کرد نیسان فرار 2019 در حال حاضر در نمایندگی های نیسان در آمریکا برای فروش موجود است.
پورشه کاین
نمره دریافت شده: 9 از 10
سومین نسل از تنها خودروی شاسی بلند (SUV) کمپانی پورشه (PORSCHE) در نمایشگاه خودرو ژنو سال 2010 به نمایش درآمد،طراحی کاین (Cayenne) نسل 3 عضلانی تر با شیشه های کوچکتر و بخاطر وجود خطوط با زاویه های تند از نظر طراحی خارجی کمی جمع و جورتر به نظر می رسد. 5 پیشرانه برای پورشه – کاین (Porsche Cayenne) در نظر گرفته شده که شامل یک پیشرانه دیزل (Diesel) ، سه پیشرانه بنزینی و یک پیشرانه هایبرید (Hybrid) می باشد.
یکی از پیشرانه های قابل سفارش در این خودرو 6 سیلندر 3.5 لیتری بوده که قادر به تولید 300 اسب بخار (hp) می باشد.از رقبای اصلی پورشه – کاین (Porsche Cayenne) می توان به ب ام و – ایکس 3 (BMW X3) و مرسدس بنز – ام ال (Mercedes-Benz ML) اشاره کرد.
نسل جدید پورشه کاین در مقایسه با نسل پیشین خود، ۱.۵ ثانیه سریعتر به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد و به لطف وجود توربوشارژ، شتاب ثانویه خوبی هم ارائه میدهد. البته تاخیر توربو همچنان وجود دارد که تیم مهندسی پورشه، همانند تمام مدلهای جدید این شرکت، ویژگی افزایش فشار آنی توربو را در کاین ۲۰۱۹ قرار داده است تا تأخیر توربو به حداقل برسد.
فرماندهی بسیار خوب است و کاملا بازخورد لازم را در اختیار قرار میدهد و به دلیل حساسیت بالا و دقت مناسب، عبور از پیچها با کمترین زحمت انجام میشود. با وجود رینگهای ۲۰ اینچی (بهصورت استاندارد رینگها ۱۹ اینچی هستند) و آپشن سیستم تعلیق بادی، مدل پایهی کاین در جادههای ناهموار، سنگفرش یا مسطح مشکلی نخواهد داشت. در نسل جدید کاین، ارتباط بین راننده و جاده بیشتر از همیشه حس میشود. شاید حتی اگر اطلاع نداشته باشیم، تفاوت بین مدل پایه و نسخهی S را درک نکنیم.
پورشه ماکان
نمره دریافت شده: 9 از 10
پورشه را میتوان یکی از بازندگان بزرگ وضع قانون منع واردات خودروهای بالای 2500 سیسی دانست؛ قانونی که در سال 2014 اجرایی شد. در آن زمان، تمامی محصولات این خودروساز، پیشرانههای حجیم 6 یا 8 سیلندر داشتند و مشمول این قانون بودند.
اما پس از معرفی ماکان با پیشرانه 2.0 لیتری توربو در سال 2014، شانس بازگشت این برند به کشورمان فراهم شد و در نهایت از اواسط سال 2016 (بهعنوان مدل 2017) شاهد ورود اولین سری ماکان با قیمتی فراتر از نیممیلیارد تومان بودیم. ماکان را میتوان تنها کراساور جمع و جور ایران دانست که از بالاترین سطح تجمل، عملکرد و راحتی کابین برخوردار است.
گفتنی است ماکان S مجهز به موتور 3 لیتری V6 توربو شده که توانی برابر با 340 اسب بخار دارد. این خودرو قادر است ظرف مدت 5.2 ثانیه از صفر تا صد کیلومتر بر ساعت شتاب گیری کند. البته سرعت ماکان S به پای موتور قدرتمند 400 اسب بخاری ماکان توربو که صفر تا صد آن در مدت 4.8 ثانیه است ، نمی رسد.
البته پورشه ماکان در تعداد محدودی وارد بازار کشورمان شده که باتوجه به ممنوعیت واردات خودروهای با حجم موتور 2500 سی سی و بیشتر، موتور 3.0 لیتری مجوز واردات را دریافت نکرد و به جای آن نمونه 2.0 لیتری 4 سیلندر توربو وارد شد که قدرتی معادل 252 اسب بخار و گشتاوری برابر با 370 نیوتن متر تولید میکند.
سوبارو فارستر
نمره دریافت شده: 9 از 10
تنوع برندها و واردکنندگان رسمی خودرو به کشورمان، هر روز بیشتر میشود و حالا سوبارو با مدل فارستر به ایران میآید. این کراساور از محبوبیت خوبی در بازار جهانی برخوردار است و ما در زومیت، به بررسی جامع آن پرداختهایم.
سابقهی حضور سوبارو در کشورمان، محدود به اندک واردات محصولات این شرکت در سالهای قبل از انقلاب اسلامی است. هرچند که برای عامهی مردم، نام سوبارو چندان شناخته شده نیست؛ جذابیت زیادی برای علاقهمندان حرفهای خودرو دارد، چراکه نهتنها در بازار جهانی با سبد نسبتا کاملی از مدلهای مختلف در کلاسهای گوناگون شناخته میشود، از نظر کیفیت و قیمت نهایی هم مزیتهای بسیار زیادی دارد.
سوبارو فارستر با دو نوع پیشرانهی ۲ و ۲.۵ لیتری بنزینی همراه با یک نمونهی دیزلی ۲ لیتری ارایه میشود. ارزانترین نسخهی بنزینی و ۲.۵ لیتری این کراساور، ارزانتر از دیگر مدلها است؛ چراکه از فناوریهای مدرن، از جمله سیستم توربوشارژ سوبارو، بهره نمیبرد و به همین دلیل، قدرت کمتری دارد. طبق گزارشهای منتشر شده از نمایندهی فروش این خودرو در ایران، فارستر با قویترین نمونه و همراه با پیشرانهی پرقدرت ۲ لیتری در کشورمان حضور خواهد داشت.
نکتهی جالب در میان مدلهای مختلف این خودرو، سیستم دو دیفرانسیل است که در همهی نسخهها به صورت استاندارد وجود دارد. علاوه بر این، پیشرانههای فارستر از نوع بوکسر هستند که با آرایش غیر خطی و به صورت تخت با زاویهی ۱۸۰ درجه، کار میکنند.
تویوتا راوفور
نمره دریافت شده: 10 از 10
نسخه 2016 تویوتا راو4 در طراحی ظاهری خود تغییرات زیادی را تجربه کرده و اصولا در قالب خودرویی فیس لیفت شده که تنها طراحی آن مورد بازبینی قرار گرفته باشد، از سوی تویوتا معرفی شده است. همانطور که میبینید، در جلوی خودرو تویوتا راو 4 شاهد طراحی کاملاً جدیدی هستیم که طوری طراحی شده که انتقادات وارده به طراحی مدل قبل را جبران کند.
اصلیترین راوفور 2016 در طراحی ظاهری رخ داده و البته کیفیت بالای متریال به کار رفته در کابین همچنان حفظ شده است. در داخل کابین تویوتا راوفور با یک طراحی زیبا روبهرو هستیم که در کنار تجهیزات رفاهی فراوان و کیفیت بالا، بدون شک حس رضایت و راحتی را به شما القا میکند.
تویوتا راوفور همچنان از یک موتور 2.5 لیتری 4 سیلندر بهره میبرد که میتواند 177 اسب بخار قدرت و 233 نیوتن متر گشتاور تولید کند و آن را به کمک جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک به چرخهای جلو انتقال میدهد. راوفور رقبایی چون هیوندای سانتافه، کیا سورنتو، میتسوبیشی اوتلندر، نیسان X-Trail و دی اس 7 کراس بک را در بازار ایران در مقابل خود دارد که هرکدام یک خودرو معتبر حتی در سطح جهان محسوب میشود.
از مهمترین آپشنهای در نظر گرفته شده برای راوفور میتوانیم به 6 ایربگ، سیستمهای ترمز ABS, EBD, BAS, VSC و TRC، سيستم كنترل اتوماتيك سرعت در سر پایینی یا DAC، سيستم كنترل اتوماتيك سرعت در سر بالایی یا HAC، دیلایت، روشن شدن و تنظیم اتوماتیک چراغهای جلو، آينه وسط الكتروكروميک، سنسور پارک جلو و عقب، دوربین دنده عقب، نمایشگر 7 اینچی با قابلیت پخشAM/FM/CD/USB/AUX/DVD اشاره کنیم.
تا اینجا ۲۰ خودرو شاسی بلند قابل اعتماد را برایتان بازگو کردیم . نظر شما درباره انتخاب این خودرو ها چیست ؟ شما کدام خودرو را انتخاب میکنید ؟
کدام خودرو را میدانید که مطمئن است اما در لیست ما نبود ؟ در قسمت دیدگاه برایمان بنویسید و کامنت بگذارید 😉
شاسی بلند فقط پورشه
یعنی من هیچیو با پورشه عوض نمی کنم روانیشم