سایپا رهام – Saipa Roham روی مگا پلتفرم SP100 سایپا ساخته شده است. به گفته سایپا، رهام نامی فارسی است كه در فرهنگ لغت دهخدا به معنای پرنده آزاد و رها مي باشد و استايل مدل سدان به عنوان اولين خودروي توليد شده از اين پلتفرم با الهام از شاهين ايراني طراحی شده است .
رهام با استفاده از موتور ۱۶۵۰ سی سی ۱۶ سوپاپ با تکنولوژی VVT، گيربكس اتوماتيک ۶ سرعته ، دارا بودن ۶ كيسه هوا و و طراحی بدنه با استفاده از فولادهای با استحکام بالا ، به زودی به بازار عرضه خواهد شد تا رقابت را در بازار خودروهاي هم كلاس خود دو چندان نمايد.
درباره خودرو رهام
سایپا رهام یک خودرو ایرانی جدید است که توسط گروه خودروسازی سایپا طراحی و تولید شده. رهام در نمایشگاه خودرو شیراز 97 رونمایی شد تا به عنوان جدیدترین خودرو ایرانی شناخته شود. مدیران سایپا ادعا میکنند که تمامی مراحل طراحی و توسعه رهام در ایران و توسط مهندسین ایرانی صورت پذیرفته است.
در نمای جلو برای اولین بار است که یک خودرو با طراحی هماهنگ می بینیم و اندازه چراغ ها و خطوط و شکست ها کاملاً منظم هستند. جلوپنجره و چراغ ها ما را کمابیش به یاد کیا کادنزا می اندازد و در زیر سپر یک خط LED برای چراغ های مخصوص روز نیز در نظر گرفته شده است.
در کنار اما با چهره بسیار ساده و بدون هیجانی سر و کار داریم و همانند اکثر خودروهای وطنی، چرخ های رهام بیش از حد کوچک به نظر می رسند. در نمای پشت اما خطوط تیز بیشتری بکار رفته و قسمتی از چراغ ها روی درب صندوق عقب نیز آمده اند.
مشخصات فنی خودروی رهام سایپا
طبق اعلام سایپا، رهام از پیشرانه ای با حجم 1650 cc استفاده میکند که توانایی تولید 113 اسب بخار قدرت و 154 نیوتون متر استفاده می کند. رهام به طور کل در 6 تیپ متفاوت عرضه خواهد شد، دو تیپ ابتدایی با جعبه دنده 5 سرعته دنده ای عرضه خواهد شد و بقیه مدل ها از یک جعبه دنده اتوماتیک 6 سرعته مجهز به تیپ ترونیک استفاده خواهند کرد.
تیپ | پایه 1، استاندارد، لوکس، سوپر لوکس |
نوع کلاس خودرو | سدان |
تعداد درهای خودرو | 4 |
ظرفیت سرنشین | 5 نفر |
طول خودرو | 4460 میلیمتر |
عرض خودرو | 1768 میلیمتر |
ارتفاع | 1501 میلیمتر |
فاصله بین دو محور عقب و جلو | 2650 میلیمتر |
وزن خودرو | 1260 کیلوگرم در نسخههای پایه و استاندارد، 1320 کیلوگرم در نسخه لوکس، 1330 کیلوگرم در نسخه سوپر لوکس |
ظرفیت صندوق عقب | 420 لیتر |
رینگ | 15 اینچ در نسخههای پایه و استاندارد، 16 اینچ در نسخههای لوکس و سوپر لوکس |
تایر | 185/65 در نسخههای پایه و استاندارد، 205/50 در نسخههای لوکس و سوپر لوکس |
نوع موتور | BM16 |
حجم موتور | 1650 سیسی 16 سوپاپ با تکنولوژی VVT |
حداکثر قدرت | 113 اسب بخار |
حداکثر گشتاور | 154 نیوتنمتر |
حداکثر سرعت | 190 کیلومتر بر ساعت |
نوع گیربکس | دستی در نسخههای پایه و استاندارد، اتوماتیک 6 سرعته در نسخههای لوکس و سوپر لوکس |
ظرفیت مخزن سوخت | 47 لیتر |
استاندارد آلایندگی | یورو 5 |
سیستم تعلیق جلو | مک فرسون |
سیستم تعلیق عقب | سیستم تعلیق عقب با میله پیچشی، ترمزهای دیسکی جلو و عقب |
مشخصات ظاهری رهام
در نمای جلو رهام ترکیب نسبتا خوبی از چراغها، جلو پنجره و ورودیهای هوای موجود بر روی سپر دیده میشود اما مشخص نیست چرا کاپوت این مقدار برجستگی دارد. در نمای جانبی چرخهایی وجود دارند که علاوه بر ظاهر نه چندان زیبای رینگها ابعاد کوچکی هم دارند و ای کاش سایپا چرخهای بزرگتری را در رهام مورد استفاده قرار میداد تا حداقل در نمای جانبی اینچنین ناهمگون به نظر نرسد. چراغهای عقب رهام تا حدودی شبیه به چراغهای کوییک و از طرفی شبیه به چراغهای عقب هوندا سیویک به نظر میرسد.
در نمای داخل کابین هم با طراحی نسبتا جدیدی روبهرو هستیم که یک نمایشگر در مرکز داشبورد آن دیده میشود در حالی که ورودیهای هوا تهویه مطبوع، در بالای آن جای گرفتهاند. اما بیشتر متریال به کار رفته در کابین مطابق انتظار از پلاستیک خشک تشکیل شده و سایپا میتوانست کمی دست و دلبازی به خرج دهد و از متریال باکیفیتتری استفاده کند. البته در مدل فول، صندلیها با روکش چرم پوشانده شدهاند.
در نمای خارجی و داخلی رهام نیز از خودروهای دیگری مانند برلیانس سری 300، بیوک اکسل، وولکس C30 و جک جی5 الهام گرفته شده است با این حال طراحی پختهای را در این خودرو شاهد نیستیم.
مشخصات ظاهری :
سگمنت | سدان شهری |
کد اتاق | ندارد |
طول (میلیمتر) | 4460 |
عرض (میلیمتر) | 1768 |
ارتفاع (میلیمتر) | 1501 |
فاصله محوری (میلیمتر) | 2650 |
حجم باک (لیتر) | 47 |
حجم صندوق (لیتر) | 420 |
رینگ و لاستیک جلو | 205/50 R16 |
رینگ و لاستیک عقب | 205/50 R16 |
وزن (کیلوگرم) | 1300 کیلوگرم |
تجهیزات ایمنی و رفاهی ماشین رهام سایپا
سایپا تلاش کرده تا رهام را از نظر تجهیزات رفاهی و آپشنها در حد قابل قبولی نگه دارد. البته این آپشنها بسته به نوع و تیپ خودرو متفاوت هستند چراکه سایپا، رهام را در 6 تیپ مختلف عرضه خواهد کرد که تفاوتهایی با یکدیگر دارند. به عنوان مثال در مدل سوپرلوکس تجهیزاتی چون کروز کنترل، فرمان برقی، مالتی مدیا، 6 عدد کیسه هوا، سنسور پارک عقب، ورود و استارت بدون کلید، سانروف و تنظیم برقی صندلی در اختیار سرنشینان قرار خواهد گرفت.
- سیستم تهویه مطبوع خودرو در مدلهای دستی و اتوماتیک
- صندلی با تنظیم کننده ارتفاع و کورس
- کمربندهای ایمنی با سیستم پیشکشنده
- 6 کیسه هوا در مدلهای لوکس و سوپر لوکس
- ایربگ راننده دو مرحلهای
- ایربگ پردهای در مدلهای لوکس و سوپر لوکس
- ایربگ جانبی روی صندلی در مدلهای لوکس و سوپر لوکس
- استفاده از فولادهای استحکام بالا و ایمنی (3 ستاره یورو انکپ)
- آینههای جانبی با قابلیت باز و بسته شدن اتوماتیک در مدلهای لوکس و سوپر لوکس
- هشدار دهنده نزدیک شدن موانع روی آینهها در مدلهای لوکس و سوپر لوکس
- سنسور پارک
- چراغهای جلو با سیستم روشنایی در روز (Daylight)
- سیستم کنترل کننده الکتریکی خودرو
- ورود و خروج بدون نیاز به سوئیچ
- استارت دکمهای
- مالتی مدیای 7 اینچ و 10 اینچ اندروید در مدلهای لوکس و سوپر لوکس
- سانروف در مدلهای لوکس و سوپر لوکس
- روف رک (مدل کراس)
- سقف دو رنگ (مدل کراس)
- صندلی چرمی در مدل سوپر لوکس
- تنظیم صندلی برقی در مدل سوپر لوکس
- سیستم کروز کنترل در مدلهای لوکس و سوپر لوکس
- سیستم فرمان برقی با کنترل حساس به سرعت
- سیستم پایش فشار باد لاستیک
- سیستم کمک کننده به استارت خودرو در سربالایی در مدل کراس
- سیستم ABS در مدلهای پایه
- سیستم ESC
قیمت سایپا رهام
درباره قیمت این خودرو با توجه به اینکه تا ورود رسمی آن به بازار فاصله داریم، نمیتوان رقم دقیقی را عنوان کرد اما رهام احتمالا در رده قیمتی 150 تا 200 میلیون تومان به بازار میآید. البته با توجه به نوسانات قیمت عدد دقیق در هنگام مطالعه این نوشته را از سایت خود سایپا دریافت کنید. این قیمت تا تاریخ اردیبهشت ۹۸ بوده است.
اطلاعات کلی رهام سایپا
مشخصات تولیدکننده
کارخانه تولیدکننده | سایپا |
کشور تولیدکننده | ایران |
نام و مدل اتومبیل | سایپا رهام |
شرکت گارانتی/خدمات دهنده | سایپا یدک |
مشخصات فنی بدنه
کلاس بدنه | سدان |
کلاس اتومبیل | C Segmnet |
وزن (کیلوگرم) | 1330 |
تعداد فضای سرنشینان | 5 |
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو | 205/50 R 16 |
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب | 205/50 R 16 |
مشخصات فنی موتور
حجم موتور (سی سی) | 1650 |
نوع موتور | بنزین سوز |
تعداد سیلندرها | 4 |
تعداد سوپاپها | 16 |
آرایش قرارگیری سیلندرها | خطی مستقیم |
محل قرارگیری موتور | موتور جلو |
سیستم سوخترسانی | انژکتوری پاشش چندنقطهای |
ظرفیت باک | 47 لیتر |
حداکثر توان خروجی (اسببخار) | 113 |
حداکثر گشتاور خروجی (نیوتنمتر) | 154 |
توان خروجی حجمی (اسببخار بر لیتر) | 68.48 اسببخار بر لیتر |
مشخصات جعبهدنده (Transmission)
نوع جعبهدنده | جعبهدنده اتوماتیک تیپ ترونیک |
تعداد دنده (جلو) | 6 |
محل قرارگیری اهرم تعویض دنده | کنسول میانی |
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت) | موتور جلو دیفرانسیل جلو |
سیستم ترمزها
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو | دیسکی |
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب | دیسکی |
سیستم تعلیق و فرمان
تعلیق جلو | مک فرسون |
تعلیق عقب | سیستم تعلیق عقب با میله پیچشی |
نوع سیستم فرمان | سیستم فرمان برقی با کنترل حساس به سرعت |
من مجبور هم باشم دیگه از سایپا فرغون هم نمیخرم چه برسه به ماشین !