بازاریابی و فروشکسب و کار
مهارت های مورد نیاز بازاریاب ها [مارکتر ها] چیست ؟
مهارت های مورد نیاز بازاریابان ارشد و مدیران مارکتینگ شرکت ها چه چیزی است ؟
به جرات می توان گفت که مهارت دنیای مارکتینگ و بازاریابی سریع ترین دنیایی است که دچار تغییرات می شود. در این میان تنها کسانی می توانند در این حوزه بهتر از سایرین عمل کنند که اطلاعات خود را علاوه بر به روز نگه داشتن، بتوانند آینده ی دنیای مارکتینگ و آنچه که رخ خواهد داد را پیش بینی کنند.
بنابراین کسی که در حوزه بازاریابی فعالیت می کند، باید به طور کلی مهارت های مشخصی را داشته باشد. با ماگرتا همراه باشید.
مهارت هایی که یک بازاریاب باید داشته باشد
۱. مهارت های سخت
- مهارت تجزیه و تحلیل : برای اینکه یک ایده از مرحله مطرح شدن بتواند به اجرایی شدن برسد، لازم است استدلال و تجزیه و تحلیل های قوی ای همراه خود داشته باشد. تجزیه و تحلیل می تواند نشان دهد که آیا یک ایده سودآوری و ارزش آفرینی لازم را برای اجرایی شدن دارد یا خیر.
- تجربه مالی : بازاریابان امروزی باید به راحتی بتوانند نرخ بازگشت سرمایه ROI را محاسبه کنند.
- توانایی تولید محتوا، نوشتن و پردازش داستان: در حال حاضر طرح داستان یکی از روش های موثر در برقراری ارتباط با مصرف کنندگان به حساب می آید. یک بازاریاب به طور کلی باید بتواند با مشتری ارتباط برقرار کند بنابراین این مهارت می تواند به خوبی به او در این مسیر کمک کند.
- تجربه مشتری : تجارب UX / UI برای شناخت بهتر از صدای مشتری مهم است. عملاً می توان گفت هیچ روش بازاریابی وجود ندارد که بدون توجه به تجربه مشتری توانسته باشد به خوبی عمل کند. مخاطب اصلی مشتری است پس باید کسی که در حوزه مارکتینگ فعالیت می کند، انتظارات، رفتار و تجربه مشتری را به خوبی بشناسد.
۲. مهارت های نرم
- روحیه کار تیمی : ارتباط موثر و همکاری اساس کار در تیم بازاریابی است. مارکتینگ یک تیم است و زمانی می تواند موفق عمل کند که هر یک از اعضای تیم، چه مدیر چه کارمند، روحیه ی بالایی در کار تیمی و همکاری با افراد را داشته باشند.
- حس کنجکاوی بالا : بازاریابان به طور کلی روحیه ای کنجکاو دارند. آنها به کمک همین حس می توانند بسیاری از ترفندها و ایده های جدید مورد نیاز را پیدا کنند و درباره آن اطلاعات بدست آورند.
با توجه به وسعت دنیای بازاریابی مهارت های بسیاری وجود دارد، که لازم است کسی که در این حوزه کار می کند در آن تبحر کافی پیدا کند. اما آنچه که در این مطلب گفته شد، جز ملزومات دنیای بازاریابی به حساب می آید. مهارت های دیگر که بسته به نوع کسب و کار می تواند متفاوت باشد، حین کار نیز قابل دستیابی است.
فهرست مهارتهای بازاریاب دیجیتال
- تجزیه و تحلیل داده های مصرف کنندگان
- همکاری با طراحان برای ایجاد لوگو ها
- احساس و درک زیبایی شناسی
- تحلیل رقبا
- تفکر انتقادی
- توانایی بازاریابی ایمیلی
- تعیین کلمات کلیدی برای بهینه سازی استراتژی های موتورهای جستجو
- ایجاد گروه های کانون
- ایجاد کمپین های تبلیغاتی
- ایجاد نظرسنجی مصرف کننده
- طراحی و ارزیابی سناریو های تبلیغاتی
- خلاقیت
- تعریف مخاطبان هدف
- توسعه مفاهیم برای محصولات جدید
- نمایش محصولات
- جزئیات گرایی
- مصاحبه با کارکنان فروش
- توسعه استراتژی رسانه های اجتماعی
- آموزش کارکنان فروش در رابطه با استراتژی های بازاریابی
- ارزیابی عملکرد همکاران و ذینفعان تجاری
- مدیریت بودجه
- تجزیه و تحلیل مالی
- تاثیرگذاری بر دیگران
- برنامه ریزی رویدادهای ترفیعاتی
- برای فضای دیجیتال برای ارتقاء محصولات
- انتخاب و آموزش سفیران برند
- نظارت بر روندهای صنعت
- رهبری تیم
- شنود موثر
- توانایی نوشتن گزارش های کاری
- آشنایی و تسلط بر اکسل
- آشنایی با تجزیه و تحلیل SWOT
- سازماندهی
- برنامه ریزی توزیع محصولات
- توانایی حل مسئله
- مدیریت زمان
- نتیجه گرا بودن
- توانایی های آماری