این 6 فعل نامناسب را « نباید » در مکالمات کاری خود استفاده کنید
6 فعل نامناسبی که نباید در مکالمات کاری خود استفاده کنید
گاهی کلمات یا افعالی وجود دارند که با استفاده از آنها در مکالمات کاری و یا صحبت های عادی با اشخاص دیگر ، تاثیر شگفت انگیزی در مکاملات شما و حس طرف مقابل به حرف های شما خواهند گذاشت.
افعال موتور محرکهی هر جمله و عبارتی هستند. پس در حرف زدن باید به آنها دقت و توجه زیادی کنید. برخی افعال باعث میشوند که ضعیفتر به نظر برسید و از توان شما برای تأثیرگذاری بر مقامات مافوق، همکاران و … کاسته شود. زیرا نشاندهندهی نوعی ضعف در شما هستند و با استفاده از آنها انگار به خودتان اطمینان کافی ندارید.
پس سعی کنید این افعال را از دایرهی لغات و ادبیات خود حذف کنید و با استفاده از جادوی کلمات موفقتر باشید. درادامه به شما میگوییم که بهکاربردن این ۶ فعل شما را در محل کار ضعیف نشان میدهد. با ماگرتا همراه باشید.
1. فکر کردن
کمتر کسی هست هر روز از این فعل در صحبتهایش استفاده نکند؛ مثلاً در محل کار به همکارتان می گویید: “فکر می کنم باید این پروژه را انجام دهیم.” یا رئیستان می گوید: “فکر می کنم ایدهی بسیار خوبی مطرح کردی”؛ اما حالا سؤال مطرح می شود چرا نباید از “فکرکردن” در صحبتها استفاده شود؟
مسئله این است فعل “فکرکردن” با قطعیت همراه نیست و از قدرت کلماتی که به دنبالش می آید، کم می کند. فکرکردن از واژهی انگلیسی و قدیمی “thencan” گرفته شده است. این واژه به معنی دریافت، درک کردن و اندیشیدن است. در واقع، تفکر به معنای بررسی موقعیتی که در آن حضور دارید و هنوز به نتیجهی قطعی نرسیدهاید.
استفاده از واژهی “فکرکردن” در مکالمات عادی بسیار متداول است و معنای چندان مهمی ندارد؛ مثلاً “فکر کنم امروز با دوستانم به پارک بروم”؛ اما در محل کار و موقعیتهای رسمی باید از واژههایی استفاده کنید که کمی اطمینان در آن بیشتر است. برای مثال “ایدهی بسیار خوبی مطرح کردی” یا “طرحی که ارائه دادی عالی است”. اگر به دنبال فعلی مناسب برای “فکرکردن” هستید از این ساختار استفاده کنید: “مطمئنم برنامهی تو نتایج خوبی در برخواهد داشت”
2. حدس زدن
حدس و گمان نشان از عدم قطعیت را دارد. درواقع با استفاده از این فعل، گویی بهدنبال پیشبینی هستیم. یک نوع پیشبینی که فاقد اطمینان است.
برای مثال فکر کنید مدیرعاملی به کارشناس تحلیل اطلاعات خود میگوید: «حدس میزنیم و خوشبینانهترین گمان ما این است که حاشیهی سود پایان سال از سال گذشته بهتر خواهد بود». راههای بیشماری وجود دارد که این جمله را به شکلی قاطعانهتر بگوید.
برای مثال «ما انتظار داریم سود امسال از سال قبل بیشتر باشد یا رقم سال گذشته را پشت سر بگذارد».
اگر از نتیجه و خروجی چیزی اطمینان ندارید،اشکالی ندارد. لازم نیست به دروغ یا مبالغه متوسل بشوید. فقط به جای استفاده از فعل «حدسزدن»، سعی کنید از افعالی استفاده کنید که اعتمادبهنفس بیشتری را به شنونده منتقل میکنند.
3. نیاز داشتن
وقتی رئیستان می گوید: “من خیلی زود به این گزارش نیاز دارم”، کمی از قدرت و تأکید خود کم می کند. استفاده از واژهی “نیاز”، نوعی وابستگی را در کلام فرد نشان می دهد تا انتقال مفاهیمی چون مسئولیت و وظیفه تیمی. منظور این است رئیس باید طوری صحبت کند که اعضای تیم در آن به ضرورت مفاهیمی چون ارائهی گزارش و قبول مسئولیت انجام آن در سریعترین زمان ممکن پی ببرند.
برای مثال، مدیری به زیردست خود می گوید: “من به شما برای انجام این کار نیاز دارم”. این جمله بیش از اینکه قدرت مدیر را نشان دهد، با حالتی عاجزانه بیان می شود. استفاده از واژهی “نیاز” شما را فردی نیازمند نشان می دهد. پس به جای گرفتار شدن در چنین موقعیتی بهتر است به دنبال شرایطی باشید که شما را بااعتماد به نفس تر و قویتر نشان می دهد. البته ادب و احترام را از یاد نبرید و کلامی قاطعانه و محترمانه داشته باشید. بهتر است مدیر به کارمند خود بگوید: “لطفاً این گزارش را تا روز جمعه به من تحویل بدهید”.
4. گمان کردن
تصور کنید به همراه همکارتان در حال نوشیدن چای هستید و او می پرسد: “در جلسهی هفتهی آینده شرکت می کنی؟” اگر پاسخ شما توأم با واژه گمان کردن باشد، عدم قطعیتتان را نشان می دهد و به طرف مقابل می فهمانید شرکت در این جلسه خیلی هم برایتان اهمیت ندارد.
باید بدانید بیتفاوت بودن در محل کار درست نیست. انتقال چنین مضامینی در رفتار و کلام به ضررتان تمام می شود و از میزان تأثیرگذاری شما می کاهد.
باید سعی کنید در ظاهر هم که شده، از خود شور و اشتیاق نشان دهید. برای مثال به همکارتان بگویید: “بله بله، حتماً حاضر خواهم شد. خیلی تمایل دارم نظر مدیران را درباره فلان موضوع بدانم”.
شاید تصور کنید وقتی با همکارتان صحبت می کنید نیازی به این سیاستها نیست، اما در اصل هست. حقیقت این است به سرعت منظور شما از کلام و رفتارتان مشخص می شود و اطرافیان با گفت و گوهای غیررسمی دربارهی شما سبب تخریب شهرت و اعتبارتان می شوند.
5. خواستن
خواستن و نیاز شباهت زیادی به هم دارند. هر دو فعل نشان می دهد فرد گوینده در طلب چیزی است و فقدان چیزی در کلام و احساس او هویداست. برای مثال اگر مدیری به زیردست خود بگوید: “من می خواهم کیفیت کارت را بهبود دهی”، این جمله نشان از آن دارد مدیر در دریافت چیزی ناتوان است و به خواستهاش نرسیده است.
به جای آن بهتر است از کلماتی استفاده کنید که مسئولیت را به گردن کارمند زیردست می اندازد؛ برای مثال: “عملکرد شما در تهیه این گزارش باید کیفیت بهتری داشته باشد”.
این رابطه در مورد کارمندان هم صادق است. برای مثال اگر کارمند هستید و تقاضای افزایش حقوق دارید، نباید مستقیماً بگویید: “من به دنبال افزایش حقوق هستم”. این جمله عدم اعتماد به نفستان را نشان می دهد و به نظر می رسد درخواستی احساساتی دارید.
پس بهتر است از جملاتی چون “من معتقدم” یا “من مطمئنم” استفاده کنید که نظر قطعی شما را در مورد افزایش حقوق نشان می دهد؛ مثلاً بگویید: “من مطمئنم عملکرد من در یک سال گذشته استحقاق دریافت حقوق بیشتر را دارد.” این جمله تأثیرگذاری بیشتری دارد و در مذاکره برای عقد قرارداد جدید بسیار کاربردی است
6. امیدوار بودن
رهبران معمولا صحبت خود را با این فعل آغاز میکنند: «امیدوارم به فروش مورد نظر دست پیدا کنیم» یا «امیدوارم بتوانی به این وظیفه درست عمل کنی». باید دقت کنید که امیدواربودن، بهجای انتقال حس قدرت و اعتمادبهنفس، بیشتر حالتی دعاگونه دارد و نشان میدهد که گوینده مدیریت و کنترل کمی بر اوضاع دارد.
چه جایگزینی باید برای این فعل استفاده کرد؟ برای مثال به جای اینکه بگویید امیدوارم به فروش لازم برسیم، بگویید: «ما بهدنبال رسیدن به فروش مورد نظر هستیم» یا «من میدانم که میتوانی به این وظیفه درست عمل کنی».
این جملات مشخصا قدرت و توانمندی بیشتری را ابراز میکنند و نشان میدهند که شما به توانایی تیمتان یا دریافت نتیجه و خروجی مطلوب از قبل واقف هستید و تابع فسلفهی «هرچه پیش آید خوش آید» نخواهید بود.
[su_note note_color=”#cdff3b” radius=”7″]زبان و کلام شما نقش مؤثری در گفت و گوها و ارتباطات شما دارند. اغلب 6 فعل گفته شده، در کلام شما به کار می رود. پس باید نهایت دقت را به کار ببندید و با استفادهی درست از افعال و واژهها، فرصتهای خود برای تأثیرگذاری بیشتر و افزایش قدرت رهبری را تقویت کنید. توصیه می کنیم این افعال را از دامنه افعالتان بیرون بریزید تا با اعتماد به نفس بیشتری به نظر برسید.[/su_note]